Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 51:een 51:sta
  1. #31
    Lainaa Hammurab kirjoitti Katso viesti
    Toki olisi mielenkiintoista nähdä kuinka paljon tuon standardin päivitys oikeasti vaikutti. Selviäisikö nuo tuolloin viisi tähteä saaneet kypärät nykyisistä testeistä tai kuinka paljon noiden tähtien määrä putoaisi.

    T
    Schuberthin sivuilta kurkkasin niin C5 sukuiset mallit ovat edelleen uudella standardilla myynnissä, kun taas C3/C4 sukuiset ovat poistuneet valikoimasta...
  2. #32
    Vaikea sanoa kuinka paljon eroa uudessa johonkin aiempaan standardiin. Ostin vasta uuden kypärän ja tuli hankittua uusimman ECE R.22 06 standardin mukaan testattu. Ne ainakin näyttää olevan hiukan aiempia saman merkin vastaavia malleja painavampia ja paksumpia sivuilta. Veikkaan (en tiedä), että sivusuuntaan ainakin aiempia vahvempia ja paksummat styroxit.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  3. #33
    Kuten jo mainittu, niin standardi antaa jonkin perus suojaustason, minkä pitäisi kaikkien myytävien kypärien täyttää. Muuten oltais ihan markkinamiesten loihtimien mielikuvien armoilla.

    Myös muista suojavarusteista löytyy nykyään luokitukset suojainten suojaavuuteen / käyttötarkoitukseen, mikä on ainakin omasta mielestä pelkästään hyvä. Netistä ostaessa on ainakin joku käsitys että minkälaista vermettä on ostamassa.
    https://www.bennetts.co.uk/bikesocia...ear-ce-ratings

    Omassa hyllyssä on vieläkin vanha Shoein NXR ja nyt on käytössä NXR2, mikä oli ensimmäisiä 22.06 hyväksyttyjä kypäriä. Painoa on about 50g enemmän, minkä huomaa käytössä, mutta se toisaalta myös antaa kuvan että on jämäkämpi kypärä. Mitä se sitten tarkoittaaneekaan....

    Jokainen onnettomuus on erilainen ja niissä korostuu aina eri ominaisuudet kypärässä ja muissa vermeissä, mutta jonkinlainen perustaso antaa keskimäärin paremmat mahdollisuudet selvitä vähemmillä vaurioilla.

    Standardit ei estä Kiinalaisia printtaamasta omia hyväksyntä tarroja, mutta tunnetumpien brändien kannattaa pitää kiinni luotettavuudesta, jotta myynti jatkuu.

    Vielä tuohon aloittaneeseen muovikypärään, niin eipä ole havaintoa tuleeko standarditesteissä testatuksi se, että kuori lopulta pettää sopivassa iskun voimakkuudessa. Pistotestit muovi varmaan selvittää, mutta sitten kun kypärä iskee maahan, niin pomppaako se takaisin vai imeekö iskun voiman hajoamalla. Aikoinaan muistelen tämän olleen muovikypärien heikkous... kypärään tuli vain pikkunaarmu, mutta niskat napsahti poikki...
  4. #34
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    Kuten jo mainittu, niin standardi antaa jonkin perus suojaustason, minkä pitäisi kaikkien myytävien kypärien täyttää. Muuten oltais ihan markkinamiesten loihtimien mielikuvien armoilla.

    Myös muista suojavarusteista löytyy nykyään luokitukset suojainten suojaavuuteen / käyttötarkoitukseen, mikä on ainakin omasta mielestä pelkästään hyvä. Netistä ostaessa on ainakin joku käsitys että minkälaista vermettä on ostamassa.
    https://www.bennetts.co.uk/bikesocia...ear-ce-ratings

    Omassa hyllyssä on vieläkin vanha Shoein NXR ja nyt on käytössä NXR2, mikä oli ensimmäisiä 22.06 hyväksyttyjä kypäriä. Painoa on about 50g enemmän, minkä huomaa käytössä, mutta se toisaalta myös antaa kuvan että on jämäkämpi kypärä. Mitä se sitten tarkoittaaneekaan....

    Jokainen onnettomuus on erilainen ja niissä korostuu aina eri ominaisuudet kypärässä ja muissa vermeissä, mutta jonkinlainen perustaso antaa keskimäärin paremmat mahdollisuudet selvitä vähemmillä vaurioilla.

