Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 64:sta
  1. #31
    Ei ollut mun nuoruudessa käsittelykokeita ei...

    Muutaman teoriatunnin jälkeen kirjallisiin ja kun ne sai läpi niin harjoitteluluvalla liikenteeseen:
    Mopon taakse askarreltiin kolmio ja sitten mentiin. Kyydittää ei saanut ja eikä enää iltamyöhään ajaa oliko se nyt klo 21-06 välisenä aikana. Lupa oli sidottu tiettyyn pyörään ja joku aluerajoituskin oli ja tietenkin se max 80km/h.
    Muutaman vkon (1 tai 2kk?) harjoittelun jälkeen sitten inssiajoon ja sieltä pahvikortti käteen. Ekana vuonna sitten myös ns 80-lätkä mistä kanssaliikennöijät tunnistivat aloittelijan ja tiesivät ketä kiusata ja kurmoottaa...
    Tämä siis 16v vanhana ja kevarikortilla, tuohon aikaan kortti oli siis KT = kevytmp + traktori.

    Isonpyörän kortti tuli sitten lahjana autokortin yhteydessä ja taas sama 80-lätkä.
    Sitä en kyllä enää muista pitikö sitä 80-lätkää pitää myös isossa mp:ssä vaikka takana olisi ollut 2-v piikillä, ainakin autossa oli pidettävä vielä se sama vuosi mitä muillakin.
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  2. #32
    Jokseenkin samanlaisia muistoja kuin Hsipellä,mutta ei ollut edes yhtään teoriatuntia.

    Inssiajo oli sellainen,että katsastusmies ajoi autolla 2-3 korttelin ympäri ja meitä oli 5-6 kundia jonossa perässä. Kun kaikki pääsivät onnellisesti takaisin,niin kaikki saivat kortin.
    'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
  3. #33
    Lainaa Hsippe kirjoitti Katso viesti
    Ei ollut mun nuoruudessa käsittelykokeita ei...

    Muutaman teoriatunnin jälkeen kirjallisiin ja kun ne sai läpi niin harjoitteluluvalla liikenteeseen:
    Mopon taakse askarreltiin kolmio ja sitten mentiin. Kyydittää ei saanut ja eikä enää iltamyöhään ajaa oliko se nyt klo 21-06 välisenä aikana. Lupa oli sidottu tiettyyn pyörään ja joku aluerajoituskin oli ja tietenkin se max 80km/h.
    Muutaman vkon (1 tai 2kk?) harjoittelun jälkeen sitten inssiajoon ja sieltä pahvikortti käteen. Ekana vuonna sitten myös ns 80-lätkä mistä kanssaliikennöijät tunnistivat aloittelijan ja tiesivät ketä kiusata ja kurmoottaa...
    Tämä siis 16v vanhana ja kevarikortilla, tuohon aikaan kortti oli siis KT = kevytmp + traktori.

    Isonpyörän kortti tuli sitten lahjana autokortin yhteydessä ja taas sama 80-lätkä.
    Sitä en kyllä enää muista pitikö sitä 80-lätkää pitää myös isossa mp:ssä vaikka takana olisi ollut 2-v piikillä, ainakin autossa oli pidettävä vielä se sama vuosi mitä muillakin.
    1976 kesällä oli jo käsittelykoe KT-kortissa. Jarrutus ehkä 40 km/h ja 10 m asvaltilla ja 13 m hiekalla. Ja pujottelu, mittoja en muista mutta johtenkin että muutama keila ja takimmaisen kierto ja takaisin. Tietysti osui hiekkatie ja vähän jännitti toi etujarrun käyttö (kaksinokkainen rumpu ). Mutta kerralla meni läpi
    FJR -17
  4. #34
    Isonpyörän kortti tuli sitten lahjana autokortin yhteydessä ja taas sama 80-lätkä.
    Sitä en kyllä enää muista pitikö sitä 80-lätkää pitää myös isossa mp:ssä vaikka takana olisi ollut 2-v piikillä, ainakin autossa oli pidettävä vielä se sama vuosi mitä muillakin.
    Sattuu vielä olemaan vanha vaalenapunainen tallessa ja tarkistin siitä asian KT-kortin omistajia ei koskenut 80-lätkä isossa pyörässä mutta autossa tietty kyllä.

