Ei ollut mun nuoruudessa käsittelykokeita ei...
Muutaman teoriatunnin jälkeen kirjallisiin ja kun ne sai läpi niin harjoitteluluvalla liikenteeseen:
Mopon taakse askarreltiin kolmio ja sitten mentiin. Kyydittää ei saanut ja eikä enää iltamyöhään ajaa oliko se nyt klo 21-06 välisenä aikana. Lupa oli sidottu tiettyyn pyörään ja joku aluerajoituskin oli ja tietenkin se max 80km/h.
Muutaman vkon (1 tai 2kk?) harjoittelun jälkeen sitten inssiajoon ja sieltä pahvikortti käteen. Ekana vuonna sitten myös ns 80-lätkä mistä kanssaliikennöijät tunnistivat aloittelijan ja tiesivät ketä kiusata ja kurmoottaa...
Tämä siis 16v vanhana ja kevarikortilla, tuohon aikaan kortti oli siis KT = kevytmp + traktori.
Isonpyörän kortti tuli sitten lahjana autokortin yhteydessä ja taas sama 80-lätkä.
Sitä en kyllä enää muista pitikö sitä 80-lätkää pitää myös isossa mp:ssä vaikka takana olisi ollut 2-v piikillä, ainakin autossa oli pidettävä vielä se sama vuosi mitä muillakin.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Jokseenkin samanlaisia muistoja kuin Hsipellä,mutta ei ollut edes yhtään teoriatuntia.
Inssiajo oli sellainen,että katsastusmies ajoi autolla 2-3 korttelin ympäri ja meitä oli 5-6 kundia jonossa perässä. Kun kaikki pääsivät onnellisesti takaisin,niin kaikki saivat kortin.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
1976 kesällä oli jo käsittelykoe KT-kortissa. Jarrutus ehkä 40 km/h ja 10 m asvaltilla ja 13 m hiekalla. Ja pujottelu, mittoja en muista mutta johtenkin että muutama keila ja takimmaisen kierto ja takaisin. Tietysti osui hiekkatie ja vähän jännitti toi etujarrun käyttö (kaksinokkainen rumpu). Mutta kerralla meni läpi
FJR -17
Sattuu vielä olemaan vanha vaalenapunainen tallessa ja tarkistin siitä asianIsonpyörän kortti tuli sitten lahjana autokortin yhteydessä ja taas sama 80-lätkä.
Sitä en kyllä enää muista pitikö sitä 80-lätkää pitää myös isossa mp:ssä vaikka takana olisi ollut 2-v piikillä, ainakin autossa oli pidettävä vielä se sama vuosi mitä muillakin.KT-kortin omistajia ei koskenut 80-lätkä isossa pyörässä mutta autossa tietty kyllä.
Tuosta KT-kortin käsittelykokeesta en muista juuri muuta, kuin oli jarrutus ja pujottelukoe. Jarrutus jäi hyvin mieleen, kun tein siinä stoppien. Inssi siitä vähän marisi mutta autokoulun opettaja puolusteli sitä sanomalla, että noinhan se pyörä parhaiten pysähtyy. Inssiajo Helsingin keskustassa. Inssi seurasi autolla ja kypäräpuhelimilla ohjeisti mihin mennään. Kerran käännyin risteyksessä väärään suuntaan, kun piti mennä oikealle niin käännyin vasemmalle. Tähän inssi totesi lakonisesti, että pyysin kääntymään oikealle! Molemmat testit kuitenkin ekalla läpi. Se jäi myös mieleen, että ajo-oikeuden sai vasta, kun kortin sai käteen. Siinähän meni joku pari viikkoa inssin jälkeen, kun hakemuksen jätti poliisiasemalle ja tekivät se kortin.
-- Brake later and open the gas earlier --
Kun perustui 16-vuotiaan itseopiskeluun ilman mitään autokoulua, niin ei ollut tuosta tietoa. Itse käsittelykoe- kuin autoinssikokelaan takana ajettu liikennekoe ei kummoinen ponnistus ollut, koska takana oli pari vuotta mopotrialia ja -krossia.
Jatkoin kokeiden jälkeen tyytyväisenä ajamista luullen, että ajo-oikeus oli voimassa ja noudin kortin ajoneuvotoimistosta kevarilla jonkun päivän kuluttua.
Kun nostin kypärän toimiston tiskille, niin toimistotäti sanoi, että ethän ollut sama henkilö, joka juuri parkkeerasi pyörän kadulle ikkunan eteen. Nimittäin jos olit, niin kyse oli kortitta ajosta ja kortin saanti siirtyy vuodella.
Öh, ee, een ollut.
Sepä hyvä, toimistotäti vastasi hymyllen. Vastaanotin kortin ja toivotin hyvää päivänjatkoa.
Sattumalta toimiston ikkunan eteen parkkeerattu kevari lähti hetken kuluttua kohti uusia seikkailuja.
Poitsu suoriutui mopokortin teoriakokeesta eilen ja nyt pitäisi varata se käsittelykoe. Järkevän matkan etäisyydellä kotoa on Espoo Hannuksenpelto ja Vantaa Kaivoksela. Osaako joku sanoa, onko näissä hyvät tilat käsittelykokeelle? Ettei tarvitse ottaa kulman takaa vauhtia siihen pujottelukokeeseen ja muuta erityisempää hankaluutta paikoissa ei ole?
Joku suositteli jo Järvenpään konttoria ja sekin olisi vaihtoehto mutta menee vähän hankalaksi, kun etäisyyttä sinne on vähän turhan paljon. Mahdollisuuksien rajoissa kuitenkin.
-- Brake later and open the gas earlier --
Lohja on mahdollisuuksien rajoissa mutta edellyttää sitä, että heivataan mopo kärryn kyytiin ja autolla paikan päälle.Onko Lohja liian kaukana? Aluksi itse olin sitä mieltä että Lohjan käsittelykoealue on aivan liian pieni mutta toisen kerran siellä käydessäni totesin että hyvin mahtuu kiihdyttämään.
Kiihdyttäminen tosiaan arveluttaa. Kun nuo mopon kaksi hepokattia päästää irti niin se kuitenkin ottaa oman aikansa, jotta saavuttaa sen 30km/h miniminopeuden siihen pujottelukokeeseen.
Pitää nyt vielä kysellä konttorilta miten noita ajokokeita järjestellään tähän aikaan vuodesta? Äsken poikkesin tuolla Vantaan Kaivokselan konttorilla ja siellähän oli se parkkialue puiden lähtiä täynnä - ei hyvä! En tiedä siivoaako ne lähdet pois käsittelykoealueelta. Tilaa siellä näytti olevan aika hyvin, tosin epäselväksi jäi missä kohdi koe järjestetään isolla parkkialueella. Autojahan siellä on arkisin parkissa melko paljon.
-- Brake later and open the gas earlier --
Mitä ymmärsin inssin jutuista, niin olosuhteita tai suoritusvälineen ominaisuuksia ei oteta huomioon, testi tehdään kuten paperilla on määrätty. Mikäli noin on, niin tuskin pitävät lehtienpoistosulkeisia ennen kokeita.
Jostain traficomin syövereistä löysin tiedon, että käsittelykoe perutaan, jos olosuhteet niin edellyttävät.
Korjaus tuohon edelliseen viestiin: Vantaa Kaivoksela EI järjestä käsittelykokeita vaikka Trafin asiakaspalveluhenkilö niin minulle väitti. Varasin ajan Espoo Hannuksenpelto. Ensimmäinen vapaa aika osui parin viikon päähän. Siellä ainakin on muistikuvien mukaan iso parkkipaikka mutta pitää nyt käydä se vielä luonnossa tsekkaamassa. Riski tietty on, että olosuhteet on marraskuussa huonot ja mahdollista, että se perutaan sään takia. Olisi kuitenkin kiva, jos tuon korttiasian saisi pakettiin ennen kevättä vaikka ajokautta tässä ei just ole jäljellä. Keväällä on taas riesana pitkä tauko ajoharjoittelusta sekä hiekoitushiekka, pölystä liukkaat asvalttipinnat ja myös kylmät kelit.
-- Brake later and open the gas earlier --
No tuo ei nyt ihan täysin pidä paikkaansa, koska pyörän kääntöympyrä tarvittaessa mitataan, jotta saadaan pujotteluradalle asetettua oikea leveys. Mutta noin muuten testi on esim. jarrutuskokeen kannalta ihan tasan sama, oli sulla alla A1-luokan piikki tahi A-luokan ratakyykky, 100kg kevari taikka 350kg cruiseri, perinteisillä tahi ABS-jarruilla varustettu...
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tänään nyt sitten toisella yrittämällä meni käsittelykoe läpi. 🙂 Inssi ajat menee kuukauden päähän eli se jää kevääseen. Mutta mukavaa kun keväällä pääsee heti ajamaan sitten harkkaluvalla. 🙂
Onneksi olkooon! Nyt ensimmäinen merkkipaalu on saavutettu ja keväällä sitten jatkoa.
Onnittelut läpäisystä, mutta on kyllä aika huonosti järjestetty hommat Ajovarmalla kun noin pitkät jonot ajokokeisiin tähän aikaan vuodesta. Miten pitkät jonot lie sitten keväällä onkaan kun kaikki haluavat autokortitn tai pyöräkortin yhtä aikaa.
Born to be middle aged.
Niin, no puuttuva tekijä on kytkin. Fillarilla takajarrua vasten jos on sopiva välitys (ei jalkajarru) Fillarihan toki pysyy pystyssäkin paikoillaan puoli minuuttia jos tasapainoa löytyy
Sitten kun oikeasti aletaan suorittamaan, niin kannattaa motolla ottaa käyttöön vastaohjauksen kombinaatio veto ja työntö![]()
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Kannattaa olla hyvissä ajoin liikkeellä. Varaisin jo kevättalvella ajan, jos inssi on tarkoitus ajaa esim. toukokuussa. Voit tietty nyt jo kokeilla Ajovarman varausjärjestelmästä kuinka pitkälle eteenpäin se antaa varata ajan, niin tiedät sitten olla hyvissä ajoin liikkeellä. Vai oliko niin, ettei aikaa voi varata ennen, kuin harjoituslupa on ollut voimassa tietyn ajan?Kiitos paljon! Joo ihmettelin itsekin että noin huonosti inssiaikoja. Pitää keväällä varata se sitten hyvissä ajoin. En sit tiedä kuinka pitkälle eteenpäin sen voi varata. Ajattelin parisen kuukautta ajella harkkaluvalla ennen inssia.
Viimeksi muokannut: itl; 31.10.2024 klo 09:47.
-- Brake later and open the gas earlier --