Tänään ajoin autolla 80km/h jonon jatkona kehä3 itäänpäin Espoon Ikean kohdilla, kun oikealta oli liittymässä mukaan mustaan nahkaan pukeutunut Harley mies. Hän jäi taakse ajamaan. Satasen alueen alettua en viitsinyt kiihdyttää täysiä vastamäkeen vaan otin sallitun nopeuden vasta mäen päällä. Sen jälkeen alkoi tapahtua kummia.
Tämä Harrikkamies lähti ohittamaan, vilkaisi takaviistoon ja vaihtoi kaistaa minun eteeni tarpeettoman (vaarallisen) läheltä. Pidin vakkarin päällä mutta olin valmiina polkaisemaan jarrua. Hän otti etumatkaa hitaasti, kunnes 200 metrin päässä...irroitti vasemman käden tangosta kun ilmeisesti alkoi nautiskelemaan maisemista ja vauhti alkoi hidastua. Vaihdoin vasemmalle ja menin ohi.
Ei tullut mieleen yhtään järkevää selitystä miks tällä tavalla ajellaan prätkällä. Hengenvaarallista hidastella autojen edessä kehätiellä.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Tai oli siviilissä osa ko herrikahemmon työmatkaa ja tekee tuon saman joka aamu jollekin työmatkallaan premiumtyösuhdepurtilolla. Meni lihasmuistista.
Sama kuviota on liikkeellä myös Länsiväylällä.
Joskus miettinyt että pitäisi teettää puskuritarroja:
"Anteeksi että ajan niin lähellä edessäsi"
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Toivon mukaan viiden matkaenduron ryhmä pääsi äsken turvallisesti iltalaivaan. Neljä pyöristä Etelä-Helsingin ja yksi Suomen kilvissä. Kolmantena ajaneella saattoi tulla ruskeat pöksyyn, kun lähti ohittamaan kotiloani keskellä pimeää oikealle kaartuvaa mutkaa ja sieltä tulikin sitten auto vastaan. Oli pakko iskeä kotilo jarrulle ja toivoa ettei kaksi jälkimmäistä jatkanut mutkaan ihan perseessä kiinni ajamista.
Mulla oli kokoajan rajoituksen mukainen tasainen vauhti, joten siitä ei pitänyt mikään jäädä kiinni. Henkilöillä oli selkeästi kiire johkin.
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Räyskälän lentokentän luona oli heitä myös.
Käyvät harjoittelemassa Räyskälän kentällä.Räyskälän lentokentän luona oli heitä myös.
-- Brake later and open the gas earlier --
Sunnuntaina oli mp-poliiseja nelostiellä kaistojen välissä parissakin kohtaa Lahden paikkeilla. Keula pohjoiseen vievän puolen suuntaan. En tiedä odotteliko jotain.
FJR -17
Ei nyt yksinomaan liity mp-hommiin, mutta Espoossa Pohjois-Tapiolan kohdalla Kehä 1:sellä on tietyömerkit ja 50:n rajoitusmerkit. Ainoastaan tietyö puuttuu. Merkit ja nopeusrajoitus olleet paikoillaan jo viikkoja. Osa tuossa tietysti jarruttaa ja sitten se osa, joka on katsellut touhua jo viikkoja, ei jaksa noteerata koko olematonta tietyötä millään lailla. Merkit molempiin suuntiin.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Liittyisköhän tuohon
https://www.hsy.fi/hsy/ajankohtaista...liikenteeseen/
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Lopelle tulee Lättiksen kulmille hidastetöyssyjä. Ilmeisesti kansanedustaja Heinonen selvitti asiaa ja ohessa Heinosen selvittämää tietoa:
Elylle ”on tullut palautetta alueen ylinopeuksista”.
Elyltä minulle vastattiin, että ylinopeuspalautteiden johdosta ”Asiantuntijat tilasivat kesälle erillisen nopeustarkastelun muutamaksi päiväksi. 21% mittauspisteellä ajoi vähintään 20km/h ylinopeutta - siis ennen uudelleenpäällystystä. Se on paljon. Tämän perusteella on päädytty sijoittamaan tieosuudelle hidasteet, vaikka ovatkin poikkeuksellisia tällaisessa ympäristössä. Hidasteiden paikat ovat liitteen kartalla (kaksi kohtaa), muita hidasteita ei ole tarkoitus tehdä
Suunnitelmana on toteuttaa nk. sinitöyssyt, jotka toimivat niin, että nopeusrajoituksen mukaan pystyy ajamaan mukavasti yli eli tässä tapauksessa 50km/h. Työt ovat nyt käynnissä, harkinta-aikaa ei siten tässä kohtaa oikeastaan ole.”
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
Kawasaki kx 450 f
Yzf-R1 -07
Ismo Leikola on sanonut että "Liikenne USA:ssa on tanssia, Suomessa sulkeiset"
FJR -17
Itse joka kerta ihmetyttää Kehä 1:ltä ramppi Lahden motarille, miten helvetissä se voi mennä tukkooon. Rajoitus on 80 mutta siinä sitten ryömitään kahtakymppiä tai kolmeakymppiä sinne motarille missä ei ole mistään ruuhkasta tietoakaan.Joo, sieltä toisesta suunnastakin tulee ja vetoketjuna pitää mennä, mutta kun se nopeus on se vetoketjuyhdynnän jälkeenkin 30 kmh, vaikka edessä on suoraa motaria, missä sitten vasta otetaan nopeutta.
![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tämä! Ja tuo ramppihärdelli generoi ruuhkan joka yltää Pukinmäkeen asti.Itse joka kerta ihmetyttää Kehä 1:ltä ramppi Lahden motarille, miten helvetissä se voi mennä tukkooon. Rajoitus on 80 mutta siinä sitten ryömitään kahtakymppiä tai kolmeakymppiä sinne motarille missä ei ole mistään ruuhkasta tietoakaan.
Uusi tieliikennelaki korostaa ennakointia liikenteessä: Toiset liikkujat on huomioitava ja omista oikeuksista joustettava tarvittaessa. Tämä motaria ajavan oikealta vasemmalle kaistalle siirtyminen motarin liittymän kohdalla on mielestäni melko pitkälti tätä. Kunhan se tehdään turvallisesti. Eihän vasemmalle kaistalle siirtyminen liittymän kohdalle ole sen kummempi juttu, kuin normiohitus motarilla. Kehäteillä on varsin usein tilanne ruuhka-aikaan, että possujono vetää oikeaa kaistaa pitkin olemattomilla turvaväleillä ja sinne ei tahdo sopia sekaan. Pahinta mitä liittymän kohdalle voi tehdä on se, että siirtyy vasemmalta kaistalta oikealle juurikin liittymän kohdalle. Voi tulla ylläri motarille pyrkivälle.
Viimeksi muokannut: itl; 23.09.2024 klo 09:44.
-- Brake later and open the gas earlier --
Hei kamoon, nyt siellä on vielä ollut tietyö ennen ramppia jo kuukausia. Tässä jos missä ehtii hidastaa vauhdin sinne parinkympin korville ja Suomalainenhan ei ole koskaan oppinut kiihdytyskaistojen ideaa tai käyttöä.
Ei vaivaa vain tuota ramppia vaan varmaan jokaista ramppia tässä kauniissa pohjoisessa kotimaassamme.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Hirvitti tänään useamman kerran, kun ajelin oletetun vanhemman polven motoristin perässä autolla sellaiset parikymmentä kilometriä. Tuntomerkkeinä mm. parikymmentä vuotta vanha bandiitti täydellä laukkuvarustuksella, oranssi huomioliivi ja suolapatsaan ketteryys, edes pää ei käänny. Suoralla maantiellä ajolinja oikeanpuoleisessa ajourassa tai jopa sen oikealla puolella, vauhti 80 alueella useimmiten 70-75 välissä, joskus vahingossa jopa yli 80. Taajamassa oikealle kääntymiseen ryhmityttiin piennarviivalle, käännös talutusvauhtia ettei liikenteenjakaja tullut ihan poikittain vastaan. Huonokuntoisen tien reikiä väisteltiin pientareelta lähes sora pöllyten, vaikka keskitien puolella oli niin tilaa kuin näkyvyyttäkin. Toivottavasti ymmärtää lopettaa ennen kuin sattuu mitään.
Varsinaista ikäkysymystä tästä ei ollut tarkoitus tehdä, tuttavapiirissäkin on ollut 90+ tervaskantoja joilla liikennesilmä ja reaktiot olivat vielä ihan kohdallaan ainakin autolla, ja itselläkin "puolivälin krouvi" on jo kirkkaasti takana. Enemmänkin pointti oli se, että noista 70-luvun "oikean reunan ajolinjaopeista" pitäisi opetella pois, ja yleensäkin olla tietoinen onko se oma ajo muutenkaan edelleen turvallista.
Tampereella oli Ratapihankadulta Naistenlahdenkadulle noussut joku hydrauliöljyä reilusti vuotanut työkone, en tajunnut öljyksi ennen kuin lähdin valoista lammikosta liikkeelle. Toivottavasti siinä mäessä ei kukaan ole pyörää kipannut, vauhtia ei onneksi kauheesti siinä kohdin voi olla. Mitähän toi mahtaa tehdä renkaille? Kastuivat melko kauttaaltaan.
Lajin halpuus viehättää.
15 vuotta sitten ainakin minut opetettiin ajamaan keskellä kaistaa. Tällöin on pelivaraa molempiin suuntiin, ja yleensä routareiätkin ovat jommassakummassa ajourassa eivätkä keskellä. Lisäksi keskellä ajo vähentää autoilijoiden haluja tehdä idioottimaisia kolme rinnan -sankaritekoja, eivätkä vastaantulijatkaan epähuomiossa luule mopoksi ja ohita päin. Toki esim. liikennevaloihin pysähtyessä keskellä voi olla öljyläikkää ja painuneet uratkin voivat lyhytjalkaisen yllättää.
Ei kaikki (pakko lisätä) vanhat koirat enää viitsi opetella "uusia" temppuja - jos ne on 50 vuotta kaksipyöräisten päällä selviytyneet hengissä niin onhan se hyvä. Ja jos ovat tyytyväisiä siihen. Minusta tuntuu että antaa niiden olla kuten ovat ja koettaa suhtautua vastaavasti ettei tule suurempaa vahinkoa kuin se tyylirikko. Ja jos tulee niin toivottavasti vähin mahdollinen - ja onhan se hauskempi päättää päivänsä mieluisan harrastuksen parissa kuin terkkarin vuodeosastolla vaipat täynnä sitä itteensä...
Joskus suorastaan hämmästelen vanhusten sitkeyttä jatkaa vaikka päälle päin jo näkyy että siinä ja siinä on jo, pärjääkö. Mutta jos on joka päivä jotain tehnyt niin todennäköistä on että se vielä jonkin aikaa jatkuu. Totta, joskus se loppuu mutta sen parempi mitä myöhemmin.
Joskus oltiin yhden kaverini kanssa Porvoossa huoltiksen kahviojonossa ja hän tuumasi mulle että: "muista huomauttaa sitten jos tullaan tuohon ikään..." Edessä jonossa oli nippu eläkeikäisiä, jollain bussireissulla. No, silloin oltiin alle 25vee (ehkä) eikä tajuttu sitä juttua. Vaan jos ja kun vanhaksi elää, oppii joka päivä uusia asioita kuitenkin... Ehkä eri kuin jotain parasta sijaintia kaistalla. Ja erottuuhan ne hyvin että osaa ne kiertää kauempaa! Ei vanhuksia kannata vihata, ne on sitä miksi jokainen tulee jos hyvin käy.
Viimeksi muokannut: xjrrrrräyh; 03.06.2025 klo 12:27.
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.