Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
    Keski-ikäinen pyhäjokinen nainen menehtyi pakettiauton ja moottoripyörän välisessä törmäyksessä lauantai-iltana.
    https://yle.fi/a/74-20097143
    Vastaavaan tilanteeseen jouduin itsekin menneellä viikolla. Satasen alueella kaksi autoa ajoivat noin yhdeksää kymppiä, edessä hyvä suora, ei teiden risteyksiä. Joten lähdin ohi. Taaimmaisen auton rinnalla ollessani kiinnitti huomiotani etummainen auto, näytti hidastavan ja yllättäen alkoi kääntyä vasemmalle. Kääntyi levähdyspaikalle kohdassa, jossa sinne ei saisi kääntyä. Sen oma levähdyspaikka oli hetkeä aikaisemmin tien oikealla puolen. Tein melko voimakkaan ja lyhyen jarrutuksen ja ohitin kääntyvän auton sen takapuolelta eli oikealta. Jos vauhtia olisi ollut paljon, olisin todennäköisesti hyvällä tuurilla ehtinyt sen keulankin edestä.

Tämä on juuri se tilanne, mistä joissain lehdissä on varoiteltu autoilijoita. Kun ootte puolieksyksissä lähestymässä kesämökin risteystä ja suunnittelette kääntymistä vasemmalle, niin vilkaiskaa enste, ettei kukaan ole tulossa vasenta kaistaa ohi. Ja käyttäkää vilkkuja kertoaksenne aikeestanne kääntyä. Isolla tiellä tämä on vielä tärkeämpää.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
    Ihmiset tekevät virheitä - ihan tahtomattaan.

Pari kesää sitten olin liikenteessä autolla kun liittymästä oli tulossa Volvo tielle. Näin kuinka sivupeilissä vilkutti punainen valo varoittamassa minusta, mutta niin vain kuski käänsi suoraan eteeni. Ei siis selvästikään edes katsonut peiliä - mihin lienee ollut keskittyneenä.

Jarrutuksen jälkeen väliimme jäi ehkä metri; paha sanoa. Tööttäys sitten sai huomion heräämään - ja volvomiehen jarruttamaan.
    Muun kuin yksittäisen ajoneuvon ohittaminen on aina vaaran paikka, erityisesti jos letkan nopeus on selkeästi normaalia hitaampi ilman mitään ilmeistä syytä. Sen lisäksi, että etummainen voi yllättäen kääntyä ohittajan eteen, myös letkassa toisena oleva voi isommin peiliin katsomatta lähteä ohittamaan, ”koska on hänen vuoronsa”. Tai sitten letkassa kolmantena säntää itse sokkona ohittamaan, kun se edessä menijä ”ei lähtenytkään ohittamaan vaikka tie on vapaa”.

Yleisesti ottaen kaikki ns. maalaisjärki ja kirjoittamattomat herrasmiessäännöt näyttävät olevan täysin romukoppaan heitetyt, ja kun poliisiakaan ei juuri enää tien päällä näy, niin liikennesäännötkin ovat hyvin tulkinnanvarainen käsite.
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Muun kuin yksittäisen ajoneuvon ohittaminen on aina vaaran paikka, erityisesti jos letkan nopeus on selkeästi normaalia hitaampi ilman mitään ilmeistä syytä. Sen lisäksi, että etummainen voi yllättäen kääntyä ohittajan eteen, myös letkassa toisena oleva voi isommin peiliin katsomatta lähteä ohittamaan, ”koska on hänen vuoronsa”. Tai sitten letkassa kolmantena säntää itse sokkona ohittamaan, kun se edessä menijä ”ei lähtenytkään ohittamaan vaikka tie on vapaa”.
    tänä päivänä ohittaminen on katoava luonnonvara. kiltisti ajetaan letkassa, vaikka veturi ajaisi kuinka hiljaa. Letkan ohittamisessa pitää olla varovainen.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
    Allekirjoittanu kämmäs just tuossa illalla ihan lähellä kotoa. Olin tutussa risteyksessä vasemmalle valoissa kääntyvän rekan takana, menossa ite vaan risteyksen yli. Nuolivalo oikeelle tuli ja sitte hetken kuluttua rekka lähti meneen, ajoin perässä.

Hyvä siinä, kun rekka poistu edestä niin näen, että punanenhan siellä??? En nyt tiedä nukkuko tuo kuormuri ja lähti kääntyyn hyvin myöhään, mutta hiukan katveessa olin ite vasemmalta tulevaa liikennettä aatellen, kuitenkin onneks kaikki mut näki.

Testi
    Empyn pienillä painetuissa ohjeissa lukee että letka ohitetaan auto kerrallaan.
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti

Yleisesti ottaen kaikki ns. maalaisjärki ja kirjoittamattomat herrasmiessäännöt näyttävät olevan täysin romukoppaan heitetyt, ja kun poliisiakaan ei juuri enää tien päällä näy, niin liikennesäännötkin ovat hyvin tulkinnanvarainen käsite.
    Vahvasti tämä.

Ärsyttävää että ainoastaan motoristit ymmärtävät myös auton ratissa ollessaan sen, että jos se haluttu risteys/käännös huomataankin vasta 10m ennen niin silloin ei enää tehdä paniikkia käännöksiä sen puolittaisen vilkun kera, vaan ajetaan ohi. Käännetään seuraavassa sopivassa paikassa takaisin päin ja korjataan virhe.
    Ohittamisesta vielä yksi tärkeä juttu.
    Kun ohitetaan, niin on erityisen tärkeää, että ohitettava tietää sen.

Täällä meillä on kolmi- ja nelinumeroiset pikitiet melko huonossa kunnossa.
    Tästä syystä paikalliskuskit saattaa tehdä suoralla tiellä ihmeellisiä koukkauksia.
    Jos samaan aikaan on prätkä siinä sivulla, niin se ei paljoa naurata siellä ojan pohjalla, että autoilijan vika...
    Autoilijoiden kesken se on ärsyttävää, kun letkan viimeinen alkaa ohittamaan jonoa aiheuttaen haitariliikettä. Joidenkin motoristien mielestä tällainen ohitussukkulointi on etuoikeus, kun on ketterä kapea ajokki, joka kiihtyy ja kulkee hyvin.
    Toisaalta jonossa pyörällä ajaessa usein autoilijat tulevat nuohoamaan takalokasuojaan ajattelematta lainkaan peräänajon mahdollisuutta. Kyllä silloin tulee helposti ajatus vääntää kaasukahvaa ja karistaa perässäroikkujat vaikka sitten sillä pikaisella ohituksella. Sitten voikin taas jatkaa rajoitusten mukaan.
    BMW R 35
    BMW R 1100RS
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Ohittamisesta vielä yksi tärkeä juttu.
    Kun ohitetaan, niin on erityisen tärkeää, että ohitettava tietää sen.

Täällä meillä on kolmi- ja nelinumeroiset pikitiet melko huonossa kunnossa.
    Tästä syystä paikalliskuskit saattaa tehdä suoralla tiellä ihmeellisiä koukkauksia.
    Jos samaan aikaan on prätkä siinä sivulla, niin se ei paljoa naurata siellä ojan pohjalla, että autoilijan vika...
    20 vuotta sitten minulle opetettiin, että onnistunut ohitus Suomessa perustuu täydelliseen yllätykseen. Näin edelläoleva ei kykene tahallaan haittaamaan ohitusta. Näitäkin tapauksia valitettavasti on.

Lainaa Aakku kirjoitti Katso viesti
    Autoilijoiden kesken se on ärsyttävää, kun letkan viimeinen alkaa ohittamaan jonoa aiheuttaen haitariliikettä. Joidenkin motoristien mielestä tällainen ohitussukkulointi on etuoikeus, kun on ketterä kapea ajokki, joka kiihtyy ja kulkee hyvin.
    Toisaalta jonossa pyörällä ajaessa usein autoilijat tulevat nuohoamaan takalokasuojaan ajattelematta lainkaan peräänajon mahdollisuutta. Kyllä silloin tulee helposti ajatus vääntää kaasukahvaa ja karistaa perässäroikkujat vaikka sitten sillä pikaisella ohituksella. Sitten voikin taas jatkaa rajoitusten mukaan.
    En ole koskaan pyörällä ohitellessani tai autojonossa prätkän ohittamaksi joutuneena kokenut merkittävää haitariliikettä. Useimmiten pyörä häipyy melko nopeasti horisonttia kohti jonoa osaltaan lyhentäen.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
    90-luvulla lähdin kahden kaverin kanssa elämäni toiselle prätkäreissulle Norjaan. Ajokokemusta oli noin 1,5 vuotta ja ehkä alle 15 tkm (mp + auto). Ruotsissa ajettiin leveäkaistatietä, jossa oli 3 autoa jonossa. Minä oli meidän porukan viimeisenä. Kaverit lähti ohittamaan jonoa ripeästi ja minä melkein heidän vanavedessä. Kun olin ohittamassa jonoa ja jonkin matkan päässä keulimmaisen auton takakulmasta, huomasin, että autolla on vilkku vasemmalle, se jarruttaa ja alkaa siirtyä vasemmalle aikoakseen kääntyä. Kuin ihmeen kaupalla sain jarrutettua ja väistettyä auton oikean kautta (vauhti ja osaaminen ei ollut silloin korrelaatiossa).
    Onneksi ei käynyt mitään, mutta kyllä siinä tapauksessa aika paljon omaa vikaa oli. Turhan ripeä ohitukseen lähtö kokeneempien kaverien perässä ja epäilen, etten auton vilkuttamista huomannut ajoissa, kun piti painaa sinkki kireällä kaverien perään.
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Aakku kirjoitti Katso viesti
    Usein joutuu lähtee ohittaa sitä letkan sielt perältä. Myös autolla ajaessa. Suuri osa kun ajaa siin letkas, niin jäävt siihen letkaan, ilman mitään aikomustakaan ohitaa ketään.
    Joillakin autoilijoilla tuottaa jo suurta vaikeutta, tai osottautuu jopa täysin mahdottomaks, maantiellä hitaasti etenevän traktorin ohittaminen.

