Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Motobatt-akuissa on kannessa on leimattuna valmistuspäivämäärän merkintä kirjainkoodilla.
    Sen tulkinta menee noin:

    Kirjain I C K M S N X Y Z R
    Numero 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9




    Eli esimerkiksi IXCCCZ olisi 061118 = 6.11.2018
    Edit: Uusimmissa akuissa näkyy olevan 8-merkkinen koodi.
    Se lienee muotoa YYYYMMDD, eli KIKMIZKC saadaan 20230821 = 21.8.2023.

    Tein huvikseni tuohon muunnokseen weppisivun, jossa saa syötettyä koodin, ja saa tietää helposti akun iän.
    Kannattaa tarkistaa akkua ostaessa, monesti akku voi olla vanha jo kaupan hyllyllä.
    Sivu löytyy osoitteesta https://waria.fi/esu/motobatt/?l=fi
    (ei mainoksia, eikä mulla ole mitään tekemistä Motobattin kanssa)
    Viimeksi muokannut: Ukkonen; 01.07.2024 klo 19:34. Syy: Lisätty tietoa koodista
    Old Suzuki never dies, it just looks that way.
  2. #2
    Juuri äsken sain Motonetsitä Motobat MBTX9U akun missä tuo koodi on KIKMCKIC, mites tätä nyt tulkitaan? Eihän tuo nyt voi olla 2001 vuodelta?
  3. #3
    Lainaa Jrask kirjoitti Katso viesti
    Juuri äsken sain Motonetsitä Motobat MBTX9U akun missä tuo koodi on KIKMCKIC, mites tätä nyt tulkitaan? Eihän tuo nyt voi olla 2001 vuodelta?
    Vuosi ensin, sitten kuukausi ja päivä, eli:

    2023.12.01
    BMW F800GT -13


  4. #4
    Minusta kuluttajan aliarvioimista tuommoinen koodikikkailu. En osta.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  5. #5
    Aika kikkailua, hyvä ois muistaa yleismittari mukaan akkukaupoilla kun joka kaupassa niistä ei huolehdita.

    Motobattin AGM-akku itsellä toiminut Monkeyssa vallan mainiosti, alkup. Yuasa nuukahti n. vuodessa, vajaa viisi vuotta vanha Motobatt pelaa aina vaan vaikka useasti mennyt talvella aika nolliin ulkosäilytyksessä, oisko pahimmillaan 1,5 V näyttänyt.
  6. #6
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Minusta kuluttajan aliarvioimista tuommoinen koodikikkailu. En osta.
    Kyllä. "Akkukaupan" tiskiltä ja hapotetaan ostettaessa. Hintaa ~10€ enemmän kuin mahdollisesti vuosia hyllyssä olleilla.
  7. #7
    Eipä tuosta kovin hyvä kuva jäänyt, alunperin ostin tuon akun huhtikuussa ja kuoli jo nyt. Jännite oli jotain 4,5V ja pyörä oli kerennyt olla n. viikon parkissa. Motonet vaihtoi kyllä mukisematta uuteen.

    Mittasimpa asentaessa niin vuotovirta näytti olevan 1mA ja latausjännite 14,9V joten vaikuttaisi ettei ole pyörän sähköissa vika.
    Viimeksi muokannut: Jrask; 01.07.2024 klo 19:18.
  8. #8
    Juu, aika hanurista on tuo koodin kanssa kikkailu.
    Yuasan akuissa on sentään päiväykset numeroina.
    Tsekkasin tänään Motonetissä mb16au-akun, päiväys oli 24.07.2020. Aika vanhaakin tavaraa on hyllyssä.
    Old Suzuki never dies, it just looks that way.
  9. #9
    Pari Motobattia ympärivuotisessa käytössä mönkijöissä ja paremmin ne pysyy hengissä kun yliarvostettu Yuasa.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  10. #10
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Kyllä. "Akkukaupan" tiskiltä ja hapotetaan ostettaessa. Hintaa ~10€ enemmän kuin mahdollisesti vuosia hyllyssä olleilla.
    Ääni tälle. Tai sitten litium jos laite kesäkäytössä.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  11. #11
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Pari Motobattia ympärivuotisessa käytössä mönkijöissä ja paremmin ne pysyy hengissä kun yliarvostettu Yuasa.
    Mulla MTX kuoli 2-3vuodessa. Sama kävi kaverilla. Motobatti kuoli kaverin mönkijässä alle 2vuodessa. Lienevät siis yksilöitä, mutta tiskillä hapotettavan kanssa on ainakin paremmat mahdollisuudet saada priimaa ja koska akkuongelmat ovat ärsyttäviä niin mielellään sen kympin maksaa lisää mielenrauhasta.

