Ajamaan oppii ainoastaan ajamalla ja kun itsevarmuus lisääntyy niin pelkotilat vähenee. Kannattaa ehdottomasti mennä kursseille missä on kokeneita kuljettajia opastamassa pyörän peruskäsittelyä. Isolla parkkiksella voi harjoitella pyörän käsittelyä, väistöjä ja jarrutuksia, samoja asioita jotka tulet kohtaamaan ajokokeessa, näistä pyörityksistä on paljon apua.
Katseen suuntaan kääntymisestä ei ole hyötyä jos pyörän käsittely ei vielä ole sillä tasolla että näitä asioita joutuu miettimään. Kun käsittely alkaa olla selkärangassa niin suunnattu katse tulee mukaan ennemmin tai myöhemmin. Esimerkkinä, tee kapealla tiellä u-käännös. Jos katse on eturenkaan tuntumassa niin käännöksen onnistuminen voi olla hyvinkin epävarmaa. Kun aletaan tekemään käännöstä niin pää käännetään aikaisessa vaiheessa siihen suuntaan mihin ollaan menossa, ja hupsista, u-käännös menikin luontevammin. Tässä vaiheessa on yleensä pyörän peruskäsittely jo sillä tasolla ettei jokasta liiketta tarvitse miettiä ja haparoida.
Keskitytään alkuun perusasioihin että saa ajamiseen luontevuutta, älä vie pyörää väkisin vaan anna pyörän elää omaa elämäänsä ja myötäilet pyörän mukana, silloin ajaminen on rennompaa eikä jännitä niin paljoa. Alkuun voi ajella isompia teitä ja siitä steppi kerrallaan mutkatielle ja serpentille.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kyllä minusta vastaohjauksen sisäistäminen, oikea katseen käyttö (vaikkei se suoraan ohjaakaan, niin siitä useimmiten on pirusti apua) tehokkaan jarruttamisen ohella kuuluu niihin ihan moottoripyöräilyn perusasioihin jotka tulisi olla hallussa ennen kuin lähtee liikenteeseen. Niitä voi sitten hioa ja syventää lisää noilla "jatkokursseilla".
Rapakon takana missä virallisen ajoluvan saa monessa paikassa suht kevyesti, onkin sitten näköjään lukuisa joukko kouluttajia jotka järjestää harjoittelua. Tuossa yhden videota siitä mistä näkyy miten käännökset (hitaassa ajossa) menee leveäksi jos katse ei oikein käänny sinne minne pitäisi mennä: https://www.youtube.com/watch?v=j5J0gaKStzw
Tuosta tulee mieleen, että olisikohan tuosta vähän vauhdikkaammasta "offset cone weave"-tyylisestä pujottelusta aloittajalle apua vastaohjauksen ja katseen käytön harjoittelussa, suomessahan käsittelykoe on ehkä vähän suppea tai ainakin lyhytkestoinen siinä mielessä? Mikäänhän ei kiellä keksimästä omia harjoituksia.
Sanoisin että pyörä paino ei enää juuri tunnu kun ollaan liikkeellä. Tuskin on suurta eroa pyörällä mikä juuri ja juuri täyttää A-luokan minimivaatimukset vs. tuo aloittajan Z900. Sikäli en sanoisi että aloitettiin liian isolla pyörällä, ehkä ennemminkin sanoisin että tässä koetettiin laittaa piipunhattua paikalleen ennen kuin talon perustukset oli valmiinaeli edettiin soveltavaan vaiheeseen turhan nopeasti.
Eli eikun vaan perusasioita ottamaan haltuun niin eiköhän se siitä ala sujumaan. Niin tylsältä hinkkaamiselta parkkipaikalla kuin se kuulostaakaan. Se on kuitenkin omaksi parhaaksi myöhemmin.
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
Aika hyvä keino vastaohjaukseen tutustumiseksi on ajaa 80-100 ja pujotella maantiellä katkoviivojen välistä, tietysti tien pitää olla tyhjä. Nopeasti huomaa että tehokkain tapa on työntää tangosta siltä puolelta minne haluaa kääntyä. Mitä kovemmin työnnät sen tiukemmin käännyt. Mopohan kääntää kallistuessaan etupyörän itse.
Tarpeellinen taito etenkin jos tiellä on jotakin pientä väistettävää esimerkiksi reikä asvaltissa. Olen kuullut että sellaisiakin saattaa löytyä jossakin päin Suomea.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Itse keulin 600 RR:n p****n päreiksi. Oli jälkeenpäin ajateltuna aivan loistava valinta ensipyöräksiItselle ei tullut pahempia vammoja ja sivullisia ei ollut onneksi osallisena. Muutaman tonnin oppirahat. Pari viikkoa nuolin haavoja ja ostin samanlaisen pyörän tilalle. Ja syy oli juurikin se, että voittaisin pelon oppimalla jotain tekemästäni virheestä ja samanlaisella pyörällä.
Joitakin vuosia tästä eteenpäin sain lisää oppia. Ajamaton pyörä, eka lenkki, luistonesto tietysti heti pois ajatuksella onhan tässä ajeltu. Toinen risteys kotipihasta, jyrkkä käännös ja pyörä lähes paikaltaan kyljelleen. Vain henkisiä vaurioita lähinnä. Yllättävän liukas rengas uutena tuollainen puoli katusliksi. Voihan toki olla, että oli hieman öljyä tai hiekkaa tien pinnassa muttapa vain itseään sai taas syyttää
Mulla oli tuollainen Z900, mielestäni se oli kyllä aika ketterä ja vakaa peli ajaa. Nelisylinterisenä veto oli hyvin tasaista ja -20 alkaen uudemmissa luistonesto, mutta ei ehkä kuitenkaan ensipyöräksi.
Jos nyt olisin itse aloittamassa moottoripyöräilyä, niin ostaisin jonkun 400-kuutioisen, n. 40 hv suht kevyen pyörän missä pysty ajoasento kuten Duke 390, Triumph Speed 400, Husqvarna Svartpilen 400
Ducati Hypermotard 1100s / 17 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Mulla on -24 vuosmallia eli ihan uusi.Mulla rajoittaa pyörän valintaa hyvin pitkälle pituus. Tuo zeta madallettiin mulle sekä lisäksi siihen hankittiin matalempi penkki ja nyt on kyllä korkeudeltaan hyvä. Mutta tuntuu hirveän painavalta ja ei ole kyllä hyvä ensipyöräsksi kuten sanoit. Olen käynyt koeistumassa z500, Ninja 500 ja Ninja 650 ja kaikki oli jo valmiiksi korkeudeltaan hyviä. Kun nyt saisin sen kortin niin varmaankin jonkun noista sit hommaan. Erityisesti ihastuin Ninja 500:seen.
Eikös autokouluilla ole tarjolla jotain 500-kokoluokan pyöriä - sellaisella vähän tuntumaa ajamiseen ja sitten omalla esim. juuri suljetulla radalla ensin. Se saattaa kummasti tuntua kevyemmältä kun sillä vaan ajaa ja kokemusta tulee.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Noissa pikkupeleissä on nykyään se, että ne on ihan älyttömän hauskoja ajaa. Menneitä on takavuosien masentavat "aloittelijapyörät".
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ajo hanskassa on netistä löytyvä pikku kirja, jossa kerrotaan ja selostetaan varsin perusteellisesti pyörän käsittelyä, kaarreajoa, ja muita moottoripyöräilyyn liittyviä asioita. Suosittelen ketjun aloittajaa tutustumaan kyseiseen opukseen.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Tässä videossa kohdassa 2:06 näkyy mielestäni parhaiten miltä se näyttää kun ei osata vastaohjausta:
https://youtu.be/do-aNNBjxZI?t=126
Eli ihan todella helpossa paikassa pyörä menee "suoraan". Jokainen aloittelija varmasti tunnistaa tilanteen.
Mielestäni yksi helppo keino on ajella jotain mutkapätkää 60-80 alueella ja omalla kaistalla vastaohjaamalla vaihtaa reunasta toiseen keskellä mutkaa. Varsinkin tuo taito että voi ajolinjaa vaihtaa kesken mutkaa voi olla se elämän pelastava juttu. Pujottelee esimerkiksi niitä kuoppia. Ensin vaikka suoralla tiellä vain seilaa mahdollisimman räväkästi reunasta toiseen ja siitä sitten mutkissa mutkittelua.
Toinen on ajaa ykkösellä tyhjäkäynnillä ilman että koskee jarruihin tai kaasuun tai kytkimeen. Siinä vauhdissa sitten pujottelee niitä parkkiruutuja. Huomaa todella nopeasti miten se vastaohjaus on se millä se kääntyminen tehdään ja varsinkin että sillä se kääntö lähtee tapahtumaan todella nopeasti.
Se autokoulun hidasajo on mielestäni huono siinä mielessä että se vauhti on siinä niin hidas että pyörää joutuu ohjaamaan, jotta se pysyy pystyssä. Vähän kun laittaa nopeutta lisää niin pyörä pysyy hyvin pystyssä mutta vaatii vastaohjauksen.
Tämä on yksiselitteisesti väärin.
Vastaohjaus (tai työntöohjaus, ihan miten haluaa) toimii sekä pyörän ollessa pystyssä että kallistuksessa. Tekniikan perustana on käytännössä se että kun käännät ohjausta johonkin suuntaan (ihan sama työnnätkö vai vedätkö) niin pyörä haluaa kaatua vastakkaiseen suuntaan jolloin se saadaan nopeasti ja hallitusti kallistumaan siihen suuntaan kuin kuljettaja haluaa. Kallistus taas kääntää pyörän.
Jos vauhti on poikkeuksellisen matala (kävelyvauhti tai alle) voidaan pyörää kääntää myös ohjaustangosta kääntämällä mutta ilman kallistusta.
Summa summarum;
Pyörä kääntyy vastaohjaamalla.
Työnnät siltä puolelta jonne haluat kääntyä. (Jos vedät niin vedä vastakkaiselta puolelta kuin minne haluat kääntyä)
Kävelyvauhdissa voi ohjata kuin autoa.
Tiettyä itsesuojeluvaistoa
Nyt on kyllä niin outo väite että pakko kyseenalaistaa oletko koskaan edes ajanut moottoripyörää. tai edes polkupyörää?
Menepä ottamaan se pyörä sieltä tallista ja kokeile kävelyvauhtia kovemmassa vauhdissa kääntää pyörää vasemmalle ILMAN että työnnät vasenta ohjaustankoa eteenpäin. Jos onnistut tässä jotenkin niin onnistut kyllä rikkomaan kaikkia mahdollisia kaksipyöräisiin liittyviä fysiikan lakeja
Kyllä se joka ikinen kerta kääntyy vastaohjauksella, 100% tapauksista. Tosin hiljaisessa vauhdissa se käännön tekevä liike on hyvin pieni, mutta se tarvitaan joka tapauksessa, sen jälkeen tankoa sisäänpäin ohjaamalla hallitaan sitä ettei se kaadu sisäänpäin.
Tässä video joka kumoaa tuon vanhan myytin täysin.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Käy kyllä sääliksi niitä aloittelijoita jotka lukevat näitä vasta/työntöohjauksesta filosofointeja, ihan sekaisin varmasti menevät. Kokeneemmat tieteenharjoittajat osaa (toivottavasti) asian lihasmuistista. Vahva veikkaus sen puolesta että kaikki tekevät joko tiedostaen tai sitten tiedostamatta ihan samat jutut kaarreajossa (ainakin ne ketkä eivät aja pois tieltä) mutta miten sen sitten pukevat sanoiksi on vähän eri juttu.
Siinä muuten vastaohjausta hitaalla nopeudella ja selitys mitä tapahtuu:
Olen kyllä ollut itse vähän huolissani siitä tuleeko minkälainen aivonyrjähdys kun välillä tulee ajettua tanko-ohjattavalla mönkijällä mutta onneksi on silläkin ainakin toistaiseksi pysynyt tiellä vaikkei sitä ohjata "käyttöliittymän" samankaltaisuudesta huolimatta kaarteissa ollenkaan samalla tavalla kuin moottoripyörää. Oli kyllä aluksi tosi outo tunne ja tuntui että se menee ihan minne sattuu
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen voin omalta osalta sanoa että kaksi kertaa olen ollut kolarissa, ekalla kerralla tuli auto pensasaidan takaa kadulle talon pihasta suoraan pyörän kylkeen, toisella kerralla tuli auto kolmion takaa eteen. Ekasta kerrasta ei tullut kammoa kun en siitä mitään muista, oli sen verran kova tälli. Toisesta tuli kammo sivusta tulevia autoja kohtaan, mutta kyllä se siitä lientyi. Jatkoin ajamista kaikesta huolimatta.
FJR -17
Oli vähän samankaltaiset fiilikset, kun ajoin ensimmäisen kerran moottorikelkkaa. Eihän se p*rkele kääntynyt kallistamalla, kun oltiin kovalla alustallaOlen kyllä ollut itse vähän huolissani siitä tuleeko minkälainen aivonyrjähdys kun välillä tulee ajettua tanko-ohjattavalla mönkijällä mutta onneksi on silläkin ainakin toistaiseksi pysynyt tiellä vaikkei sitä ohjata "käyttöliittymän" samankaltaisuudesta huolimatta kaarteissa ollenkaan samalla tavalla kuin moottoripyörää. Oli kyllä aluksi tosi outo tunne ja tuntui että se menee ihan minne sattuu![]()
-- Brake later and open the gas earlier --
Vähän tämä keskustelu karannut alkuperäisestä aiheestaan mutta pakko korjata hieman. Kallistus ei käännä pyörää. Kallistus kyllä auttaa käännöksessä mutta ei käännä pyörää. Vastaohjauksella saadaan käännös alkamaan ja pyörä kallistumaan käännöksen suuntaan. Kun pyörä on kallellaan kääntyy eturengas itseasiassa käännöksen suuntaan. Mitä enemmän pyörä on kallellaan, sitä pienempi on tuo varsinainen ohjausliike. Tämän aiheuttaa pyörän alustan geometria. Asiaa voi kokeilla sopivan hiljaisessa vauhdissa jossa voi tehdä tietoisen vastaohjauksen ja pyörä kallistuu hieman. Pyörän kallistus ei sinällään käännä vielä pyörää mihinkään vaan eturengas toden totta kääntyy kaarroksen suuntaan.
Kovassa vauhdissa tuota ei niinkään huomaa koska pyörän ollessa reilusti kallellaan, nuo ohjausliikkeet ovat oikeasti erittän pieniä ja tuo eturengas pyrkii koko ajan, juohtuen geometriasta ja fysiikasta, kääntymään enemmän sinne sisäkaarteen puolelle jonka vuoksi syntyy illuusio jatkuvasta vastaohjauksesta vaikka todellisuudessa kaarteessa pyritään pitämään tuota kallistusta yllä ja vastustetaan vain tuon etusen kääntymistä liikaa.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Oikein ja väärin, meinaan alusta.
Pyörää kun kallistaa niin se kyllä kääntyy,se tekee vain juurikin geometrian ja fysiikan lakien alaisuuksien takia sen vastaohjauksen alkuun itse.
Tämä on helppo koittaa, vetäsee vauhtia, pyörä vapaalle, kädet irti tangosta kallistaa.
Olen tämän joskus näyttänytkin. Paljon nopeamapaa ja tehokkaampaa ohjausta vain on vastaohjata itse suoraan.
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
Aloittajalle vastatakseni,
Ymmärrän pelon ja jännnityksen hyvin, itselle jäi viime kauden viimeisen ratapäivän ajosta kaatomörkö selkään joka kasvoi koko talven ja jota on karisteltu lähes koko kesä kunnes nyt alkoi vihdoin kulkemaan lähes entiseen tapaan..
Itselle ei noihin ole oikein mikään muu toiminut kuin tekeminen, rauhassa alkuun ja metrejä alle.
Se lähtee siitä pikkuhiljaa avautumaan ja ohjattu koulutus jossa saa palautetta, yleensä asioista joita ei itse edes tajua, on nopeampi ja usein mielekkäämpi tie.
Itselle toimii pieni itsensä pakottaminen juurikin mukavuusrajan ulkopuolelle, kun huomaa ettei maailma loppunutkaan vaan kaikki meni hyvin niin itsevarmuus nousee ja taas on otettu askel eteenpäin.
Tämä tietysti turvallisessa ympäristössä, tyhjä parkkipaikka tai vaikka ratapäivät![]()
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
Selitäpä sitten seuraava. Suoralla tiellä, persaus puutuneena voipi iloisesti kallistaa pyörän yhdelle ja itsensä toiselle kyljelle niin että istuu vain toisella poskella. Puoli kilometriä vasurilla, sitten oikealla. Helpottaa kummasti puutumisia.
Vetäydyn syömään popcornia ja vaihtamaan pyörään Delvaccia![]()
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. ER-5 (taas!), Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Itsellä tuli pieni pelko ajamiseen ekan kaatumisen jälkeen. Pyörä meni lunastukseen ja olisi jäänyt seuraava ostamatta, jos vaimo ei olisi niin voimakkaasti siihen kannustanut. Kyllä se siitä taas sen jälkeen lähti käyntiin.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
Samaa mieltä , kannattaa koeistua ja vielä mieluummin koeajaa pystyasentoisempia pyöriä ennen kuin ostaa jonkun. Kevyellä pyörällä muuten riittää kun varpaankynnet ylettyy pikkaisen ruopaisemaan maata, ei tosiaan tarvitse koko jalkaa asettaa tantereelle. Katsoo pysäytettäessä ettei ole monttua jalan kohdalla. Oman 900 cc mopedin kuivapaino 174 kg eikä ylety kuin kynnet maahan, ei mitään ongelmaa.
Ja madallussarjoja luulisi löytyvän melkein joka malliin? Että mistäkö tiedän? Enempi maksavia merkkituotteita ja vähempi maksavia kiinankoiranluita.
<p>CRF 300L</p>
Aivan. Kannattaa tiputtaa sitten myös etuputkia. Mulla oli tuo nykyinen Street Triple madallettu vain takaa kun ostin sen. Jalat olivat mukavasti koukussa maassaja kulki kyllä suoraan vakaasti, mutta ei kääntynyt ihan niin herkästi. Onneksi tuli alkuperäiset luut mukana niin vaihdoin ne.
Ducati Hypermotard 1100s / 17 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Kokeilisin ensiksi madallettua penkkiä jos löytyy, siinä ei ainakaan ajotuntuma kärsi. Yllättävän pienikin madallus voi riittää lopulta. Paikallinen verhoomokin voinee auttaa asiassa.
Ja sitten tietenkin se perusjuttu että molempia jalkoja ei tarvitse saada maahan, kunhan nyt toisen puolen saa tukevasti. Vaikka tietysti alkuvaiheessa se voi olla merkittävä asia, ennen kuin tulee luottamus itseensä. Aika moni on lopulta luottamuksen tultua palauttanut pyöränsä alkuperäiselle korkeudelle.
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16