Kaksi moottoripyörän kuljettajaa loukkaantui vakavasti kolarissa mopomiitissä Imatralla lauantai-iltana, kertoo Etelä-Karjalan poliisi. Loukkaantuneet olivat 17- ja 18-vuotiaita.
Toinen kuljettajista ajoi huomattavaa ylinopeutta ja törmäsi toiseen kuljettajaan. Molemmat ajoivat ilman moottoripyörään vaadittavaa ajokorttia ja tieliikenteeseen soveltumattomilla, rekisteröimättömillä moottoripyörillä.
Onnettomuus tapahtui Vuoksentiellä ennen iltayhdeksää. Tapahtumien kulku ei ole vielä täysin poliisin tiedossa, kertoo päivystävä tutkinnanjohtaja Lari Rönkä Kaakkois-Suomen poliisista.
– Todennäköisimmin huomattavalla ylinopeudella on ollut iso vaikutus sekä sillä, että kaluston kunto ei sovellu tieliikenteeseen. Vaikutusta on varmaan ollut myös sillä, että mopomiiteissä on tapana näyttää omia ajotaitoja ja kaverit seuraavat vierestä, miten hurjasti uskalletaan ajaa. Useat riskitekijät ovat mahdollisesti konkretisoituneet kolarissa.
https://yle.fi/a/74-20105673
Potentiaalisia Darwin Award ehdokkaita. Vaan ei tullut palkintoa, vielä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010638029.html
Annika Hytönen
18:28
Imatran mopomiitissä tapahtui vakaviin loukkaantumisiin johtanut onnettomuus lauantai-iltana.
Ilta-Sanomat tavoitti paikalla olleen nuoren vanhemman kertomaan tapahtumista.
Onnettomuudessa loukkaantui vakavasti kaksi nuorukaista, jotka ovat iältään 17- ja 18-vuotiaita. IS:n haastatteleman aikuisen mukaan paikalle saapui lääkärihelikopteri, ja nuoret kuljetettiin sairaalahoitoon eri kaupunkeihin.
18-vuotiaan nuoren tila ei ole IS:n tietojen mukaan hengenvaarallinen.
Loukkaantuneet pojat olivat ajaneet motocross-pyörillä, joita käytetään kilpaharrastuksessa. Ainakin toinen motocross-pyöristä oli tuhoutunut kolarissa käytännössä kokonaan.
Kaakkois-Suomen poliisilaitoksen päivystävä tutkinnanjohtaja Lari Rönkä kertoo, ettei osallisia ole vielä päästy kuulemaan tapaukseen liittyen.
Kolaria tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, törkeänä vammantuottamuksena ja kulkuneuvon kuljettamisena oikeudetta.
Rönkä tarkentaa, että tällä hetkellä ainoastaan huomattavaa ylinopeutta ajanutta kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Törkeän vammantuottamuksen osalta tutkintanimike tarkentuu myöhemmin, sillä tällä hetkellä ei ole vielä tiedossa, millaisia vammoja kuljettajille syntyy.
Poliisilla ei ole vielä tiedossa, mitkä tapahtumat ovat johtaneet nokkakolariin.
– Toisella ainakin on ollut huomattavaa ylinopeutta, jolla on todennäköisesti ollut vaikutusta onnettomuuteen, Rönkä sanoo.
Vielä ei ole tiedossa, kuinka paljon ylinopeutta oli onnettomuushetkellä. Tieto huomattavasta ylinopeudesta perustuu Röngän mukaan paikalla olleiden alustaviin puhutuksiin, tapahtumapaikalla tehtyihin alustaviin tutkimuksiin ja ajoneuvoissa havaittuihin vaurioihin.
Kolaroineet menopelit olivat olleet tieliikenteeseen rekisteröimättömiä moottoripyöriä. Poliisi vahvistaa, että kyse oli motocross-pyöristä.
Kummallakaan kuljettajalla ei ollut moottoripyörään vaadittavaa ajokorttia.
Onnettomuus järkytti paikallisia nuoria. Tapahtumapaikalle saapui nopeasti Walkersin nuorisotyöntekijöitä ja vapaaehtoisia aikuisia, joille osa nuorista oli itse lähettänyt viestiä.
Walkersin nuorisotyöohjaaja Tomi Hämäläinen ja hyvinvointityöntekijä Neea Suomi kertovat, että onnettomuuspaikan lähellä oli odottamassa joukko nuoria, jotka olivat hyvin hiljaisia.
Walkers-ohjaajat päättivät jatkaa iltaa tavallista pidemmälle, koska keskusteluntarvetta epäiltiin olevan.
– Heti tapahtuman jälkeen alkoi tulla viestejä nuorilta, jotka olivat nähneet tilanteen. Heti silloin päätettiin jatkaa iltaa aamuyölle asti. Oli havaittavissa, että tilanne järkytti, Hämäläinen kertoo.
– Siinä oli aika hiljaisen ja järkyttyneen oloisia nuoria, ja annoimme heille aikaa rauhoittua sekä tilaa puhua juuri sen verran kuin itse haluaa, Suomi sanoo.
Kolari tapahtui Vuoksentiellä. Kyseessä on kaksikaistainen yleinen tie, jossa kuuluisat Imatranajot järjestetään vuosittain.
Lauantain mopomiitti ei ollut virallinen tapahtuma, eikä poliisilla ollut etukäteen tarkkaa tietoa, missäpäin Imatraa kokoontuminen järjestetään.
Ilta-Sanomien haastattelema henkilö arvioi, että suurin osa paikalla olleista oli iältään noin 18–20-vuotiaita.
Poliisin mukaan mopomiitissä oli arviolta satoja kaksipyöräisiä ja kymmeniä autoja.
Noita samoja sankareita löytyy joka kylästä, välillä sitten väistämättä kolahtaa. Vanhempienkin olisi hyvä katsoa peiliin. Onneksi ei mennyt sivullisia.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Onko "monttupyörällä mopomiittiin" yleistynyt viime aikoina? Perjantaina klo 23 tuli omalla kylällä vastaan Manki jonka peesissä kaksi valotonta crossia. En ole huomannut tämmöistä aiemmin ja elin jotenkin siinä uskossa että crossitkin yritetään saada jotenkin tieliikennekelpoisen kaltaisiksi runkonumeroja räpeltämällä, tms. ja laittamalla tieliikennemallin varusteita sen verran että menee täydestä.
Eli onko tämä väistämätön seuraava vaihe, jossa joku totesi että saman tien krossilla vaan, ja siitä muodostui pian yleinen käytäntö? Vai onko mopomiiteissä ollut aina näitä?
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Minä olen sen verran vanha, etten noista mopomiiteistä ole perillä.
Olen niitä aina luullut lasten kokoontumisajoiksi ja että siellä olisi pääsääntöisesti nimensä mukaan vain mopoja. Oletin, että teinit on jo liian vanhoja tällaisiin lasten leikkeihin.
Nyt kuitenkin uutinen kertoo, että siellä on moottoripyöriä ja ikähaarukka arviolta 18-20 vuotiaita. Luulisi tuon ikäisten olevan kiinnostuneita jo jostain muusta. Oikeasta moottoripyöräilystä, autoista, alkoholista, tai vaikka sukupuolijutuista.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Ihan normijuttua ainakin uusmaalaisissa pikkukunnissa ainakin vuosikymmenen ajan. Poliisiasemia jäljellä maamme väkirikkaimmassa läänissä vain muutamassa suurimmassa kaupungissa ja poliisit lähinnä peltipoliiseja keräämässä veroja.
Eivät junnut ole enää pitkään aikaan vaivautuneet naamioimaan crossivehkeitä tieliikennelaitteen näköisiksi, vaan ajelevat ilman valoja ihan kuin lystäävät. Ilmeisesti kiinnijäämisen riski on ollut pitkään olematon.
Mutta aja autolla vahingossa tikkusuoralla valtatiellä 10 km ylinopeutta, niin valtion kassa tykkää.
Uskoisin, että useimmat joilla on lapsia ja ovat olleet mukana heidän kouluelämässään ( osallistuneet edes vähän koulun ja kodin väliseen yhteistoimintaan ) tietävät, että ne lapset jotka oman häiriökäyttäytymisensä takia tarvitsisivat huoltajiensa osallistumista, jäävät yleensä täysin oman onnensa varaan.
