Ajofiilis ei taida olla sen enempää valmistajien kuin asioista päättävienkään ykkösprioriteetti, vaan turvallisuus, koska maailma on täynnä kehnoja kuskeja.
Afrikkalaisessa on kaikenlaisia avustimia, jotka auttavat jos kuski ei osaa ajaa, mutta ne voi pääsääntöisesti kytkeä poiskin jos uskoo itse ajavansa paremmin. Etu abs:ää ei saa kytkettyä pois, mutta takasen saa.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Riippuu segmentistä. Toislle tuotteille on ja toisille Ei. Aurista ja Corollaa ei myydä sillä tulokulmalla, mutta on tuolla vielä kasa autoja (ja onneksi mopojakin) joissa se on oleellinen osa markkinointia, jopa sähköautopuolellakin:
https://www.youtube.com/watch?v=I2EjtbqkZIU
Mut ei siitä kannata mitään debattia tehdä. Mun moponostopäätökseen ei liittynyt yhtään turvallisuuteen littyvää näkökulmaa sen lisäksi, että se mopo on hyvä ajaa ja pysyy kasassa. Toisille se ABS voi olla kynnyskysymys. ABS vehkeen saa kaupasta ja mä saan oman rakenussarjan nettimotosta ja ebaystäOnneks on vielä toistaiseksi kaikille kaikkea, enkä vielä ihan nää sitä päivää horisontissa, jolloin esim. Ducatit myydään vain turvalaitteiden ominaisuuksilla. Sitten tälleen dinosauruksena sitä ei enää ymmärrä tota nuorempaa polvea, joille tärkeämpää on tiktokin feedin päivittyminen auton keskusnäytöllä, kuin se, miten auto vihjaa esimerkiksi vetävien pyörien pidon tulevan lähelle sitä strategista hetkeä, jolloin se katoaa.
Eikä ne avustimetkaan aukottomia oo. Joku ajoi faijan viikko takaperin melkein hengiltä Teslalla. Ukko oli ryhmittyneenä kääntymässä isolta tieltä sivutielle, kun Tesla ajoi takaa päälle. En tiedä oliko hätäjarruavustin päällä vai ei, mutta siitä lähdettiin kiertoradalle. Ihan täysi ihme, että isä on vielä hengissä. Ei tommonen 75V ukkeli enää välttämättä kestä sitä, kun auto tulee päälle 80km/h takaa. Pitäiskö sitten entistä enemmän keskittyä tekniikan hiomiseen vai siihen, mitä siellä kotilossa tehdään ajon aikana... Mä oon kyllä jälkimmäisen kannalla.
Sitten on vielä se, että niitä avustimia osaa käyttää oikein. Esimerkiksi hätäjarrutus kaarteessa tehdää täysin eri tavalla avustimilla ja ilman. Väärän tavan soveltaminen johtaa välittömään epäonnistumiseen. Tuolla on paljon ihmisiä liikenteessä, jotka eivät tätä tiedä ja vaikka tietäisivät, se ei välttämättä oo selkärangassa.
Viimeksi muokannut: JM_78; 12.06.2025 klo 14:08.
Itselläni on ihan mahdotonta huomioida ajonhallintaa kotiloilla kun se vastaohjaus +kytkin+kaasu tulee selkärangasta ja sama oikeastaan myös mopon abs:n kanssa. Silti en osta mopoa ilman abs:ää. Se mitä tarkoitin on että nykyään suunnitellaan turvallisuus edellä ja on kai aika varmaa, että jossain vaiheessa ihminen on kotilossa pelkkä matkustaja. Faijasikin tapauksessa syyllinen oli Tesla kuski, joka ryssi tilanteen virhearvion vuoksi.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
joo, mä luulen että ei siellä tehty edes virhearvioo... Touhuttu jotain muuta kuin ajaessa pitäisi. Oon muutamat ajokoulutukset käynyt ja vitsi että pisti luonto vastaan ajaa autoa silleen, että kääntää liukkaassaa kurvissa vaan lisää rattia ja survoo jarrut pohjaan. Tavallaan piti tehdä se paniikkiratkaisu, mitä ennen ei saanut tehdä. Tietokone sitten hoiteli loput ja auto pysyi keilakujan sisällä. Kaikki yritykset "ajaa paremmin" johtivat vain huonompaan lopputulokseen.