-08 mallinen gessu syö puolia kuin leipää. Aina sama puola. Tulppaa on uusittu ja muut ymmärrettävät asiat tehty, löytyykö joltain ymmärtämätön?
Mites ohjainlaitteen puoli? Sehän se puolaan ensiövirran antaa. En nyt ihan lennosta keksi miten mittaisin, oskilloskooppi molempien puolien ensiöpuolelle ja vertaamaan?
Joskus nuorempana autosta poltin syttypuolan kun tössin sähköhommissa ja jäi virta päälle liian pitkäksi aikaa.
Saako rikkinäisestä puolasta mitattua mikä siinä on rikki? Ensio- tai toisiokäämi poikki, jompikumpi oikarissa, maavuoto .. Arvoja voi verrata ehjän puolan arvoihin.
Ensimmäisenä varmistaisin, ettei siellä ole mitään mekaanista turhaketta edessä mikä rikkoo osan asennettaessa. Seuraavaksi etsisin vikaa ensiöpuolelta, mutta kuten edellisessä puheenvuorossa todettiin hankalaa on. En tiedä hoksaako ohjain jos puolan korvaa vastuksella ja startilla pyörittää, ainakin olisi helpompi mitata.
Vaihtaisin tulpanjohtimet sekä hatut.
Toisena vaihtoehtona vaihtaa ECU:n johtimet ristiin.
Viimeksi muokannut: Mikeyx; 10.06.2024 klo 21:25.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
^Enpä tuohon osaa ottaa kantaan.
Mutta kun kerran vain toisen puolen puola yhä uudestaan hajoaa, niin jotain ylirasitusta siihen kohdistuu. Tai sitten ECU:ssa on häikkää.
Ihan nopeesti ajattelematta... Ei kai puolaa saa sähköllä rikki muuta kuin ylijännitteellä?
Eikös puola toimi niin että ensiökäämiin vaan vedetään akun jännite ja se indusoi toisiokäämiin käämikierroisten yms. määrittelemän mukaisen jännitteen esmerkis se jotain 20 000 volttia tms ja sitten Ecu katkaisee ensiköpuolelta sen 13-15 voltin virran jolloin toisiokäämistä pääsee jännite/varaus (...whatewer) karkuun sytytystulpan kautta = kipinä.
Täysin maallikkoajatuksena tulee mieleen että aika lailla saa ylijännitettä olla jotta käämit palaisi, ennen sitten naksuu polttimotkin ja muut. Josta seuraa ajatus mekaanisesta rasituksesta mikä rikkoo puolan. Entä huono kontakti sytytystulppaan, jos varaus ei pääsekään purkautumaan kunnolla.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kaukaa haettu ajatus… Mites ruiskun synkka ja/tai kyseisen sylinterin ruiskutussuutin (olettaen että gessussa ei ole mikään yksipisteruisku)? Laihalla käyminen nostaa kipinäjännitettä ja palolämpöä -> kuormittaa sytytyspuolaa.
Katkojankärkiä veikkaan.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mitä tarkoittaa "syö puolia", miten ilmenee?
Yleensä nämä kärvähtää kun niitä kammetaan sieltä ilman oikeanlaista avainta ulos ja ne murtuu jolloin alkaa kipinä lyömään siellä reiässä läpi väärään paikkaan.
Muunlaista 'vikaa' ei noiden kanssa vielä ole gessussa tullut vastaan ja näitä on jokunen tullut vaihdettua jo tästä samasta syystä erinäisiin R1200 -vehkeisiin.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
energia ei voi kadota, joten luulisi ongelman olevan siinä että se lyö puolassa läpi eikä pääse tulppaan. joko huono tulppa tms. voisi olla jopa että tulpan kierre on hapettunut tai jotenkin muodostunut huonosti johtavaksi, jolloin kipinä menee maihin puolasta läpi. ehkä kierteeseen on laitettu jotain antiseize ainetta.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ehkä ei kannata tuota ristiinvaihtoa kokeilla, kun se puola ei kuitenkaan heti vaihdon jälkeen ole kai hajonnut? Eikö 1200 ole kaksi hattupuolaa/tulppaa / sylinteri? Saman sylinterin johdot ristiin vaihtamalla käynti ainakin teoriassa huononee ja taas ylettyykö johdot vastakkaisten sylinterien ristiinvaihtoon? Kuitenkin joutuu odottamaan sitä hajoamista eikä ehkä ole yhtään viisaampi.
Jos ei oskilloskooppia ole käytettävissä, niin kai ihan yleismittarilla saa ensiöjohdoita mittaamalla jotain tulosta, jonka lukuarvolla ei ole merkitystä vaan sillä onko kaikissa sama. Pro-asentaja tekisi mittausta varten liittimellisen välijohdon, maallikko käyttäisi nuppineulametodia mittaukseen.
Mutta kai niistä hajonneista kannattaisi kuitenkin mitata sillä yleismittarilla resistanssit kuten täällä jo aiemmin ehdotettiinkin.
Edit: Jos sen mittausvälijodon tekee,niin pihtittarilla voi virtojakin yrittää vertailla keskenään.
Viimeksi muokannut: Urpox; 12.06.2024 klo 22:31.
X-ADV 750 , CRF 300L
Voisiko lyödä läpi puolasta kanteen. Olisi mahdollista jos sinne on päässyt likaa.
Minusta puolat menee rikki, jos tulpanhattu esim. on sisäpuolelta ruosteessa tai hapettunut ja virta ei pääse helposti kulkeen oikeaa reittiä tulpalle ja etsii helpomman reitin eristeen läpi runkoon. Omassa ex-K1200S Bemussa juurikin noin. Oli iridium-tulpat pitkällä vaihtovälillä, mutta oli vetänyt kosteutta reunimmaisen tulpanhatun alle ja hapettunut.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Joopa, mutta ko gessussa on hattupuolat ja kun rikkoontuneen tilalle on vaihdettu uusi niin ei kai se heti hapetu tms? Sen sijaan eikös näiden hattupuolien toision alkupää pidä maaDOITTAA kanteen? Olen noita kyllä gessussani ja autossakin hypistellyt, mutta ei muistikuvaa että miten.
Viimeksi muokannut: Urpox; 14.06.2024 klo 16:21.
X-ADV 750 , CRF 300L
Ei tarvi. Mä rakentelin vimmoissani joskus -93 suzuki RF:ään normipuolien tilalle noi tulpanhattupuolat ja ihan kaks johtoa, plussa ja maa tulee puolan liittimelle ja muuten puola on kumia ulospäin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tämä murhe selätetty.
Vika löytyi johtosarjasta. Puolan signaalijohto oli sulannut kiinni johonkin toiseen maihin menevään piuhaan ecun läheltä. Lienee ensimmäisessä puolarikossa ottanut itseensä ja jatkossa aiheutti uuden puolan kuumenemisen.
Paska homma etsiä umpeenteipatusta nipusta mutta muutaman tunnin purkamisella löytyi. Kaveri heiluttamassa johtoja oli suuri apu kun sai pienen arvion mistä alkaa kuorimaan nippua.