Netti täyttyy joka kevät kertomuksista huonosti toimivista talven yli seisoneista erilaisista pienkoneista, joissa kaasutin/kaasuttimet.
Kovin harvan vikakuvauksessa kerrotaan käytetyn bensassa stabilisaattoria tai vaihtoehtoisesti tyhjentäneen polttoainejärjestelmän.
Varmaan puhdasta sattumaa?
Polttoaineen suihkutuksella varustetuista isommissa moottoreissa vastaavat talvenjälkeiset käyntiongelmat tuntuvat olevan lähes luokkaa nolla. Miksi yrittää niputtaa kaikki samaan kategoriaan?
Kympin maksavalla stabilisanttiputelilla käsittelee noin 100 litraa bensaa. Dyra pengar!![]()
Eniten tuossa epäilyttää että kun stabilointiaineiden ohjeissa ehdotettu seossuhde on niin pieni, melkeinpä voisi sanoa että homeopaattinen, että jotenkin tulee mieleen että mahtaako tuo mitenkään voida toimia sellaisena "päivä ja yö"-erona, eli toimiiko se kuitenkin vain tapauksissa missä lähtökohdat ovat joka tapauksessa sellaiset että ilman stabilointiainettakin pärjättäisiin ok? Eli toisinsanoen olisiko noista ollut mitään apua esim. mainitsemaasi "kaikki herkästi syttyvät aineet olivat talvisäilytyksessä haihtuneet"-tapaukseen?
Hinta ei kyllä ole kovin suuri, mutta silti tutkijan luonteen omaavana ihmisenä haluaisin mielellään nähdä aiheesta kunnon systemaattisen tutkimuksen, ennemminkin kuin anekdootteja netistä. Pitäisi olla koejärjestely missä ainut muuttuja on stabilointiaine ja samplekoko on sellainen että mahdollisesta hyödystä ei jää epäselvää.
Tietenkin voi olla että nuo toimii, mutta mikään ei korvaa luotettavaa tutkimusta.
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
Entä systemaattinen tutkimus, siitä että stabilisaattori on pienkoneiden pitkäaikaissäilytyksessä tarpeeton?
Ilmeisesti siitä on sinulla nettianekdootteja parempaa luotettavaa tutkimusta?
Rakastan ulkoilua raikkaassa pakokaasun tuoksussa.
Kausi jatkuu koko vuoden ja parhaat ajokelit alkavat marraskuussa.
Yamaha FZR1000,Suzuki GT750,Kawasaki KMX200 telasarjalla, Honda Goldwing 1500, Skyteam 200, Mad Croc 80cc