Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 94:sta
  1. #1
    Mulla on kaksi pyörää (molemmat 2024), joista toisella ajettu vajaa 500km ja seissyt tallissa heinäkuun lopusta asti. Toinen pyörä vielä liikkeessä, saanen sen piakkoin kotiin. Mitä näille nyt tarvitsee tehdä ennen talvea vai tarviiko mitään? Sen litkun ostin, mikä pitää bensan hyvänä talven yli.
  2. #2
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lataisin akut täyteen ja sit miinuskaapeli irti, niin ei pura sitä tyhjäksi.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  3. #3
    Eikö liike säilyttäisi toista pyörääsi talven yli? Oletan, että pyörä on uusi ja olet sen sieltä ostanut. Jotkin liikkeet säilyttävät myös heiltä käytettynä ostettuja pyöriä veloituksetta talven yli.
  4. #4
    Lainaa Tni kirjoitti Katso viesti
    Eikö liike säilyttäisi toista pyörääsi talven yli? Oletan, että pyörä on uusi ja olet sen sieltä ostanut. Jotkin liikkeet säilyttävät myös heiltä käytettynä ostettuja pyöriä veloituksetta talven yli.
    Juu, uusi pyörä. Ei tullut edes mieleen kysyä tälläistä että säilyttäisikö ne talven yli. Tosin voi olla että pääsisin vielä tänä syksynä ajelemaan sillä jos vaan kässäri ja inssi menee läpi eli toisaalta se olisi kiva saada kotiin.
  5. #5
    Noin vähän ajettuun eli 500km, ei ole vielä käsittääkseni tehty edes ekaa huoltoa. Pesu, akku ylläpitolaturilla täyteen ja lämpimään. En usko, että nykyaikaiset öljyt happanee noilla kilsoilla.

    Toisesta mahdoton sanoa mitään. Jos saat sen kotiin ja ajat sillä vielä 5000km tänä syksynä, vaatii enemmän hommia, mutta jos jää uutena seisomaan, ei tartte juuri mitään.

    En laittaisi 95:sta tankkiin. 98 tai V-Power, rahahenkilö laittaa tankin täyteen pienkonebensaa. Stabilaattorista ei haittaakaan bensan seassa ole. Enemmän bensan hartsittuminen on omasta mielestäni haitannut kaasarikoneita.

    Kannattaa tosiaan kysyä tuo mahdollisuus säilyttää liikkeessä jos ei välttämättä halua päästä ajamaan. Monet liikkeethän suorastaan tyrkyttävät sitä kun pyörän heiltä ostaa.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  6. #6
    Ja mikäli pyörät ovat uudet, niin mahdollinen velvoite 6 kk:n ensihuoltoon kannattaa huomioida. On mahdollista, että takuu ( ei virhevastuu ) katkeaa, mikäli huolto-ohjelman mukainen ja aikaan sidottu ensihuolto on tekemättä, vaikka pyörällä ei olisi ajettu mitään.
    Parasta tiedustella asiaa myyjältä tai maahantuojalta sähköpostilla, jotta vastaus jää kirjallisena.

    Kuten aiemmin on jo kerrottu, pyörän pesu, stabilisaattoria tankkiin, hiukan ajoa, akun - napa irti, akku lataukseen ja pyörä talviunille. Noin 2-3 kuukauden välein on hyvä varmistua akun latauksesta eli ladata pikkuakuille sopivalla, eli ei liian tehokkaalla, automaattilaturilla.

    98E5 ( V-Power samaa kamaa, mutta myydään Shell asemalla )bensassa on vähemmän alkoholia, kuin 95E10:ssa, joten teoreettisesti imee vähemmän ilmankosteutta bensiiniin.
    Onko oikeasti hyötyä vai ei, on mutujuttuja. Niin tai näin olen itse ajanut vain 98 bensalla, koska kokonaishinnan ero on vuositasolla harrastelaitteessa hyvin vähäinen.
  7. #7
    Mä käytän kaikkiin kausilaitteisiin (moottoripyörä, moottorikelkka, perämoottori, ruohonleikkuri, moottorisaha, raivaussaha, lehtipuhallin, mönkijä) 98E5 enkä koskaan käytä mitään säilöntäaineita. Enkä ole törmännyt ilmiöön "vanha bensa". Joskus moottorikelkassa ollut parin-kolmen vuoden vanhaa bensaa tankissa ja käymään on lähtenyt ihan hyvin. Joskus ollut tyhjäkäyntipiiriä tukossa mikä on putsattu mutta vanhoilla bensoilla käyntiin sen jälkeen.
    Honda VFR 750F -93
    EX: Suzuki GS500M Katana -81
    EX: Yamaha XS400 -82

    Ei eksyvä tietä kysy
  8. #8
    Itse tankkaan viimeisen tankkauksen 98 ja säilöntäainetta tankkiin. Akun navat jätän kiinni, mutta latailen muutaman kerran talven aikana. Ongelmitta ovat startanneet keväällä.