    Standardit ei estä Kiinalaisia printtaamasta omia hyväksyntä tarroja, mutta tunnetumpien brändien kannattaa pitää kiinni luotettavuudesta, jotta myynti jatkuu.

    Vielä tuohon aloittaneeseen muovikypärään, niin eipä ole havaintoa tuleeko standarditesteissä testatuksi se, että kuori lopulta pettää sopivassa iskun voimakkuudessa. Pistotestit muovi varmaan selvittää, mutta sitten kun kypärä iskee maahan, niin pomppaako se takaisin vai imeekö iskun voiman hajoamalla. Aikoinaan muistelen tämän olleen muovikypärien heikkous... kypärään tuli vain pikkunaarmu, mutta niskat napsahti poikki...

    Muistaakseni pehmeää muovikuorta kompensoitiin kovemmalla sisuksella ja toisinpäin.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  5. #35
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    Vielä tuohon aloittaneeseen muovikypärään, niin eipä ole havaintoa tuleeko standarditesteissä testatuksi se, että kuori lopulta pettää sopivassa iskun voimakkuudessa. Pistotestit muovi varmaan selvittää, mutta sitten kun kypärä iskee maahan, niin pomppaako se takaisin vai imeekö iskun voiman hajoamalla.
    "Testasin" lekalla jokunen vuosi sitten mopokäyttöön muutama vuosikymmen sitten hankittua halpisintegraalia.

    Ei hajonnut polykarbonaattikuori ensimmäisen, toisen eikä kolmannen lyönninkään jälkeen. Lopetin testaamisen kun leka kimposi aina korkeammalle ja korkeammalle. Painuma, joka palautui saman tien iskun jälkeen, oli varmaakin yli 10 cm. Vaikka potta kesti itsessään erinomaisesti, voi kuvitella miten sisällä olleen pään olisi käynyt.
  6. #36
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Vaikka potta kesti itsessään erinomaisesti, voi kuvitella miten sisällä olleen pään olisi käynyt.
    Juuri sen vuoksi noissa testeissä siellä kypärässä on se runsaasti anturoitu testipää, joka rekisteröi kyllä tuollaisen iskun varsin mainiosti ja arvaas vaan tuleeko tuollaisessa tapauksessa siitä testistä pass vaiko fail
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  7. #37
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    "Testasin" lekalla jokunen vuosi sitten mopokäyttöön muutama vuosikymmen sitten hankittua halpisintegraalia.

    Ei hajonnut polykarbonaattikuori ensimmäisen, toisen eikä kolmannen lyönninkään jälkeen. Lopetin testaamisen kun leka kimposi aina korkeammalle ja korkeammalle. Painuma, joka palautui saman tien iskun jälkeen, oli varmaakin yli 10 cm. Vaikka potta kesti itsessään erinomaisesti, voi kuvitella miten sisällä olleen pään olisi käynyt.

    Tuossa tulee mieleen, että miten niskat kestäisi, jos sivusta tulisi noin iso tälli. Päälakeen tullut sinänsä epätodennäköinen isku lyhentäisi äijää varmaan muutaman sentin. Lekan melko pieni pinta-ala kai vastaisi sitä, että kypärä osuu johonkin nyrkin kokoiseen kiveen.

    Nuo väittelyt lukitushihnan eri mallien kestävyydestä on myös aika huvittavia ja vähän sama selkäpanssarien suhteen, koska suojat saattavat kestää, mutta äijä ei.


    Luin juuri "Suomen sotilaasta" aika mielenkiintoisen kypärätestin ja kyllähän komposiittipottaan tulee pahempia muodonmuutoksia kuin teräspottaan ja luoti saattaa tappaa vaikka ei läpäisisikään kypärää. Itse ainakin kuvittelen, että konttaamisessa tulee useimmin isku suurelle pinta-alalle ja siinä ratkaisee se kuinka nopeasti aivot pysähtyvät potan sisällä.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  8. #38
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Juuri sen vuoksi noissa testeissä siellä kypärässä on se runsaasti anturoitu testipää, joka rekisteröi kyllä tuollaisen iskun varsin mainiosti ja arvaas vaan tuleeko tuollaisessa tapauksessa siitä testistä pass vaiko fail
    Jätit pois lainauksesta viimeisen lauseen: " Painuma, joka palautui saman tien iskun jälkeen, oli varmaakin yli 10 cm. Vaikka potta kesti itsessään erinomaisesti, voi kuvitella miten sisällä olleen pään olisi käynyt."

    Siis kypärä 10 cm kasaan, mitähän olisi kallosta jäljellä?

    Turhaa on tämän leikkimielisen kokeen suhteen vetää mitään loppupäätelmiä turvallisuudesta, paitsi siitä että vuosikymmeniä on peloteltu polykarbonaattikypärän muuttuvan vaaralliseksi yhdenkin kolauksen jälkeen. Mitään pirstoutumista ei kuoressa tapahtunut useallakaan iskulla. Toki on sekin mahdollista, mutta ainakaan tässä tapauksessa, vaikka painumaa tuli kerralla n 10 cm.
  9. #39
    Joo, pintajännitykset ja potan tuhoutuminen, jos se tippuu maahan ja muuta hauskaa😁

    Minulla oli kylläkin seitkytluvun lopulla AGV:n muovipotta, joka ei pompannut yhtään jos se tiputti maahan. Kai se sentään olisi asfaltti-ihottumalta suojannut🤔
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  10. #40
    Niin joo, hauskin kypäräväite oli kun myyjä sanoi ettei Arai tee hiljaisia kypäriä, jotta kuski kuulisi hälytysajoneuvojen sireenit.藍
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  11. #41
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Siis kypärä 10 cm kasaan, mitähän olisi kallosta jäljellä?
    Kuten sanoin, juuri siksi siellä testikypärässä on sisällä se testipää, joka rekisteröi tuon 10cm muodonmuutoksen "kalloonsa" => melko varma totaalinen FAIL, eikös.

    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Joo, pintajännitykset ja potan tuhoutuminen, jos se tippuu maahan ja muuta hauskaa
    Eikös noi jutut koskeneet noita kuitukypäriä, kun siellä kuidut katkeilee napsusta ja näin ns. pintajännitys menetetään. Muovi taasen pomppaa takaisin siihen alkup. muotoonsa, vaikka ne styroxit ruukun sisällä olisivatkin litussa.
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  12. #42
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Kuten sanoin, juuri siksi siellä testikypärässä on sisällä se testipää, joka rekisteröi tuon 10cm muodonmuutoksen "kalloonsa" => melko varma totaalinen FAIL, eikös.


    Eikös noi jutut koskeneet noita kuitukypäriä, kun siellä kuidut katkeilee napsusta ja näin ns. pintajännitys menetetään. Muovi taasen pomppaa takaisin siihen alkup. muotoonsa, vaikka ne styroxit ruukun sisällä olisivatkin litussa.
    Olet sinä varsinainen huumorimies, kun ilmeisen tosissasi tolkutat testipäistä, kun kerroin murjoneeni muutaman vuosikymmenen vanhaa polykarbonaattikypärää lekalla saamatta kypärää palasiksi, mutta potan painuneen lekan voimasta hetkeksi kymmenisen senttiä kasaan.

    Olemme todellakin samaa mieltä, että faili olisi ollut lopputuloksena, mutta tiedätkö sinä pärjäisikö mikään "speksien mukainen " kypärä tuossa täysin hupiluonteisessa lekalla lyömisessä? Minulla ei ole siitä mitään aavistusta, enkä edes villeimmissä kuvitelmissani osannut yhdistää moista lekan heiluttelua todelliseen normituskokeeseen.

    Mikäli muistelet pintajännityspelottelun koskeneen kuitukypäriä, niin kannattaa pöyhiä historian havinaa.
  13. #43
    Moottoripyöräkypärissä ei ole sellaista pintajännitystä, jonka menetys pilaisi kypärän käyttökelvottomaksi. Kypärän toiminta perustuu sen kykyyn absorboida ja jakaa iskuenergiaa koko rakenteen kautta, eikä niinkään pintajännitykseen.

    Kypärien ulkokuori on yleensä valmistettu kestävistä materiaaleista kuten polykarbonaatista, lasikuidusta tai hiilikuidusta. Tärkein komponentti turvallisuuden kannalta on kuitenkin kypärän sisäkerros, joka on valmistettu EPS-vaahtomuovista (expanded polystyrene). Tämä materiaali on suunniteltu puristumaan iskun vaikutuksesta, mikä vähentää päähän ja aivoihin kohdistuvaa voimaa.

