Motobatt-akuissa on kannessa on leimattuna valmistuspäivämäärän merkintä kirjainkoodilla.
Sen tulkinta menee noin:
Kirjain I C K M S N X Y Z R Numero 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Eli esimerkiksi IXCCCZ olisi 061118 = 6.11.2018
Edit: Uusimmissa akuissa näkyy olevan 8-merkkinen koodi.
Se lienee muotoa YYYYMMDD, eli KIKMIZKC saadaan 20230821 = 21.8.2023.
Tein huvikseni tuohon muunnokseen weppisivun, jossa saa syötettyä koodin, ja saa tietää helposti akun iän.
Kannattaa tarkistaa akkua ostaessa, monesti akku voi olla vanha jo kaupan hyllyllä.
Sivu löytyy osoitteesta https://waria.fi/esu/motobatt/?l=fi
(ei mainoksia, eikä mulla ole mitään tekemistä Motobattin kanssa)
Viimeksi muokannut: Ukkonen; 01.07.2024 klo 19:34. Syy: Lisätty tietoa koodista
Old Suzuki never dies, it just looks that way.
Juuri äsken sain Motonetsitä Motobat MBTX9U akun missä tuo koodi on KIKMCKIC, mites tätä nyt tulkitaan? Eihän tuo nyt voi olla 2001 vuodelta?
Minusta kuluttajan aliarvioimista tuommoinen koodikikkailu. En osta.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Aika kikkailua, hyvä ois muistaa yleismittari mukaan akkukaupoilla kun joka kaupassa niistä ei huolehdita.
Motobattin AGM-akku itsellä toiminut Monkeyssa vallan mainiosti, alkup. Yuasa nuukahti n. vuodessa, vajaa viisi vuotta vanha Motobatt pelaa aina vaan vaikka useasti mennyt talvella aika nolliin ulkosäilytyksessä, oisko pahimmillaan 1,5 V näyttänyt.![]()
Eipä tuosta kovin hyvä kuva jäänyt, alunperin ostin tuon akun huhtikuussa ja kuoli jo nyt. Jännite oli jotain 4,5V ja pyörä oli kerennyt olla n. viikon parkissa. Motonet vaihtoi kyllä mukisematta uuteen.
Mittasimpa asentaessa niin vuotovirta näytti olevan 1mA ja latausjännite 14,9V joten vaikuttaisi ettei ole pyörän sähköissa vika.
Viimeksi muokannut: Jrask; 01.07.2024 klo 19:18.
Juu, aika hanurista on tuo koodin kanssa kikkailu.
Yuasan akuissa on sentään päiväykset numeroina.
Tsekkasin tänään Motonetissä mb16au-akun, päiväys oli 24.07.2020. Aika vanhaakin tavaraa on hyllyssä.
Old Suzuki never dies, it just looks that way.
Pari Motobattia ympärivuotisessa käytössä mönkijöissä ja paremmin ne pysyy hengissä kun yliarvostettu Yuasa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Mulla MTX kuoli 2-3vuodessa. Sama kävi kaverilla. Motobatti kuoli kaverin mönkijässä alle 2vuodessa. Lienevät siis yksilöitä, mutta tiskillä hapotettavan kanssa on ainakin paremmat mahdollisuudet saada priimaa ja koska akkuongelmat ovat ärsyttäviä niin mielellään sen kympin maksaa lisää mielenrauhasta.
Jahka nykyinen kuolee niin täytyy tutustua litium tarjontaan.
Ei liity varsinaisesti Motobatt-akkuihin mutta nämä akkujen kestot ovat näköjään varsinaisia henkimaailman juttuja. Itselläni on vuosien saatossa ollut monenlaisia akkuja ( liki 55 vuotta mopoilua ) jotkut ovat kestäneet pari vuotta, jotkut paljon pidempään.
Taannoin, keväällä 2016, ostin kokeeksi Bilteman akun F Bemariin. On paikallaan asennuksen jäljiltä ja toimii edelleen. Samoin Biltemasta ostettu akku R1100s:ään elokuussa 2016, sekin toimii edelleen moitteettomasti. Ovat olleet parhaat mopoakut mitä kohdalleni on sattunut.
Ikäennätyksen akun kestossa käytössäni olevista laitteista tekee ajoleikkuri. Työkone on vuodelta 2007 ja akku on edelleen alkuperäinen ja täysin toimiva. Eli 17-vuotias akku ja toimii edelleen, Euroglobe-merkkinen, ei huono.
Autopuolella tuollainen 8-10 vuotta on ollut aivan normaali akun käyttöikä.
Yuasan perinteinen korkillinen akku keitti kaksi viikkoa pyörän ostosta, ei yhtään vettä kennoissa jäljellä. Mittarilla tsekkaillut että lataus on ennemminkin hivenen laiska kuin korkea, mutta silti. Motonetin AGM-akut ovat pelanneet hienosti hintaansa nähden. Neljänkympin akkuja. AGM kestää korkeampaa virtaa kuin perinteinen korkillinen ja paremmin myös kuumuutta. Vifferissä akku on 8cm takimmaisesta sylinterinkannesta suljetussa tilassa, pakosarjan päällä. Jos kolme vuotta neljänkympin akku pelaa, niin tuskin siltä enempää voi toivoa.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
CB 125T-80 > Freccia C12R-90 > GPZ 500R-85 > GS 450-82 > GPz 750-83 > GPZ 500S-88 > RF900R-95 > DL650-04 > Thunderbird 900 Sport-98 > VFR 800 VTEC-04 > BT 1100-04 > GSF 650-08 > ST4s-04 > DL650-10 > Thunderbird 1600-11
Tarkoittanee vanhan liiton akkuja minne sai vettä lisättyä hapotuksen jälkeen, laitetaan 6-voltin akusta kuva mukaan.
korkillinen akku.JPG
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
bilteman litium.jpg
Mun kokemus on takuuaika+1kk
Italopyöriä + Japsi lälläripyörä