    Vaimolla oli pitkään 535 Virago ja lämpimässä tallissa säilyttäessä oli joka kevät jotakin jumppaa kaasareiden kanssa. Kylmässä tallissa ei kertaakaan.
    BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  9. #9
    Normi jutut mullakin, kuten moottoriöljyn ja suodattimen vaihto, säilöntäaine tankkiin, pesu, ketjun rasvaus ja moottorin lämpimäksi käyttö. Talvella akun latausta pari kertaa. Bensana olen ruiskukoneessa käyttänyt 95:ttä säilöntäaineen kera eikä pyörän käynnistymisessä keväällä ole ollut ongelmia. Onko sitten lämpimällä säilytyspaikalla osuutta asiaan?
    Viimeksi muokannut: Tni; 06.10.2024 klo 17:44.
  10. #10
    Kaasarien tyhjennyksen olen parin viime vuoden aikana oppinut itsekkin. Oma pyörä on enimmäkseen ulkona ja ei ole tainnut yli kuukautta olla moneen vuoteen ajamatta joten se vaan toimii mutta vaimon ja teinin kulkineet teetti hommia.
    Mopo oli sisällä koko talven ja vaimon enskapeli taas ajamatta toukokuusta toissa viikkoon. Aikamoinen sedimentti kaasareista löytyi kun aloin etsiä käyntiinlähtemättömyyden syytä.
    Siltä tuo säilöntäaine ilmeisesti ei suojaa?
    Tankissa olleella bensalla ne molemmat kävi kun sai tukokset pois.
  11. #11
    Omalla kymmenien vuosien mutulla sanoisin, että lämpimässä tallissa kaasarit tyhjäksi syksyllä. Kylmässä ei ehdoton pakko, mutta eipä haittaakaan, päinvastoin. Ruiskussa ei isompia ongelmia ole.
    BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  12. #12
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    Miksipä tällaista ei tosiaan kokeilisi, varsinkin, jos kaipaa elämään pientä lisäjännitystä. Onhan se kuitenkin aika iso investointi se 10e pullo ja ei sitä yhtään helpota se, että se kestää monta vuotta. Toisaalta isoimmat intoilut ja ajohalut lähtee tehokkaasti, kun heti ensimmäisenä keväällä purkaa ja putsailee pari viikkoa osia. Hyvällä tuurilla päättää pitää välivuoden, niin ehkä tulee tehtyä jotain järkevääkin vaihteeksi
    Eipä oo tarvinnu jännittää. Noita erilaisia moottorilla päriseviä on kuitenkin toista kymmentä ja hyvin harvoin on tarvinnut mitään putsata.

    Kysymys ei ole sen pullon hinnasta vaan koen ettei sille ole tarvetta. Ja kuten jo mainitsin niin koskaan ei ole tarvinnut vaihtaa uusia bensoja vanhojen tilalle. Mikä mulla siis olisi ongelma joka sillä säilöntäaineella korjaantuisi?

    Joku voi tietysti hakea pullosta ratkaisua tai vaikka tehdä mitä loitsuja jos sillä tulee parempi mieli.
    Honda VFR 750F -93
    EX: Suzuki GS500M Katana -81
    EX: Yamaha XS400 -82