    On kuitenkin joitakin tekijöitä, jotka voivat heikentää kypärän suojauskykyä:
    1. **Fyysiset vauriot:** Kypärä, joka on saanut iskun, saattaa olla käyttökelvoton, vaikka ulkopuolelta ei näkyisi vaurioita. Sisäkerros voi olla vaurioitunut.
    2. **Ikääntyminen:** Materiaalit heikkenevät ajan myötä, joten kypärät on yleensä suositeltu vaihtamaan 3-5 vuoden välein.
    3. **Altistuminen kemikaaleille:** Tietyt kemikaalit, kuten öljyt, liuottimet tai puhdistusaineet, voivat heikentää kypärän materiaaleja.

    Pintajännityksen menetys ei kuitenkaan ole merkittävä huolenaihe moottoripyöräkypärissä. Tärkeintä on tarkistaa kypärän kunto säännöllisesti ja korvata se tarvittaessa.

    Olen todella ihastunut tekoälyyn, koska se osaa yleensä vastata kaikkiin kysymyksiin.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  14. #44
    Tuosta "speksien mukaisesta" tuli mieleen eikös joku valmistaja tuonut lähinnä fillarikypärää muistuttavan prätkäkypärän markkinoille. Tuossa speksissä kun ne mittapisteet oli tarkasti määrätyt, niin tässä kypärässä ne osuivat juurikin niiden muoviosien risteyksiin ja siitä pari senttiä sivuun olikin sitten vain pelkkää reikää. En tiedä tuliko tuo koskaan oikeasti myyntiin, mutta jossain oli tuosta ihan kuviakin kuinka oli tosiaan luettu näitä speksejä kuin piru raamattua. No nykyisessä 22.06 tuollainen vatulointi ei onneksi ole enää mahdollista.
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  15. #45
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti

    Olen todella ihastunut tekoälyyn, koska se osaa yleensä vastata kaikkiin kysymyksiin.
    Tästä on reilu vuosi aikaa kun kysyin tekoälyltä teknisiä kysymyksiä, ja silloin vielä vastaukset olivat ainoastaan sinne päin. Kysyin selitystä momentinmuuntimen staattorin toiminnasta sekä miksi rumpujarru on itsetehostava. Jäi sellainen vaikutelma, että AI teki synteesin löytämistään teksteistä, mutta ei siis varsinaisesti 'älynnyt' aiheesta oikein mitään.

    Toki vuosi on AI:n kehityksessä todella pitkä aika...
  16. #46
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Jäi sellainen vaikutelma, että AI teki synteesin löytämistään teksteistä, mutta ei siis varsinaisesti 'älynnyt' aiheesta oikein mitään.
    Noinhan se tekoäly tuppaa toimimaan aiheesta riippumatta.
    Superbike #7
  17. #47
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Eikös noi jutut koskeneet noita kuitukypäriä, kun siellä kuidut katkeilee napsusta ja näin ns. pintajännitys menetetään. Muovi taasen pomppaa takaisin siihen alkup. muotoonsa, vaikka ne styroxit ruukun sisällä olisivatkin litussa.
    Ei kypärässä ole mitään pintajännitystä. Jos kuidut on poikki, on rakenteen myötölujuus (elikkäs se voima, jolla se alkaa muuttamaan muotoaan) murto-osa ehjään rakenteeseen verrattuna.

    Kypärän kaksoiskaareva muoto on erittäin hyvä rakenne jakamaan iskun voiman suurelle pinta-alalle (vrt. kananmunan kuori), mutta tuo muodon hyötykin hukkuu, jos rakenne ei enää ole tasavahvaa, vaan jostain kohdasta heikentynyt.

    Tuota voi kokeilla vaikkapa kananmunalla. Ehjää kananmunaa saa puristaa melkoisen kovaa ennen kuin kuori rapsahtaa rikki, mutta kopautapa siihen pienikin murtuma niin loppu kuori murtuu todella helposti. Tokihan kuitukypärä ei samalla tavalla paloiksi mene kuin kananmuna, mutta voiman jakamisen suhteen analogia toimii hyvin.
    Superbike #7
  18. #48
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Tästä on reilu vuosi aikaa kun kysyin tekoälyltä teknisiä kysymyksiä, ja silloin vielä vastaukset olivat ainoastaan sinne päin. Kysyin selitystä momentinmuuntimen staattorin toiminnasta sekä miksi rumpujarru on itsetehostava. Jäi sellainen vaikutelma, että AI teki synteesin löytämistään teksteistä, mutta ei siis varsinaisesti 'älynnyt' aiheesta oikein mitään.

    Toki vuosi on AI:n kehityksessä todella pitkä aika...

    Niin mo, eihän se ole vielä saavuttanut tietoisuutta, mutta esimerkiksi tuo vastaus oli sitä, miten olen asian muualta lukien saanut tietää. Teköäly on siis nopein tapa saada internetistä tietoa.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  19. #49
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Tästä on reilu vuosi aikaa kun kysyin tekoälyltä teknisiä kysymyksiä, ja silloin vielä vastaukset olivat ainoastaan sinne päin. Kysyin selitystä momentinmuuntimen staattorin toiminnasta sekä miksi rumpujarru on itsetehostava. Jäi sellainen vaikutelma, että AI teki synteesin löytämistään teksteistä, mutta ei siis varsinaisesti 'älynnyt' aiheesta oikein mitään.

    Toki vuosi on AI:n kehityksessä todella pitkä aika...
    Rumpujarrujen itsetehostus (self-energizing effect) perustuu rumpujarrun rakenteeseen ja kitkan hyödyntämiseen jarruvoiman kasvattamisessa. Itsetehostuksen ansiosta tarvittava jarruvoima saadaan aikaan pienemmällä poljinvoimalla. Tämä ilmiö tapahtuu seuraavasti:

    1. **Rumpujarrun rakenne:** Rumpujarrussa on jarrurumpu ja sen sisällä kaksi jarrukenkää, jotka painuvat rumpua vasten jarrutettaessa. Jarrukengät ovat kiinni tukipisteissä ja niissä on kitkapinnat, jotka koskettavat jarrurumpua.

    2. **Jarrukenkien liikemekanismi:** Kun jarrupoljinta painetaan, jarrukengät työntyvät ulospäin hydraulisylinterin avulla ja koskettavat jarrurumpua. Jarrukengät on yleensä suunniteltu siten, että toinen kengistä on ankkuroitu tukevasti (kiinteä kenkä) ja toinen on liikkuva (itsevetävä kenkä).

    3. **Kitkan vaikutus:** Kun jarrukengät painuvat rumpua vasten, kitka aiheuttaa jarrukenkien liikkeen suuntautumisen samaan suuntaan kuin rumpu pyörii. Tämä kitkan aiheuttama liike saa jarrukengät painautumaan entistä tiukemmin rumpua vasten.

    4. **Itsetehostava vaikutus:** Liikkuvan jarrukengän liike (itsevetävä kenkä) rumpua vasten lisää jarruvoimaa, koska kitka vetää kengän tiukemmin rumpua vasten. Tämä luo itsetehostavan vaikutuksen, jossa kitka auttaa kasvattamaan jarruvoimaa ilman lisäpoljinvoimaa.

    ### Yksityiskohtainen selitys itsetehostuksen toiminnasta:

    - **Ensimmäinen jarrukenkä (kiinteä kenkä)**: Kun jarrua käytetään, tämä kenkä koskettaa rumpua ja alkaa luoda kitkaa. Kitka estää kengän liukumisen ja lisää jarruvoimaa.
    - **Toinen jarrukenkä (itsevetävä kenkä)**: Tämä kenkä liikkuu hieman rumpua kohti, kun jarrua käytetään. Kun se koskettaa rumpua, kitka vetää sitä vielä tiukemmin rumpua vasten. Tämä liike ja kitkan vaikutus lisäävät jarruvoimaa merkittävästi, mikä vähentää tarvittavaa poljinvoimaa.

    ### Yhteenveto:

    Rumpujarrujen itsetehostus toimii hyödyntämällä jarrukenkien ja jarrurummun välistä kitkaa. Kitka aiheuttaa jarrukenkien liikkeen, joka puolestaan lisää jarruvoimaa ilman lisäpoljinvoimaa. Tämä itsetehostava vaikutus tekee rumpujarruista tehokkaita ja vähentää kuljettajan tarvitsemien jarrutuspyrkimysten määrää.


    Oliko vastaus silloin tämä?
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  20. #50
    Näin sujuvasti on siirrytty halvan ja kalliimman kypärän testituloksien vertailukelpoisuudesta, tekoälyn käytön kautta, rumpujarrujen itsetehostuvuuteen....
  21.  
  22. #51
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Näin sujuvasti on siirrytty halvan ja kalliimman kypärän testituloksien vertailukelpoisuudesta, tekoälyn käytön kautta, rumpujarrujen itsetehostuvuuteen....

    Kannatan ketjun aloittajana vapaata tajunnan virtaa kunhan ei vittuilla motoristitovereille
    Viimeksi muokannut: oili; 02.08.2024 klo 06:29.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12