Jos jää jonon loppu päähän odottamaan "vuoroaan", saattaa siin käydä niin, et joutuu turhaan odottaa sitä vuoroa Hankoost Utsjoelle...
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Jos jää jonon loppu päähän odottamaan "vuoroaan", saattaa siin käydä niin, et joutuu turhaan odottaa sitä vuoroa Hankoost Utsjoelle...
    Noh, tämän ei tarvinnut letkan perällä pitkään vuoroaan odotella, kun matkasuunnitelmaan tuli ennakoimaton muutos.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

How far can you travel when you're six feet underground?
    Sitä täytyy ihmetellä, että mikä siinä vilkun käytössä autoilijoilla on niin helvetin vaikeaa? Monesti risteyksissä vilkku välähtää ensimmäisen kerran kun auto on jo kääntymässä. Joskus ei vilkuteta ollenkaan. Ja motarit sitten. Kun on itse ohittamassa hitaammin ajavia, niin useamnan kerran on auto tullut oikealta kaistalta eteen ilman vilkkua.
    Etelän maissa käytetään surkeilematta äänimerkkiä varoitusmielessä. Olen alkanut käyttää sitä noissa epävarmoissa ohituksissa. Minulla on vielä jälkikäteen asennettu torvi, niin luulevat että tulee rekka takaa
    Tuossa tarkempi kuvaus tapahtuneesta.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011010604.html
    Viimeksi muokannut: maja2; 04.02.2025 klo 18:56.
    Ikävä tapaus ja valitettavasti täälläkin Isuzun kuljettaja leimattiin välittömästi syylliseksi vaikka totuus oli kaikkea muuta.

Pickuppi seisoi keskiviivalle ryhmittyneenä ja motoristi ajoi pysähtyneen auton perään.

https://images.sanoma-sndp.fi/bf0d15...ormal/1920.jpg
    Todella surkea tapahtuma. Kahdestaan ajaessa toisen seuraaminen voi olla todella vaarallista, kun tilanteet tulevat vielä enemmän silmille ensimmäisen prätkän ollessa näköesteenä ja takana tullessa olevan helposti ajaessa limiittiensä ylärajoilla, kun pitää pysyä mukana.

Vauhtia ei varmaankaan ollut ainakaan kolarihetkellä kovin paljoa, kun pyörä ei ole päätynyt pidemmälle ja Isuzun peltisen perälaudan lisäksi lasikuitukate on kärsinyt suhteellisen vähän. Eipä se paljoa nopeutta vaadi jos pahasti osuu.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    Todella surkea tapahtuma. Kahdestaan ajaessa toisen seuraaminen voi olla todella vaarallista, kun tilanteet tulevat vielä enemmän silmille ensimmäisen prätkän ollessa näköesteenä ja takana tullessa olevan helposti ajaessa limiittiensä ylärajoilla, kun pitää pysyä mukana.
    Vaimon kanssa ajaessani pyrin ajamaan itse perässä niin ei ainakaan tulisi tuota fiilistä, että mennään turhan limiiteillä. Ei me tosin maanteillä mitään letkoja lähdetä ohittelemaankaan vaan yleensä yksi auto kerrallaan ja sen jälkeen keskittyminen seuraavaan ohitukseen. Mennään possujunassa sitten vaikka ei se vaaratonta sekään ole peräänajon riskin vuoksi.

En ole varma tämän Haapajärven kolarin tapahtumista, mutta jos oikein ymmärsin niin jono oli alkanut hidastamaan ja motoristit ratkaisivat tilanteen lähtemällä ohitse.

Itse olen kerran meinannut ajaa kolarin tuollaisessa tilanteessa kun jono alkoi hidastamaan minulle näkymättömästä syystä ja minä tietysti ratkaisin tilanteen kahvaa kääntämällä. Ohi moisista hidastelijoista! Siellä olikin hirvenraato pötköllään tiellä ja minulla vauhtia reilusti toista markkaa. Hirvenkarvan varassa oli, etten lipottanut siihen ruhoon. Tilanne oli ilmeisesti niin tuore, ettei kukaan ollut ehtinyt vielä tehdä muuta kuin jarrutella.
    Surullinen tapaus, mutta yleisesti ottaen ohittaminen ryhmässä ( toisen ajoneuvon perässä ) on todella vaarallista ja käsittääkseni kiellettyä.
    tuo että antaa pienemmällä kokemuksella omaavan ajaa edessä on se etu että hän ajaa omaa ajoaan ja tekee omia päätöksiään. Kokeneemman perässä alkaa helposti ajaa sitä etummaisen ajoa eikä omaansa. kuitenkaan takaa ei näe sitä mitä etummainen.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Tämä on juuri se tilanne, mistä joissain lehdissä on varoiteltu autoilijoita. Kun ootte puolieksyksissä lähestymässä kesämökin risteystä ja suunnittelette kääntymistä vasemmalle, niin vilkaiskaa enste, ettei kukaan ole tulossa vasenta kaistaa ohi. Ja käyttäkää vilkkuja kertoaksenne aikeestanne kääntyä. Isolla tiellä tämä on vielä tärkeämpää.
    Mitä mielestäsi autoilijan olisi pitänyt tuossa tilanteessa tehdä, kun seisoo keskiviivan vieressä vilkku päällä odottamassa vastaantulijaa ja näkee että moottoripyöräilijä lähtee ohittamaan takaa tulevia autoja? Jutun mukaan havaitsi ensimmäisen moottoripyöräilijän mutta ei toista. Millä tavalla tilanne olisi voinut muuttua jos olisi huomannut toisenkin? Pitäisikö vasemmalle kääntymistä odottavien autoilijoiden varautua kiihdyttämään täysillä alta pois jos huomaa moottoripyörän olevan ohittamassa? Entä jos moottoripyöräilijä suunnitteli ehtivänsä palaamaan kaistalle auton edestä?
    Iltasanomien mukaan tämä edellä ajanut aviomies lähti ohittamaan ja ohittikin pysähtyneen auton oikealta puolelta. Perässä ajanut rouva ei varmaan ymmärtänyt koko tilannetta.
    FJR -17
    Tilannenopeus,ennakointi, havainnointi jne,varmaan unohtunut.
    Se että on malttia yllättävissä tilanteissa voi pelastaa paljon. Moottoripyörällä on mukava ajella joutuisasti. Sitten kun sattuu tilanne että liikenne yhtäkkiä hidastuu niin ensimmäinen reaktio on että ohitetaan. Tämä voi luoda mahdottoman tilanteen jos lähtee ohittamaan vaikka ei näekään kunnolla mitä siellä edessä on. Tuo vasemmalle kääntyvä voi silloin tulla sieltä silmille. Varsinkin jono-ohituksissa tuon kanssa pitää olla todella tarkkana.
    Lainaa moso kirjoitti Katso viesti
    Se että on malttia yllättävissä tilanteissa voi pelastaa paljon. Moottoripyörällä on mukava ajella joutuisasti. Sitten kun sattuu tilanne että liikenne yhtäkkiä hidastuu niin ensimmäinen reaktio on että ohitetaan. Tämä voi luoda mahdottoman tilanteen jos lähtee ohittamaan vaikka ei näekään kunnolla mitä siellä edessä on. Tuo vasemmalle kääntyvä voi silloin tulla sieltä silmille. Varsinkin jono-ohituksissa tuon kanssa pitää olla todella tarkkana.
    Riittävän lujaa kun vetää niin ei edes huomaa että jono on hidastamassa vasemmalle kääntyvän perässä.
  30.  
    Lainaa ml kirjoitti Katso viesti
    Tilannenopeus,ennakointi, havainnointi jne,varmaan unohtunut.
    GSR750
    ex.Z800
    ex.ER6n