Pyörä on tosiaan cb600f Hornet 98. Ostin pyörän juhannuksena, enkä alkuun edes huomannut ettei pyörä käy kaikkilla sylintereillä. Infrapunalämpömittarilla mitattaessa tyhjäkäynnillä 1 ja 2 sylinterien lämmöt ovat 100-200 astetta korkeammat, kuin 3-4 sylintereiden. Eli esimerkiksi 140 ja 50 astetta ja hetkenpäästä 320 ja 120 astetta.
Alkuunhan vika vaikuttaa selkeästi tukkoiselta kaasarilta, koska 3 ja 4 eivät jaa puolaa keskenään. Kaasarit putsattu, suuttimia ja onteloita myöden. Ei auttanut, joten uusin bensaletkut ja suodattiminen, ilman vaikutusta. Kokeilin ottaa ilmanputsarinkotelon irti ja ruikin bräkkäriä suoraan kaasariin. 4 sylinterissä ei minkäänlaista vaikutusta ja 3 sylinterissä pieni kierrosten nousu, joka tosin voi johtua ohimenneen cleanerisumun päätymisestä 2 sylinteriin.
Päädyin siis tutkimaan pyörän sähköpuolta ja ostin uudet (käytetyt) puolat, joiden mukana tulikin läjä tulpan johtoja- ja hattuja. Puolan vaihdolla ei merkitystä, eikä tulpan johdolla tai hatulla. Kipinä tulee jokaiselle tulpalle, vaikkakin vaikuttaa kaikissa hieman heikolle. Tulpat on vaihdettu jokaiseen sylinteriin n.200 km sitten (ennenkuin olin edes aloittanut vian etsintää).
Päätin kokeilla eri tulpanjohtoja keskenään ristiin ja nyt homma muuttuu mielenkiintoiseksi.
alkuperäinen sytytys
(sylinteri ja tulpanjohto)
1-1 2-2 3-3 4-4
1 ja 2 sylinteri käy 3 ja 4 pimeinä
2 ja 4 päikseen
1-1 2-4 3-3 4-2
1 ja 3 sylinteri käy 2 ja 4 pimeinä
1 ja 2 päikseen
1-2 2-1 3-3 4-4
Ei käy
3 ja 4 päikseen
1-1 2-2 3-4 4-3
1 ja 2 käy 3 ja 4 pimeinä
2 ja 3 päikseen
1-1 2-3 3-2 4-4
1 ja 2 käy 3 ja 4 pimeinä
Koita ottaa tästä sitten selvää. Kaikista ihmeellisempänä pidän järjestelyä jossa vaihtamalla 2 ja 4 sylinterin sytytyksen päikseen saatiin 3 sylinteri heräämään.
Pyörästä on venttiilinvälykset tarkistettu ja silloin 3 sylinterin imuventtiili oli kantava, eli se ei sulkeutunut kokonaan. Nyt välykset ovat kunnossa. Kaikissa sylintereissä on paineet, olisiko ollut jotain 10-12 bar luokkaa, kuitenkin kaikissa suunnilleen yhtäpaljon.
Jos löytyy joku asiasta enemmän tietävä, jolla olisi visiota mistä alkaa hakemaan vikaa seuraavaksi otan mielelläni ehdotuksia vastaan. Vika on varmasti jokin idioottisimppeli, jota en ole vain vielä tajunnut.
Eihän nää paskat ikinä toimi
Kyseinen laite on minulle sinänsä vieras, mutta muutaman selventävän vihjeen / kysymyksen pystynen antamaan. Jos nyt oikein tulkitsin rivien välistä, siinä on siis kaksi puolaa joista molemmista menee kipinä kahteen sylinteriin? Oletan myös, että molempiin puoliin menee vain kaksi matalajännitejohtoa?
