Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
    Kävi vahingossa silleen pöhkösti että hankin Hondan. Oon pitäny niitä moottoripyörien Tojotana.
    Lähdin hakemaan Haukiputaalta Tuareggia mutta jäi hieman näkemyseroa hinnasta ja poistuin harkitsemaan. Paluumatkalla ajelin Oulun Tarvikekeskukseen potkiin renkaita.
    Käytetty Tenere oli oli liian korkea kääpiölle ja olin jo lähdössä pois. Sattumalta pari vanhaa motoristikaveria oli kans potkimassa renkaita. Yritin puhua puheliaimman tinkaan uuden Transalpin hinnasta. Hänen kieltäydyttyä jäimme muistelemaan moporeissuja. Jonkin ajan kuluttua reipas myyjä tuli kysyyn voisiko hän auttaa. Tokaisin jotta "millä hintaa tuo Transalppi lähtis pihalle". Sain tarjouksen joka alitti kaverille ehdottamani tnkaustavoitteen ja rahoituskin meni läpi joten olen nyt Hondan omistaja.

Syyskuun alppikeikan jälkeen on matkamoottoripyöräkuume vaivannut ja olen tuijottanut Big Rock Moton videoita juutuppissa. Alunperin Tenere oli ykkösvaihtoehto, mutta sen korkeus/painopiste epäilytti ja Tuareg meni edelle. Suzuki taas on ehkä liian painava. Hondaa olin katsellut siinä sivussa. Big Rock Moton Transalppi -soittolista: https://www.youtube.com/playlist?lis...hHH_QhOOlSCArH käänsi pääni Hondan suhteen. Eli lopulta kohta hyppään bussiin ja lähden hakeen Hondan kotiin.

En löytänyt uudesta Transalpista ketjua, joten perustan sen nyt.

Onko muita 750 Transalpin omistajia kuulolla?
    Varustelukierre alkoi.
    SW-MOTECHilta "Adventure set Protection", jossa pohjapanssari, kaatumaraudat ja käsisuojat, 620e. Xlmotosta Lämpökahva Oxford Premium Adventure, 76e. Ois kannattanu ottaa lyhempi "touring" versio. Adventurea piti lyhentää rumasti.
    Lisäksi Huurteelta käytetty nastarengas eteen. Takanastarenkaan hankinta vielä jäissä. Uusi ois yli 300e, joten tarttee odottaa työllistymistä.
    Loppus tuo sade, niin pääsis harjoitteleen kaatumista...
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    Mähän ostin tälläsen loppu kesästä, kun sattui olemaan paikallisella honda liikkeellä vielä 1kpl jäljellä niitä kampanja hintaisia. Kerkesin syksyllä ajelmaan sentään sisäänajon pois ennenkuin työnsin talliin varustelua varten.
    Tuli sillä rally packilla, mutta totesin omaan käyttöön pohjapanssarin kelvottomaksi ja raudat rumiksi, joten axp panssaria kiinni. Muutoslista on vielä pitkä ennen kesää, mm.korkeampi satula, putkisto, tarrasarja ja suurimpana ne paremmat ja hiukan lisää maavaraa tuovat iskarit, onnettoman matala on laite tonne metsäpolkujen puolelle.
    Renkaat, kilpiteline ja matalampi pleksi tuli jo vaihdettua ton pohjapanssarin lisäksi.
    Hieno pelihän tää muuten on laskea menemään ja ihan kivasti pärjää tossa kestopäällysteelläkin
    transalp.jpg
    Lainaa pienisopoapina kirjoitti Katso viesti
    Onko muita 750 Transalpin omistajia kuulolla?
    Täällä.

8 vuotta käynyt messuilla nuuhkimassa penkkejä ilman omaa pyörää ja ilman A-korttia. Tänä vuonna kuumeilin Africa Twinistä, mutta tulin järkiini ja tein kaupat -24 Transalpista. Sama väri ja täälläkin SW-Motechin raudat.

Käsittelykoe läpi männä viikolla. Kiirastorstaina hölmönkolmio kainalossa bussilla pari tuntia pyöräkauppaan ja pyörällä kotiin. Siinä sen viimeistään tajusi, että 40000 vuosikilsaa autolla on yhtä tyhjän kanssa pyörän selässä, mutta yhtenä kappaleena ollaan. Onneksi en ottanut AT:ta.

Eli omalla kohdalla kyse vielä harjoittelusta uuden harrastuksen parissa, mutta siis Transalpilla. Tällä pitäisi pärjätä kantateillä, eikä pakolliset hiekkapätkät mökkimatkoilla ole täysin no go. On helposti varusteltava, Hondan kamoilla tai tarvikekilkkeillä. Katsoin, että vakkarikin on saatavilla, eikä ole paha asentaa.

Vielä liian vähän kokemusta tämän fiksumpaan viisasteluun, mutta kiitos ketjusta ja seuraillaan.
    5000km takana Transalpilla. Kilometrit kertyneet Etelä- ja Itä-Suomen teillä, soraakin mahtuu sekaan. Kehtaa jotain jo sanoa. Ajelun lisäksi olen plärännyt kaikki maailman Transalp-redditit ja foorumit eestaas.

Olen kokonaisuutena todella tyytyväinen pyörään. Pakasta vedettynä hinnalla saa just meikäläisen hanskaan ja pakaroille sopivan pelin. Ilo on tietty ylimmillään mutkateillä, joissa vielä lähinnä kuskin kokemattomuus on rajana. Motareilla vasemmalla kaistalla ei mitään ongelmia. Transun vaihteistoa on foorumeilla haukuttu pitkäksi, 6. vaihdetta turhaksi ja jotkut ovat vaihdelleet rattaita, mutta en tunnista samaa. Jos ajelu olisi ainoastaan mutkateitä max satasen vauhteja, niin ymmärrän, mutta paljon ajellessa ja pakollisia motarisiirtymiä ottaessa tämä on just hyvä näin. Saksassakin pärjäisi.

Kuivat soratiesiirtymät onnistuvat ilman fiilistä, että olisin väärässä paikassa. Ei tämä mikään Tenere ole, mutta ei ole tarkoituskaan. Minun reiteille osuu soraa aina, ei satoja kilsoja, mutta joinain päivinä 10-20km, eikä niitä tarvitse väistellä. Mutaa ei ole onneksi osunut reiteille, koska veikkaan, että sitten olisin tekemättömän äärellä ainakin näiden tehdaskumien kanssa.

Moni kokenut youtuben pölynaama valittaa siitä, että luistoneston ja absin poiskytkentä on hankalan valikon takana ja asetus resetoituu kun käyttää virrat pois. Ihmettelin tätä kun minusta Gravel-moodi oli ihan riittävä ja toimii suomalaisella soratiellä _liikenteessä_. Tajusin homman kun ensimmäisen kerran stumppasin Transun noustessani liian hitaasti tiukahkoa soranousua, joka antoi hitusen periksi. Tein sen vielä uudestaan ennen kuin muistin nuo youtuben jutut. Valikoista avustimet pois ja mäki ylös heittämällä. Asia selvä.

Yksi erittäin häiritsevä ominaisuus Transussa on. Tämä siis tosiaan vaivaa ja risoo. Taajama-ajossa 30-55kmh vauhdeissa 2500-3500rpm on liian herkkää kaasun kanssa. Milli kaasua mihinkään suuntaan, niin töksähtelee. Lisäksi tuolla kierrosalueella sytytys selvästi jotenkin pätkii. Sitä ei kuule, mutta sen tuntee. Tyypillinen tilanne kun Suomessa kurvailee mutkasiirtymiä ja kylien kohdalla tulee neljänkympin alue. Tekisi mieli pitää vaikka nelonen silmässä, mutta sekäydin sanoo muuta. Mikään ajomoodien asetus ei tätä juuri helpota. Foorumien kingit syyttävät tästä kulutusnormeja, joiden perässä Honda on säätänyt softat jotenkin tyhmästi. En tiedä. Hitaissa risteyksissä, parkkipaikoilla ja liikenneympyröissä kompensoin kengurua kytkimellä, mutta en mä nyt kytkintä ala liu’uttamaan suorilla kylänraiteilla. Miten muiden kone käy taajamassa? Miltä tuntuu 3. silmässä 3000rpm tasaista suoraan köröttelyä?

Toinen huonompi ominaisuus on jousitus. En tällä ajokokemuksella ja ilman kokemusta paremmasta varmaan osaisi kiinnittää huomiota, mutta kun olen lukenut siitä niin paljon, niin väkisinkin pakarat kiinnittävät huomiota. Suomen pienemmillä pompputeillä, joissa kuitenkin vauhtia voi olla, jousitus tai siis vaimennuksen heikkouden huomaa. Painan 95kg. Olen lisännyt esijännitystä taakse ja eteen yhdet napsut ja se ehkä auttoi. Jatkan tätä säätöä ja tunnustelen vielä tämän kesän ennen päivityksiä. Millainen olisi järkevä iskaripäivitys? Järkevä siis suhteessa Transalpin hintaan. Tämähän on halpa pyörä, johon jokin 2000 euron Öhlingsin täysi sarja olisi överiä. Jokin muutaman satkun välimallin parannus kelpaisi kyllä.
    Olen kahteen pyörään vaihtanut taakse YSS:n iskarit ja toisessa on edessä saman valmistajan kitti, jossa jouset ja modulaattorit . Saman tekisin uudestaan näin muutamien vuosien ajon jälkeen. Kouluarvosanaltaan seiskan jousitukset ovat olleet tuon jälkeen ainakin 9.