    Ei eksyvä tietä kysy
  13. #13
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Ja mikäli pyörät ovat uudet, niin mahdollinen velvoite 6 kk:n ensihuoltoon kannattaa huomioida. On mahdollista, että takuu ( ei virhevastuu ) katkeaa, mikäli huolto-ohjelman mukainen ja aikaan sidottu ensihuolto on tekemättä, vaikka pyörällä ei olisi ajettu mitään.
    Parasta tiedustella asiaa myyjältä tai maahantuojalta sähköpostilla, jotta vastaus jää kirjallisena.
    Hyvä huomio. Otin nyt myyjä liikkeeseen yhteyttä tän vajaa 500km ajetun Kawasakin osalta että onko tonnin huolto aikasidonnainen vai kilometrisidonnainen.
  14. #14
    Kysyin nyt myös vielä liikkeessä olevan pyörän toimenpiteistä niin ei kuulemma tartte muuta kuin irroittaa akun navat ja ladata muutaman kerran talven aikana.
  15. #15
    Oma metodi ollu nyt joitain vuosia että kun näyttää että kauden ajelut rupee olee hyvin vähissä, niin melkein tyhjään tankkiin pöntöllinen pienkonebensaa, sit ajellaan vielä sen verran että ko bensaa on varmasti ehtinyt kulkea järjestelmän läpi. Sit tankki täyteen 95 ja kausi oli sit siinä. Pyörän putsaus. Säilytys lämpimässä tallissa. Akun kengät irti ja akkua ladataan pari kertaa talven aikana.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  16. #16
    Miksi niitä akun napoja tarvitsee irrotella kun ylläpitolaturit on keksitty? Bensan säilöntäaineetkin ovat tarpeettomia ruiskukoneessa ainakin lämmitetyssä tallissa. Ei nämä mitään ihmeellisiä rituaaleja kaipaa paitsi omistajien pään sisällä.
  17. #17
    Turkulainen kiintiöpaha Ouzi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Dec 2007
    Turku
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa TA kirjoitti Katso viesti
    Eipä oo tarvinnu jännittää. Noita erilaisia moottorilla päriseviä on kuitenkin toista kymmentä ja hyvin harvoin on tarvinnut mitään putsata.

    Kysymys ei ole sen pullon hinnasta vaan koen ettei sille ole tarvetta. Ja kuten jo mainitsin niin koskaan ei ole tarvinnut vaihtaa uusia bensoja vanhojen tilalle. Mikä mulla siis olisi ongelma joka sillä säilöntäaineella korjaantuisi?

    Joku voi tietysti hakea pullosta ratkaisua tai vaikka tehdä mitä loitsuja jos sillä tulee parempi mieli.
    Stabilaattori on omien kokemuksien mukaan kans turha, mutta joka vehkeeseen olen talviseisontaan lykännyt vähän 2-tahtiöljyä ja ajanut läpi koneesee, oli ruisku tai tai ei. Tällä saa kaasariinkin suojaavan öljyn hapettumia vastaan ja elämä ollut kertaluokkaa parempaa. Ei ne bensatankintkaan ole pikku öljystä pahakseen laittaneet.
    TL1000S 1999 Kadulle
    GSXR600 -08 Radalle
    GSX1300R -02 Tourinkiin
    Suzuki DR650 -99 EX
    RSV1000R -04 EX
  18. #18
    Lainaa Sankkeri kirjoitti Katso viesti
    Miksi niitä akun napoja tarvitsee irrotella kun ylläpitolaturit on keksitty?
    Valvomaton akun lataaminen voi olla ongelma vakuutusehtojen suhteen, vaikka laturia sellaiseen tarkoitukseen myydäänkin. Tuntuu muutenkin jatkuva lataaminen järjen vastaiselle, mikäli esim reiluksi puoleksi vuodeksi laittaa mopon lepäämään.
  19. #19
    Lainaa Sankkeri kirjoitti Katso viesti
    Miksi niitä akun napoja tarvitsee irrotella kun ylläpitolaturit on keksitty? Bensan säilöntäaineetkin ovat tarpeettomia ruiskukoneessa ainakin lämmitetyssä tallissa. Ei nämä mitään ihmeellisiä rituaaleja kaipaa paitsi omistajien pään sisällä.
    Jos pyörä on sellaisessa tilassa jossa kosteus tiivistyy pinnoille silloin tällöin, pitäisin akkukaapelin irrotusta järkevänä, oli älylaturia tai ei. Sillä vähennetään galvaanisen syöpymisen riskiä johtosarjoissa, liittimissä ja muuallakin. Voi kysyä veneilijöiltä.

    Ylläpitolaturihan ei lataa jatkuvasti, vaan se pitää jännitteen täyden akun arvossa. Latausta tapahtuu vain silloin kun akun napajännite laskee, muulloin virtaa ei kulje. Lyijyakun itsepurkautuminen on jokusen prosentin kuukaudessa, ja starttiakku kestää huonosti vajaana säilytystä, joten ylläpitolaturi auttaa. Nykypyörissä on avaimetonta käynnistystä yms. joten elektroniikkaa on aina sähköissä, hituvirtaa kuluu aina.

    Ruiskukone ei tosiaan ole niin herkkä bensan haihtumiselle, niissä ainoa paikka missä bensa on ilman kanssa tekemisissä on tankki.