    Tuosta KT-kortin käsittelykokeesta en muista juuri muuta, kuin oli jarrutus ja pujottelukoe. Jarrutus jäi hyvin mieleen, kun tein siinä stoppien. Inssi siitä vähän marisi mutta autokoulun opettaja puolusteli sitä sanomalla, että noinhan se pyörä parhaiten pysähtyy. Inssiajo Helsingin keskustassa. Inssi seurasi autolla ja kypäräpuhelimilla ohjeisti mihin mennään. Kerran käännyin risteyksessä väärään suuntaan, kun piti mennä oikealle niin käännyin vasemmalle. Tähän inssi totesi lakonisesti, että pyysin kääntymään oikealle! Molemmat testit kuitenkin ekalla läpi. Se jäi myös mieleen, että ajo-oikeuden sai vasta, kun kortin sai käteen. Siinähän meni joku pari viikkoa inssin jälkeen, kun hakemuksen jätti poliisiasemalle ja tekivät se kortin.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  5. #35
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Se jäi myös mieleen, että ajo-oikeuden sai vasta, kun kortin sai käteen. Siinähän meni joku pari viikkoa inssin jälkeen, kun hakemuksen jätti poliisiasemalle ja tekivät se kortin.
    Kun perustui 16-vuotiaan itseopiskeluun ilman mitään autokoulua, niin ei ollut tuosta tietoa. Itse käsittelykoe- kuin autoinssikokelaan takana ajettu liikennekoe ei kummoinen ponnistus ollut, koska takana oli pari vuotta mopotrialia ja -krossia.

    Jatkoin kokeiden jälkeen tyytyväisenä ajamista luullen, että ajo-oikeus oli voimassa ja noudin kortin ajoneuvotoimistosta kevarilla jonkun päivän kuluttua.
    Kun nostin kypärän toimiston tiskille, niin toimistotäti sanoi, että ethän ollut sama henkilö, joka juuri parkkeerasi pyörän kadulle ikkunan eteen. Nimittäin jos olit, niin kyse oli kortitta ajosta ja kortin saanti siirtyy vuodella.

    Öh, ee, een ollut.

    Sepä hyvä, toimistotäti vastasi hymyllen. Vastaanotin kortin ja toivotin hyvää päivänjatkoa.

    Sattumalta toimiston ikkunan eteen parkkeerattu kevari lähti hetken kuluttua kohti uusia seikkailuja.
  6. #36
    Poitsu suoriutui mopokortin teoriakokeesta eilen ja nyt pitäisi varata se käsittelykoe. Järkevän matkan etäisyydellä kotoa on Espoo Hannuksenpelto ja Vantaa Kaivoksela. Osaako joku sanoa, onko näissä hyvät tilat käsittelykokeelle? Ettei tarvitse ottaa kulman takaa vauhtia siihen pujottelukokeeseen ja muuta erityisempää hankaluutta paikoissa ei ole?

    Joku suositteli jo Järvenpään konttoria ja sekin olisi vaihtoehto mutta menee vähän hankalaksi, kun etäisyyttä sinne on vähän turhan paljon. Mahdollisuuksien rajoissa kuitenkin.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  7. #37
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Poitsu suoriutui mopokortin teoriakokeesta eilen ja nyt pitäisi varata se käsittelykoe. Järkevän matkan etäisyydellä kotoa on Espoo Hannuksenpelto ja Vantaa Kaivoksela. Osaako joku sanoa, onko näissä hyvät tilat käsittelykokeelle? Ettei tarvitse ottaa kulman takaa vauhtia siihen pujottelukokeeseen ja muuta erityisempää hankaluutta paikoissa ei ole?

    Joku suositteli jo Järvenpään konttoria ja sekin olisi vaihtoehto mutta menee vähän hankalaksi, kun etäisyyttä sinne on vähän turhan paljon. Mahdollisuuksien rajoissa kuitenkin.
    Onko Lohja liian kaukana? Aluksi itse olin sitä mieltä että Lohjan käsittelykoealue on aivan liian pieni mutta toisen kerran siellä käydessäni totesin että hyvin mahtuu kiihdyttämään.
  8. #38
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Joku suositteli jo Järvenpään konttoria ja sekin olisi vaihtoehto mutta menee vähän hankalaksi, kun etäisyyttä sinne on vähän turhan paljon. Mahdollisuuksien rajoissa kuitenkin.
    Jokunen vuosi sitten keräsi 80-lukuinen mopo Lohjalla aika vaivattomasti pujotteluun 42 km/h, vaikka mopon huiput ovat vain 45. Muutoinkaan ei ollut mitään moitittavaa.
  9. #39
    Onko Lohja liian kaukana? Aluksi itse olin sitä mieltä että Lohjan käsittelykoealue on aivan liian pieni mutta toisen kerran siellä käydessäni totesin että hyvin mahtuu kiihdyttämään.
    Lohja on mahdollisuuksien rajoissa mutta edellyttää sitä, että heivataan mopo kärryn kyytiin ja autolla paikan päälle.

    Kiihdyttäminen tosiaan arveluttaa. Kun nuo mopon kaksi hepokattia päästää irti niin se kuitenkin ottaa oman aikansa, jotta saavuttaa sen 30km/h miniminopeuden siihen pujottelukokeeseen.

    Pitää nyt vielä kysellä konttorilta miten noita ajokokeita järjestellään tähän aikaan vuodesta? Äsken poikkesin tuolla Vantaan Kaivokselan konttorilla ja siellähän oli se parkkialue puiden lähtiä täynnä - ei hyvä! En tiedä siivoaako ne lähdet pois käsittelykoealueelta. Tilaa siellä näytti olevan aika hyvin, tosin epäselväksi jäi missä kohdi koe järjestetään isolla parkkialueella. Autojahan siellä on arkisin parkissa melko paljon.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  10. #40
    Mitä ymmärsin inssin jutuista, niin olosuhteita tai suoritusvälineen ominaisuuksia ei oteta huomioon, testi tehdään kuten paperilla on määrätty. Mikäli noin on, niin tuskin pitävät lehtienpoistosulkeisia ennen kokeita.
  11. #41
    Jostain traficomin syövereistä löysin tiedon, että käsittelykoe perutaan, jos olosuhteet niin edellyttävät.

    Korjaus tuohon edelliseen viestiin: Vantaa Kaivoksela EI järjestä käsittelykokeita vaikka Trafin asiakaspalveluhenkilö niin minulle väitti. Varasin ajan Espoo Hannuksenpelto. Ensimmäinen vapaa aika osui parin viikon päähän. Siellä ainakin on muistikuvien mukaan iso parkkipaikka mutta pitää nyt käydä se vielä luonnossa tsekkaamassa. Riski tietty on, että olosuhteet on marraskuussa huonot ja mahdollista, että se perutaan sään takia. Olisi kuitenkin kiva, jos tuon korttiasian saisi pakettiin ennen kevättä vaikka ajokautta tässä ei just ole jäljellä. Keväällä on taas riesana pitkä tauko ajoharjoittelusta sekä hiekoitushiekka, pölystä liukkaat asvalttipinnat ja myös kylmät kelit.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  12. #42
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    tai suoritusvälineen ominaisuuksia ei oteta huomioon
    No tuo ei nyt ihan täysin pidä paikkaansa, koska pyörän kääntöympyrä tarvittaessa mitataan, jotta saadaan pujotteluradalle asetettua oikea leveys. Mutta noin muuten testi on esim. jarrutuskokeen kannalta ihan tasan sama, oli sulla alla A1-luokan piikki tahi A-luokan ratakyykky, 100kg kevari taikka 350kg cruiseri, perinteisillä tahi ABS-jarruilla varustettu...
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  13. #43
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    No tuo ei nyt ihan täysin pidä paikkaansa, koska pyörän kääntöympyrä tarvittaessa mitataan, jotta saadaan pujotteluradalle asetettua oikea leveys. Mutta noin muuten testi on esim. jarrutuskokeen kannalta ihan tasan sama, oli sulla alla A1-luokan piikki tahi A-luokan ratakyykky, 100kg kevari taikka 350kg cruiseri, perinteisillä tahi ABS-jarruilla varustettu...
    Mopon käsittelykokeessa mitataan pyörän kääntöympyrä???
  14. #44
    Tänään nyt sitten toisella yrittämällä meni käsittelykoe läpi. 🙂 Inssi ajat menee kuukauden päähän eli se jää kevääseen. Mutta mukavaa kun keväällä pääsee heti ajamaan sitten harkkaluvalla. 🙂
  15. #45
    Onneksi olkooon! Nyt ensimmäinen merkkipaalu on saavutettu ja keväällä sitten jatkoa.
  16. #46
    Lainaa TeijaMM kirjoitti Katso viesti
    Mutta mukavaa kun keväällä pääsee heti ajamaan sitten harkkaluvalla.
    Se harkkalupahan ei sitten ole voimassa kuin 3kk ja sen saa vain yhden kerran inssiin harjoitellakseen = ei varmaan kannata nyt heti tuota lupaa kuitenkaan hakea, mennee ihan täysin hukkaan.
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  17. #47
    Onnittelut läpäisystä, mutta on kyllä aika huonosti järjestetty hommat Ajovarmalla kun noin pitkät jonot ajokokeisiin tähän aikaan vuodesta. Miten pitkät jonot lie sitten keväällä onkaan kun kaikki haluavat autokortitn tai pyöräkortin yhtä aikaa.
    Born to be middle aged.
  18. #48
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Se harkkalupahan ei sitten ole voimassa kuin 3kk ja sen saa vain yhden kerran inssiin harjoitellakseen = ei varmaan kannata nyt heti tuota lupaa kuitenkaan hakea, mennee ihan täysin hukkaan.
    Juu en ota sen vasta kuin keväällä.
  19. #49
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Onneksi olkooon! Nyt ensimmäinen merkkipaalu on saavutettu ja keväällä sitten jatkoa.
    Kiitos paljon. Olen kyllä hurjan onnellinen nyt! Kuitenkin mun tie on ollut aika kivinen kun toukokuussa oli moottoripyöräonnettomuus kun ajoin opetusluvalla, siitä sitten jäi kunnon möröt päähän että pääseekö sitä enää koskaan pyörän päälle. Mutta tässä ollaan.
  20. #50
    Lainaa ST77 kirjoitti Katso viesti
    Onnittelut läpäisystä, mutta on kyllä aika huonosti järjestetty hommat Ajovarmalla kun noin pitkät jonot ajokokeisiin tähän aikaan vuodesta. Miten pitkät jonot lie sitten keväällä onkaan kun kaikki haluavat autokortitn tai pyöräkortin yhtä aikaa.
    Kiitos paljon! Joo ihmettelin itsekin että noin huonosti inssiaikoja. Pitää keväällä varata se sitten hyvissä ajoin. En sit tiedä kuinka pitkälle eteenpäin sen voi varata. Ajattelin parisen kuukautta ajella harkkaluvalla ennen inssia.
  21. #51
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    En kyllä tiedä paljonko kurssiajasta menee hidasajon opetteluun, mutta eipä se juuri fillarilla ajoa kummempaa ole.
    Niin, no puuttuva tekijä on kytkin. Fillarilla takajarrua vasten jos on sopiva välitys (ei jalkajarru) Fillarihan toki pysyy pystyssäkin paikoillaan puoli minuuttia jos tasapainoa löytyy