Jos vastaus molempiin on kyllä, siinä on systeemi mikä antaa yhdestä puolasta kipinän kerralla aina molempiin siihen kytkettyihin sylintereihin. Toinen kipinä menee vaan aina hutiin pakotahdille. Kuvaamasi oire kuulostaa siltä, että tulpanjohdot ovat väärin kytkettynä. Jos pyörässä on normaali 1-3-4-2 -sytytysjärjestys, toisessa puolassa pitäisi kaiketi olla sylinterit 1 ja 4, toisessa 3 ja 2. Sillä ei pitäisi olla merkitystä vaikka saman puolan ruokkimien sylinterien johdot vaihtaa keskenään päikseen.
Tuosta alkuperäisestä viestistäsi en saanut oikein kiinni miten piuhoja veivasit, kun ei tiedä mistä puolasta mikäkin tuli ja mikä alunperinkin oli väärin.
Kaasaripyörät tyypillisesti käyvät tyhjäkäyntiä siten, että 1-2 sylinteriä 'vetää' ja loput seuraavat juurikaan ottamatta osaa tyhjäkäyntiin.
Eli jos ajaessa kone toimii oireettomasti niin pyörässä ei ole mitään vikaa.
Kaasareiden synkro jos on ihan päin prinkkalaa 2-3 välistä niin vois tehdä sen että tyhjäkäynnillä 1-2 ja 3-4 ovat eri paria. Isolla kaasulla käy silloin ihan normaalisti, mutta tyhjäkäynti sekaisin.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mercuryn satasessa 2t nelipyttyisessä oli tosiaan näin, tyhjäkäyntiä vedettiin kahdella sylinterillä. Prätkiin liittyen tuo tieto on huuhaata. Jos ei kaasuttimien synkronointi auta, on vikaa varmasti jossain. Vikapaikkoja on aika monta. Ensin tarkastus, että kipinää tulee joka reikään. Käytä tulpat irti tai käytä kipinätesteriä. Ilman kuormaa ei testaustakoskaan. Jos nämä on ok, sitten kaasuttimien kimppuun.
Toivottavasti ei ole venat palaneet, kun ovat jossain vaiheessa kantaneet. Tietty jos puristukset tai ohivuodot ok, sitten vika on kevyempi.
Viimeksi muokannut: jaskap1; 15.08.2024 klo 12:30.
Rakastan ulkoilua raikkaassa pakokaasun tuoksussa.
Kausi jatkuu koko vuoden ja parhaat ajokelit alkavat marraskuussa.
Yamaha FZR1000,Suzuki GT750,Kawasaki KMX200, Honda Goldwing 1500, Skyteam 200, Mad Croc 80cc
En osaa kertoa syytä, mutta käytäntö on noin osoittanut.
Kun ruikkii vettä pakokäyrille, niin huomaa todella suuria eroja käyrien lämpötiloissa. Ja pyörä siis käy hyvin tyhjäkäyntiä ja toimii moitteetta muutenkin.
Ja kun taas keskustelu lähtee laukalle, niin kysyköön jokainen itseltään miksi kaasua hieman avattaessa venttiilit sitten toimisivatkin häiriöttä, kipinä maagisesti ilmestyisi tulppaan, jne...
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Itse asiassa noissa on useimmiten tukossa vasemmanpuoleiset, sitä mukaa kun bensaa haihtuu, noiden kahden vasemman hartsimäärä vaan lisääntyy, kun yhdysletkuja pitkin rikastuneet mömmöt valuu sinne vasemmalle. Pitkäaikainen seisottaminen pitäis aina tehdä keskituella, ja mieluimmin tyhjätä kohokammiot ennen teloille laittoa.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
Kaasareihin yleensä tulee tankilta vain yksi bensaletku, jaetaan T-kappaleella kaikkiin (neljään)kohokammioon. Kun pyörä on kallellaan, tuppaa tätä yhdysletkua pitkin osa valumaan sinne vasemmalle, alimpaan kaasariin, jonne kerääntyy enempi möhnää kuin muihin. Tätä tehostaa vielä hanan ja kaasarien välillä letkussa oleva bensa, joka ajanmittaan valuu juurikin sinne alimpiin, ja mahdollisesti tihkuva bensahana.