Hinnat ovat olleet 250 - 400 luokassa, hintaerot ovat olleet hirmuiset hankintapaikkojen välillä, kannattaa kuukkeloida. Omat ovat tulleet ebayn kautta Italiasta, mutta siitä on jo vuosia.
    Just tuolla tavalla olen miettinyt, että ei parasta, vaan riittävää. Kuitenkin löydän aina itteni tuijottamasta Hyperpron Streebox settiä, jota foorumeiden Joet ja Johnit asennelleet Transalpeihinsa ja kehuvat tietty. Tuossa vaan mennään jo 700 euron huittelle ja varmaan toinen mokoma tulee lisää kun menen jollekin pajalle nuo kainalossa. Toisaalta vaikka just kirjoitin, että liikaa ei hotsita panostaa, niin samaan itkuun tajusin, että asennuksen hinta on kuitenkin sama vaikka tilaisin jouset Temusta.

Hinnat tosiaan ihan yötä ja päivää plus päälle tulee arpakoneesta alvia ja postagea miten sattuu.
    Aika usein moottoripyörävalmistajilla, etenkin japseilla on kiusaus tehdä jousitus mahdollisimman halvalla, mutta niin että valtaosa kuluttajista ei huomaa mitään erityistä.

Yksinkertainen resepti on löysät jouset ja kova comp vaimennus. Ilmenee huonona kantavuutena painavalla kuskilla ja etupäässä voimakkaana niiaamisena vähänkään kovemmassa jarrutuksessa sekä pintakovuutena pienissä epätasaisuuksissa.

Helpoin korjaustapa ensimmäiseen on jäykemmät jouset, mutta mikäli puristusvaimennus pidetään edelleen kovahkona jousituksen pintakovuus nousee entisestään. Toki joku saattaa ajatella, että se kuuluu urheilulliseen jousitukseen.

Hyvin usein jäykemmät jouset vaativat puristusvaimennuksen keventämistä ja myöskin paluuvaimennuksen mukauttamista, mikäli aikoo saada hyvän lopputuloksen.

Useinkaan ei pelkillä bolt on jousilla saa hyvää lopputulosta aikaan, vaikka kantavuutta saakin lisättyä.
    Olen sellaista epäillyt että löysät alustat on myös yksi tapa tuoda luotettavuutta kalustoon. Vaimennin rasittuu sitä enemmän mitä enemmän se tekee töitä, sopivan löysäksi kun jätetään, pysyy osin vauhdit kurissa ja toisaalta muutenkin iskarin kuorma pienempänä. Ja valmiiksi löysän löystyminen vanhetessa ei haittaa.
    Sitten jos pitää olla oikeasti vaimennusta, tulee huoltovälit kuvioon.
    Tuosta puristusvaimennuksen jäykkyydestä en ole samaa mieltä, tosin aika vähän olen tuoreilla japseilla ajanut. Halvemman pään keuloissa toki jäykkä tuntuma tulee helposti jos vaimennus on tehty painamalla öljyä kiinteän reiän läpi. Tälläistä löytyi ainakin 90-luvun DR:istä ja NX:istä, tuoreempien kanssa en ole pulannut.
    Standardi japsikuski painaa varmaan max 60 kg ja tämmönen 100-kiloinen eurooppalainen vaatii jo aika erilaista vieteriä ja simmiä iskariin, että tuntuu hyvältä. Sama siis NT1100sessa Hondassa, johon päädyin vaihtaan Hyperpron Street -kitin (Hyperpron takaiskari ja keulajouset). Keula ei ihan priimaa oo vieläkään tämmöselle kriitikolle, mutta hiukan parani. Siinähän ei oo mitää vaimennuksen säätöjä. Takapää parani paljon ja siihen olen tyytyväinen.
    Viimeksi muokannut: mp71; 03.07.2025 klo 09:10.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  12.  
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Tuosta puristusvaimennuksen jäykkyydestä en ole samaa mieltä, tosin aika vähän olen tuoreilla japseilla ajanut.
    Eikä ole pelkästään japsijuttu, vaan koskee monia peruspyöriä. Mikäli tieolosuhteissa haluaa jousitukselta pintamukavuutta, jäykät jouset jämäkällä puristusvaimennuksella ovat harvoin erityisen onnistunut ratkaisu.
    Mikäli jositus alun alkaen olisi yhdistelmä löysä jousi ja löysä puristusvaimennus, tyyliin vanha jenkki, niin voisi olla että kauppa ei kävisi.

Hyvän jousituksen ja sopivien säätöjen käsite on aika laaja, harva jousitus on ilman toimenpiteitä mukava arkikruisailuissa ja samalla sopiva hyppyrirata-ajoon.

Kuskien painoista tulee se mieleen, että mikäli jotain pyörää kaupataan suuressa mittakaavassa Jenkeissä tai Saksassa, niin ei pitäisi suomipojan painon olla syy tunteeseen liian pehmeistä jousista. Kyseisillä markkina-alueilla ollaan painonkehityksessä meidän tasolla tai vieläkin pidemmällä, puhumattakaan Keski-Europpalaisesta tavasta pakata takalaukut täpötäyteen.

Löysä jousi = kevyt =halpa, joka on usein vastustamaton sana tuotantotalousinsinöörille.
    Viimeksi muokannut: vstrom; 03.07.2025 klo 09:57.