    Sitten kun oikeasti aletaan suorittamaan, niin kannattaa motolla ottaa käyttöön vastaohjauksen kombinaatio veto ja työntö
    Ducati Hypermotard 1100s / 17 exää + 1 r.i.p.
    "Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
  22. #52
    Kiitos paljon! Joo ihmettelin itsekin että noin huonosti inssiaikoja. Pitää keväällä varata se sitten hyvissä ajoin. En sit tiedä kuinka pitkälle eteenpäin sen voi varata. Ajattelin parisen kuukautta ajella harkkaluvalla ennen inssia.
    Kannattaa olla hyvissä ajoin liikkeellä. Varaisin jo kevättalvella ajan, jos inssi on tarkoitus ajaa esim. toukokuussa. Voit tietty nyt jo kokeilla Ajovarman varausjärjestelmästä kuinka pitkälle eteenpäin se antaa varata ajan, niin tiedät sitten olla hyvissä ajoin liikkeellä. Vai oliko niin, ettei aikaa voi varata ennen, kuin harjoituslupa on ollut voimassa tietyn ajan?
    Viimeksi muokannut: itl; 31.10.2024 klo 09:47.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  23. #53
    Lainaa TeijaMM kirjoitti Katso viesti
    Tänään nyt sitten toisella yrittämällä meni käsittelykoe läpi.  Inssi ajat menee kuukauden päähän eli se jää kevääseen. Mutta mukavaa kun keväällä pääsee heti ajamaan sitten harkkaluvalla. 
    Onnittelut hyväksytystä käsittelykokeesta! Ensi keväänä sitten reippain mielin kohti uusia haasteita.
    Viimeksi muokannut: Tni; 31.10.2024 klo 18:39.
  24. #54
    Meillä tytär opetusluvalla hinkannut käsittelykokeen tehtäviä pelkästään varmaan lähemmäs 20 tuntia ja satavarmasti osaa ne.. tänään käsittelykoe ja koko aamupäivän satoi vettä, tuloksena talvella kunnostettu ja maalattu kyykky asvaltin kautta ojaan kyljelleen ja käsittelykoe loppui luonnollisesti siihen. Mopon saa korjattua uusilla katteilla ja vilkuilla ja tärkein, eli kuljettaja säilyi ehjänä. Mutta silti vituttaa ja samalla ihmetyttää, että märällä nuo vedetään samoilla vauhdeilla läpi.
    Ducati 749
    Kawasaki ZXR750 L2
    Aprilia AF1 Futura
    Gilera SC125
  25. #55
    Ikävä juttu, mutta onneksi materiaalisilla vahingoilla selvisi. Ja ehkä turvallisessa ympäristössä opetus kokelaalle, mitä sade ja liukkaus voi tehdä.

    Kun aikoinaan tytär ajoi mopon käsittelykoetta, niin inssi totesi että toivottavasti vanhan mopon rumpujarrut ovat niin tehokkaat, että pysähtyy määrämatkassa.
    Kun ihmettelin asiaa, niin inssi totesi, että pykälät eivät tunne eroja eri ajokkien tai koeolosuhteiden suhteen.
    Kertoi, että kaikki rumpujarrulliset eivät ehjänäkään pysähdy määrämatkalla, vaikka kuka jarruttelisi.

    Sama testi ja rajat riippumatta oliko ajokki sitten tekniikaltaan minkälainen tahansa ja mitkä ovat olosuhteet.

    Monta vuotta on mennyt, mutta asiaan ei ilmeisesti ole järkeä saatu.

    PS pysähtyi se rumpujarrullinenkin riittävän nopeasti.
  26. #56
    Taisi tulla opeteltua kerralla mitä märällä asvaltilla voi tapahtua, kun vielä kertoimena koetilanteen jännitys ja kirsikkana kakun päällä liian paljon vauhtia, ettei ainakaan alle 30kmh nopeudesta tule hylsyä, kun mopokorttikin meni ekalla yrityksellä läpi viime kesänä.

