Aina on mitattu kääntösäde käsittelykokeessa mitä kymmenkunta korttia olen opettanut, kaikki on saaneet kortin eka yrittämällä, pyöriä on ollut CBR125, V-Strom 650, GSX650F, XJ900, Varadero 1000, XRV750...
Aurinkoa, tihkusadetta, runsasta sadetta käsittelykokeissa.
Useimmat ajoittuivat tiukemman "kahdeksikon" aikaan eli kääntösäde + 1,0 metriä.
En väitä etteikö olisi haastavaa suoriutua joillain pyörillä, mutta olen seurannut opetuslupaopettajana 45-vuotiasta joka ei ollut ajanut 30 vuoteen millään kaksipyöräisellä ja silloin aikoinaan mopollakin erittäin vähän.
Ensimmäisellä harjoittelukerralla pysähdyksestä pyörä kyljelleen, ja kuljettajasta itsestään tuntui aivan toivottomalta koko prosessi joka osa-alueella.
Kehittyminen siitä oli todella nopeaa ja olikohan kolmas kerta kun käsittelykoeradalla käytiin, niin ei enää ollut vaikeuksia pyörän käsittelyssä ja oppilaan luotto omaan tekemiseen hyvällä tasolla.
DL650 V-Strom / GSX650F
No hyvä, että tuli muutakin perustetta kuin vain että "näin se on jos A-kortin haluaa".
Tällä voi perustella jälkikasvulle tuota kahdeksikkoa kyllä. Itsellä ei tule tuota assosiaatiota, että irrottaisi jalat jalkatapeilta vähänkään isommissa nopeuksissa jos hitaassa U-käännöksessä käyttää jalkaa maassa, mutta on tuossa perusteessa sentäs nyt joku logiikka.
Hyödyllistä keskustelua tämä kyllä. Kiitos siitä kaikille.
Tuo mitä tässä mainittiinkin, että jossain vaaditaan hidasajona tuo kahdeksikko. Mielestäni pitäisi saada ajaa vähän vauhdikkaammin. Tällä pyörällä se olisi vähän helpompi siten.
PS huomattiin, että oikealle käännös on vaikeampi ja mitattiin, niin peräti 75cm isompi. Nyt tuosta tulee tällä jo pitkälti yli 6m (luokkaa 6.5m) kääntöympyrä (siihen siis vielä 1.5m)...saas nähdä onko inssi tuollaiseen ikinä törmännytkään, että varmana on tendenssi laittaa keilat suppeammalle.
Mistä tulee se äärimmäisen kismittävä tasapuolisuuskysymys, jota ei demokratiassa pitäisi joutua edes pohtimaan, että kun kerran ketterille supermotoille laitetaan 6+1.5m, niin siinä on sääntöön ilmaa 2m ja tässä et ilmaa saa.
Lisäksi pitäisi kaikilla tyyppihyväksytyillä pyörillä olla mahdollisia nämä. Tässä on sen verran tehottomat etujarrut, että vaikka täysillä jarruttaa sillä, niin takarengas on lukossa luokkaa 6m, jotta pysähtyy vaadittuun. En ennen tätä tiennytkään, että kumi voi alkaa haista jarrutuslukituksessakin eikä vain burniksessa. No tämä on hyvää jarrutuharjoittelua en siitä valita, mutta tuo tasapuolisuuskysymys kyllä tulee aika vahvana, jos hylky tulee jarrutuksesta.
Ties jos on kikka3sääntö takataskussa ettei hyväksytä jos pyörä menee lukkoon, ei kai ole?
<p>XV1900</p>
kannattaa varmaan tehdä jotain niille etujarruille jos on noin tehottomat. paremmat palat ja uudet nesteet yms.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Saman verran väistö on kummallekin puolelle:
Vaisto.png
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
Kato. Hyvä kun sanoit.
Katsoin tuon väärin (otin valokuvan Trafin sivuilta ja ehkä vääristää kännykän näytöllä), kun näytti, että tuo 8m kohdalla oleva alin täyskeltainen keila olisi alempana, kuin noiden porttien alin keila.
Mutta eihän se olekaan tosiaan.
Etujarruista: ajattelinkin että palat loppu ja kun näitä kokeita varten vaihdoin hyvän mutta hieman vanhan eturenkaan, niin katselin, että suurin osa paloista on jäljellä eli en alkanut vaihtaa paloja.
Ilmaa ei ole, kun kahva on jämäkkä eikä siten voi nesteetkään vaikuttaa/olla viallisia.
Tuo vaan, kun pyörä on aika painava ja on vain yksi levy edessä, niin sehän puolittaa jarrutehon jo normaaliin pyörään nähden.
Poika ei ole marjanpoimija ja sanoi, että kaikilla sormilla puristaa täysillä. Tällä etujarrulla se "hyvä" puoli ettei tarvii pelätä eturenkaan lukkiutumista varmaan edes sateella.
Kaksi mäntää siinä taisi sentäs olla. Katsoin että satula liikkuu akseleilla, mutta täytyykin tarkistaa se vielä uudestaan. Yläpää liikahteli silminnähden, mutta alapää oli vähän tulkinnanvarainen, niin täytyykin syynätä uusiksi!
PS mainittakoon Googlen hakukoneelle muistiin, että kun tuossa kohtalontoverit tuskaili Hervannan Ajovarman pihassa, että kahdeksikon merkkejä ei ole maalattu, niin Pirkkahallilla rautatien päässä ja Tampereen puoleisella "kaistalla" on. Täytyy vielä ajan kanssa mitata ne. En ole mittaamatta ihan varma oliko niissä jotakin pielessä.
<p>XV1900</p>
Olisiko hyviä neuvoja:
On isolla opettelulla ja ajankäytöllä opittu nyt ajamaan väistökokeet jalka ilmassa (muuten osuu jalka merkkiin), mutta ei tule mitään, kun jalkatappi osuu väkisin merkkiin.
Voitte uskoa että fiilikset ei oikein ole hyvät. Kahdeksikkoa ei ole ehditty harjoitella nyt yhtään tämän kikkailun vuoksi. Ja liikenteessäajoa ei ollenkaan, mutta sehän on se mitä ei tarvitse opetella vaan tämä on se tärkeä.
Ei kai oikein ole helppoa nostaa jalkatappeja ja pakoputketkin taitavat jo olla ihan parin millin päässä.
Katsoin nuo pyörät läpi, mitä tuossa joku luetteli, niin eihän niistä mikään ollut custom vaan ihan eri sfääreissä kallistusvarat (ja customeisskin on eroja, että joitain voi kallistaa enempi).
Olen kysynyt lainapyörää autokoulusta, mutta menee niin myöhäiseksi että liian iso riski että tämä kesä oli tässä kortin osalta ja että teoriakoe uusiksi ensi keväänä. Nuorelle tuo on aikas iso takaisku kuten ymmärtää saattaa.
Pyöräkaupoista olen kysynyt vuokralle, mutta eivät anna "kortittomalle".
Kellään tutulla ei ole sopivaa pyörää.
<p>XV1900</p>
Käsittelykokeen on tarkoitus varmistaa kuljettajan kelpoisuus hallita riittävästi pyörää, jotta ajaminen on turvallista. Jos jossain ajokoepaikassa on puutteellinen testipaikka, se on toki ongemallista, mutta mielestäni kokelaan mielipaha on toisarvoinen asia sen suhteen, että lähtee liikenteeseen harjoittelemaan tilanteessa, jossa pyörän perushallinta on puutteellista.
Ei myöskään kuulosta turvalliselle, mikäli aloittelija lähtee liikenteeseen tai edes ajokokeeseen pyörällä, jonka jarrujen toiminnassa on toivomisen varaa.
Mopokokeen jarrutesti meni juniorilla läpi 25-vuotta vanhalla rumpujarrullisella, vaikka inssi epäili etukäteen. Jarrut olivat kunnossa ja jarrutusta oli harjoiteltu.
Pyörän kallistusvaraan viittasin.
Juu ei saa olla vikaa jarruissa. Eikä olekaan vaan tosiaan pyörissä kun on parempia ja tehottomampia jarruja. No nyt vaikuttaa ettei tuo jarrutus ole ongelma, kun poika osaa vetää takapyörä lukossa, niin pysähtyy kyllä.
Miltä kuulostaisi jos B-kortin inssiajossa ei kaikki tyyppihyväksytyt autot suoriutuisikaan vaatimuksista. Tasapuolisuus....
<p>XV1900</p>
"että lähtee liikenteeseen harjoittelemaan tilanteessa, jossa pyörän perushallinta on puutteellista."
veikkaan että lähes 100% on näin silti.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ihan totaalisen kylmistähän sitä itsekin tämä mp alotettiin, koskaan lahja-A:llani edes istunut prätkän päällä kun eräs innokas kauppias tyrkkäsi allekirjoittaneen 750cc koeajolle ja oma luonto kun ei antanut periksi kieltäytyä tuosta mahiksesta. Hän sen pyörän vielä lämmittelikin valmiiksi liikkeen pihassa, esitteli siinä samalla hallintalaitteet, vaihdekaaviot yms. ja toivotteli hyvää matkaa, joten ei kun jalkaa satulan yli ja![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
On ne Hervannassakin maalattu kuvan mukaisiin kohtiin takapihalle. Laitoin tuollaiset matalat oranssit kartiot maalattujen täplien päälle, että erottuvat valokuvassa.
20240614_222239.jpg
Kahdeksikkoa edeltämässä on hidasajon pätkä. Hidasajosta pysähdytään ennen kahdeksikkoa ja jatketaan saman tien kahdeksikkoon.
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
Veikkaamalla voi voittaa, mutta epäilen väitettäsi.
Vuosi ja pari tuhatta kilsaa mopolla, parhaassa tapauksessa osa maastossa ja liukkaalla, niin mikäli perushallinnalla tarkoitetaan käsittelykokeen mukaista ajotaitoa ( kuten tässä tarkoitin ), niin aika peruskauraa pitäisi olla.
Nollakokemuksella ja mahdollisimman vähällä harjoittelulla tilanne on varmaankin tuo, mutta onneksi on tuo hallintakoe. Ihan ajokokelaan omaksi turvaksi.
Hmm, 2010 kun ajoin oman A-kortin niin jarrurtustestin jälkeen insinööri heti kysyi että ONKO ABS, sanoin että ei ole.... Siihen se sitten että ok, tehokas jarrutus. Jäi asvalttiin mustaa katkoviivaa.... Jäin siihen muistikuvaan että hylkäys olisi tullut jos rengas olisi mennyt lukkoon ja että ABS:lla se olisi tulkittu lukkojarrutukseksi.Nykyään tietty tulkinnat voi olla eri.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
On tämä kyllä byrokratian viimeinen kukkanen...
Muistan jonkun sanoneen ettei saisi rengas mennä lukkoon.
Onko tästä takataskusäännöstä kellään lisätietoa? Että ei hokkuspokkus riitäkään että pysähtyy JA olkapäät on oikein JA leuka näin JA katse noin JA jalka näin. Vaan että löytyykin vielä sääntö nro15, ettei saa lukkoon mennä takarengas.
Ostimme Motonetista Yokon moottoripyörähanskat, jotka sopivat tähän kahdeksikon trialkikkailuun, eikä purista tai ole liian väljät. Pyörän takia tulee niin paljon takkiin, että pitää muuten olla tiptop vehkeet. Mutta tuleeko takataskusäännöllä hylky, kun niissä on vain sormisuojat eikä rystyssuojia?
<p>XV1900</p>
Ei varmaa tietoa, mutta voisiko tutkinnon vastaanottaja tulkita, ettei lukkojarrutus ole pysäyttämistä hallitusti ja takajarrun käyttö ei siten riittävän hyvällä tasolla.Tehtävässä mitataan ajokorttia suorittavan taitoa pysäyttää moottoripyörä tehokkaasti ja hallitusti.
Jarrutus on aloitettava moottoripyörällä vähintään 50 km/h nopeudesta. Tehtävässä arvioidaan jarrutustekniikkaa ja jarrutukseen käytettyä matkaa, ei jarrutuksen aloituskohtaa.
Tehtävä arvioidaan kokonaisuutena ja siinä on erityisesti arvioitava etu- ja takajarrun käyttöä, katseen suuntausta ja kuljettajan asentoa.
Suzuki GSX 1400 -02
Kawasaki VN1500 Classic -96
Yamaha FZS 600 -03
Honda CBR 600F -90
Viime kädessä tuossa on kysymys ajokoeohjeen virkkeestä, ”Tehtävässä mitataan ajokorttia suorittavan taitoa pysäyttää moottoripyörä tehokkaasti ja hallitusti”.
Jos suoritus tehdään ”jarrut pohjaan, silmät kiinni ja herran haltuun” -menetelmällä niin se ei ole hallittu. Mutta jos joku hylkää kokeen pelkästään sen vuoksi että takajarru sattui lukkiutumaan, niin minusta se on traficomin ohjeen vastaista, jos pyörä oli hallinnassa ja pysyi ajolinjalla. Arvosteluohjeessa kun kuitenkin sanotaan, että ”tehtävässä arvioidaan jarrutustekniikkaa” ja ”tehtävä arvioidaan kokonaisuutena”.
Ajokoeohjeessa lukee, että pitää olla ”tieliikennekäyttöön tarkoitetut suojilla varustetut moottoripyöräilijän ajokäsineet”. Jos kyseessä on jotkut motocross-käyttöön tarkoitetut kangashanskat joissa on jotain kumia sormien suojana niin melko varmasti tulee hylky, koska ne nyt eivät varsinaisesti ole tieliikennekäyttöön tarkoitetut. Mutta ei tuossa myöskään rystyssuojaa suoranaisesti yksilöidä, tai että suojien pitäisi olla kovat.Ostimme Motonetista Yokon moottoripyörähanskat, jotka sopivat tähän kahdeksikon trialkikkailuun, eikä purista tai ole liian väljät. Pyörän takia tulee niin paljon takkiin, että pitää muuten olla tiptop vehkeet. Mutta tuleeko takataskusäännöllä hylky, kun niissä on vain sormisuojat eikä rystyssuojia?
Se on juuri näin. Eikä edes tulkintakysymys. Pelkän takajarrun lukitseminen ei anna näyttöä vaadittavasta "Tehtävä arvioidaan kokonaisuutena ja siinä on erityisesti arvioitava etu- ja takajarrun käyttöä, katseen suuntausta ja kuljettajan asentoa" -osaamisesta. Kuivalla 14m ei ongelma. Piikkisen saa pysähtymään seitsemään. Meillä oli myös ongelma siinä että ledinopeusmittarissa oli suuri viive, joten nopeissa käänteissä ei aina tiennyt oikeaa nopeutta. Pari kertaa jäi nopeus alle rajan vain sen vuoksi.