Uudessa Arain kypärässä on tiivisteen ja visiirin välissä 1-2mm rako yläpuolella sivuilla. Yli 60 kmh nopeuksissa vihellys on todella rajua, ja olen paikallistanut nuo raot ongelman lähteeksi. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja onko kukaan viritellyt tee se itse-ratkaisuja kypärän tiivistämiseksi?
Ongelma toistuu kahdella eri Arain visiirillä, toisessa Pinlock kiinni ja toisessa ei. Kyseisessä kypärämallissa ei ole visiirin säätömahdollisuutta ja visiiri on kiinnitetty ohjeiden mukaisesti. Myös mukana tulleella tiivisteen hoito aineella on tiiviste kyllästetty.
Löytyisikö jelppiä?
Vie se takaisin kypärän myyneeseen liikkeeseen tai jollekin muulle Arain jälleenmyyjälle. Siellä hoitavat homman kuntoon.
Jospa tuo on ominaisuus, sillä yksi myyjä väitti ettei Arai tee hiljaisia kypäriä, jotta kuski kuulisi liikenteen äänet藍
Itseäni ei melu enää haittaa, sillä modasin vanhat valetut korvatulpat hiomalla ne aika pieniksi ja upottamalla niihin uudet suodattimet, jotka päästävät musan jotenkin lävitse. Nyt kuuluu vain moottoritiellä jonkinlainen jyminä ilmeisesti kalloluiden kautta ja kutsun sitä "sound of silentiksi" Olisi pitänyt älytä tehdä tuo jo vuoskymmeniä sitten, niin ehkä heinäsirkkoja olisi vielä olemassa
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Tarkista nyt ettei vaan olisi kuitenkin sitä säätöä...
https://www.youtube.com/watch?v=7-ITCEMVgGs
Schubertin C3:n visiirissä on sitten myös se viimeinen lukitusnaksu (=vesitiiviys) jonka saavuttaminen vaatii visiirin vetämistä kaksin käsin tai yläreunasta voimakkaasti, paiskaamalla ei mene kiinni asti. Araissakin voi tuolleen olla...
Viimeksi muokannut: maja2; 17.08.2024 klo 16:57.
Kiitoksia vastauksista.
Malli on Concept X, n. kuukauden vanha. Jonkun arvostelun luin jossa arvostelija ihmetteli kovaa vihellystä juuri samoilla kohdilla, liekkö sitten ominaisuus. Visiiri ottaa hyvin tiivisteeseen kiinni yläreunan keskikohdalta n. 2cm matkalta, tämän jälkeen molemmin puolin hyvin huomattavat aukot, lisäksi visiirin kulmakarvojen kohdalla olevat tuuletusaukot eivät ole linjassaan kypärässä samalla kohdalla olevien aukkojen kanssa. Noista väleistä pääsee välillä hyttysiä ym kypärän sisälle. Mielenkiintoista olisi kuulla, että onko muilla Arain omistavilla samanlaisia kokemuksia, jotenkin tuntuu oudolta alkaa itse tiivistelemään uutta n. 700 euron kypärää.
Laittelin viestiä tuosta kypärän myyneeseen liikkeeseen, saa nähdä mitä vastaavat.
No eikö se visiiri nyt jo kannattaisi säätää kohdalleen?![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
En tiedä onko Concept XE eri kypärä, mutta esittelyn
https://www.motolegends.com/reviews/...-helmet-review mukaan äänitaso on seuraava:
"In fact, we reckon it’s quieter than almost any other Arai we’ve ridden in. "
Ei kovin kovaääninen siis.
Kun tuosta nyt jonkun youtubevideon katsoo ko. kypärän visiirin vaihdosta, niin näkee että visiirissä kiinni olevissa sivupodeissa on ovaalit reiät joista visiiri ruuvataan kypärään. Avaa vähän noita ruuveja ja painaa visiirin tiukkaan ja ruuvit kiinni.
En minä tiedä, mutta arvaisin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Arain omasta videosta näkee, että visiirin sivukiinnitysten ruuvinreiät ovat niin suuret, että visiirin asentoa pystyy varmasti jossain määrin säätämään. Ruuvit löysälle, visiiriin joka puolelta tasainen paine niin että se painuu kivasti tiivisteeseen ja samalla ruuvit kiinni. Apukädet helpottavat operaatiota.
https://www.youtube.com/watch?v=daeZXo91We8
Edit. Ja siis se on ihan tarkoituskin, että käyttäjä voi itse säätää saranoita tarvittaessa. Toki asiallinen myyjäliike suorittaa sen myös asiakkaan puolesta ihan ilmaiseksi.