    Koitin tsempata (huonolla menestyksellä), että mieluummin ne lipat reilun 30kmh vauhdista konttorin pihalla kun satasesta mutkatiellä..

    Mutta joo, muovia se vaan on ja sitä saa uutta ja vanhaakin voi korjata.
    Ducati 749
    Kawasaki ZXR750 L2
    Aprilia AF1 Futura
    Gilera SC125
  27. #57
    Minun poika veti nutulleen mopokortin pujottelutestiä harjoitellessa viime syksynä.Tapahtuma tuli videolle ja päästiin analysoimaan mitä tapahtui. Etunen vaan lähti alta kaarroksessa. Tarkemman tutkimisen jälkeen huomasin renkaan olleen paistoleimalta -12 vuosimallia eli varmaankin Derbin ensiasennuskumi, jonka pito oli mitä oli. Tuli asiaa rengaskauppaan ja tuoretta Misukkaa tuon kiinankumin tilalle. Onneksi pojalla oli minun prätkävarusteet päällä. Selvisi mustelmalla kyljessä.

    Tuosta käsittelykokeesta sen verran, ettei kannata mennä Espoo/Hannuksenpelto. Siellä vaikuttaa kokeen valvojana eräs nutturapäänazi jonka elämäntehtävä tuntuu olevan kokelaiden hylkääminen kokolailla mielivaltaisesti. Näin kävi myös meillä. Pujottelukokeesta hylsy, koska valvojan mielestä se oli vaarallisesti suoritettu. Perusteluna se, jos asvaltilla olisi ollut hiekkaa tilanteessa niin kaatumisen riski olisi ollut. Katsoin itse testin ja en havainnut mikä siinä nyt vaarallista olisi ollut. Ilmeisesti osuttiin 20% kiintiöön jonka pitää saada hylsy Traficomin "sääntöjen" mukaan. Noh, eikun uutta putkeen ja uusi testi varattiin Järvenpään konttorilla, jossa testi läpi.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  28. #58
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Noh, eikun uutta putkeen ja uusi testi varattiin Järvenpään konttorilla, jossa testi läpi.
    Tuo Järvenpään mp-testirata vaan on melko ikävä ns. kylmiltään, kun siellä on ne kaikki päällekäin, vain erivärisin kartioin toisistaan "eroteltuna". Tuohon sopivasti paistava vasta-aurinko ja niistä väreistähän et ihan helpolla selvää saa => failuren tod.näk. kasvaa ihan kummasti kun se keskittyminen suuntautuu aivan vääriin asioihin
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  29. #59
    Lainaa ST77 kirjoitti Katso viesti
    Onnittelut läpäisystä, mutta on kyllä aika huonosti järjestetty hommat Ajovarmalla kun noin pitkät jonot ajokokeisiin tähän aikaan vuodesta. Miten pitkät jonot lie sitten keväällä onkaan kun kaikki haluavat autokortitn tai pyöräkortin yhtä aikaa.
    Joo, oudolta kuulostaa. Silloin kun ite ajoin kortin niin oletuksena ajokokeelle oli aika varattuna suoraan käsittelykokeen jälkeen. En edes tiennyt että niitä jossain tuolla tavalla pätkitään
  30.  
  31. #60
    Tuo Järvenpään mp-testirata vaan on melko ikävä ns. kylmiltään, kun siellä on ne kaikki päällekäin, vain erivärisin kartioin toisistaan "eroteltuna". Tuohon sopivasti paistava vasta-aurinko ja niistä väreistähän et ihan helpolla selvää saa => failuren tod.näk. kasvaa ihan kummasti kun se keskittyminen suuntautuu aivan vääriin asioihin
    Espoo/Hannuksenpelto ihan sama juttu. Eri ratojen keilat on varsinainen sekamelska.
    -- Brake later and open the gas earlier --
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen