Runkolaakerit asennettu, oli kaikki 5 paria toleransseissa.
Huomenna sit veivien laakereiden mittaus. Sit jos neki on ok, ni sit ens viikolla lohkot yhteen.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Pikkuhiljaa... Jos sitä vihdoin saisi torstaina lohkot yhteen. Piti tehdä jo eilen mutta noissa HD pinnapulteissa oli 11mm sakarat eikä 12mm niinku orkkiksissa ni pitää huomenna käydä hakemassa käypä hylsy.
20250821_034609.jpg
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Viimeksi oon paloitellut ja kasannut auton konetta joskus 90-luvulla mutta pelottavan kuivana paikat… Kai veivinlaakerit on öljytty ja kai meinasit muitakin laakereita ja rattaita voidella ennen niputusta? Viisaammat voi toki kommentoida jos se on muiden mielestä hätävarjelun liioittelua.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Nonnih, alakerta on kasassa! Sitte jäädään odottelemaan mäntiä. Kun männät tulee, saadaan männät sekä sylinteriryhmä kii. Sen jälkee lähtee kansi koneistukseen...
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Nyt on männät vihdoin perillä, ja kansi koneistettu! 0.03mm piti ottaa lastua pois koska parissa sylinterissä oli reunassa pieni musta alue.
Seuraavan parin viikon aikana pääsee laittamaan paketin lähes nippuun. Sit on enää jäljellä nokkapyörien asennus ja ajoitus.
![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Uusien mäntien pakettien avaaminen![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuliko 2000 vai 4000 sarjan alumiinista noi männät? Mua kovasti aikanaan peloteltiin piston slapista 2000 sarjan kans, mut ei niistä ikinä mitään kalinoita tullu.
Al2618
https://www.wiseco.com/shop/powerspo...7L9lY3VlUbwS3C
Ei tuo 0.05 kylmävälys meteliä pidä.
Ei ja sitte toi wisecon paksu helmnapinnoitus auttaa. Sen on tarkoitus kulua sisäänajossa sopivaan välykseen. muistaakseni männän helman välykselle ei annettu edes mittaa em syystä. Mullakin oli 1.8T koneessa nuo saman tyyppiset männät. Varmaan oikein asiallinen valinta tommoseen suhteellisen kireään ahdetuun koneeseen.
Näytti olevat piston material: 2618. Tässä nopeesti random googlaus tuosta 2000 ja 4000 erosta.
They work on the street but are really a racing part. The 2618 alloy is stronger than 4032 but is given to a greater amount of thermal expansion so they are usually set up for a wider skirt clearance, this being controlled by the bore finish process. Because of this they are best being available to the machine shop doing the block to insure that each piston and its bore are well matched. as if too loose they will make noise and too tight risks galling the piston and its cylinder wall. This being mostly a competition problem where the engine will be running extremely hot. On the street the opposite problem because of being cold at start up and never run anywhere as hot as a racing engine so the typical clearance remains noisy. The answer or at least a partial answer is to take time to warm the street driven engine up before requesting power. These pistons are used a lot in kits for their ability to resist the effects of detonation, they are very strong.
The 4032 alloy is of high silicon content just short of the eutectic, they are more thermally stable but trade down on ultimate strength. They are plenty strong for the occasional racer, like the 2618 probably overkill for the street but since they can be run at tighter clearances more friendly as they are pretty much ready to go as soon as you fire the engine. Being able to run with a tighter wall clearance keeps the rings more stable over a broad operating temperature range which improves seal when the engine is cold reducing oil consumption and blow-by while improving cold compression compared to the 2618 alloy pistons.
Ei ole sellaista vikaa mitä ei jeesusteipillä korjattaisi
Honda Cbr600 Pc 25 Stunt Edition
"Honda mies"
Nyt on motti 90% kasassa. Enää puuttuu uudet nokkapyörät, niiden ajoitus ja sitte nokkapukit ja venakoppa paikalleen. Mutta ne jää Vittaniemen tehtäväksi ku itellä ei oo työkaluja tohon nokkapyörien asennukseen. Pikkusen oli ohjelmaa ryhmän paikalleen laitossa ku 2 keskimmäisen männän männänrenkaat pääs puikahtaa alta näkyviin ni meni pien tovi äheltää ne takas.
![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Pisti silmään tuo momenttiavain. Merkkiä en muista, mutta ihan samannäköinen 1/4 ja 3/8 momenttiavain löytyy omasta tallista.
Miun työpaikalla kalibroidaan momenttiavaimet kerran vuodessa ja tietenkin vein sinne omat samaan kasaan arvioitaviksi.
Molemmissa ole heittoa yli 20% ylöspäin. Ne avaimet löytyy edelleen, mutta korjauskertoimen kanssa niillä on turvallisempaa toimia.
Jos avaimeen säädetty momentti oli 15Nm, niin mitattu arvo oli 18Nm.
Eihän se toki iso heitto ole ja yleensä naksun jälkeen vääntö ei heti pysähdy.
Töissä on piippaavia digitaalimomenttiavaimia, joissa näkee sen voiman.
Helposti auton renkaan pyöränpulttia kiristettäessä momentti menee 20Nm yli (haluttu 110Nm ja näytössä 132Nm).
Kerran kokeiltiin jotain pikkupulttia (momentti 8Nm), niin kukaan ei saanut eka tai toka kerralla alle 10Nm kiristystä...![]()