Ennen kuin lähtee tilauskeen uusi ulkomailta niin köytyykö joltain tallin perukoilta käyttämätön staattori joka sopii 2005vm Aprilia RSV 1000 pyörään?
Nyt itse staattoria ei ole, mutta halusin huomauttaa että juurisyy staattorin palamiseen on liian tymäkkä 500W vauhtipyörä ja se kannattaa samalla vaihtaa 370W malliin. Muuten staattori kärähtää taas ennemmin tai myöhemmin.
Lisätietoja RSV-ketjun tältä sivulta siitä mistä saa (ja mahdollisesti samasta paikasta sai staattorinkin)
http://www.moottoripyora.org/keskust...0-Mille/page45
Kiitos ja anteeksi häiriö.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
eli jos pyörälläni on ajettu 30tkm ja ensimmäinen staattori kärähti. niin minun kannattaisi laittaa 1000-1500€ että saisin 370W vauhtiksen ja siihen sopivan staattorin, kun taas 400€ saisin uuden staattori(ei oem), paremman säätimen, johtojen modauksen ja öljyruiskun joka jäähdyttää entisestään staattorin lämpötilaa jolloin pitäisi päästä alle 120asteen lämpötiloihin staattorilla, niin olisin vaihtamassa sanotaan parin vuoden? päästä uudestaan sähköjä? onko näistä ihan käytännön kokemuksia jossain palstoilla esimerkiksi että noilla toimenpiteillä ei siltikään kestä verrattuna tuohon 370W modiin? tässä vaiheessa kesää on aika summa ruveta laittamaan pyörään 1000-1500€ jos tämän hetkisten omien tietojen mukaan tuo halvempi keino toimii yhtälailla? eikös se ole juurikin se lämpötila mikä edes auttaa huomattavasti sen 500W järjestelmän kärähtämistä? en mene vannomaan että pyörässäni on alkuperäinen staattori, mutta viimeisen 13vuoden/20tkm aikana sitä ei ole uusittu.
Nykyisen vauhtipyörän modaus: ~ 150€ plus postitus
Nykyisen staattorin uudelleen langoitus: ~270€ plus postit
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tai laita privaa TimoTeille. Se just pyöräytti vauhtipyöränsä Itävallassa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Hep!
Oman vauhtiksen käytin justiin tuolla Itävallassa Dominikin huomassa. Vaihtoehtona on, että hän muokkaa sinun omasta vauhtipyörästä 370w mallin, tai vaihtoehtoisesti jos hänellä on ”hyllyssä” sillä hetkellä valmiitä aihioita niin toimii runkopantti periaatteella. Vanha pyörä sinne ja kun hän on tarkastanut että pyörä ok, laittaa samantien tulemaan korvaavan takaisin.
Itse otin ”hyllystä” valmiin, koska ei sen syvempää suhdetta omaan vauhtipyörään ollut. Postitus täältä Itävaltaan kesti noin 1,5vk ja takaisin tuli noin viikossa. Euroopassa posti kulkee nopeasti mutta suomessa kestää..
Mulle tuli samalla hänen kautta uus staattori. Vauhtis 150€/ staattori 120€, posteineen noin 300€ kokonaisuudessaan.
Tarvittaessa saat sieltä myös tiivisteen.
Ja niinkun JMH totesi, kaikki muu poislukien derated vauhtis on vaan oireiden korjaamista. Jos syyn haluaa korjata niin vauhtipyörä hommia.
Hyvä kuva jäi kyseisestä tyypistä, työskentelee Rotaxilla ja omistaa itse 2 kpl gen2 pyöriä.
Spragi kannattaa samalla tarkistaa jos päädyt vauhtipyörän irrottamaan.
Aprilia Rsv 1000 R
Saa toki silleenkin, mutta hankalampi homma. Dominik tekee uunittamalla tietyssä lämpötilassa/tietyn aikaa. Uunituksien jälkeen käy jokainen vauhtipyörä testipenkissä missä mitataan roottorin tuottama latausteho kaikilla moottorin kierrosalueilla. Ja hän Dokumentoi niistä kaikki itselleen ja merkitsee vauhtipyörään numeron, jotta tarvittaessa on esittää tuo raportti.
Aprilia Rsv 1000 R
Tuli vaan mieleen, että eikö staattorista voi hioa tai sorvata rautaa pois, jotta ilmaväli suurenisi? Teoriassa siis, käytännössä voi olla varaa tai ei ole tms.
X-ADV 750 , CRF 300L
Ainakin gen2 vauhtipyörän sisimmäinen kehä, joka tulee staattoria vasten on hieman mutterin muotoinen, ei aivan pyöreä. Johtunee osittain siitä että peltilevyn/vauhtipyörän rungon välissä on magneetit liimattuina koloihinsa. Tuo pelti ei ole paksua tavaraa ja siitä ei kärsi sorvata pois, ja tuo muotokin aiheuttaa ongelmia sen suhteen.
Edit: Oletin siis että tarkoitit vauhtipyörää etkä staattoria.
Aprilia Rsv 1000 R
En tarkoittanut vauhtipyörää vaan staattoria. Tarkemmin käämityksen rautasydäntä. Kun ilmarako kestomagneetin ja ko rautasydämen välillä suurenee niin eikös vaikutus ole sama kuin magneettia huonontamalla?
X-ADV 750 , CRF 300L
Spekuloidaan lisää tätä ylitehoisen generaattorin tapausta. Tuskin kukaan on kokeillut kytkeä genusta vain yksi käämi säätimeen (siis 2 johdinta)? Teho putoaa, mutta putoaako liikaa. Tietysti se yksi käämi lämpiää yhtä pajon kuin aiemminkin ja 2 muuta on kylmiä, mutta nehän on vuorotellen siinä kehällä.
Ite olen aikoinaan modannut vanhan Moto-Morinin latauksen siten, että 1-vaiheinen staattori on kytketty normaaliin 3-vaihesäätimeen. Toimi vuosikaudet, mutta kun pyörässä ei ollut sähköstarttia ja akku oli ihan pieni, niin ei tietysti ole vertailukelpoinen tässä kokoluokassa.
Edit: tähtikytkentähän noissa yleensä on, joten kaksi käämiähän tuossa modauksessa kuormittuu osateholla ja kolmas ei ollenkaan.
Viimeksi muokannut: Urpox; 27.06.2024 klo 22:28.
X-ADV 750 , CRF 300L