Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Päivää,
    Hommasin tässä tovi sitten -93 vuosimallin VS 1400 Intruderin n. 60t kilometrillä. Pyörä on ollut pitkään todella vähällä ajolla. Edellinen omistaja vaihtanut vastikään kytkimen levyt, ja kaasarien kumit ja puhdistanut ne. Kaikki muu kuluva on vaihdettu tänävuonna ml. nesteet ja tulpat. Ainoa silmään pistänyt asia oli kaasuvaijeri joka oli aivan tiukimmilleen ääriasentoon säädetty. Palautin sen normaaliin säätöön, ja tämän jälkeen tyhjäkäyntikierrokset olivat aivan liian matalat ja alla mainittu ongelma ilmeni ensimmäisen kerran. Nostin kierroksia hieman taemman kaasarin säätömutterista, tyhjäkäynti silloin lähemäpänä oikeaa, mutta alla oleva oireilu jatkuu.

    Lämpimällä koneella (40-60 km ajon jälkeen) etummainen sylinteri alkaa tyhjäkäynnillä jättämään satunnaisia lyöntejä välistä tai ei aina hetkellisesti iske ihan täydellä teholla. Monesti myös pitemmän maantieajon jälkeen sammuu risteykseen kun ottaa kytkimen sisään ja antaa kierrosten laskea tyhjäkäynnille.

    Tyhjäkännin ollessa korkeampi, tuon lyöntien välistä jäännin yhteydessä etummaisen pytyn putki paukahtelee. Kun tyhjäkäynnin laittaa takapytyn säätömutterista hitaammaksi, tulee paukkeen sijaan huokailua muistuttava ääni lyöntien välistäjäännin yhteydessä. Etummaisen pytyn putki myös savuttaa vähän lämpimänä.

    Kylmänä pyörä käy kauniisti, kierrokset tasaisena ja molemmista putkista tuleva virtaus tuntuu ja kuulostaa samalta. Maantieajossa kun on kaasulla ei myöskään ole ongelmaa, eikä nyi kiihdyttäessä. Taempi pytty vaikuttaa käyvän normaalisti, ei pauku, ei savuta, eikä virtaus muutu mitenkään.

    Liekkö edellinen omistaja jotain säätöjä sotkenut kaasareita putsaillessaan tyhjäkäynnin osalta? Voi olla muukin häikkä. Otan ilomielin vastaan kaikki vinkit mitä tässä olisi hyvä tarkistaa ennen kuin kiikutan pyörän ja kultarahani huoltoliikkeseen. Kiitos!
  2. #2
    Varsin klassiset oireet siitä kun kaasareiden tk-piirit ovat tukossa.

    Voit varmistaa asian avaamalla pikkuisen ryyppyä moottorin ollessa lämmin.
  3. #3
    Lainaa Olne22 kirjoitti Katso viesti
    Päivää,
    Hommasin tässä tovi sitten -93 vuosimallin VS 1400 Intruderin n. 60t kilometrillä. Pyörä on ollut pitkään todella vähällä ajolla. Edellinen omistaja vaihtanut vastikään kytkimen levyt, ja kaasarien kumit ja puhdistanut ne. Kaikki muu kuluva on vaihdettu tänävuonna ml. nesteet ja tulpat. Ainoa silmään pistänyt asia oli kaasuvaijeri joka oli aivan tiukimmilleen ääriasentoon säädetty. Palautin sen normaaliin säätöön, ja tämän jälkeen tyhjäkäyntikierrokset olivat aivan liian matalat ja alla mainittu ongelma ilmeni ensimmäisen kerran. Nostin kierroksia hieman taemman kaasarin säätömutterista, tyhjäkäynti silloin lähemäpänä oikeaa, mutta alla oleva oireilu jatkuu.

    Lämpimällä koneella (40-60 km ajon jälkeen) etummainen sylinteri alkaa tyhjäkäynnillä jättämään satunnaisia lyöntejä välistä tai ei aina hetkellisesti iske ihan täydellä teholla. Monesti myös pitemmän maantieajon jälkeen sammuu risteykseen kun ottaa kytkimen sisään ja antaa kierrosten laskea tyhjäkäynnille.

    Tyhjäkännin ollessa korkeampi, tuon lyöntien välistä jäännin yhteydessä etummaisen pytyn putki paukahtelee. Kun tyhjäkäynnin laittaa takapytyn säätömutterista hitaammaksi, tulee paukkeen sijaan huokailua muistuttava ääni lyöntien välistäjäännin yhteydessä. Etummaisen pytyn putki myös savuttaa vähän lämpimänä.

    Kylmänä pyörä käy kauniisti, kierrokset tasaisena ja molemmista putkista tuleva virtaus tuntuu ja kuulostaa samalta. Maantieajossa kun on kaasulla ei myöskään ole ongelmaa, eikä nyi kiihdyttäessä. Taempi pytty vaikuttaa käyvän normaalisti, ei pauku, ei savuta, eikä virtaus muutu mitenkään.

    Liekkö edellinen omistaja jotain säätöjä sotkenut kaasareita putsaillessaan tyhjäkäynnin osalta? Voi olla muukin häikkä. Otan ilomielin vastaan kaikki vinkit mitä tässä olisi hyvä tarkistaa ennen kuin kiikutan pyörän ja kultarahani huoltoliikkeseen. Kiitos!
    Täällä toinen intikka omistaja. Tiedustelitko edelliseltä omistajalta oliko tehnyt suutin jumppaa? Eli suurentanut pää ja tyhjäkäynti suuttimia? Onko pyörässä vakio ilmansuodattimet vai onko vaihdettu vapaammin virtaavampiin malleihin? Käsittääkseni pakopuolella saa tehdä isompiakin muutoksia mutta ilmanottoon jos koskee rupee käymään laihalla joka selittäisi paukkeen.

    Toinen mikä kannattaa ehdottomasti tehdä on kaasareiden synkkaus jos ei ole tietoa milloin viimeksi tehty.
  4. #4
    Lainaa JonSon kirjoitti Katso viesti
    Täällä toinen intikka omistaja. Tiedustelitko edelliseltä omistajalta oliko tehnyt suutin jumppaa? Eli suurentanut pää ja tyhjäkäynti suuttimia? Onko pyörässä vakio ilmansuodattimet vai onko vaihdettu vapaammin virtaavampiin malleihin? Käsittääkseni pakopuolella saa tehdä isompiakin muutoksia mutta ilmanottoon jos koskee rupee käymään laihalla joka selittäisi paukkeen.

    Toinen mikä kannattaa ehdottomasti tehdä on kaasareiden synkkaus jos ei ole tietoa milloin viimeksi tehty.
    Pitääpä ottaa huomenna yhteyttä edelliseen omistajaan ja kysellä mitä tuo hänen kaasarihuolto piti sisällään. Ilmansuodattimet ovat vakiomallia.

    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Varsin klassiset oireet siitä kun kaasareiden tk-piirit ovat tukossa.

    Voit varmistaa asian avaamalla pikkuisen ryyppyä moottorin ollessa lämmin.
    Käyn heittämässä huomenna mutkan ja katson miten vaikuttaa!
  5. #5
    Tarkastin nyt uudelleen ilmansuodattimet ja tulpat, ja huomasin että etummaisen pytyn tulppa on aivan läpimustaksi värjääntynyt. Samalla pisti myös silmään että etummainen kaasari on kastunut kummaltakin sivulta alareunasta polttoaineesta, päälipuolelta on ihan kuiva. Tiputteli äsken hiljakseen ja pyörä on seissyt yön. Taemmassa pytyssä kaikki ok.

    Liekkö jotain tukossa, koho jumissa tai väärässä asennossa, tahi sitten tiivisteet/tyhjennysreikä vain falskaa kohokammiosta.
  6. #6
    Intruderissa kun ne kaasarit eivät ole kiinni toisissaan vaan sijaitsevat ihan eri puolilla moottoria niin siellä on aika monta vaijeria niitä käskyttämässä. Tämän johdosta säädöt ovat monesti enemmän tai vähemmän pielessä ja varsinkin jos joku on irrottanut kaasarit tai tehnyt muuta remonttia niin sitten ne vasta sekaisin ovatkin.
    Lisäksi seosruuvit vaikuttaa näissä koneen käyntiin tosi jyrkästi joten pielessä nekin luultavasti ovat. Voi ne seosruuvit olla tulpattukin jos on kyseessä joku ameriikanmalli.
  7. #7
    Lainaa Olne22 kirjoitti Katso viesti
    Tarkastin nyt uudelleen ilmansuodattimet ja tulpat, ja huomasin että etummaisen pytyn tulppa on aivan läpimustaksi värjääntynyt. Samalla pisti myös silmään että etummainen kaasari on kastunut kummaltakin sivulta alareunasta polttoaineesta, päälipuolelta on ihan kuiva. Tiputteli äsken hiljakseen ja pyörä on seissyt yön. Taemmassa pytyssä kaikki ok.

    Liekkö jotain tukossa, koho jumissa tai väärässä asennossa, tahi sitten tiivisteet/tyhjennysreikä vain falskaa kohokammiosta.
    Tuo havainto viittaa neulaventtiilin pieneen vuotoon, mikä ajaessa myös rikastuttaa seosta koska bensan pinta on haluttua korkeammalla.
  8.  
  9. #8
    Lainaa micco kirjoitti Katso viesti
    Intruderissa kun ne kaasarit eivät ole kiinni toisissaan vaan sijaitsevat ihan eri puolilla moottoria niin siellä on aika monta vaijeria niitä käskyttämässä. Tämän johdosta säädöt ovat monesti enemmän tai vähemmän pielessä ja varsinkin jos joku on irrottanut kaasarit tai tehnyt muuta remonttia niin sitten ne vasta sekaisin ovatkin.
    Lisäksi seosruuvit vaikuttaa näissä koneen käyntiin tosi jyrkästi joten pielessä nekin luultavasti ovat. Voi ne seosruuvit olla tulpattukin jos on kyseessä joku ameriikanmalli.
    Joo tämä on kyllä tullut huomattua rassatessa, ja varmaankin tämä on osasyyllinen. Pitää alkaa viikonloppuna nyt opiskelemaan miten nuo säädöt menee.

    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Tuo havainto viittaa neulaventtiilin pieneen vuotoon, mikä ajaessa myös rikastuttaa seosta koska bensan pinta on haluttua korkeammalla.
    Se kuulostaa järkevältä. Sain ensiviikolle käyttöön sisätilat ja välineet, ja tämän mallin tunteva kaveri tulee avuksi. Otamma sen kaasarin irti ja kurkkaamma sisään. Katotaan nuita säätöjä samalla.

    Ensiviikolla viisaampia tämän suhteen, kiitti tähänastisista vastailuista!