    Bensan säilymisestä sen verran että muistan pitkään kun yritin vuoden seisokin jälkeen taikoa ruohonleikkuria tulille. Lopulta tyhjensin sen tankin peltipurkkiin, laitoin uudet bensat ja lähti heti. Ajattelin että poltanpa tuon vanhan bensan ja nakkasin siihen palavan tulitikun. Se sihahti ja sammui. Sain sen poltettua, mutta syttyvyys oli kuin dieselillä.

    Tällä perusteella olen laittanut vehkeisiin alkylaattibensiiniä jos seisokki on mahdollisesti pitempi kuin puoli vuotta. Muutama kk tuskin aiheuttaa ongelmia (ruiskuissa).
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 07.10.2024 klo 10:45.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  20. #20
    Tuntuu muutenkin jatkuva lataaminen järjen vastaiselle, mikäli esim reiluksi puoleksi vuodeksi laittaa mopon lepäämään.
    Olen melko pitkälti samaa mieltä. Toki ns. älylaturi osaa ladata akkua sen puoli vuotta akkua rikkomatta. Mutta jokaisella akulla on tietty elinikä joka määräytyy melko pitkälti lataussyklien mukaan ja vähän epäilen jatkuvan lataamisen lyhentävän akun elinikää. Akku pysyy hyvässä kunnossa, kun puhdistaa sen pinnan, lataa täyteen ennen seisontajaksoa, säilyttää sitä viileässä ja lataa pari-kolme kertaa talven aikana. Näin toimien ei ole omalle kohdalle osunut ainuttakaan vuodessa hajoavaa mp-akkua.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  21. #21
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Jos pyörä on sellaisessa tilassa jossa kosteus tiivistyy pinnoille silloin tällöin, pitäisin akkukaapelin irrotusta järkevänä, oli älylaturia tai ei. Sillä vähennetään galvaanisen syöpymisen riskiä johtosarjoissa, liittimissä ja muuallakin. Voi kysyä veneilijöiltä.
    Mitenkäs autot kestää ulkona? Aika teoreettisia on monet legendat, kuten moottoriöljyn syövyttävät hapot jne.
    BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  22. #22
    Onko siitä haittaa että pyörä seisoo talven kivilattialla? Olisiko syytä laittaa alle joku matto tms? Huoltopukeilla jotkut pitää pyöriään talven, ne olisi varmaan hyvät.
  23. #23
    Mulla on ollut pyörä betonilattialla aina. Toki tila on puolilämmin. Keskituella olen pitänyt niin vain eturengas on maassa kevyellä kuormalla. Toki vaatii keskituellisen pyörän

    Käytössäni on Saksasta aikanaan tuotu älylaturi ihan rautamuuntajalla ja talvet kiinni akku paikallaan.
    Seuraavaa omakohtaista tietoa:
    FJR1300 -07 hankittu -09 myyty -19 alkuperäinen akku koko ajan
    FJR1300 -14 hankittu -19 myyty -24 alkuperäinen akku koko ajan
    FJR1300 -17 hankittu -24 toistaiseksi alkuperäinen akku.
    Tämä tietysti vain minun oma kokemus ja ehkä tuo älylaturi jotenkin fiksumpi kuin nuo "ctekit". Akkujen valmistja Yuasa. 12 V 14 Ah.
    FJR -17
  24. #24
    Omassa käytössä Yuasa merkkiset mp-akut ovat kestäneet noin 12 vuotta tavalla, jossa kenkä irroitetaan -navasta ajokauden lopulla ja akkuja ladataan pienitehoisella halpisälylaturilla 2-3 kuukauden välein.

    Nyt kokeilussa oleva hyytelöMotobat tuntuu tarvitsevan hyvin lyhyet välilataukset, melkeinpä minuutteja tuntien sijaan.
  25. #25
    Turkulainen kiintiöpaha Ouzi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Dec 2007
    Turku
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Mulla on ollut pyörä betonilattialla aina. Toki tila on puolilämmin. Keskituella olen pitänyt niin vain eturengas on maassa kevyellä kuormalla. Toki vaatii keskituellisen pyörän

    Käytössäni on Saksasta aikanaan tuotu älylaturi ihan rautamuuntajalla ja talvet kiinni akku paikallaan.
    Seuraavaa omakohtaista tietoa:
    FJR1300 -07 hankittu -09 myyty -19 alkuperäinen akku koko ajan
    FJR1300 -14 hankittu -19 myyty -24 alkuperäinen akku koko ajan
    FJR1300 -17 hankittu -24 toistaiseksi alkuperäinen akku.
    Tämä tietysti vain minun oma kokemus ja ehkä tuo älylaturi jotenkin fiksumpi kuin nuo "ctekit". Akkujen valmistja Yuasa. 12 V 14 Ah.
    Kyseisen pyörämallin ollessa kyseessä, on sen erinomaisella lataussäätimellä vamasti tekoa asian kanssa.
    Olen jokaiseen pyörääni saman säätimen laittanut ja lataus- sekä akkuongelmat loistavat poissaolollaan.

