Tuli hankittua kolmanneksi pyöräksi vähän rennompikin pyörä (Moto Guzzi) ja sen myötä varusteetkin vaihtuu osittain.
Hakusessa olisi varsinkin ajokengät kooltaan noin 44 tai 45, mielellään vähän leveämmällä lestillä ja ehkä jopa nilkkapituisella varrella, sellaiset millä voisi jonkun matkaa kävelläkin.
Muutamia kokeillut mutta on aika kapeita olleet.
Tavallisissa kengissä olen huomannut että Rieker tuntuu sopivalta ja siitähän sanotaankin että leveä lesti.
Olisiko kokemusta mitkä ajokengät olisi leveä lestisiä?
Emmää minkään lähre, paitti vähä.
Minulla käytössä nämä (linkki Motonetin sivulle). On leveä lesti (kun sopii mun kaltaiselle lättäjalkatallaajalle) ja mukavat jopa kävellä. Ajelin tuollaiset jalassa Espanjasta kotia ja homma ei ainakaan kenkiin kaatunut. Ei kaatunut muutenkaan.
Hintakaan ei hirvitä.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Itse myöskin isojalkaisena ja leveää lestiä kaipaavana hommasin tuollaiset Course Phantomin halpis-popot kokoa 47 keväällä -23 ja pitää sanoa että hintansa ovat haukkuneet ihan huolella. Näistä tuli sittemmin ns. ykkös-vaihtoehtoni noiden aikaisempien ajosaappaiden sijaan, on hyvät myös ihan vaan kävellä. Ainoa että nauhallisina aivan ensitöikseni sidoin nuo narut niin ettei ne missään tapauksessa vaan jää esim. pyörän tappeihin kiinni, niitä naruja kun ei koskaan availlakaan tartte, popo menee jalkaan tuota sivun vetoketjua käyttäen.
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ei oo ehdotusta leveäksi lestiksi, mutta noissa ajotennareissa on /seestä se, että niihin tungetaan aina joku halavatun vedenpitävä kalvo. "Kengissä on myös vedenpitävä ja hengittävä Hipora®-kalvo, joka pitää jalkasi raikkaina ja kuivina koko päivän." Jos tuota kalvoa ei olis, niin ois ihan hyvät popot pitempäänkin jalassa lämpimillä keleillä, vois hikoilla koivet vähemmän. Ja sateella siitä kalvosta ei oo mitään muuta hyötyä nilkkapituisissa kengissä, kuin veden parempi pysyminen kenkien sisällä.
Old Suzuki never dies, it just looks that way.
Kalvoissa on eroa niin hengittävyyden kuin vedenpitävyyden suhteen ja välillä tuntuu, että halvemmissa kengissä kalvo tarkoittaa sitä, että ovat umpimuovia. Ei tule vesi läpi helposti, mutta muuttuvat jalan hikoillessa umpimäriksi sisältäpäin.
Mun kinttuun on kans monet popot edestä kapeita, mutta Alpinestarsin ja TCX:n tourinkisaappaat on ollu aika sopivia. Kalvoista sen verran että kai ne kaikki vettä pitää, mutta Goretex hengittää jopa kertaluokkaa paremmin.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kalvotuksista ns. halpis-versioista itse olen tuon Hiporan todennut ihan toimivaksi. Ei se nyt mikään Goretex ole, mutta on tuntunut pitävän veden ulkona myös ajopuvuissa. Ja mitä tulee tuohon kyseiseen poppoon, niin itsellä tuo "vaihekärki" on jotenkin lyhkänen tai muuten vain tottunut jotenkin vääriin jalkojen asentoihin tapeilla (ei ole kenkän pohjassa kantapäätä, niin liukuuko noi nyt sitten liian eteen), mutta kun se vaihdevipu tuntuu mieluummin osuvan just tuohon kärjen ja narujen väliseen "kuoppaan" kuin itse kärkeen ja näin aikansa kun noita vaihteita repii kovin tiuhaan, niin alkaa jalkakin jo ottamaan kipeää
![]()
Minulla on tourinkisaappaina Gaernet. Noissa on leveä lesti mutta ei ole matalavartinen kylläkään. Ehkä samalta valmistajalta löytyy matalavartista ja leveälestistä kenkää.
https://www.fc-moto.de/en/Gaerne-G-M...SAAEgL8zfD_BwE
Yhdellä reissulla satoi 2500km edestä vettä. Jalkaterät oli öpaut ainoa kuiva paikka aina yöpaikkaan saapuessa. Eikä tuo tietty hellekenkä olekaan, kyllä siinä jalka hikoaa kuumilla keleillä mutta se on ominaisuus tuon tyyppisissä saappaissa.
-- Brake later and open the gas earlier --
Daytona tekee leveälestisiä normaalileveyksien lisäksi. Tilasin juuri L-leveydellä Road Star GTX saappaat. Lesti on leveämpi kuin perusmallissa, jotka mulla oli aikaisemmin ja ne oli hiukan timmit lestiltään. Nämä tuntuvat hyviltä jalassa.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Kiitos kaikille kommenteista, kaikki auttaa. Onko kellään kokemusta tällaisesta edullisesta merkistä kuin Büse, näyttäisi olevan useitakin malleja nilkkapituisina mm Urban Sport, B56 ja City Limit.
Jossain mainoksessa oli mainintaa leveästä lestistäkin, tosin en sitä ole enää löytänyt.
Emmää minkään lähre, paitti vähä.
Mulla on Stylmartin Matrix ja niissä on myös aika leveä lesti. Samoin vaimon Stylmartin Yurok bootseissa on leveämpi lesti kuin TCXn vastaavissa.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Säälittää kun Sievi lopetti mopokenkien valmistuksen. Viimeiset parit ehdin saada, kun oli vielä myynnissä, leveä lesti ja tosi mukavat jalassa. Jo goretexiä.
Toki täällä ne tietysti haukuttiin pystyyn, kun puuttuu sitä ja sitä tukea jne..![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Kyllähän nyt kuitenkin aika isossa osassa mopo-onnettomuuksia se pyörä päätyy kyljelleen ja jos sulla sattuu olemaan jokin raaja siellä välissä, niin... Kokonaan toinen juttu on suojaako taikka tukeeko tuollainen tennari-mittainen yhtään mitään kuitenkaan vaikka olisi teräskuorinenkin, se kun siellä välissä sopivasti väänähtää, on se koipi poikki nilkasta että napsahtaa. No onpahan jalkaterän luut ainakin yhä ehjät![]()
Samat ongelmat täälläkin. Jalkaterä aika leveä ja lisäksi vielä rintava.
Todella vaikea löytää hyvää kenkää. On edelleen löytämättä.
Valikoimat on liikkeissä on yleensän aika pienet, joten vaihtoehtojen kokeilu on haastava rasti.
Jatketaan etsimistä...
......