Tällaista ketjua en löytänyt, joten tästä lähtee.
Käytätkö mieluummin kännykkää navigointiin kuin erillistä laitetta?
Itse en halua käyttää erillistä navia, mieluiten käyttäisin appia.
TomTom GoRide oli melko hyvä ja siihen sai tuotua reitin. TomTom lopettaa sovelluksen ja tarjoaa tilalle AmiGO:a, joka ei kuitenkaan ole varsinainen mp-navi eikä siihen voi tuoda reittejä.
Mitkä sovellukset toimivat ja mitkä eivät?
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Vituttaa maksaa 500 euroa MP-navigaattoreista, joiden softa on bugista ja rauta VIC-kakskymppisestä, joten puhelimella mennään.
Mulla on ollut vuosia käytössä Cat S42, jossa Kurviger, Waze, Locus Map ja Google Maps. Kurviger on tietystä kankeudestaan huolimatta oikeasti hyvä softa, kun sen logiikkaan pääsee sisälle. Myös Locus Map on oikein asiallinen, joskin viime aikoina alkanut kaatuilla.
Puhelinnavigoinnin isoin miinus on paskoontuvat latausjohdot, niitä menee useampia vuodessa. Lisäksi puhelimen kamera ei tykkää tärinästä. Toi puhelin on ollut jo tosi pitkään käytössä, ja nyt alkaa bugittamaan. Olisiko aikanaan maksanut pari sataa, joten ihan hyvänä investointina voi pitää.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Kesällä myin pois Rider 550 tarvikkeineen ja ostin Eurobikerista Interphone Ridesyncin.
Sillä pelaa Carplay hienosti niin kännystä käytössä Tomtom, Waze, nettiradio ja Spotify.
Tompan lisenssi ollut käytössä kauan vaikka oli Rider fyysisesti myös. MyDrivella tehnyt reittejä omiin ajoihin.
On kyllä ollut 100% hyvä omassa käytössä.
Muista navisoftista kännyssä ei ole kokemusta toimiiko Carplayn kanssa.
Android-kännyssä on tullut monta vuotta käytettyä pääasiassa Kurvigeria, mutta se uusi ilmaisversio on ollut, niin jaskaa mallia, että ole lähtenyt edes kokeilemaan olisiko maksuversio minkälainen.
Aika saavutus pävittää erinomainen appi täysin ala-arvoiseksi. Nykyinen ilmaisversio ei tunne puoltakaan pikkuteistä, vaan haluaisi ajattaa pääteitä pitkin joillekin umpeenkasvaneille kinttupoluille ja sitten takaisin päätielle.
Vanha versio osasi pikkutiet, mutta jätti polut ja päätiet reitityksen ulkopuolelle. Maksamallako tuo muuttuisi?
Here, Googlemaps ja Maastokartta kännykässä on ollut toimiva vaihtoehto, mutta eivät ne voita vanhaa Kurvigeria, joka hävisi päivityksessä.
Itse käytän Android Auto lisänäyttöä, jolloin kallis puhelin saa olla turvallisemmassa paikassa suojassa moskalta ja tärinältä
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Sygic ja Android luuri, niillä menty reilu 10 vuotta ympäri maailmaa, loistavasti pelittänyt.
Wasessa ei taida olla mahdollisuutta tuota reittejä?
Puhelimen saa suojattua tärinöiltä esim. SP Connectin telineellä + tärinänvaimentimella. Muillakin on vastaavia. Omaan mopoon tuo SP Connect. SP Connectilla myös combo langaton lataus + tärinänvaimennin. Tuolla loppuu myös kaapeleiden kulutus.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Mitä sovellusta käytät navigointiin?