Kerran nyt Arain visiirin säädöstä on puhe, niin kysäistäänpä löytyykö kokemuksia miten sujuvasti RX-7V:n visiirin lukituksen pitäisi toimia? Olen koittanut säätää visiirin kiinnitystä ohjeiden ja oman parhaan ymmärryksen mukaan, mutta silti joku tuntuisi olevan vähän poskellaan. Visiiri kyllä tiivistyy hyvin kiinni ollessaan, mutta lukitus ja avaaminen takkuaa. Kiinni lukitseminen vaatii pientä lukitussalvan nostoa samalla kun visiiriä painaa kiinni. Ja vastaavasti avatessa pitää myös sopivassa järjestyksessä painella salpaa ja nykiä visiiriä auki. Eli ei vaikuta ihan oikealta, mutta en enää keksi miten tuota saisi paremmaksikaan...
Arttu
Visiiristä pitää hioa terävät särmät pois siitä lukituslaitteen alueelta.
Varsinkin siitä reijästä ettei takkua avatessa siihen "raollaan" nystyrään.
Peilivisiireissä on sen reijän takapuolella "syvennys tai lovi" ne menee paremmin kiinni.
Minä olen aina puukolla raaputellut nurkat pyöreäksi ja sujuvasti toimii.
Freude am Fahren.
Araista eos mutta omassa E2:ssa oli visiiri turhan jäykkä siirtymään pykälästä toiseen. Suihkautin saranoihin silikonia ja johan parani. Nyt menee suljettaessa tiukimpaankin pykälään yhdelläkin kädellä. Näkökentän aluetta kannattaa varoa, silikoni on tunnetusti hankalasti poistettavissa.
Tuo Messierin vinkki särmien pyöristämisestä on kyllä hyvä. Suupertin visiiriä en katsonut niin tarkkaan, jos särmiä on niin silikonihan ei niitä poista.
Toinen hyvä silikonin käyttökohde on ollut on sivulaukkujen lukitusmekanismit. Ainakin Multin laukuissa on liukuvia paloja joiden väliin voi mennä pölyä ja hiekkaa, herkistyvät kyllä silikonilla ja liikuttelulla.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 21.08.2024 klo 12:55.
SF 1098S
MTS V4S Sport
itse olen ihmetellyt sitä, että mulla on joku 10v+ arai chacer ja se on hiljaisempi kuin paljon uudempi chacer-x
esim jos kääntää päätä ilmanvirrassa niin chacer-x viheltää helpommin?
lisäksi chaceri on mukavampi. koska se vuori on kiinni otsalla, kun taas chacer-x on irrotettava vuori jonka takia on se irti otsa reunalta. jolloin se asettuu vähän miten sattuu sit.
koko irroitettava vuori on ihan hypeä omasta mielestä, olen ajanut joka kypärällä katuajoa 10v ja olen jonkun joskus pessyt, ja onnistuu se pesu ja kuivaus irrottamattakin, joten mitä apua siitä irrottamisesta on? ellei sitten ole joku mp poliisi joka ajaa sillä ihan älyttömästi ja pitää sitä päässä koko ajan.
ja silloinkin vois olla kiva että vuori olisi kiinni että olisi varmasti missä pitää olla.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kypäräpuhelin on hyvä syy irroittaa vuori kypärästä pesua varten. Mutta olen itsekin pessyt kypärän vuoret niitä kypärästä irrottamatta, kun ei puhelinta/muuta elektroniikkaa kuupassa ole.koko irroitettava vuori on ihan hypeä omasta mielestä, olen ajanut joka kypärällä katuajoa 10v ja olen jonkun joskus pessyt, ja onnistuu se pesu ja kuivaus irrottamattakin, joten mitä apua siitä irrottamisesta on? ellei sitten ole joku mp poliisi joka ajaa sillä ihan älyttömästi ja pitää sitä päässä koko ajan.
ja silloinkin vois olla kiva että vuori olisi kiinni että olisi varmasti missä pitää olla.
-- Brake later and open the gas earlier --
Mulla on tuollainen Concept-X "kakkos"kypäränä ja se on kyllä ollut hiljaisempi kuin RX7, mutta oletin sen johtuvan siitä että RX-7:ssa on niitä tuuletuksia paljon enemmän.
Niissä sivupodien kiinnityksissä on vähän kyllä säätövaraa, jos vsiiri tuntuu istuvan huonosti.
Noiden sisävuorien irtisaamisessa on pesemisen lisäksi varmaan se idea, että Arailta saa niitä eri paksuisina jos haluaa säätää kypärän istuvuutta. Aikaa myöden nuo pehmikkeet tuppavaat kuoleentumaan ja kypärästä tulee väljempi.
PS. Uudessa RX-7:ssa on parempi visiirin kiinnityssysteemi, ei tarvitse vääntää niitä sivulevyjä enää ja pelätä että ne hajoavat.