Olen aika alussa vielä tässä moottoripyörähommassa niin aina kun käyn ajamassa niin yritän jotain uutta oppia. Youtubesta löytyy tietenkin vaikka minkälaista ajokuviota jos haluaa harjoitella.
Yhden videon perusteella tuli vastaan että ilman kytkintä voi vaihtaa ylöspäin. Tämä olikin kiva juttu. Opin samalla mitä se välivapaa tarkoittaaToki olin tietoinen että noin voi tehdä, mutta videolla tuli selvästi esille miten se tehdään.
Tämä smidsy video oli todella hyvä, olen oikeastaan järkyttynyt että ajokoulussa ei tästä millään tavalla mainittu:
https://www.youtube.com/watch?v=eqQBubilSXU
Jotta tuonkin saa tehtyä oikein, pitää vastaohjaus olla hyvin hallinnassa että pyörän saa nopeasti mutkittelemaan. Tarve mutkittelulle kun tulee yleensä aika nopeasti vastaan ja se pitää saada se liike heti aikaan.
Parkkipaikalla käyn joskus pujottelemassa, se on ihan kivaa vaikka ei sitä taitoa oikein missään tarvi. Ajattelen että jos ajaa pyörällä niin tiukkaan paikkaan että tarvii kääntää vehje niin tiukasti niin on joko tekemässä u-käännöstä tai ajanut paikkaan minne ei olisi pitänyt ajaa. Ehkä tankkauksen yhteydessä voi niillä pienillä käännöksillä elvistellä...
Jos tälle kesälle vielä oppisi driftauksen, takarengas olisi muutenkin kohta vaihdon edessä..
https://www.youtube.com/watch?v=T77S3s5hyFY
Paljonkohan tuommoset crash barit maksaa
Voit vaihtaa myös 6...3 vaihteilta alaspäin kun opettelet avittaan vähän kaasukahvalla. Tietysti rauhallisella kierrosalueella.
Pieni kikkailu ja pyörän kanssa leikkiminen on suositeltavaa, ajokauden alussa varsinkin ja aina silloin tällöin jos ajoa ei tule paljon. Optimimihan on että olet pyörän kanssa ns. yhtä puuta...
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Kakkoselta ykkösellekin menee ilman kytkintä kunhan vähän harjoittelee. Kaiken avain on se että voimansiirrossa ei saa olla vetoa kumpaankaan suuntaan. Eli ylöspäin vaihdettaessa löysätään kaasua ja alaspäin joko annetaan pieni blippi kaasulla tai vaihdetaan niin alhaisilla kierroksilla ettei olla enää moottorijarrulla.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Taitaa tämä mennä niin että otan mieluummin sakot kuin kokeilen että milloin osuu kohdalle se joka ei minua nähnyt. 80 alueella kun joku paappa tulee yllättäen sivutieltä eteen niin eipä siinä ole hirveästi tehtävissä. Tai kun itse ajan 100 alueella ja vastaan tulee autoletka. Näkikö ohittamista harkitseva vastaantulija varmasti minut. Vähän kun haamuväistelee niin toivon että näkee.
Ei tuossa kuitenkaan hirveästi mutkitella. Vähän sivuliikettä niin näkyy muille paremmin.
Näitä varmaan monet muutkin tekee, mutta kaistanuolia maantiellä tulee joskus pujoteltua jos tilanne sen sallii muuta liikennettä pahasti häiritsemättä ja yllättämättä ketään. Sen jos tekee 80/100 vauhdista niin siinä saa jo vähän vastaohjatakin. Sitten toisinaan jos tiellä on sopivia asfalttipaikkauksia tai muita vastaavia kohtia niin kokeilen "väistää" niitä. Sitten kaupungissa liikennevaloihin pysähdyttäessä tulee koetettua harjoittaa hidasajoa ja mahdollisimman smoothia pysähtymistä, niin että nilkkaa ei joudu taivuttamaan lopussa jalan maahan laittaessa.
Pitäisi löytää joku hyvä parkkipaikka missä harjoittelisi vapaamuotoisesti U-käännöksiä/pujottelua parkkiruudun leveys mittayksikkönä, täällä vaan ei oikein ole ihan lähellä tosi hyviä päiväsaikaan about tyhjiä mihin voisi mennä tai ainakaan semmoisia joiden ohi tulisi ajeltua jolloin siellä voisi ohikulkiessa näppärästi pistäytyä jonkun 5-15 minuuttia pyörittelemässä.