Tuollaista näyttöä olen harkinnut, mutta hylännyt. Tuollainen käyttää kuitenkin navigoidesssa kännykän akkua ja resursseja eikä siten ratkaise tarvetta ladata kännykkää. Omalla kohdalla tuollainen toisi ketjuun vielä yhden laitteen eli sitten olisi kännykkä, näyttö, mopo ja kypäräpuhelin. Kännykkä kiinni tärinää vaimentavaan telineeseen ja langaton lataus. Herkkä paikka kännyköissä on latausliitin ja sen voi tulpata. Muuten ei ole väliä kuinka paljon tulee vettä ja moskaa.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Itse ole käyttänyt Sony Xperiaa Here karttasovelluksella.
Sonyssa on sen verran hyvin kestävä akku että sitä ei kesken ajon tarvitse ladata, ja se on myös jossain määrin kosteudelta suojattu.
Nykypyörässä pystyy appilla saamaan ajo-ohjeet mittaristoon (nuolinäyttö) niin puhelimen voi pitää taskussa tai vaikka takalaukussa.
Tarve tärinäsuojaukselle riippuu varmaankin vuotuisesta ajosuoritteesta, pyörästä ja kännykästä, mutta kuusivuotias Lenovo meni vaimentamattomassa telineessä matkusten vaihtoon android-version vanhentumisen takia, ei mekaanisen kestämättömyyden takia.
Nyt One + on ollut puolitoista vuotta ilman ongelmia.
Plussassa näyttö kirkaimmalla akku kestää noin ajopäivän, 5 - 6 tuntia ja on toki tarvittaessa liitettävissä pyörän 5V-ulostuloon.
Useimmiten Googlella on tullut mentyä kun on ensin Kurvigerilla tehnyt sen karkean reittisuunnittelun.
Latausta varten mulla on sitten tuollainen 2xUSB tökkeli pyörässä. Toki latausjohto pitää sitten vetää tarvittaessa takin sisään, mutta...
Ja kyllä, ihan samalla tavalla myös tuon kypäräpuhelimen kanssa pitää nysvätä, puhelut kierrättää tuon AA-näytön kautta jos haluaa ne navarin äänetkin kuulokkeisiin. Suoraan kännykästäkin toki toimii, mutta sitten puhelut ei jostain ihmeen syystä kuulu. Eli phonesta pitää conffia muuttaa aina sen mukaan lähteekö reissuun näytön kanssa vaiko ilman.
Phone itsessään on Nokia XR20, joka on siis vedenpitävä jne. mutta siltikään en tykkää sitä tuossa avoimella paikalla kuskailla. Toki jos on lähdetty ilman näyttöä matkaan, niin on mulla kännytelinekin matkassa aina backuppina mukana, niin ei tule ihan kuitenkaan eksyttyä, löytää suorinta tietä kotio.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Quad Lock värinänvaimentimella (yläkolmiossa), Iphone 13, kartat ja Google Maps.
yt mainonnan uhri
Viimeksi muokannut: messerschmitt; 10.09.2024 klo 16:11.
Honda CBR650R 2022
BMW F800R 2011
Yammaha FZS1000 2004
Honda CB600F 2004
Honda CBR600F 2006
Tuo tärinänvaimennin kait on tarpeellinen, jos puhelimessa on optinen kuvanvakaaja. Halvemmissa malleissa yleensä softalla toimiva vakain, joka ei niin herkästi ota itseensä tärinästä. Ja tuo latausliitin on myös sellainen, joka saattaa ottaa kipeää tärinästä.
Viimeksi muokannut: itl; 12.09.2024 klo 09:10.
-- Brake later and open the gas earlier --
Mulla on tuollainen Motonetistä hankittu kännykotelo pleksin takana suojassa tuulen tuiverrukselta https://www.motonet.fi/tuote/celly-r...oduct=95-02382
Siihen olen tehnyt pohjaan reiän latauspiuhaa varten ja pyörässä on 2 x USB-liitin.
Tankokiinnikkeen ja kotelon liitos on aika väljä, joten pyörän tärinät eivät suoraan välity puhelimeen. Näillä on menty jo muutama vuosi kotimaan ajoissa, eikä puhelimet (2 kpl) ole itseensä ottaneet. Ainoa huono puoli tuossa on se, että kännyn kuva ei oikein päiväsaikaan näy, oli keli millainen tahansa. Yöllä näkyy erinomaisesti.