    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Ääni tälle. Tai sitten litium jos laite kesäkäytössä.
    Jahka nykyinen kuolee niin täytyy tutustua litium tarjontaan.
  12. #12
    Ei liity varsinaisesti Motobatt-akkuihin mutta nämä akkujen kestot ovat näköjään varsinaisia henkimaailman juttuja. Itselläni on vuosien saatossa ollut monenlaisia akkuja ( liki 55 vuotta mopoilua ) jotkut ovat kestäneet pari vuotta, jotkut paljon pidempään.

    Taannoin, keväällä 2016, ostin kokeeksi Bilteman akun F Bemariin. On paikallaan asennuksen jäljiltä ja toimii edelleen. Samoin Biltemasta ostettu akku R1100s:ään elokuussa 2016, sekin toimii edelleen moitteettomasti. Ovat olleet parhaat mopoakut mitä kohdalleni on sattunut.

    Ikäennätyksen akun kestossa käytössäni olevista laitteista tekee ajoleikkuri. Työkone on vuodelta 2007 ja akku on edelleen alkuperäinen ja täysin toimiva. Eli 17-vuotias akku ja toimii edelleen, Euroglobe-merkkinen, ei huono.

    Autopuolella tuollainen 8-10 vuotta on ollut aivan normaali akun käyttöikä.
  13. #13
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti

    Jahka nykyinen kuolee niin täytyy tutustua litium tarjontaan.
    Litiumin kestosta pitkässä juoksussa ei kyllä ole mitään käryä...mutta onhan siinä 3kg vähemmän raahattavaa. Lienee halvin ja helpoin tapa keventää pyörää.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  14. #14
    Liittyi Sep 2017
    Viidenkympin kriisi, lopetin moottoripyöräilyn
    Yuasan perinteinen korkillinen akku keitti kaksi viikkoa pyörän ostosta, ei yhtään vettä kennoissa jäljellä. Mittarilla tsekkaillut että lataus on ennemminkin hivenen laiska kuin korkea, mutta silti. Motonetin AGM-akut ovat pelanneet hienosti hintaansa nähden. Neljänkympin akkuja. AGM kestää korkeampaa virtaa kuin perinteinen korkillinen ja paremmin myös kuumuutta. Vifferissä akku on 8cm takimmaisesta sylinterinkannesta suljetussa tilassa, pakosarjan päällä. Jos kolme vuotta neljänkympin akku pelaa, niin tuskin siltä enempää voi toivoa.
    Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.


  15. #15
    Lainaa Zen kirjoitti Katso viesti
    Yuasan perinteinen korkillinen akku keitti kaksi viikkoa pyörän ostosta, ei yhtään vettä kennoissa jäljellä. Mittarilla tsekkaillut että lataus on ennemminkin hivenen laiska kuin korkea, mutta silti. Motonetin AGM-akut ovat pelanneet hienosti hintaansa nähden. Neljänkympin akkuja. AGM kestää korkeampaa virtaa kuin perinteinen korkillinen ja paremmin myös kuumuutta. Vifferissä akku on 8cm takimmaisesta sylinterinkannesta suljetussa tilassa, pakosarjan päällä. Jos kolme vuotta neljänkympin akku pelaa, niin tuskin siltä enempää voi toivoa.
    Varmasti tyhmä kysymys, mutta mikä on "korkillinen akku" ?
  16. #16
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Varmasti tyhmä kysymys, mutta mikä on "korkillinen akku" ?
    En tiiä tarkoitetaanko tässä tätä, mutta kommentoin silti että muistaakseni 2000-luvun alkupuolella olen edellisen kerran pieniä keltaisia korkkeja joutunut aukomaan ja tislattua vettä lisäämään vajaaseen moottoripyörän akkukennoon.
    CB 125T-80 > Freccia C12R-90 > GPZ 500R-85 > GS 450-82 > GPz 750-83 > GPZ 500S-88 > RF900R-95 > DL650-04 > Thunderbird 900 Sport-98 > VFR 800 VTEC-04 > BT 1100-04 > GSF 650-08 > ST4s-04 > DL650-10 > Thunderbird 1600-11
  17. #17
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Varmasti tyhmä kysymys, mutta mikä on "korkillinen akku" ?
    Tarkoittanee vanhan liiton akkuja minne sai vettä lisättyä hapotuksen jälkeen, laitetaan 6-voltin akusta kuva mukaan.
    korkillinen akku.JPG
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  18. #18
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Litiumin kestosta pitkässä juoksussa ei kyllä ole mitään käryä....
    bilteman litium.jpg
    Mun kokemus on takuuaika+1kk
    Italopyöriä + Japsi lälläripyörä
  19.  
  20. #19
    Lainaa mate kirjoitti Katso viesti
    bilteman litium.jpg
    Mun kokemus on takuuaika+1kk
    Silloinhan tuotesuunnittelu on onnistunut.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport