Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Tervehdys. Tuolla ison veden toisella puolella kun tehdään jos vaikka millaisia rakennelmia, niin itselle heräsi ajatus rakentaa kolmipyöräinen "moottoripyörä" jossa on kaksi rengasta edessä. Tähän on nyt kaksi eri vaihtoehtoa, joko niin että moottoripyörän päällä istutaan kuten normaalisti, tai että moottoripyörän eteen tehdään putkirunko jonka sisälle istutetaan penkki ja hallintalaitteet.

    Tähän pari kuvaa havainnollistamaan jos osaan ne vaan liittää.

    maxresdefault (1).jpg

    591433001_orig.jpg

    Ensimmäinen ongelma tuntuu olevan tiedon löytäminen saako tällaisen tehdä, ja mitä osia siihen saa ylipäätään itse valmistaa ja mitkä on oltava tehdastekoisia. Yritän saada pari kuvaa lisättyä joista saa ehkä vähän kiinni mitä haetaan. Onko noista yllä olevista kumpikaan mahdollista saada kilpiin, vai jopa molemmat?

    Tämän päiväinen käynti konttorilla auttoi sen verran että sain sähköpostiin Trafin jonkun ohjeen joka ei käytännössä auta yhtään.

    No nyt monella herää ensimmäinen ajatus "Miksi, ja kaiken lisäksi toi on ihan p*ska, huono ajaa, osta can-am, osta auto jne." mutta se nyt ei ole tässä se pointti saati mitä haetaan. Vaan pointti olisi itse rakentaa löytyvistä romuista jotain mitä ei jokaisella huoltsikalla tule vastaan.
  2. #2
    Kaikkihan on mahdollista jos testaukseen ja lausuntojen hankkimiseen varallisuutta on tarpeeksi, mikä tässä tapauksessa on tarpeeksi en ryhdy arvioimaan.

    Tehdastekoisen muuttaminen on helpompaa kuin uuden rakentaminen mutta hommansa siinäkin on.

    Artikkelissa käsitellään auton rakentamista itse mutta antanee osviittaa moottoripyöriin: https://www.is.fi/autot/art-2000010596630.html

    Timo sanoo suoraan: Näin vaikeaa on saada itse valmistettu auto rekisteriin

    Uniikkia tieliikennekäyttöistä autoa haaveilevalla on valtava urakka edessä.

    Omavalmisteisen auton saaminen katsastuksesta läpi ei ole yksinkertainen homma.

    Olli Tiihonen
    4.8. 11:21

    Oletko koskaan haaveillut oman, ainutlaatuisen auton rakentamisesta – kenties alusta lähtien?

    Äkkiseltään se saattaa kuulostaa kivalta idealta, mutta auton saattaminen hyväksytysti tieliikenteeseen on toinen juttu.

    Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Timo Ojala kutsuu sitä omaksi tieteenalaksi.

    Jos autonvalmistussuohon päättää kuitenkin lähteä tarpomaan, vaihtoehtoina ovat piensarjatyyppihyväksyntä tai yksittäishyväksyntä, jotka ovat menettelyiltään tyyppihyväksyntää kevyempiä.

    Omavalmisteisen auton tulisi täyttää nykyaikaiset päästövaatimuksetkin.

    Lain mukaan auton tulee täyttää käyttöönottoajankohdan vaatimukset. Esimerkiksi ladosta löytyneen 40 vuotta vanhan omavalmisteisen auton täytyisi täyttää 40 vuoden takaiset vaatimukset.

    Jos autoa alkaisi rakentamaan nyt, projekti lähtisi liikkeelle Ojalan mukaan komponenttien hyväksynnästä.

    – Jos ostat esimerkiksi ajovalot, hankit autoon ajovalot, jotka ovat e-hyväksytyt. Sitten haet vielä lausunnon asentamisesta, että ne on asennettu oikein.

    E-tyyppihyväksyntä koskee moottoriajoneuvojen varusteita ja osia. Käytännössä auton jokainen osa täytyisi hyväksyttää.

    Turvavyön kiinnityspiste joutuu koetukselle testeissä. Kuva: Colourbox

    Lisäksi auto vaatisi monenlaista testaamista. Ojalan mukaan esimerkiksi turvavöiden kiinnityspisteet ja niiden lujuus tulisi testata tutkimuslaitoksella.

    – Todennäköistä on, että kiinnityspisteeseen tulee muodonmuutoksia. Pienet muodonmuutokset ovat käsittääkseni sallittuja testissä. Vaikka haluaisit valmistaa yhden auton, sinulla täytyy olla kuitenkin muutamia kappaleita testihommaan.

    Entä omavalmisteisen korin rakentaminen? Onko sitä mahdollista saada hyväksyttyä?

    – Kaikki on mahdollista, mutta mikä on taloudellisesti järkevää, se on toinen asia. Jos vaan pätäkkää löytyy, kyllä testilaitokset mielellään testaavat.

    – Jo yksittäisen testin teettäminen maksaa niin paljon, että auton hankkii halvemmalla kaupasta, Ojala naurahtaa.

    Projekti kestäisi todennäköisesti vuosikausia. Ojala muistuttaa, että suurilla autotehtaillakin menee viitisen vuotta siihen, että uusi automalli saadaan markkinoille.

    Ja tehtailla on ”jonkin verran porukkaa pyörittelemässä kuviota”.

    Omavalmisteinen auto vaatisi monenlaista testaamista.

    Jos siis mielii omalaatuisempaa menopeliä, jo hyväksytyn auton muokkaaminen on helpompaa.

    Sillekin on kuitenkin sääntönsä, jotka selviävät Traficomin antamasta määräyksestä.

    Ilman muutoskatsastusta saa esimerkiksi muuttaa renkaiden leveyttä, vaihtaa vaihteiston ja vaihtaa ajoneuvon väriä, joka voidaan kirjata rekisteriin määräaikaiskatsastuksessa.

    Kaikkiin muutoksiin, jotka eivät vaadi muutoskatsastusta, liittyy tiettyjä reunaehtoja, jotka kannattaa tarkistaa ennen muutoksen tekemistä.

    Ajoneuvo on puolestaan vietävä muutoskatsastettavaksi esimerkiksi silloin, jos sen rakennetta tai käyttötarkoitusta on muutettu olennaisesti, tai ajoneuvoon liitetään tai poistetaan osia tai varusteita, jotka muuttavat merkittävästi sen ominaisuuksia tai käyttötarkoitusta.

    Näinpä muun muassa runkoon ja korin leveyteen tehtävät muutokset sekä auton muuttaminen avoautoksi vaatii muutoskatsastuksen vuoden 1998 alusta alkaen rekisteröidyissä autoissa. Tätä vanhemmissa malleissa muutokset voidaan hyväksyä katsastajan tarkastuksella.

    Kaikkia mahdollisia muutoksia Traficomin laaja määräys ei kata. Tällöin muutokselle voi hakea poikkeuslupaa.

    – Poikkeusluvan hakemiseen täytyy olla perusteltu syy, Ojala kertoo.

    Jos mielii omalaatuisempaa menopeliä, vanhan muokkaaminen on helpompaa kuin oman rakentaminen. Kuva: Marijan Murat

    Traficomissa päivitetään parhaillaan autojen ja niiden perävaunujen rakenteen muuttamisen määräystä. Uudistus on kuitenkin sen verran vaiheessa, ettei siitä Ojalan mukaan ole vielä kerrottavaa.

    – Sitä täytyy aina välillä päivittää, kun lainsäädäntö muuttuu ja tekniikka-asiatkin menevät eteenpäin.

    Alustavan aikataulun mukaan määräys annetaan kesällä 2025, ja sen on määrä tulla voimaan noin kuutta kuukautta myöhemmin.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 06.08.2024 klo 23:15.
  3. #3
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Kaikkihan on mahdollista jos testaukseen ja lausuntojen hankkimiseen varallisuutta on tarpeeksi, mikä tässä tapauksessa on tarpeeksi en ryhdy arvioimaan.

    Artikkelissa käsitellään auton rakentamista itse mutta antanee osviittaa moottoripyöriin: https://www.is.fi/autot/art-2000010596630.html
    Ei anna osviittaa moottoripyöriin, Traficomilta voi hakea valmiiksi runkonumeron omavalmisteiseen moottoripyörään, ohjeita ja määräyksiä on viimeksi kolme vuotta sitten selkeytetty.

    https://www.traficom.fi/fi/ajankohta...eammat-savelet

    Edit:

    Tarvittava lomake löytyy suomi.fi -palvelusta ja mmaf.fi tarjoaa nykyisin hyväksyntään tarvittavia testauspalveluita

    https://www.suomi.fi/palvelut/yksilo...e-4f6949b333de

    https://www.mmaf.info/?x170738=203742
    Viimeksi muokannut: Hammurab; 06.08.2024 klo 23:22.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  4. #4
    Käytännössä tuosta "L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen" dokumentista löytyi tämä
    " Muutettaessa kaksipyöräinen ajoneuvo muuksi kolmipyöräiseksi ajoneuvoksi kuin
    sivuvaunulla varustetuksi moottoripyöräksi on ajoneuvon ohjattavuus, kaarreajo-
    ominaisuudet ja kääntyvyys osoitettava tämän määräyksen liitteen 1 mukaisesti
    sekä ajoneuvon jarrujen suorituskyky osoitettava tämän määräyksen liitteen 2 mu-
    kaisesti.
    "

    Eli käytännössä tuo tarkoittaisi mmaf:n suorittamaa ratatestiä ilmeisesti?

    Lisäksi mistään ei löydy tietoa esimerkiksi tukivarsista, navoista tai mistään muustakaan että saako esimerkiksi osat tehdä itse? Tuolta liitteestä toki löytyy ohjeet miten materiaalit, lisäaineet ja menetelmät pitää olla dokumentoitu, mutta sielläkään ei oteta kantaa mitä saa tehdä itse ja mitä ei?

    Teoriassahan kummassakin tapauksessa kanta-ajoneuvosta on yli 50% jäljellä jollain kyse ei ole ymmärtääkseni omavalmisteesta?
  5. #5
    Juttua aiheesta, jossa on yksi etupyörä ja kaksi takapyörää.
    http://www.motomatti.fi/search/label...%A4rvi%20Trike
  6. #6
    Lainaa _auzci_ kirjoitti Katso viesti
    Teoriassahan kummassakin tapauksessa kanta-ajoneuvosta on yli 50% jäljellä jollain kyse ei ole ymmärtääkseni omavalmisteesta?
    Totta, omavalmisteessa kanta-ajoneuvon osuus saa olla korkeintaan 50%. Eli lisää osia vaihtoon
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  7. #7
    Lainaa Hammurab kirjoitti Katso viesti
    Totta, omavalmisteessa kanta-ajoneuvon osuus saa olla korkeintaan 50%. Eli lisää osia vaihtoon
    Totta, tuossa penkillisessä mallissa sen ei luulisi olevan mikään ongelma, siinähän ei tarvitse teoriassa kuin moottorin ja takahaarukan.

    Pistin aiheesta traficomille viestiä, sieltä palaa tää asiantuntija lomilta 12.8 joten ehkä sieltä saa jonkin vastauksen ensi viikolla.
  8. #8
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Juttua aiheesta, jossa on yksi etupyörä ja kaksi takapyörää.
    http://www.motomatti.fi/search/label...%A4rvi%20Trike
    Luin tätä projektia yöllä finbikersin sivuilta, ja siellä ainakin koko taka-akseli oli hitsailtu ilmeisesti itse kasaan, joten kuvittelisin sen sopivan myös etupäässä tehtäväksi, toisaalta tekstit oli vuodelta 2014 joten jotain muutoksia on saattanut tulla.
  9. #9
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    MMAF lienee the pro jengi joka tietää melkolailla kaiken tämmöisistä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  10. #10
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    MMAF lienee the pro jengi joka tietää melkolailla kaiken tämmöisistä.

    Joo, sinne foorumille laitoin viestiä mut tuntuu olevan aika kuollut koko foorumi.
  11. #11
    Lainaa _auzci_ kirjoitti Katso viesti
    Joo, sinne foorumille laitoin viestiä mut tuntuu olevan aika kuollut koko foorumi.
    Aika moni foorumi on kuollut Facebookin helppouden myötä, vaikka oikeastaan se on todella kehno korvaaja käytännössä kaikilta muilta ominaisuuksiltaan. Silti kannattanee kurkata ko. palvelusta MMAF sivu.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  12. #12
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    Aika moni foorumi on kuollut Facebookin helppouden myötä, vaikka oikeastaan se on todella kehno korvaaja käytännössä kaikilta muilta ominaisuuksiltaan. Silti kannattanee kurkata ko. palvelusta MMAF sivu.
    Joo, järkytyksekseni huomasin saman, ku mulla oli tuossa kuusi vuotta taukoa moottoripyöräilystä ja nyt kun taas on pyörä alla ni kaikki foorumit tuntuu olevan melko kuolleita, paitsi tämä.
  13. #13
    No jokatapauksessa, kävin tosiaan aikaisemmin viikolla konttorilla kyselemässä asioita, ja sain sieltä sen saman 25 sibvuisen pdf tiedoston joka löytyy myös netistä. Sitä tuossa olen koittanut lukea ja tulkita läpi.

    Testihomma tosiaan selvisikin että mmaf tekee niitä nykyään, mutta sitten toisen liitteen jutut hitsauksen suhteen aiheuttikin enemmän päänvaivaa. Siinä on mm. seuraavat maininnat:

    1. Rungon alkuperäinen materiaali ja tieto siitä miten materiaali on selvitetty.

    5. Hitsauksen työtapaselostus.

    Nämä nyt vaikuttaa vähän hankalalta hoitaa, kun tuo työtapaselostus tuntuu olevan aika ympäri pyöreä käsite, ja materiaalin selvittäminen Suzukin tehtaalta saattaa olla hieman haastavaa.

    Tästä itseasiassa heräsi sellainen ajatus että jos kaikki liitokset rungon ja uuden etupään välillä tehdään pultteja käyttäen, tuota selvitystä alkuperäisestä rungosta ei varmaan tarvitse olla.
  14. #14
    Lainaa _auzci_ kirjoitti Katso viesti
    No jokatapauksessa, kävin tosiaan aikaisemmin viikolla konttorilla kyselemässä asioita, ja sain sieltä sen saman 25 sibvuisen pdf tiedoston joka löytyy myös netistä. Sitä tuossa olen koittanut lukea ja tulkita läpi.

    Testihomma tosiaan selvisikin että mmaf tekee niitä nykyään, mutta sitten toisen liitteen jutut hitsauksen suhteen aiheuttikin enemmän päänvaivaa. Siinä on mm. seuraavat maininnat:

    1. Rungon alkuperäinen materiaali ja tieto siitä miten materiaali on selvitetty.

    5. Hitsauksen työtapaselostus.

    Nämä nyt vaikuttaa vähän hankalalta hoitaa, kun tuo työtapaselostus tuntuu olevan aika ympäri pyöreä käsite, ja materiaalin selvittäminen Suzukin tehtaalta saattaa olla hieman haastavaa.

    Tästä itseasiassa heräsi sellainen ajatus että jos kaikki liitokset rungon ja uuden etupään välillä tehdään pultteja käyttäen, tuota selvitystä alkuperäisestä rungosta ei varmaan tarvitse olla.

    Ei pidä yllättyä jos / kun niistä pulttiliitoksista ja käytetyistä materiaaleista kysellään lujuuslaskelmia...
  15. #15
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa _auzci_ kirjoitti Katso viesti

    1. Rungon alkuperäinen materiaali ja tieto siitä miten materiaali on selvitetty.

    5. Hitsauksen työtapaselostus.

    Nämä nyt vaikuttaa vähän hankalalta hoitaa, kun tuo työtapaselostus tuntuu olevan aika ympäri pyöreä käsite, ja materiaalin selvittäminen Suzukin tehtaalta saattaa olla hieman haastavaa.
    Tämä nyt on nollapostaus, mutta mulla on sellainen mielikuva että olisin jostain kuullut tai lukenut tai nähnyt unta että tämä onnistuu niin että vie sen metallin jonnekin ammattilaiselle joka kertoo mitä ainetta se on. Ja sitten työtapaselostukseen että millä hitsillä tehty, ja miksi/mitä sesemmoinen hitsaamionen takoittaa. Eli että tulee vaan antaa liukijalle keino pestä omat kätensä kun hän voi viitata selvitykseen että muut on kertoneet että homma on näin ja että se rungon hitsausssauman halkeaminen ei johtunut hänen leväperäisestä luvanannosta.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  16. #16
    Materiaalin selvittäminen ei välttämättä ole kovinkaan vaikea rasti ja hitsauslisäaineen valintaan ja työselostukseenkin tulisi vähän luotettavampi sävy.

    Linkki on vain esimerkki alan palvelua tuottavasta yrityksestä:

    https://www.gwm-engineering.fi/fi/as...asten-mittaus/
  17. #17
    Noniin. Otin yhteyttä MMAF:iin, ja sain sieltä vastaukset. Materiaalin selvitys on käytännössä tarkoitettu vain alumiini ym. runkoihin, eikä koske rautaa. Testit saa heidän kauttaan tehtyä vajaaseen noin 1250€ hintaan. Työtapaselosteeseen pitää katsoa sen tietyn rautalaadun työohjeeseen että onko erikoisia vaatimuksia, ja toimia niiden mukaan.

    Mitä tulee lujuuslaskelmiin, niitä ei ole tuossa Trafin ohjeessa mainittu eikä sellaisia tuon ohjeen mukaan tulla edes pyytämään, vaan nimenomaan tuon liitteiden 1 ja 2 mukaiset asiat ja laput pitää olla.

    Huom. tämä ei ole mikään absoluuttinen totuus, vaan näin asian itse ymmärsin.
  18. #18
    ihan verrokiksi, tämmöinenkin on saatu rekisteröityä

    https://www.wheels.fi/ala-luovuta-it...n-tekniikalla/
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  19. #19
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    ^Ihan kun sais olla vähän jäykemmät keulajouset
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  20.  
  21. #20
    Kuvassa rungon etualakulmasta naapurin penan hitsaamat saumat ?