Johtuuko lastenkasvatuksen laiminlyönnit sitten vanhempien päihteidenkäytöstä vai omakeskeisyydetä on toinen juttu.
Ajamisen ja ajoneuvojen laillisuusvalvonta kuuluu loppujen lopuksi poliisille, joka omassa nuoruudessani vuosikymmeniä sitten, oli paikallisesti edustettuna, eikä meille kellekään päristelijälle tullut edes mieleen ajella päivittäin kuntakeskuksissa crossilaitteilla. Kiinni olisi jäänyt nopeasti, mutta nyt kun lähimmälle poliisiasemalle on monessa kunnassa Uudellamaatakin jopa 50 km:n etäisyydet, niin kiinnijäämisen riski koetaan olemattomaksi.
Lopputulosta sitten niitetään onnettomuusotsikoissa.
Kuka on puhunut poliisin osallisuudesta kasvatukseen? Mutta mielestäni muukin lainvalvonta, kuin pääteiden automaattikamerat, kuuluvat heille. Esimerkiksi liikenteeseen hyväksymättömien ajoneuvojen käyttö yleisellä tiealueella ( kuntakeskuksista puhumattakaan ) tai muita vaarantava liikennekäyttäytyminen.
Automaattikameroita on jopa muutamien kilometrien välein, mutta puhalluskokeeseen olen joutunut kerran viimeisen 20 vuoden aikana. Ilmeisesti kukaan ei enää kännää ja aja samaan aikaan Suomessa?
Suuri typeryys tapahtui kun liikkuva poliisi päätettiin lakkauttaa ja sen toiminta yhdistää paikallispoliisin toimintaan sisäministeri Päivi Räsäsen työryhmän aloitteesta syksyllä 2012. Liikennepoliisien määrä ei kuitenkaan vähentynyt, vaan he siirtyivät paikallispoliisin palvelukseen. Liikkuva poliisi lakkautettiin vuoden 2014 alussa.
Tämän neronleimauksen johdosta tieliikenteen valvonta jäi herran haltuun, sananmukaisesti.
Se on aika merkillistä, että noinkin älytön päätös saatiin hyväksytyksi. Sen seurauksia tuskin edes mietittiin. Säästöt lienevät olleet tärkeämpiä seikkoja kuin tieliikenteen turvallisuus. Toisaalta, poliitikoilta nyt voi odottaa mitä tahansa pöljyyksiä.
Kyllä ennen oli asiat hienosti kun laivat oli puuta ja lapset turvassa. Nykyäänhän joutuu palkkaamaan oman poliisin vahtimaan että voi tuntea elävänsä oikein.
Supermoto
Ennen poliiseja kiinnosti mopotkin. Elävästi muista, kun eräs SM-lentopalloilija ja vanhempi konstaapeli konttasi myöhään syksyisenä sunnuntai-iltana vesisateessa Saabin valoissa yrittäen selvittää meikäläisen Soliferin välityksiä. Se äijä oli paikallinen julkkis ja sehän oli minulle suorastaan kunnia, mutta jälkeenpäin ajateltuna kaveri oli ehkä ylimotivoitunut ammattiinsa...
Silloin poikienkin hommassa oli vielä sentään joku roti ja terve poliisin pelko. 13-piikkinen eturatas ja itse koulun käsityötunnilla tehty tehopakoputki oli jo extriimiä. Pari viikkoa sitten olin tankkailemassa nykyistä mopoani, kun mittarin toiselle puolelle tuli kireän oloinen 2t-räpättäjä. Kävin sitä katsomassa ihan uteliaisuuttani. Vissiin piikkinen kiinankrossi, johon oli ripustettu nippusiteellä jonkun mopon kilpi ja taskulamppu jesarilla ohjaustankoon. Keskellä kaupunkia ja 50 metriä poliisiasemasta. Ei olisi tullut kuuloonkaan omana mopoaikanani eikä varsinkaan omilla naperoillani.
KTM 1290 Super Adventure S
Eiköhän tähänki pitäs jollain tavalla puuttua näihin, korttiluokkiin ja niitten kuskeihi. Liian tehokkaita pyöriä liian nuorilla kuskeilla. Faktahan on se jos oisin 11 vuotta sitten ajanut tollasella litrasella mitä nykyään niin henki olisi kyllä lähtenyt. Oisha se nyt ollu kieltämättä helvetin hienoa mutta helvetin typerää tuohon ajokokemukseen verrattuna liikenteessä. Joskus hyvää pitää odottaa, näis hommis maltti on valttia vähän niiku karvamaton päällekki pääseminen.
Stan
Sen mitä olen nuorison kanssa jutellut, niin kovimpien "mopojen" tilavuudet on 150-180 kuutiota...
Oli miulakii aikoinaan 180 kuutioinen pytty, 125 RD:ssä...
Mutta meleko hurjia on kovimmat mopot.
Kerrankin yksi tuleva vetomies lähti liikenneympyrästä keulimaan loivaan ylämäkeen hälytysajossa olevan poliisiauton perään ja taakse jääneet kaverit kuvasi.
Hyvin mopo keuli, kun 60km/h alueella vielä ohitti viereisellä kaistalla ajavia.
Sen verran pitää poliisin prioriteettejä moittia, jos mie erotan laittoman mopon liikennevaloissa risteyksen toiselta puolelta, niin miksi poliisit ei näe?
Helpoin aloituskonsti olisi etu- ja takavalo. Jos ja kun ei löydy E-merkintää, niin laitetaan mopo uusintakatsastukseen.
Mutta jostain syystä poliisi ei niitä mopoja tutki tai sitten siinä on joku jarru esteenä, ettei edes selkeimpiä ja räikeimpiä tapauksia poimita sieltä liikennevirrasta tai koulun pihalta.
Vielä liikkuvasta poliisista.
Itse en koe suurena menetyksenä sitä, että poliisin organisaatiosta vietiin yksi ison johtajan ja liudan alijohtajan pestejä.
Sekään ei haittaa, että täällä idässä ei poliiseiden kanssa ole tarvinnut olla liikenteessä juurikaan tekemisissä, koska ei niitä tuolla tien päällä näy oikeastaan ollenkaan tai jos näkyy, niin ovat laitakylille menossa lopettamaan kaksi tuntia sitten päättynyttä tappelua.
Mutta oishan sinne poliisin voinut pikkuisen enemmän myös liikennepuolen tehtäviä...
Voi olla että tehtäviä on poliisisedällä niin paljon ettei kaikkia kerkeä vaan tekemään. Kyllä näissä on huomattu kuinka paljon nuoretkin sitä mieltä että saa vähän tehdä mitä huvittaa kun ei ole seuraamuksia. Tai no saihan tuossakin ilmasen kopterilennon. Näitäkin vaan sattuisi vähemmän kun maltettaisiin. Autoja ja kuskeja kun on tähän suomen maahankin tähän päivään verrattuna kasvanut kyllä aikamoisesti.
Stan
Helsingissähän jäi kiinni Yamaha YZ joka oli stanssattu DT:n runkonumerolle. Mutta kyllä maakunnassa näkee puhtaita crosseja aika paljon liikenteessä.
https://youtu.be/yMqB01dL01k?si=aPjy5Ije4e-ktvs1
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...4112#gs.dv6d3q
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Muutaman kilometrin siirtymä yleistä tietä hiekkakuopalle on täälläpäin iha yleistä valottomalla crossilla. Lähikaupassa kävi myös viime kesänä yks jannu kilvettömällä tasaseen, mutta parkkeeras aina sen hiukan nurkan taa piiloon.
Hiukan ohi aiheen mutta aika karua luettavaa nämä nuorison touhut erilaisilla ajoneuvoilla: https://www.hs.fi/suomi/art-2000010642220.html Ja tämä kaikki yhden viikonlopun aikana.
17-vuotiaat kaahasivat kilpaa Tuusulan*väylällä matkustajia kyydissään: nopeutta lähes 170 ja 200 kilo*metriä tunnissa
Rikosepäilyt|Nuoret tekivät viikonloppuna useita liikennerikoksia, kertoo Itä-Uudenmaan poliisi.
Viivi Pellinen HS
14:40
Itä-Uudenmaan poliisi kertoo tiedotteessaan, että useissa viikonlopun liikennerikoksissa tekijä oli nuori kuljettaja.
Tiedotteen mukaan varhain lauantaiaamuna 15-vuotias poika ajoi kaverinsa vanhemmilta luvatta käyttöön otetulla autolla risteyskolarin. Kuljettaja ajoi tilanteessa kovaa ylinopeutta ja häntä epäillään rattijuopumuksesta. Kyydissä oli kuskin lisäksi kolme samanikäistä poikaa.
Toisessa törmäykseen osallisessa autossa oli ainoastaan kuljettaja.
Rikoskomisario Sampsa Aukio Itä-Uudenmaan poliisista kertoo, että 15-vuotiaan ajama auto oli ajautunut ulos tieltä törmäyksen takia. Kaikki osalliset saivat tilanteesta eriasteisia vammoja ja heidät kuljetettiin sairaalaan jatkohoitoon.
Aukion mukaan kuljettaja on kertonut ajaneensa ennen risteystä noin sadan kilometrin tuntivauhtia ja ehtinyt jarruttamaan vain vähän ennen törmäystä. Alueen nopeusrajoitus oli 50 km/h.
Lisäksi lauantaina 18-vuotias mies ajoi lähes 100 km/h ylinopeutta Tuusulassa Hämeentiellä.
Vantaalla Tuusulanväylällä kaksi 17-vuotiasta poikaa kilpailivat alueella, jossa nopeusrajoitus oli 100 km/h. Nopeuksiksi mitattiin lähes 170 km/h ja 200 km/h. Kummallakin kuljettajalla oli kyydissään kolme matkustajaa.
15-vuotiasta mönkijällä kaatunutta tyttöä taas epäillään törkeästä rattijuopumuksesta.
Kaikkiaan törkeästä liiketurvallisuuden vaarantamisesta epäillään kahtatoista kuljettajaa, vakavasta piittaamattomuudesta lähes 20 kuljettajaa ja eriasteisista rattijuopumuksista 15 kuljettajaa, kertoo komisario Katri Lehti tiedotteessa.
Liikennepoliisi määräsi tiedotteen mukaan viikonloppuna useita ajokieltoja ylinopeuden ja päihtymyksen vuoksi.
Mummoni sanoi aikanaan yli kasikymppisenä kysyttäessä että milloin ihminen on viisaimmillaan:
"16-vuotiaana, silloin tietää kaiken eikä pelkää mitään"
FJR -17
FJR -17
Niinpä !speedheadshot kirjoitti
Eräs vanhempi konstaapeli - sen verran vanhempi, että ikä lähenteli yhdeksääkymmentä - huollatti autoon eräässä edellisessä työpaikassani, hän oli sellainen hieman äreän oloinen, mutta voi että niitä juttuja mitä sieltä sai kuulla, jos oli aikaa ystävällisesti puhuttaa ja hieman kysellä.
Jäi mieleen, kun hän jossain yhteydessä muisteli, miten kaikki oli ennen paremmin ja rosvot rehellisiä, harva se viikonloppu vietiin nuorempaa Haakerttia putkaan ja melko hyvästi vedeltiin pampulla kun ei meinannut rauhoittua, sitten viikolla kun se selvinpäin tuli kylillä vastaan niin kättä nostettiin
Ei ole enää rikolliset rehellisiä, ei![]()
DL650 V-Strom / GSX650F
Liekö tässä ollut kyseessä Kiina-Monkey 110-kuutioisella koneella tai muu vastaava. Näistä ei vielä ollutkaan puhetta.
Mopon näköinen ajoneuvo oli rekisteröimätön ja siihen oli asennettu moottoripyörän moottori.
https://autotoday.fi/karkuun-lahteny...henkiloautoon/
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Tässä tapauksessa sekä kuljettaja että kikottimen omistaja saattavat huomata että mopoilu rekisteröimättömällä ja vakuuttamattomalla mopolla joka onkin moottoripyörä ei ole aivan halpaa huvia. Traficom / verottaja / liikennevakuutuskeskus kiinnostunee omistajan toimista ja liikennevakuutuskeskus myös kuljettajan...
P.S.
Ohessa artikkeli, hiukan turhan pitkä kopioitavaksi, jossa poliisilta varsin osuvaa pohdintaa aiheesta: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010435003.html
Viimeksi muokannut: Patukka; 22.08.2024 klo 21:24.