Mulla kokemusta useammasta pyörästä kaasarijumppineen, pahimmat mömmöt aina siinä vasemmalla, kuten myös nimimerkillä Jalase, ja varmaan monella muullakin.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Sen ainoastaan kommentoin, että bensaletku ja sen yhteet ovat kohokammiota ja siten kammioissa olevaa bensaa reilusti korkeammalla.
Termos. Mahtaako Hornetissa olla semmonen "tykyttävä" bensapumppu vai onko siinä pumppua ollenkaan?
No tämä siksi, että alkukesästä ihmeteltiin "kahdella käyvää" samanikäistä 600 CBR-hondaa. Ceebbari oli hyytynyt lennosta mutta kumminki kävi vaivalloisesti kahdella. Myöhemmin selvis, että bensapumppu oli sökö. Myös omassa PC23 Hondassa tuo tykyttävä punppu on menny särki.
Terv Ile
Ok. Sittenhän nuo kipinätestauksiin jne. turinat varoituksineen on tuttuja. Kaikille ne ei ole ja siksi tarinoin.Monta haljennutta Mercun puolaa tullut vastaan.
Tosiaan varmaan hartsia kanavissa ja suuttimissa, kuten muutkin toivat hienosti esille. Aika paljon saanut nuita putsailla eri vehkeistä ja on aika viheliäistä puuhaa. Aina jää joku pallero tukkimaan suuttimia, vaikka kuinka huolellinen yrittää olla. Mutta toisaalta maksaa vain hieman vaivaa ja taas vehkeet jengaa hienosti.
Rakastan ulkoilua raikkaassa pakokaasun tuoksussa.
Kausi jatkuu koko vuoden ja parhaat ajokelit alkavat marraskuussa.
Yamaha FZR1000,Suzuki GT750,Kawasaki KMX200, Honda Goldwing 1500, Skyteam 200, Mad Croc 80cc
^Jos on 'hartsia' tai mitä vaan suuttimissa/kanavissa, niin ongelmat ovat suurimmillaan silloin kun kaasua aletaan kääntämään auki.
^Vaikkapa Keihinin tk-piirissä (=piiri joka saa kaiken polttoaineensa tk-suuttimen kautta) on kurkun alapinnalla neljä peräkkäistä porausta. Tyhjäkäynnillä kaasuläppä on kiinni, jolloin moottoria läheisimmästä porauksesta on 'auki' hiuksen läpimentävä aukko, ja muut poraukset jäävät läpän ja siten alipaineen taakse. Siis kaikkiin porauksiin nähden ilma/bensaseosta toimittavan aukon pinta-ala on joitakin promilleja. On ilmiselvää ettei tk-suuttimen tai kanaviston tukkoisuus voi vaikuttaa tyhjäkäyntiin kuin vasta silloin kun kaikki on jo täystukossa. Sen sijaan kaasua avattaessa -jolloin vaiheittain kaikki neljä porausta avautuvat alipaineelle- tukkoisuus oirehtii vaikkapa moottorin taipumuksena sammua tai moottorijarrussa paukauksina pakoputkessa.
Kaasuttimen rakenteen ja toiminnan ymmärtäminen helpottaa suuresti vikojen löytämistä.
EDIT: kursivoitu teksti ei pidä kutiaan. Olen itsekin ollut tilanteessa, jossa tyhjäkäynti on vaatinut ryypyttämistä. Tosin sitä ennen oli ollut oireita kaasua avattaessa.
Viimeksi muokannut: Mikeyx; 16.08.2024 klo 17:27.
Final statement: minusta kaasarikone käy tyhjäkäyntiä vajailla sylintereillä ja se on mielestäni normaalia. Ja jos pyörä kaasua avattaessa ei oirehdi, niin koneessa/kaasarissa ei ole mitään ronkittavaa.
Kun katsomme tyhjäkäyntiä, niin sehän on tasapainotila jossa moottorin tuottama vääntö justjust voittaa käyntiä vastustavat voimat. Jotta kone kävisi tyhjäkäyntiä, niin omistaja -tarvittaessa- tekee säätöjä sen toteutumiseksi. Ja kuten väitän, niin siihen riittää nelipyttyisessä jopa yksi sylinteri; toisen ehkä avustaessa. Pyydän kaasarikoneen omistajia pistämään koneen käyntiin ja ruikkimaan vettä pakokäyrille!
Yksipyttyisessä sen yhden ja ainoan syltyn täytyy kuitenkin toimittaa riittävästi momenttia, jotta kone pysyisi käynnissä. Silloin sen ainoan syltyn olosuhteiden täytyy olla sopivat palotapahtumalle. Eihän siitä muuten mitään tulisi.
En siis pysty kunnolla vastaamaan kysymykseen. Joka tapauksessa tyhjäkäynti on moottorille 'outo' tilanne. Kone saa kaasareiden kautta erittäin vähän bensa/ilma -seosta, ja sylinterin täytös ja siten puristus on hyvin kaukana täyskaasun tilanteesta. Siksi 'puristussuhde' ei ole se mitä geometria kertoo, vaan se jää dekadia pienemmäksi.
Ja mitenkäs noi ruiskukoneet poikkeavat hienomekaanisesti kaasarikoneesta? Ei kait se sylinteri tiedä, tuleeko se gaso kaasarista vai ruiskusta?
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
^En osaa tuohon vastata.
Kaasarit toimivat alipaineen ohjaamina (ja niiden toiminta on ihan ymmärrettävissä) - ruiskuista en lähde huutelemaan. En ällyy.
Sylinterin vinkkelistä on ihan sama tuleeko polttoaine kaasarista vai ruiskusta. Tai onko imusarjassa pieni tonttu heittämässä ämpärillä ainetta. Ruiskun tärkein etu kaasariin nähden on se että polttoainetta saadaan annosteltua sekä määrällisesti että ajallisesti tarkemmin jolloin moottorista saadaan taloudellisempi ja vähäpäästöisempi. Se että ruiskukone olisi maagisesti tehokkaampi kuin kaasarikone on autovalmistajien mainospuheita -80 luvulta.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Ja tehokkaampi. Tietokoneohjatulla polttoaineensuihkutuksella voidaan konetta ajaa korkeammalla puristussuhteella ja lähempänä nakurajaa vs. kaasutinmoottori, jossa seossäätö ja sytkä pitää olla enempi turvarajalla.Ruiskun tärkein etu kaasariin nähden on se että polttoainetta saadaan annosteltua sekä määrällisesti että ajallisesti tarkemmin jolloin moottorista saadaan taloudellisempi ja vähäpäästöisempi.
-- Brake later and open the gas earlier --
Neljä kaasarisuzukia ollut itsellä huollettavana vajaan 40:vuoden aikana. Gs750, gs1100g, gr650 ja kaks 1200 bandittia. Kaikki on kyllä käyneet tyhjäkäyntinsä kaikilla pytyillä. Banditeista on myös mitattu lämmöt käyristä tyhjäkäynnillä, ei juuri heittoa. Edellyttää toki toimivat kaasarit ja synkan kohdalleen.
Old Suzuki never dies, it just looks that way.
Nyt on hyvä hetki kaivaa popcornit esille.
On tosiaan sen verran sakeaa legendaa, että parempi siirtyä katsomoon.
Joskus jobbarit myi autoja ja muita härveleitä muka sylinterien lepuutustoiminnolla varustettuna, jos kävi vajailla. Meni kai joihinkin täysillä, kuin häkä. Tuommoinenhan oli oikeasti jo varhaisessa Caddyssä.
Rakastan ulkoilua raikkaassa pakokaasun tuoksussa.
Kausi jatkuu koko vuoden ja parhaat ajokelit alkavat marraskuussa.
Yamaha FZR1000,Suzuki GT750,Kawasaki KMX200, Honda Goldwing 1500, Skyteam 200, Mad Croc 80cc