Hitaat harjoitukset ei ehkä paranna kovin paljoa liikenneturvallisuutta, mutta minusta niillä on merkitystä sikäli että voi mahdollisesti välttää naarmuja pyörässä ja kiusallisen noloja tilanteita missä kippaa pyörän nurin hitaassa vauhdissa/paikaltaan. Onhan sekin jotain. Ei niitä harjoituksia nyt varmaan kovin usein tarvitse tehdä kun on testit läpäissyt mutta kunhan niin että pysyy tuntuma.
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
Hidasajoonkin kannattaa kyllä tutustua. Mulla SF:ssä tanko kääntyy niin vähän että jos ei ole sitä tehnyt niin uukkarissa tulee yllätys. Noloa kömpiä pystyyn jos menee rähmälleen.
Radalla käyntiä pidän sitäkin tarpeellisena, joskus käy kuitenkin niin että mutka osoittautuukin ennakoitua tiukemmaksi. Siinä vaiheessa on hieman myöhäistä alkaa tutkia kallistusrajoja, lepikko kutsuu herkästi vaikka pitoa ja kallistusvaraa olisi jäljellä. Tiukin limitti on korvien välissä. Radalla kun ajaa sen verran että tappi tai ainakin saapas ottaa rataan, ja harjoittelee painonsiirtoa edes sen verran että katsoo sisäkurvin puoleisen kahvan yli niin on jo paremmat edellytykset pysyä tiellä. Pienikin painonsiirto antaa jousitukselle tilaa kun pyörä on pystymmässä eikä romut heti tökkää asvalttiin.
Vähän sama juttu kuin täysjarrutuksessa, hyvä sitäkin olisi kokeilla ilman sitä hirveä, poroa tai traktoria keilana. Eipä ole ihan helppoa oli absit tai ei. Jos ei yhtään harjoittele niin helposti päätyy nutulleen pyörän pysähtyessä hiemankin kallellaan.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 03.08.2024 klo 20:54.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Oli sitten logiikka ja realismi mitä vaan mutta kun tankoa kääntäessä stoppari rajoittaa kääntymistä yllättävän aikaisessa vaiheessa. Ei se haittaa kun sen tietää ja käy ensin sopivassa paikassa ajamassa mahdollisimman pienisäteistä rinkiä. Sen jälkeen osaa pitää pyörän riittävän pystyssä parkkiksella tai bensiksellä pienissä nopeuksissa.
SF 1098S
MTS V4S Sport
^Uukkari on hitaassa nopeudessa erittäin helppo kun pistää painonsa ulkokurvin jalkatapille. Siis siten että kengänpohjassa todellakin tuntuu, että paino on siellä.
Ja -tälläkään kertaa- katseella ei ohjata.
Välillisesti suoraan otsikon kysymykseen vastaten, tein todella paljon erilaisia mentaaliharjotteita, jotta paskan lentäessä tuulettimeen, pysyisin radalla tekemään tietoista damage controllia.
Niinkin yksinkertainen asia, kuin kaatuminen radalla. Jos annat vaistojen vapaasti ohjata, niin kaatumisen jälkeen ihminen yrittää käsillä ja jaloilla ottaa vastaan/ hallita tilannetta. Ja jos vauhtia on xx tai xxx niin pistäppä siitä vauhdista esim kämmen pehmeään hiekkaan ottamaan vähän vastaan. Siinä vauhdissa se on sama kun löisi kämmenen betoniseinään + sen jälkeen joko repeää/murtuu jotain ja/tai kroppa lähtee pyörimään.
Siitä pyörimisestä kun ojentelee raajojaan joka suuntaan, niin saa ruoskaefektin ansiosta murrettua erinäisiä luita kropastaan. Jne, vaistonvaraisen toiminnan tulosta.
Paras esimerkki tietoisesta damage controllista on ehkäpä alastaron nopea oikea, vauhtia (100Hz dataloggeri) muistaakseni 139.8kmh siinä vaiheessa kun moposta etunen jarrulla alta ja mopo kylelleen. Heti kun tajusin että "ou shit", niin kädet rinnalle ristiin, rystyset ulospäin, leuka rintaan, vatsa kireäksi (selkä kaarelle), polvet koukkuun, ts perus sikiöasento, ja sitten vaan odotellaan...
25 metriä liukumista radalla, 75 metriä pyörimistä hiekalla (mopo veti 4x nokkaperät ja pysähty 68 metriä radan reunasta), linkousohjelman loputtua nousin jaloilleen, hedelmäpeli pyöri päässä, katselin kroppaa ja kokeilin; jalat toimii, kädet toimii, mihinkään ei satu. Mopo aika surkeassa kuosissa, nyyh.
Haastampa jonkun tekemään saman siten että ihan luonnollisen vaistonvaraisesti ojentelee raajojaan joka suuntaan "hallitakseen kaatumista". Sen verran paljon lanssireissuja on tuostakin mutkasta eri kuskeilla tullut että en sinänsä suosittele.
Pointti siis se että "mitä jos...?" mentaaliharjotteilla pystyy luomaan itselleen erilaisia toimintamalleja, joista on sitten varaa valita siinä vaiheessa kun paska on jo tuulettimessa.
Jos aivoilla ei ole paniikissa toimintamalleja mistä valita, niin sen jälkeen aivot yrittää tehdä jotain(!), ja se on ihan arpapeliä mitä aivot juuri sillä kerralla arpoivat toimintamalliksi. Jotain ne tekee, se on aivan varmaa. Esim aivan totaalinen psyykkinen ja fyysinen jäätyminenkin on yksi aivojen arvonnan tulos.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ei niin. Mutta jos kääntää päätä, joka vääntää selkäruotoa, niin jotakin tapahtuu, koska liikaa tien sivuissa oleviin asioihin keskittyminen tuppaa muuttamaan mopedin ajolinjaa (jos ei oo ihan kumiukko niskoistansa). Ja toisaalta, kannattaa kokeilla kääntymistä vasemmalle niin, että tiukasti tapittaa oikealle... Sen jälkeen voi olla sitä mieltä, että katseen käyttäminen käännöksissä on perusteltua ajoneuvosta riippumatta.Eivät kai ne muuten ajokokeessa painota katseen käyttöä ja pään kääntämistä. Jos ei pää käänny, tulee hylsy ja edessä on uusintakoe. Tosin ajokokeen pointti on ympäristön havainnointi.
Mun mielestä hyvä vinkki motorgin mutka-ajokurssilla oli, että kallistaa ittensä sivulle ikäänkuin alkaisi sivupeilistä itteänsä peilaamaan. Samalla tulee ottaneeksi tukea saman puolen kahvasta, mikä tietysti saa aikaan joidenkin mielestä hankalasti hahmoiteltavan ketjureaktion, joka johtaa pyörän kääntymiseen samalle puolelle. Tätä olen monesti noudattanut ja olen pysynyt tiellä ja omalla kaistalla mutkista huolimatta, Ja nopeus sitten. Kun ajaa hitaammin, niin ei kurvi mene leveäksi.
Ja tietysti tämä psykologinen puoli. Kun pihalla on yksi ainoa puu ja lapsukaiselle sanoo, että älä nyt tohon ainakaan törmää, niin sen jälkeen lapsi ei mitään muuta näekään kuin sen puun ja kohta on kolmipyöräisen keula koivun kyljessä.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Hyvä vinkki, pitää paikkansa, painonsiirto ulkokurvin puolelle auttaa kun pyörä kallistuu enemmän. Mutta sekin on syytä harjoitella etukäteen, vähän myöhäistä kun mopo on liian kallellaan ja tanko stopparissa. Kaasullahan se voisi siitä nousta jos on tilaa (ja pitoa). Vaikkei katseella ohjaa niin silti se kannattaa suunnata sinne minne on menossa.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Paniikkitilanteessa aivot eivät suinkaan arvo toimintamalleja vaan ne menevät "Fight or flee"-moodiin jossa rationaalinen ajattelu sammuu ja vallan ottaa pikkuaivot joiden "koodiin" mahtuu vain muutama käsky ja jokaisen noiden ainoa tehtävä on suojella aivoja ja elintärkeitä elimiä. Vaikka noiden suojelemiseksi pitäisi sitten uhrata vaikka raajat. Mentaaliharjoitteilla ja kokemuksen myötä tuon rationaalisen ajattelun sammumista voi oppia hallitsemaan mutta nuo pikkuaivot ovat oikeasti aika etevä laitos suojelemaan elintoimintoja.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Mitä tekemistä vastaohjauksella ja kallistamisella on hitaan u-käännöksen tekemisessä?
Alkuperäiseen topicciin...tässähän käy niin että kun omaa painoa siirtää ulkosyrjälle, pyörä kallistuu enemmän. Silloin pyörän kaartosäde on pienempi. Kallistamalla saa siis siinä mielessä lisää kääntövaraa, ja sädettä voi muuttaa painoa siirtelemällä (joka siis vaikuttaa pyörän kallistukseen). Täytyykin nimenomaan tuota testailla kun lähden taas ajelulle.
MP:ssähän on se mielenkiintoinen puoli että sitä ei varmaan ikinä opi hallitsemaan täydellisesti, tai en ainakaan itse opi.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Se on about ensimmäinen asia mitä teet. Siinä kohtaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Vauhdissa kaikki pyörän kallistuksen lisäys tehdään vastaohjauksella ja kallistuksen vähennys myötäohjauksella (tai kaasulla ja jarrulla). Hitaissakin vauhdeissakin aivan kuten fillarilla myös se kallistamisen alullepano tehdään vastaohjaamalla ulkokaarteen suuntaan. Tämän tekevät kaikki fillaria ajavat tiedostamattaan.
Heti, kun sulla nousee jalat maasta ja pyörä on pystyssä omien renkaidensa varassa liikku se tahi ei.
Vastaohjauksella siirretään tukipiste pois pyörän painopisteen alta, että pyörä saadaan kallistumaan. Kallistus saadaan oikenemaan, kun vastaohjauksella siirretään sitä tukipistettä takaisin pyörän painopisteen alle (tai ohi).
Huom. yksinkertaistettuna puhun painopisteestä, ettei tarvitse ruveta huomioimaan keskeiskiihtyvyyksiä yms. kaarron aikana tapahtuvaa.
Huom2: Vastaohjaus ei tarkoita sitä, että rengas osoittaisi ns. väärään suuntaan kaartoon nähden vaan sitä, että ohjataan enemmän kaarron suuntaan, kun halutaan vähentää kallistusta ja vähemmän, kun halutaan lisätä sitä. Kaarto ja kallistus siis vähenee, kun tankoa käännetään lisää kaarron suuntaan ja kasvaa jos rengasta käännetään ulkokurviin päin. Tämä siis silloinkin vaikka rengas osoittaa koko ajan enempi tai vähempi mutkan suuntaan.
Superbike #7
U käännös no se hän on helpoa sopivasti etu jarrua ja hanaaja ihan vähäsen painopisteen siirtoa ja
savun hälvettyä tarkistamme oliko oikea ajo suunta . niin noita kiihdytyksiä tulee treenattua kanssa aika usein 0 - 100 tai ehkä muutama sekuntti lisää
![]()
Varmaankin asteen pari pyörä heiluu joka tapauksessa tasapainon säilyttämiseksi, mutta miten väite
" Vastaohjauksella siirretään tukipiste pois pyörän painopisteen alta, että pyörä saadaan kallistumaan."
pätee tilanteeseen kävelyvauhtisen u-käännöksen tekemisessä? Ei käänny ilman kallistamista?
Kävelyvauhtia suuremmassa nopeudessa kallistamisesta tulee välttämätöntä, eikä sitä voi edes välttää käännöstä tehtäessä. Kovin harva haluaa (tai edes voi ) kallistaa normipainoista katupyörää 200 - 300 kg hidasvauhtista käännöstä tehtäessä. Voi painopiste siirtyä tukivoiman ulkopuolelle.
Entä toinen toteamuksesi
" Huom2: Vastaohjaus ei tarkoita sitä, että rengas osoittaisi ns. väärään suuntaan kaartoon nähden vaan sitä, että ohjataan enemmän kaarron suuntaan, kun halutaan vähentää kallistusta ja vähemmän, kun halutaan lisätä sitä."
Mikä vastaohjaus on sitten se, kun kävelyvauhtia hiukankin suuremmissa nopeuksissa tosiasiallisesti ohjataan hetkittäin väärään suuntaan kaartoon nähden? Vastaohjaus vastakkaiseen suuntaan?![]()