    Shindengen FH020AA on se kyseinen säädin, jollei yamaha-osana halua ostaa.
    TL1000S 1999 Kadulle
    GSXR600 -08 Radalle
    GSX1300R -02 Tourinkiin
    Suzuki DR650 -99 EX
    RSV1000R -04 EX
  26. #26
    tärkeintä on että laitat hiirenloukut ja KÄYT TYHJENTÄMÄSSÄ ne, ettei mikää öttiäinen tee pesäänsä ilmanputsariin. pärrä seisoi kesällä liiterin päädyssä ja sen ilmanputsariin oli joku hiiri käynyt viemässä jotain siemeniä tms. ... ei nuo miksikään mene jos paikka vaan tuulettuu tai jos säilytysmestan lämpötila on tasasesti plussalla.
  27. #27
    Joskus sillon kun internet oli vielä tuoreehko niin oli sellainen sivu kuin Bajahill ja siellä mopon talvisäilöntäopas.
    http://www.bajahill.net/2001/09/moot...rastointi.html
    Ei tuossa kirjoitettu mitenkään väärin ole, mutta jo kirjoituksen aikaan kohderyhmä oli paremminkin jo reilusti käytetyn laitteen omatoimiomistajat kuin uudenkarkeaa laitetta puikottavat. Jokunen asia on ajan saatossa muuttunut, esim. bensiinilaadut. Eikä valtaosa harrastajista silloinkaan ihan tuolla tarkkuudella hommia hoitanut.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  28. #28
    Kattelin yks kevät että, mikä se katon reunan alla olevasta lumikasasta pilkistää? Sitten kun ulos unohdettua vekotinta tarvittiin ruohonleikkuutehtäviin, lähti mokoma vasta kolmannella. Olisko Brigstratton lähteny ekalla, jos olisi ollu säilytysaineet tankissa?

    Kausilaitteet mulla plussan puolella olevassa tallissa. Jos Defan akkuvahti vilkuttaa oranssia, saatan ladata, kun muistan. Mitään taikoja tai aineita en ole ikinä käyttättänyt. Eikä ole ollut ongelmia käyttöönotossa.

    Turha vauhkoominen pois, koneitahan noi vaan on.
    En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.

    Ray Of Darkness
  29. #29
    ^B&S lähtee ekalla vaikka olisi vettä tankissa .

    En ole lukenut lankaa läpi, mutta kai on mainittu että renkaisiin täytyy vaihtaa tuoreet ilmat ummehtuneiden tilalle? Ja mieluiten merkkihuollossa, jotta saa juuri oikeanlaista.
  30.  
  31. #30
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Mitenkäs autot kestää ulkona? Aika teoreettisia on monet legendat, kuten moottoriöljyn syövyttävät hapot jne.
    Hyvä pointti. Mut jos kattoo muutaman vuoden ikäisen kotilon konehuonetta niin aika surullisen näköisiä alumiiniosia sieltä löytyy. Riippuu tietysti paljon siitä onko konetilasta huuhdeltu suolamoskaa pois. Sähköt kylläkin toimii nykyvehkeissä yllättävän hyvin, etenkin kun ottaa huomioon miten paljon niitä on.

    Moottoriöljyjen happamoituminen loppui käytännössä katalysaattorien tuloon, silloin nimittäin polttoaineesta jouduttiin poistamaan rikki, koska se olisi tärvellyt katin.

    Vanhemmat motoristit varmaan muistavat kuinka 70-luvulla ja vielä 80-luvun alussa auton takapöntön vaihto oli vakio-operaatio vuoden-kahden välein. Johtui pääasiassa rikistä joka palaessaan muodosti rikkidioksidia ja edelleen veden kanssa rikkihapoketta.

    Nopeesti ne mopojenkin putkistot lahosivat (etenkin 4-tahtisten), nykyisinhän ne taitaa olla rosteria tai jopa titaania.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen