Nyt vähän hassu kysymys mutta missä Etelä-Suomen alueella on oikeasti tilavia parkkipaikkoja missä käsittelykokeita järjestetään?
Kuinka isoa kenttää siihen sitä mukamas oikein tarvitaan? Itse opettanut nyt 2 oppilasta tuolla Malmin harjoituskentällä ja kyllähän sinne mahtuu. Toki edellyttää ettei viereisellä mikroautoradalla ole happening päällänsä, jolloin parkkeeraavat autoillansa tuon lentokentän puoleisen pään jumiin s.e. niitä pisimpiä ratoja ei pysty kokeeseen harjoittelemaan, menee radan jälkeinen turva-alue liian pieneksi.
Kun sitten taas esim. Järvenpään alue konttorin pihassa on just sieltä mihin aurinko ei paista. Siellä on kaikki radat sitä kahdeksikkoa lukuunottamatta laitettu päällekkäin kun tilaa ei sivuttain ole riittävästi. Ne on erotettu toisistaan vain erivärisin keiloin, jee jee
Myöskään Porvoo alue konttorin takana ei juuri kehuja täältä saa, siellä kun vauhdinotto pitää suorittaa puskan keskeltä, kapeaa väylää kaartaen. Saattaa olla hiukka haasteellista newbien tuossa kelata se 50 mittariin jos on alusta vähäkään kosteaa, kun kuivallakin siinä tuppaa aristelemaan jos ei ole sitä kokemusta pyörästään jo todella runsaasti.
- Pyörä myyty jo pois -
Iso on tietysti häilyvä käsite mutta Vehkalan juna-aseman parkkialue Vantaalla on nimenomaan tässä käytössä aktiivisesti ja tilan pitäisi riittää kyllä kuskille kuin kuskille.
Juu, samaa sanoi tuo tämäkesäinen oppilaanikin tuolla Järvenpäässä ja kun joutui vielä vasta-aurinkoon ajamaan, niin reppuhan siitä sitten tuli. No silleen sattui hyvä tuuri että seuraava vapaa tutkintoaika löytyi jo heti seuraavalle päivälle Malmilta ns. "kotikentältä" missä jo muutoinkin treenattiin, niin nythän tuo koekin oli pala kakkua![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Kirkkonummen keskustan jalkapallokentän parkkiksella ovat autokoulut treenaamassa. Ja aikanaan oman ajokokeen tein Espoon jäähallin parkkiksella.
Lisäksi Hannuksen Ajovarman parkkis lienee iltaisin ja viikonloppuisin käytettävissä. Ja siellä ainakin mopokorttilaiset tekevät kokeensa.
sitten Alastaron alavarikko. Lienee melko tyhjä pääosan ajasta![]()
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Karkkilassa Mansner Oy:n parkkis 2-tien vieressä liki ABC:tä vastapäätä (noin 200m H:kiin päin).
Lämpötolppakentän takana on yhteinäinen iso asfaltoitu kenttä missä välillä näkynytkin harjoittelijoita.
On varmasti ainakin viikonloppuisin ihan autio.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Nurmijärvellä Perttulan Keudalla on myös näkynyt välillä harjoittelijoita.
https://maps.app.goo.gl/i4N3DdKAuJpa642m8
Myös Nurmijärvellä Sääksin parkkiksellakin voi onnistua jollei ihan hellepäivänä mene treenaamaan
https://maps.app.goo.gl/LU75Bm3LqP3dsMPFA
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Pitkäsentie 23, 01200 Vantaa, siitä on purettu vuosia sitten se bussi varikko, siellä oon paljon nähnyt käsittely kokeita.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Kummallista, että Etelä-Suomesta kysyttiin ja vain PK-seudusta puhutaan
Mutta tähän on itsestään selvä vastaus: ehdottomasti sen Ajovarman pihassa missä aikoo tehdä kokeen. Monissa on ihmeellisiä kiihdytyskaistoja ellei peräti mutkia ja pelottavia talonkulmia estämässä näkyväisyyttä, mistä normaali ihminen ei lataisi 50kmh metrin päästä.
Eli on hyvä juuri oikeassa paikassa käydä opettelemassa. Eikä missään tasaisella ja isolla ja turvallisella. Vaan sillä virallisella epätasaisella, sekavalla, ahtaalla ja vaarallisella.
<p>XV1900</p>
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Joo mä meen suorittaa käsittelykokeen Lohjan Tanhuhoville. Mun mielestä se surkean pieni alue niihin 50 tehtäviin. Nyt oon ottanut lisää tunteja että oppisin kiihdyttää rivakammin ja vaihtaa vaihteet nopeasti, nämä ei oikein suju vielä nopeasti. Ja rivakkaa kiihdytystä ja vaihteiden vaihtoa vaaditaan Tanhuhovin pihalla kun se niin pieni alue. Mietinkin että jos käsittelykoe kosahtaa siihen etten saa riittävästi vauhtia niin suorittaisin käsittelykokeen paikkakunnalla jossa enemmän tilaa kiihdyttää koska tehtävät onnistuu hyvin kun vaan tilaa kiihdyttää, silloin ehdin vaihtaa vaihteetkin hyvin. Sen takia aloitin tämän ketjun jos joku osaisi sanoa isoja alueita missä käsittelykokeita järjestetään.
Viimeksi muokannut: TeijaMM; 05.10.2024 klo 14:15.
Siihen kiihdyttämiseen se Nummelan ajoharjoittelurata oli hyvä kun kiihdytykset tapahtui alamäkeen. Kelasi helposti sen vauhdin ja allekirjoittaneella taisi mennä ehkä vähän ylikin hätäjarrutuksessa.![]()
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Olet itse kiteyttänyt ongelman ratkaisun, eli riittävän harjoittelun.
Tytär kävi samassa paikassa ajamassa mopokäsittelykokeen. Ekalla yrityksellä mopolla väistökokeen alkunopeus oli 28, joten yritys meni uusiksi. Toisella ja onnistuneella yrityksellä tutkanopeus oli 35.
Mopo oli ikivanha 1.5 hevosvoimainen. Kevarissa on voimaa moninkertaisesti, joten nuo 30 - 50 nopeudet eivät voi olla mitenkään ylitsepääsemättömiä, mikäli oma osaaminen on sitä tasoa, että liikenteessä olisi turvallista ajaa.
Kun toisaalla kyselet pyörien talvisäilönnästä, niin yksi idea, mikä varmaan tuntuu tällä hetkellä sinusta hassulta extremejutulta, mutta mikä voisi olla fiksu veto tulevaisuuden ajamisen kannalta.
Mikäli asut jonkun vesistön lähellä ilman pitkää ajomatkaa tai sinulla on käytettävissä peräkärry tai paku, niin talvella ajoharjoittelu jäällä voisi olla ratkaisu. Kevariin renkaat, joissa on ns rallinastat ja rauhallista harjoittelua jäällä. Rallinastoilla pito on jäällä parempi, kuin kesällä hiekkatiellä. Rengaskoosta riippuen setti maksanee alle 400€.
Vauhdin ja ajoradan voi vapaasti valita ja mikäli tulee lipat, niin liukuu vaan jään pinnalla, eikä osu mihinkään.
Mikäli tuohon ryhdyt, niin ensi kesänä pääset nauttimaan täysin ajamisesta ilman pelkoa kaatumisesta tai ajamisesta yleensä ja kaupan päälle tulee vielä talven aikana paljon ajamisen iloa.
Nyt ollaan ajotunneilla harjoiteltu lyhyemmältä matkalta kiihdytystä ja vaihteiden vaihtoa mikä vastaa Tanhuhovin kiihdytysmatkaa. Kyllä se Z400:nenkin vaan kiihtyy kun vaan vääntää kaasua, tein 50 väistön ja hätäjarrutuksen melkein 60km/h ja opekin sanoi ettei tartte kyllä noin kovaa mennä.Totesin itselleni parhaimmaksi tavaksi sen että vaihdan kakkoselle ihan kävelyvauhdissa ja sitten jää enää kolmonen vaihdettavaksi kiihdytyksen aikana. Yritin myös sitä että lähtisin kakkosella paikoiltaan mutta pyörä ei antanut tehdä sitä.
Turha opetella väärää ajotapaa. Liikkeelle on tarkoitus lähteä ykkösellä, vaikka kytkintä luistattamalla sen onnistuu kakkosellakin. Kytkin kuluu ylimääräisessä luistattelussa.
Tässä tilanteessa usein auttaa, kun pikkuisen auttaa kytkimellä, jolloin vaihteiston rattaat liikahtavat ja vaihde kytkeytyy paremmin. Eli vapauttaa kytkintä niin, että tuntee aavistuksen vetoa ja sitten takaisin kytkin pohjaan.Voi tietty olla etten osannut. Yritin kyllä laittaa pyörän paikoillaan ollessa kakkosen mutta meni vaan N:lle..
Jalka voi myös painaa pikkuisen vaihdevipua, jolloin vaihde ei vaihdu alaspäin ennen, kuin vaihdevipu on palautunut siihen keskiasentoon.
-- Brake later and open the gas earlier --
Kawasakit eivät mene paikallaan ollessa kakkoselle, pitää olla liikkeessä että kakkonen kytkeytyy. Positive Neutral Finder oli muistaakseni tuo ominaisuus nimeltään, on ollut jo ammoisista ajoista.
1835
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tarkoitat varmaan paikallaan ollessa 1. -> 2. tai vapaa - 2?Kawasakit eivät mene paikallaan ollessa kakkoselle, pitää olla liikkeessä että kakkonen kytkeytyy. Positive Neutral Finder oli muistaakseni tuo ominaisuus nimeltään, on ollut jo ammoisista ajoista.
Itse käsitin ongelman olleen siinä, kun pysäyttää pyörän ja jää iso vaihde päälle ja siitä sitten lähdetään hakemaan ykköstä liikkeelle lähdettäessä esim. 4. -> 3. -> 2. -> 1 ja siinä sitten ei saa ykköstä päälle.
-- Brake later and open the gas earlier --
Kawasakia ei saa paikallaan ollessaan kuin ykköselle tai vapaalle. Jos pysähtyy isolla vaihteella, saa kyllä pykäliä vaihdeltua niin kuin missä tahansa muussakin pyörässä, mutta vapaalta tai ykköseltä ei mene kakkoselle, ei vaikka mitä tekisi. Siellä kakkosen toisen rattaan ja vaihdeakselin välissä pienet kuulat, jotka paikallaan estävät kakkosen kytkeytymisen. Vauhdissa keskipakoisvoima (jota ei ole olemassa, tiedän) liikuttaa kuulat sellaiseen asentoon, että kakkonen voi kytkeytyä. Vaatii siis enemmän liikettä kuin pelkkä pieni tönäisy, mikä riittää muissa mopoissa.
Täysin 100-prosenttisen varma tuokaan systeemi ei ole, pari kertaa kesässä menee epähuomiossa liikennevaloissa vapaan sijasta kakkoselle. Eli joku on hyvinkin voinut joskus Kawan saada paikallaan kakkoselle, mutta liki mahdotonta se on.
edit: korjattu dorka sanamuoto tuon systeemin toiminnasta
1835
Kyllähän noita harjoittelu paikkoja löytyy kun vähän miettii.
Omalle pojalle kortin ajatin opetus luvalla keväällä.
Itsekin ensin pähkäilin että missä isoja parkkipaikkoja?
No kotini vieressä on iso ammatti koulu,siinä oli isot parkkialueet viikonloppuna aivan tyhjänä...
Sinne mentiin siis treenaamaan.
Myös paikallisen seurakunta talon pihassa oli isot parkkialueet iltaisin tyhjänä,sinne mentiin myös treenaamaan.
Eipä tullut kukaan koskaan valittamaan.
Joksa
Käytiin tänään harjoittelemassa tehtäviä Tanhuhovilla ja hyvin riitti kiihdytysmatka 50 tehtäviin ja sain vaihdettua vaihteet. Turhaan stressasin kentän pienuudesta, hyvin siellä on tilaa kiihdyttää tarvittaviin nopeuksiin.Ainut miinus kentän epätasaisuus, kuoppia täynnä.