BMW F800GT -13
Uudemmissa Android ja Iphone puhelin malleissa on ollut ongelmia kameran kestävyyden kanssa. Tärinästä johtuen komponenttejen liitokset ottaa damagea, vaimentimen pitäisi ehkäistä sitä ongelmaa.
Honda CBR650R 2022
BMW F800R 2011
Yammaha FZS1000 2004
Honda CB600F 2004
Honda CBR600F 2006
Noita vanhoja puhelimia lojuu laatikossa ilman käyttöä. Mitenhän puhelin toimisi ilman sim-korttia navigaattorina, jos käyttää sovellusta jossa kartat valmiiksi ladattuina puhelimeen? Here taisi joskus olla sellainen, nykytilanteesta en tiedä. Kait se puhelimen GPS pelittää ilman mobiilidataa, jos vain navisovellus toimii.
-- Brake later and open the gas earlier --
Vallan hyvin toimii ilman simmiä. Jopa Google maps osaa ladatut kartat, Tomtom Go ja Sygic myös.
Sonyn Xperia XZ1 Compact vuodelta 2017 ollut itsellä kesästä 2020 alkaen navina. Akkukin kestää vielä muutamia tunteja ja lataus magneettiliittimellä varustetulla piuhalla, niin saa helposti paikalleen ajaessakin, eikä tärinät ym. vääntele liitintä puhelimesta pilalle.
Old Suzuki never dies, it just looks that way.
Minä käytän vanhaa kivikovaa CAT S41 puhelinta navina tangossa ilman simmiä. Siihen saan datan langattomana toisesta kännykästä tarvittessa. Siinä CAT puhelimessa on kaikki Euroopan kartat ladattuna Hereltä. Harmi vain, että sen päivitys on loppunut 8 versioon, eikä muitakaan turvapäivityksiä enää saa. Käsittääkseni Android Auto ei jatkossa toimi, kuin 9 versiosta eteenpäin.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Viisas päätösItekin kyllästyin Riderin kankeuteen ja ostin Kiinan kaupasta vastaavan Carplay näytön.
Onkos tossa Ridesyncissä kaiuttimet vai meneekö äänet aina kännykän oletuksella?
Kiinan näytössä on kaiutin ja joissain tilanteissa vähän ollu haastetta mihin äänet menee.
Kännykän akkua vie yllättävän vähän kun olen tehnyt kännyyn automaation joka laittaa sen virransäästölle kun Carplay yhdistetään. Koko päivän reissut menny hyvin lataamatta ja toisaalta puolentunnin tauollakin lataa paljon.
EDIT: Löytykin helposti Ridesyncin manuska ja täähän on mielenkiintoinen!
Tässä ei ole kaiutinta eikä ylipäätään audio liityntää, toimii siis puhtaasti vain näyttöjä ja audio yhdistys tehdään normaalisti kännykän ja audiolaitteen välillä
” Use of audio systems (Intercoms)
Ridesync does not provide connection to a Bluetooth headset or intercom. It is recommended to use your mobile phone's connection directly to the Bluetooth headset, concurrently with the use of Ridesync.”
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Tänä kesänä virittelin käyttöön 10-tuumaisen Android-tabletin ja siinä pyörii Osmand ladatuilla kartoilla.
Lähinnä hiekkateiden koluamista varten, isolla näytöllä helpompi selata liilkkeessäkin karttaa hanskat kädessä ja tutkia reittivaihtoehtoja. Reitit voi suunnitella kännykällä ja siirtää bluetoothilla tablettiin.
-=Aprilia ETV1000 Caponord '04 || Dnepr K650 '68=-
Mielenkiintoinen ketju. Ne kokemukset kun olen pitänyt puhelinta stongassa on vain vahvistanut sitä ajatusta että puhelin ei kyllä korvaa kunnon navia millään, jos sitä navia oikeasti hyödyntää ja osaa käyttää. Mm. seuraavat asiat on tökkinyt kun on joutunut käyttämään puhelinta navitarkoituksessa, kokemukset Wazesta ja GoogleMapsista
- näytön valovoima ei riitä kirkkaalla kelillä
- kosketusnäyttö sekoilee sateella
- kosketusnäyttö ei toimi kaikkien (kuivien) hanskojen kanssa
- puhelimen äpit ei ole tehty hanskat kädessä käytettäväksi, kaikki äpin kontrollit on liian pieniä
- reittien tekemien (enemmän kuin määränpää + yksi välipiste) etukäteen ja tallennus myöhempää käyttöön hankalaa ellei mahdotonta
- reitin muokkaus ajaessa ihan mahdotonta
- ei tallenna jälkeä gpx:ksi
- tulevat puhelut tai muut äpit saattaa sulkea navisovelluksen
- kameran linssit paskasena koko ajan (nakussa)
- ei suostu lataamaan, jos latausliitin on yhtään kostea
Tosiaan kovin kummoisia kokemuksia ei ole ja ehkä tohon joku naviäppi löytyy jossa nuo em. softapuolen haasteet on hoidettu. Mutta itse en pidä esim. Zumo XT:n nykyisin alle 400e hintaa ollenkaan pahana.
Viimeksi muokannut: riisor; 13.09.2024 klo 16:16.
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Tätä ketjua lueskellessa pähkäilin, toimisiko tuollainen halpis kiinalainen AndroidAuto paneeli näyttönä ja kännykästä taskusta vain syöttäisin dataa. Pitäisi olla 7" näyttö. Temusta löytyisi 54 € hintaan. Onko järkeä?
Autosoittimissa nuo on jo tuttua kauraa langallisena ja langattomana.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Oma setup on vuosia ollut halpa rugged kiinaluuri isolla akulla & OsmAnd softana. Viim. 4 vuotta myös Carpe Iter Control puhelimen etäohjaamiseen. Luurissa ei ole sim-korttia eikä oikeastaan muuta aktivoituna kuin GPS & bluetooth, joten akku kestää navigointia pari päivää lataamatta.
Tuon joystickin normaaleiden kartan zoomaus ja vieritystoimintojen ohella niin CI Controller softan kautta saa sitten on-screen displayn avulla komennettua OsmAnd pikakomentoja. Niihin konfiguroituna tiettyjen POI luokkien näyttäminen/piilottaminen kartalla, seuraavan reittipisteen poisto sekä uuden pisteen lisäys. Lisäksi saa asetettua "touch lock" tilan päälle jolloin näyttö ei reagoi kosketuksiin, jolloin rankepikin sade ei haittaa.
Pidemmät reitit tulee yleensä tehtyä läppärillä (https://kurviger.de/) josta sitten langattomasti naviluuriin. Lyhyemmät suoraan puhelimella ja ajaessa onnistuu uuden reittipisteen lisääminen tai seuraavan poisto tuon CI Control joystickin / controller softan avulla.
Kallein osa setupista on tuo CI Control, maksoi aikoinaan 199,- Puhelimet ovat olleet n. 100 dollaria kiinasta (vaihtuu 4-5 v. välein) ja OsmAnd+ lifetime lisenssi on 12v. sitten maksanut 5,99 eur.
https://www.emc24.fi/tuote/carpuride...ripyoranaytto/
Tuo oli Tekniikan Maailmassa testattu, mutta afrikkalaisessa on jo vastaava, mutta se täyttää koko mittariston jos käyttää android autoa. Ostaisin, mutta ei sitä saa mihinkään enää mahtumaan ja tuokaan ei poista sitä ongelmaa, että Maps on aika paska moottoripyörä navina. Miksi helvetissä se ei anna tehdä omia reittejä🤬
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...