Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Jokos täällä on kokemuksia otsikon mukaisista öljyistä? Itse vaihtelin viime viikolla yhteen pyörään API SP luokituksen omaavaa öljyä mutta enpä tiedä onko tuo autuaaksi tekevää. Edellisillä öljyillä ajoin vain viikon ihan vaan sen takia jotta eron olisi voinut paremmin huomata kun runsaasti ajetuilla öljyillä. Edelliset oli API SJ luokitellut ja ehkä jos oikein haluaa itselleen vakuuttaa niin vaihteisto saattoi vähän hiljentyä.
    Tietysti tavoitteena on ikuinen moottorin kesto, taloudellisuus ja sisäinen puhtaus mutta jää nähtäväksi miten käy.

    Öljyn merkkejä en nyt mainitse jotta siitä ei tarvitse alkaa vääntämään enkä pyörän merkkiä samasta syystä, viskositeetti pysyi samana ja pyörä on uudennihkeä noin 300km ajettu.
  2. #2
    Missä on popcorn-hymiö kun sitä tarvittais?
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  3. #3
    Saahan harrastukselle hintaa, jos 300km ajetrussa uudessa pyörässä on jo kolmannet öljyt sisällä. Pidempää matkaa kiva ajella, jos tupakkitauolla pitää öljytkin vaihtaa,
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  4. #4
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    -sarkasmi alkaa-

    paskinta on motulin 300v, näin kerran radalla kun nopeen ryhmän kaverin kone laukesi

    parasta on raskaan kaluston diiselmoottoriöljy, radalla on ajettu kohta 30 000 km + 70 000 kadula ja kone ei ole leiponut

    -sarkasmi loppuu-

    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  5. #5
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Saahan harrastukselle hintaa, jos 300km ajetrussa uudessa pyörässä on jo kolmannet öljyt sisällä. Pidempää matkaa kiva ajella, jos tupakkitauolla pitää öljytkin vaihtaa,
    Itseasiassa neljännet, vaihdoin 50km kohdalla kertaalleen.
    Mutta tuo ei nyt ole alkuunkaan asian ydin vaan kokemukset SL luokan öljyistä.
    Voi tietty olla että tällä foorumilla ei niistä vielä kokemuksia ole, liekö kukaan kuullutkaan.
  6. #6
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    -sarkasmi alkaa-

    paskinta on motulin 300v, näin kerran radalla kun nopeen ryhmän kaverin kone laukesi

    parasta on raskaan kaluston diiselmoottoriöljy, radalla on ajettu kohta 30 000 km + 70 000 kadula ja kone ei ole leiponut

    -sarkasmi loppuu-

    Kiitos kommentista mutta en haluaisi uudestaan käydä keskustelua kuka mitäkin öljyä käyttää ja mikä on kellekin hyvää. Minullakin on kolmisenkymmentä pyörää ollut joten aika hyvä käsitys mikä toimii ja mikä ei. Kisaakin on tullut ajettua ja muutama koneen täystuhokin koettu joten jonkinlainen käsitys on kyllä kerennyt muodostumaan öljyistäkin. Juuri siksi en aloitusviestissä mitään merkkejä maininnut kun arvelin että keskustelu karkaa jos jotain merkkejä mainitsee.
    Eli jos ei ole koskaan käyttänyt SP luokan öljyjä niin voisi olla paikallaan miettiä kannattaako kirjoittaa mitään jos niistä kysytään. Muuten lähteen sinne poppari osastolle tämä keskustelu
  7. #7
    Piti ihan Googlata mitä on SP luokan öljy, mutta kun ekana tuli joku Autopalvelu T.Virtanen ja tokana oil company scandinavia, missä ei SP-öljystä sanottu mitään, niin olkoon.

    Ps. Öljy on iso D
  8. #8
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Öljykeskustelu on sellaista että menee aina pahimman luokan mutukeskusteluksi, aina joku on sitä mieltä että joku toimii kun meni hyvin pykälä sisään ja kaikkea siltä väliltä. Ja sitten kaikki muuttuu jos takissa lukee Honda eikä Triumph. Ja Suzukilla homma riippuu siitä että ajaako kovaa tai hiljaa. Sitten purkin kyljessä on luokitusten lisäksi viskositeettinumerot... jotka voi olla sinnepäin ja vähän erilaiset erii öljyillä eri ja lämpötiloissa... ja sitten taas menee kauniisti sekaisin että millä öljyllä ja luokituksella milloinkin vaihteen lonksuu.

    Aaaaivan loputon ja kontrolloimaton suo. Laboratoriotason mittauksilla varmasti selviää jotain ja joku ehkä osaa niistä päätellä jotain jos tuntee tarkasteltavan koneen...
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  9. #9
    Lainaa Jokunen kirjoitti Katso viesti
    Jokos täällä on kokemuksia otsikon mukaisista öljyistä? Itse vaihtelin viime viikolla yhteen pyörään API SP luokituksen omaavaa öljyä mutta enpä tiedä onko tuo autuaaksi tekevää. Edellisillä öljyillä ajoin vain viikon ihan vaan sen takia jotta eron olisi voinut paremmin huomata kun runsaasti ajetuilla öljyillä. Edelliset oli API SJ luokitellut ja ehkä jos oikein haluaa itselleen vakuuttaa niin vaihteisto saattoi vähän hiljentyä.
    Tietysti tavoitteena on ikuinen moottorin kesto, taloudellisuus ja sisäinen puhtaus mutta jää nähtäväksi miten käy.
    API SP-luokituksen kuvaus, ilmeisesti verrattuna edelliseen SN-luokitukseen:
    Introduced in May 2020, designed to provide protection against low-speed pre-ignition (LSPI), timing chain wear protection, improved high temperature deposit protection for pistons and turbochargers, and more stringent sludge and varnish control. API SP with Resource Conserving matches ILSAC GF-6A by combining API SP performance with improved fuel economy, emission control system protection and protection of engines operating on ethanol-containing fuels up to E85.

    Miten ajattelit noiden parannusten olevan käyttäjän havaittavissa?
    Arttu
  10. #10
    Laitoin jo avaukseen, puhtaampi, taloudellisempi ja kestävämpi moottori tavoitteena ja tuossahan ne lukee ulkomaaksikin, periaatteessa kaikki on parempaa kun vanhemmissa versioissa. Miksi ei käyttäisi, autoissa SP luokitellut öljyt on ollut peruskauraa monta vuotta ja joillekin uusille autoille ei edes kelpaa alemmat API luokat.
    Omituista alkaa veivaamaan miksi käyttää uusinta ja kehittyneintä, miksi ei.
    Se kun on aivan sama mistä purkista sitä öljyä kaataa niin miksi ei kaataisi ainakin teoriassa parasta, prkl.

    Siksi niitä kokemuksia tässä koitetaan kysellä mutta ilmeisen laihoin tuloksin
  11. #11
    Lainaa Jokunen kirjoitti Katso viesti
    Laitoin jo avaukseen, puhtaampi, taloudellisempi ja kestävämpi moottori tavoitteena ja tuossahan ne lukee ulkomaaksikin, periaatteessa kaikki on parempaa kun vanhemmissa versioissa. Miksi ei käyttäisi, autoissa SP luokitellut öljyt on ollut peruskauraa monta vuotta ja joillekin uusille autoille ei edes kelpaa alemmat API luokat.
    Omituista alkaa veivaamaan miksi käyttää uusinta ja kehittyneintä, miksi ei.
    Se kun on aivan sama mistä purkista sitä öljyä kaataa niin miksi ei kaataisi ainakin teoriassa parasta, prkl.

    Siksi niitä kokemuksia tässä koitetaan kysellä mutta ilmeisen laihoin tuloksin
    Niin, ei mun kysymys ei ollut kannanotto suuntaan eikä toiseen siitä että onko mitään järkeä käyttää jotain tuon uusimman luokituksen öljyä... Mutta ihmettelin vaan, että millaisia mihinkään tuon luokituksen todellisiin ominaisuuksiin perustuvia kokemuksia kuvittelet käyttäjiltä löytyvän? Likimain kaikki nuo mainitut ominaisuudet vaikuttaa sellaisilta, että niiden vaikutuksen voi huomata lähinnä ajamalla useampaa konetta eri öljyillä pitkäkestoisessa vakioidussa testissä ja sen jälkeen purkamalla ja tutkimalla koneet.

    Jos vaikka minä kaataisin tuota koneeseen, niin voisin kertoa lähinnä että kone ei ole vielä leikannut kiinni, kytkin toimii tai ei toimi, vaihteet ehkä menee paremmin/huonommin päälle, saatan kuvitella koneen kuulostavan hiljaisemmalta tai äänekkäämmältä jne. Noilla sitten voi olla tai olla olematta jotain tekemistä käytetyn öljyn kanssa. Mutta vaikka olisikin, niin todennäköisesti enemmänkin liittyen johonkin käytetyn öljymerkin satunnaiseen ominaisuuteen kuin API-luokitukseen.
    Arttu
  12. #12
    Koska Jokunen vaihtaa seuraavan kerran öljyt ? 400 km kohdalla ?
  13. #13
    Lainaa jr66 kirjoitti Katso viesti
    Koska Jokunen vaihtaa seuraavan kerran öljyt ? 400 km kohdalla ?
    Taitaa seuraavaksi tulla takuun pysymisen takia 1000km öljynvaihto merkkiliikkeessä.
    Niillä öljyillä ajelen joko sinne 10000 km asti seuraavaan huoltoon jos vaihteisto ei kuulosta suorahampaiselta, mikä se toki onkin, jos kuulostaa niin sitten koitan taas 100-300km välein muutamaa eri öljylaatua, varmaan myös SP luokitettua uudestaan.
  14. #14
    Tai pitäytyy ns. japsipyörissä, tuo on ensimmäinen europyörä ja kuulostaa 60-luvun massikalta mitä tulee vaihteiston ääniin. En osannut ajatella että nuo on vähän karkeampaa tekoa kun japsit, sateella koeajossa en tuohon kiinnittänyt huomiota varsinkin kun vauhtia tuli pidettyä vähän reippaammin. No, onneksi on kolme ”japsiakin” tallissa, niissä en ole koskaan havainnut moista joten öljytkin on ollut perus Motuleita tai vastaavia, nyt piti sortua kokeilemaan jotain muuta.
    Totta puhuen eipä tuo laatikon ääni haittaa kun 30-70km/h välillä, hiljaisemmassa vauhdissa ei äännä ja kovemmassa kuuluu muutakin jo sen verran että ei kuulu enää.
  15. #15
    Eikös aina kannata tehdä RVS-käsittely välittömästi uuteen koneeseen? Sen jälkeenhän varsinaisen perusöljyn ominaisuudet jäävät vähintäänkin toisarvoiseen asemaan? 😗
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  16. #16
    Mopomoottorien öljystä on ansioitunutta keskustelua, mutta mitäköhän öljyä pitäis käyttää mun korollassa ja meneekö se pilalle kesän seisotuksessa?
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  17. #17
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Mopomoottorien öljystä on ansioitunutta keskustelua, mutta mitäköhän öljyä pitäis käyttää mun korollassa ja meneekö se pilalle kesän seisotuksessa?
    Toyotan öljyä pitää käyttää, koska se on optimoitu Corollan laakereille. Pilalle menee mikä tahansa öljy, jos seisoo yli 2 viikkoa. Kondenssivesi ym.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  18.  
  19. #18
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Mopomoottorien öljystä on ansioitunutta keskustelua, mutta mitäköhän öljyä pitäis käyttää mun korollassa ja meneekö se pilalle kesän seisotuksessa?
    Jos corolla on uudehko niin valmistajan suositus on 0W-16 mikä tarkoittaa samalla että API luokitus on SP.
    Vitsikästä