Jälkikasvu menee aika kankealla ja epätyypillisellä pyörällä (Yamaha XVS) käsittelykokeeseen.
Siinähän pitäisi mitata kääntöympyrä, mutta on tiedossa etteivät aina mittaa, niin kiinnostaa, että missä kohdin keilat on siinä kahdeksikon ajossa ns vakiona?
Olisiko tietoa yleisesti tai erityisesti Tampere Hervanta?
Jos ovat jo oletusarvoisesti leveällä, niin ei kannata ottaa puheeksi mittaamista, kun sitten kostoksi pian laitetaan kapeammalle.
Hämää, kun Trafin omassa videossa jollakin erityisen kääntyväisellä pyörällä mittaavat muka 6m ja oikea olisi alle 4m varmasti tuolle, jos stopparia vasten kääntää. Ihan kun ukkeli ei kääntäisi täysin mitatessaan, jotta kööri menee takki auki kokeeseen hylättäväksi. Hylkyjähän ropisee tuosta trialtestistä isoja määriä.
Tuohon 6 metriin kun lisätään se 1.5m, niin 7.5m olisi jo XVS:llekin helppo. Pelko on jostakin 3.5m+1.5m halkaisijasta miinus keilojen halkaisija 20cm (mitataan keskipisteestä keskipisteeseen), niin se on käytännössä mahdoton XVS:lle.
Joillakin paikkakunnilla autokoulut ovat merkinneet joillekin parkkiksille noita kohtia, jotka varmaan on oletusleveydessä, mutta en tiedä onko Tampereella missään.
<p>XV1900</p>
Kävin harjoittelemassa käsittelykokeita Hervannassa A-katsastuksen pihalla ennen MPEAK-kouluttajakurssille osallistumista. Sinne oli tehty maalimerkinnät asfalttiin keilojen paikkoja varten. Paikka on aika syrjässä asutuksesta, niin maltillisella kaasun käytöllä ei mielestäni häiritse harjoittelu ketään.
Hidasajon käsittelykokeen paikalla oli muistaakseni maalimerkinnät eri leveyksille ehkä puolen metrin tai metrin välein.
Käytiin siellä myös siskon pojan kanssa harjoittelemassa ennen A1-käsittelykokeita. Ajokokeen vastaanottaja pyysi poikaa aluksi taluttamaan pyörän kääntösäteen mittaamiseksi ja laittoi keilat sen perusteella. Oltiin harjoiteltu niin, että pyörää kallistetaan kääntymisen puolelle kuskin alla. Kokeen vastaanottaja pyysi tekemään tehtävän siten, että kuljettaja istuu pyörän päällä ihan suorassa eli siten kannattaa harjoitellakin. Katseen/pään kääntäminen reilusti käännöksen suuntaan ja kytkinkontrollilla eteneminen, niin kyllä harjoittelun jälkeen onnistuu.
Kokeen vastaanotto ei ollut mielestäni tiukkapipoista. Tarkoitus vain katsoa, että pyörän käsittely on varmaa. Pojalla meni jarrutus vähän pitkäksi, kun kevarin jarrut eivät olleet häävit ja painava kuski, mutta tutkinnon vastaanottaja totesi, että teknisesti jarrutus oli OK ja hyväksyi sen.
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Meillä oli kyllä täällä Helsingin itäpuolella aika tiukkapipoista. Jos jarrutus meni pitkäksi niin se on kylmä hylky. Samaten kävi jos ajoi liian nopeasti hidasajo osion tai sen käsittelykokeen. Sen vuoksi sanoisin että moottorin käynnillä on siinä väliä, liittyen mahdolliseen stumppaamiseen. Jos joku vetää kustomilla oikeasti käsittelykokeen läpi sen pitäisi saada kortti jollain tammenlehvillä ja briljanteilla tms...![]()
Pyörä kääntyy paljon tiukemmin jos sitä kallistaa sisään allaan, mutta aloittelijalle ei oo helppo sekään.
sitä joskus sanoin, että vaikka on ajanut kymmeniä vuosia mp:llä niin vaikea se pujottelu on varsinkin epätyypillisellä pyörällä. esim stumppausvaara, vähäinen kääntösäde tms.
omassa käsittelykokeessa joskus 90 luvulla moni joutui ajamaan sen autokoulun enduroilla, esim yamaha dt125 jotka oli takajousitus madallettu. jolloin se on pitkä keulainen kuin customi. sitten yksi kaveri tuli vanhalla cb125 sella, siinä kääntyy ohjaus lähes poikittain ja pyörä on pieni, joten ne sen ajolinjat oli täysin väärin ihan keilan vierestä ja silti se kääntyi siitä.
tommosesta customista voisi tietysti vähän laskea keulaa läpi kolmiopaloista jolloin se kääntynee tiukemmin. mutta ero on varmasti niin pieni että tuskin maksaa vaivaa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ok, kiitos kommenteista.
Kumpa olisi Trafin videon mukainen 6m + 1.5m. Kääntöhalkaisija plus 1.5m tuntuu aivan mahdottomalta kaikkien kikkojen avullakin, mutta ei kai se customilla pitäisi olla sen vaikeampi kuin muillakaan, kun tuo sama 1.5m lisätään kaikille (siis jos se tosiaan mitataan).
Ei se 50km/h väistökään ole helppo tuolle. On todella harmi kun speksit eivät ole selkeät. Ohjesäännössä lukee, että "aloitusporttien välissä on oltava 50km/h". Mutta pitääkö porttien välissä koko matka olla 50 vai jossakin kohtaa porttien välissä eli ekojen keilojen kohdalla - onko kellään visioita?
On ikävää käydä selvittämässä tällaisia 40 eurolla ja sitten saat kesätöihin sopivan ajan kuukauden päähän ja se meni se kesä ja opetuslupamaksu ja teoriakoe siinä hukkaan pian
Väistökokeessa aloitusporttien väli on 3metriä, mikä on iso osa koko matkasta väistettäviin keiloihin, joka on jälkimmäisten aloitusporttien jälkeen 8m.
Jos tuolla on vauhtia 50km/h jälkimmäisellä aloitusportilla, niin ei väistö onnistu, kun on jo pakoputket maassa. Ja kun ohjeessa sanotaan, että "käyttöjarrujen käyttö on kielletty" niin saa käsityksen, että saa kaasun sulkea. Tuossahan on varsin tehokas moottorijarrutus, niin tuo 3m todella vaikuttaa.
Näyttäisi ohjeessa olevan väistö oikealta vain 1m kierto ja vasemmalta 2m. Outoa, jos oikealta kierto on puolet helpompi. Olenkohan tulkitsemassa väärin tuota. Eikö kannata kiertää oikealta jos saa valita (netissä oli yksi video, että sai itse valita)?
Viimeksi muokannut: TPV; 30.05.2024 klo 16:55.
<p>XV1900</p>
Väistössä tosiaan jos jarruvalot edes välähtää, se on hylky laakista ja ei kun yrittämään uudelleen. Ja sen väistösuunnan inssi kyllä kertoo jo ennen väistöön lähtemistäkin, kummalta puolelta hän sen haluaa. Mekin ensin treenattiin oppilaan kanssa niin että itse seisoin radan päässä ja kun oppilas oli aloitusporttien kohdalla, viittasin vasta siinä vaiheessa kummalta puolelta pitäisi sillä kertaa väistää. Ai miten niin "pikkasen" haasteellisempi case. No seuraavalla treenikerralla radalla oli jo autokoulunkin oppilaita ja ammattiopettaja mulle ihmettelemään mitä ihmettä mä siellä oikein huidon![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Se väistö meni meillä siten että vastaanottaja katsoo tutkalla saapuvan pyörän nopeuden. Itse ymmärsin
ohjeen mukaan ettei nopeus saisi laskea. Ei ole ihan läpihuutojuttu edes normipyörällä. Kannattaa kuitenkin vielä kysyä tarkistaa oliko se vain väistöön asti.
Se 30 km/h portit-tehtävä pitää tehdä tasavauhdilla, mutta siinä 50 km/h väistössä saa moottorijarruttaa. Eli vauhtia pitää olla 50 km/h aloitusportilla ja väistön aikana nopeus laskee moottorijarruttaessa.
Ja siinä hidasajossa se alueen leveys on kääntöympyrä + 1,5m. Kokeen vastaanottajan pitäisi se kääntöympyrä mitata.
Muistan aikojen takaa, kun käsittely tuli kokeeseen. Autokoulussa oli kyykkypyörä piikki, joka ei taipunut mitenkään senaikaisilla ratamitoilla. Opettajana oli moottooripyöräpoliisi, joka tuskaili radan kanssa. Hänkään ei saanut pyörää taipumaan, mutta oman virkapyöränsä sai taipumaan hyvin radalla. Mitään joustoa ei tutvo antanut, joten autokoulun oli pakko vaihtaa pyörä enduro malliseen.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Kiitos.
Juu se 30km/h tehtävä pitää ajaa vakionopeudella.
Mutta uskon kanssa että tuossa 50km/h tehtävässä saa moottorijarruttaa. Mutta se, kun siinä on 3m välein ne "aloitusportit", niin saako hellittää kaasun jo ekoilla keiloilla.
Ellei saa niin tuo ei kyllä oikein millään selviä tuosta tehtävästä = ollaan tilanteessa, että liikenteeseen on tyyppihyväksytty pyörä jolla ei voi suorittaa vaadittuja kokeita. Eikö näissä pitäisi ajajan taitoja mitata eikä leikki olisi tällaista...
No, ostetaan uusi eturengas, jotta pysähtyisi hätäjarrutustehtävässä. Yksi jarrulevy edessä + rumpujarru takana + kuski 130kg + varsin painava pyöräkin itsessäänkin jo.
<p>XV1900</p>
Joo.
Sen nopeuden pitää olla vähintään 50 km/h "aloitusporttien välissä", eli sillä 3 metrin matkalla. Eli kun tulee sille alueelle niin kaasu pois ja työntöohjaamaan.
Ja se väistö työntöohjauksella kannattaa jo aloittaa tuolla 3 metrin alueella siten että ohjaa pyörän ihan väistösuunnassa olevan keilan vierestä, näin saa enemmän tilaa ja aikaa väistön tekemiseen.
Tuo koe voi toki olla haastava tuolle pyörälle. En tiedä. Olen noita väistöjä koittanut, ja on niissä tekemistä ketterälläkin pyörällä, aika päättäväisesti saa ohjata ja kannattaa tosiaan aloittaa se käännös jo tuolla 3 metrin alueella, osumatta tuohon keilaan toki.
Mietin että olisko mahdollista saada lainaan joku ketterä nakupyörä hyvillä ABS-jarruilla tuota koetta varten?
Mikä sitten on "ketterä"
Oma oppilas jo parin yrityksen jälkeen sai tuon ison rosvoni taittumaan ihan hienosti keilojen muodostelmaan. Toki juuri tuolla "ennakkoon" aloittamalla ihan niiden porttikeilojen juuresta jo valmiiksi hiukan väistön suuntaan ajaen. Kuiva lämmin puhdas asfaltti, niin varsin rohkeasti sitä saa kyllä kantata ilman pelkoa että renkaat pettäisi alta. Josta tulikin mieleen entäs jos kokeen vastaanottopäivä onkin kovin sateinen? Siinä saa jo tosiaan olla melkoinen maakari että sen pyörän saa/uskaltaa taittaa hyväksytysti tuohon väistöön. Voi olla kokemattomalle oppilaalle jo miltei tekemätön paikka![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Sillä sateella ei ole vastaanottajalle sitten minkään valtakunnan merkitystä. Tätähän kirosin kun poika joutui tekemään kokeen jarrutuksen märällä asvaltilla. No ei absia ja nokilleen. Puhutaan turvallisuudesta mutta ajatetaan sateella normaalisti, ei minun mielestä ole turvallinen tapa toimia.
Toisaalta jos käsittelykokeessa märällä jarruttaa itseltään keulan alta ja kaatuu, niin kyllä ainakin minulle herää kysymys, että onko osaaminen liikenteessä tarvittavalla tasolla. Tasa-arvoinen tilanne ei toki ole kuivalla koetta suorittaviin verrattuna, se on selvää.
Sääolosuhteita ei ikävä kyllä oikein pysty vakioimaan.
Mutta ehkä tästä keskustelusta voi vetää sen johtopäätöksen, että autokouluilla on paikkansa. Koulupyörät on (yleensä) ketteriä nakupyöriä ABS-jarruilla ja hyvillä, märälläkin asfaltilla pitävillä, renkailla. Siis sen kaltaisilla pyörillä, joilla kokeesta läpipääsy on helppoa kunhan kuski tekee osansa.
Tässä puhutaan nyt hieman eri asioista. Väistökin on ollut tehtävä joissain kokeissa pahimmassa tapauksessa jäisellä alustalla vaaditulla 30 kmh nopeudella. Siinä voi sitten näyttää onko osaaminen liikenteessä riittävällä tasolla.
Testitilanne on itsessään jo sen verran stressava että olosuhteitten huonontuessa kokeessakin voisi kyllä minun puolestani pitää pienempääkin vauhtia kokeen osioissa. Normaalissa ajossa ainakin itse hiljennän sateella.
Mielipiteitä on yhtä monta kuin kuskejakin. Itse mietin asiaa niinpäin, että useimmat meistä varmasti ajavat varsinkin taajamanopeuksissa liikennevirran mukana satoi tai ei, niin valmius hallittuun tehojarrutukseen on tarpeen, ja siellä peliin liittyy myös ajoratamaalaukset, kaivonkannet ja muiden liikkujien arvaamaton toiminta.
Miten stressaaviksi tilanteet kukin kokee, se riippuu persoonasta. Mutta toisaalta, jos on treenattu niin että vähintään yhdeksän kertaa kymmenestä menee heittämällä läpi, niin ei luulisi liikaa stressaavan. Jos taas ollaan osastolla fifti-sixti niin varmaan puntti tutisee. Jäisellä kelillä käsittelykoetta suorittava voi etsiä syyllistä ihan sovinnolla peilistä.
Kenenkään ei koskaan kannata ajaa liikennevirran mukana ylikovaa. Nopeus kannattaa sovittaa tien kitkakertoimelle sopivaksi liikenne virrasta huolimatta.
Peiliin katsominen ei välttämättä auta siihen että tuli pakkaskeli sovitulle päivämäärälle, ja koeaika on varattu 2 kk etukäteen. Keliähän ei voi varmasti tietää ennen kuin juuri ennen koetta. Yhden koeajan voi varata kerrallaan. Kun siirrät koeaikaa, siirtyy se kesän kiireisimpänä aikana taas kuukausia eteenpäin. Ja ikävä kyllä, joskus kelistä johtuen ajosta voi tulla vaarallista, koska nopeudesta ei tingitä.
Koettahan voi käydä kokeilemassa esim Porvoon ajovarmalla. Siellä on noin 70 m suora kaarteen jälkeen jossa piikkisellä tulee saavuttaa riittävä nopeus, väistää, ja jarruttaa ennen mutkaa. Tässä paikassa tarvitaan harjoittelua jo riittäävän väistönopeuden saavuttamiseksi piikillä koska kiihdytys on aloitettava edeltävässä kaarteessa. Saati sitten kun pitää vielä jarruttaa sen jälkeen ettei mene pusikkoon. Tarjoan bensat ja pullakahvit sille joka tekee väistökokeen piikillä edes sateessa siinä paikassa. Jos sen väistön tekee sääntöjen mukaan kun tien pinta on jäinen niin tarjoan rommipullon. Todistan tapahtuman mielelläni vierestä ja annan henkistä apua jos käy hassusti.
Aiempaa keskustelua ongelmasta:
Motouutiset
Bike
Motouutiset
Kyllä se koetilanne aina vaan jänskättää, vaikka kuinka homma olisikin ns. handussa - jopa opettajaa
Tuo on kieltämättä hiukka erikoinen paikka kokeen vastaanottamiseen, siellähän mekin oppilaani kanssa käytiin Bandulla koe suorittamassa ja juuri tuo vauhdin kelaaminen siinä alkukaarteessa tuntui olevan se pahin paikka koko hommassa. Meni meinaan tuo nopea väistö vasta 3. kerralla läpi kun aina oli kuulemma oppilaalla muutama km/h liian vähän nopeutta ja kelistä tuo todellakaan ei ollut kiinni eikä tuon ison ABS-Banduni kyvyistä![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kiitos hyvistä vastauksista ja näkökulmista.
Onko muuten visiota, että katsoiko jälkimmäisten aloitusporttien kohdalla tuon nopeuden?
Että onko juuri tuo skenaario mitä pohdin, että jos nopeus on ok ekojen aloitusporttien kohdalla, mutta ei enää 3m päässä jälkimmäisissä aloitusporteissa...
Ps eilen jo meinasi pyörä olla tantereessa tuossa mielestäni älyttömässä kahdeksikon trialpelleilyssä, jossa pitää käyttää kikkaa A, B ja C ja pitää leuka näin ja olkapää noin ja jarruvalon pitää palaa näin, tai hylätään, vaikka suorittaisi tehtävän määräysten mukaisesti. Normaali U-käännöksessä, etenkin jos se pitää ajaa mateluvauhtia kuten kokeessa, laitetaan se jalka ihan normaalisti maahan kun ei edes hidasta käännöksen tekoa, mutta "riskillä vaan kaasua ja kytkintä, ei mitään jalkaa".
No oli näky kun tuon painoisen mopon kylki oli jo melkein maassa, niin oppilas joka ei ihan höyhensarjalainen ole, niin vain voimalla pysäytti sen kaatumisen vähän ennen kolinaa. Liekö jäi vähän takaraivoon kuitenkin.
Ihan hyvä idea tuo autokoulun pyörän lainaaminen mitä joku ehdotti, mutta pitäisi pari ajotuntia ottaa sillä ja saako pyörää lainaksi kesätöistä sopivalle koehetkelle. Plus mitähän maksaa, kai alkaa lähestyä 1000 euroa.
Jos sadepäivä osuu, niin ei nuo jarrutukset kyllä onnistu tällä pyörällä. Se on aika vahva tuntuma nyt.
Varmaan mittasitte kääntöympyrän tuosta, niin muistatko mitä oli?
Sanoitko muuten jo, että mittasiko Ajovarman tyyppi ympyrän vai vetikö hatusta?
Koeajoin kerran tuollaisen 1250 Banditin, muistaisin että aika ketterältä tuntui.
Ihmettelen suuresti sitä trafin videota, missä ketterän näköisellä pyörällä muka on 6m halkaisija?!!?
Me olemme toistaiseksi vain lisänneet 1.5m kääntämällä mittaamaamme ympyrään eli ei ole tullut mitattua tarkasti, mutta sanoisin, että on alle 4.5m halkaisija ja akseliväli on ihan eri luokkaa.
<p>XV1900</p>
Jos on epäselvää mikä kääntöympyrä on, tai on muuten tavallisuudesta poikkeava pyörä, se kääntösade kannattaa aina mittauttaa. Mun mielestä vastaanottajan (Ajovarman kaveri) tulee se pyydettäessä selvittää. Säännöt yksiselitteisesti sanoo että koealueen leveys on kääntösäde plus tietty määrä.
No inssillä oli joku epämääräinen tutkan kaltainen härveli kourassa, jolla noita nopeuksia mittaili. Se että kuin tarkka ja missä kohtaa mittaus tapahtui, niin siitähän ei ole mitään varmuutta. Jotenkin vain muistelen oppilaan sanoneen että sillä vimosella kerralla Bandun mittarissa oli jo 60km/h (alkoi kuulemma kyrsimään moinen nipotus) ja mitä olen itse tuon Banduni mittarin tarkistanut, niin tuossa kohtaa GPS-nopeus on jo 57km/h. Inssi sano sen vimosen jälkeen että vähän oli sekin vielä hilkulla, mittasi kuulemma 52km/h
Ei mitattu. Inssin vaan asetteli keilan siihen keskimmäiseen niistä 3 vaihtoehdosta mitä niitä täpliä asfaltissa valmiina oli. No ei sillä, me oltiin aina treenattu niin että mahtuu jopa sillä tiukimmallakin vielä kurvaamaan ja nythän tuossa kokeessa oli sitten sitä tyhjääkin tilaa vaikka kuinka.
Tuota nopeaa väistöä lukuunottamatta hommahan oli pala kakkua, missään kohtaa ei oltu edes lähellä etteikö olisi kyseinen osa läpi mennyt. Jarrutuksessakin kun pystyi pyörällä huoletta survaista sen mitä kehtasi ABS:n huolehtiessa tarvittaessa lopuista. Oppilas vielä otti kokeen jälkeenkin kirjaimellisesti kun inssi sano että taluttaen pyörä toimistolle paperihommiin, niin hänhän sitten talutti, kypärä päässä kuten laki sanoo. Pikkasen kyllä rupesi siinä helteessä jo soijaa pukkaamaan, se mäkihän ei nyt kovin jyrkkä ylös ole tulla mutta kuitenkin. Meinasi ettei per...le rupea inssi vaan enää siinä kohtaa sanomaan, sen verran lähellä oli jo ajolupa kädessä![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
^Ok.
Käytiin Hervannan Ajovarmalla ja kaikki muut merkinnät siellä on mutta suureksi hämmästykseksi siellä ei juuri kahdeksikon merkkejä kertakaikkiaan ole missään.
Paikalla oli myös toinen pariskunta haeskelemassa niitä ja totesivat saman.
Hitto, jos koirat kauhealla vaivalla mittailevat ne mitalla joka kerta, ettei vaan kyykytettävät pääse näkemään leveimpiä ja kapeimpia keilamerkkejä ja pohtimaan, että jos tuohon tällätään keila niin pyytäkö pyöräkohtaisen mittauksen vai ei.
Aiemmin ehdotettiin, että jos pyytäisi autokoulusta helpon pyörän lainaan. Kysyin huvikseni niin vastaus veti maton alta: ajo-opettaja sanoi raadollisen rehellisesti, että XVS:llä pääsee yhtä helposti kokeesta läpi kuin heidän pyörällään. Kai tuo sitten pitää uskoa ja junnata tätä pelleilyä vielä lisää.
Onkohan järkeä, että oikea liikenteessäajo on tämän opetuksen painotuksesta 1% ja 99% on tällaista pelleilyä miten tämä opetuksen ajankäyttö nyt ohjataan. Oppilas itsekin on sitä mieltä, että entinen kauhuhetki eli inssiajo on lasten leikkiä vs tämä trialpelleily.
Ei liene epäselvää, että sanon oppilaalle että KYLLÄ, kun liikenteessä todellisessa elämässä teet ohjaus rajoittimessa U-käännöstä vauhdilla 2km/h niin SAAT LAITTAA sen jalan maahan.
<p>XV1900</p>
Kieltämättä se nyt tuossa vaiheessa tuntuu juuri tuolta, mutta on tuolla "trialilla" myös se omakin pointtinsa juurikin siinä pyörän käsittelyssä. Hommat kun on ladattuna sinne selkäytimeen, niin ei iske paniikki päällensä kun tuolla tienpäällä joskus se hätätilanne kuitenkin tulee vastaan, isompi tahi pienempi. Samanlaista "ruosteenpoistoa" sitä tulee tässä itsekin aina keväisin harjoiteltua, vaikka yli 20v on näillä vehkeillä jo päristeltynä menox.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Käsittelykokeessa on joitain perusteltavia osioita, mutta myös puutteita. Itse muuttaisin ensinnäkin vaatimuksia kelin huomioiviksi testissä. Testin tulisi olla samanlainen kaikille, ja erilaiset olosuhteet asettavat kuskit lähtökohtaisesti eri asemaan. Huomasimme myös että eri toimipisteissä on hieman eri tulkinnat säännöistä, esim. hidasajolle. Jotkut vastaanottajat olivat mm. sitä mieltä että kahdeksikkokin tulisi ajaa hidasajona. Jotkut taas antavat ajaa kahdeksikkoa ykkösellä hieman tyhjäkäynnin yläpuolella (jolloin esim. stumppaamisen riski on paljon pienempi) ja jotkut edellyttävät sitä kytkimellä luistattaen ja takajarrua painaen (joka on ainakin dekadin verran vaikeampaa). Hidasajoa en kyllä muutenkaan koe kovin tarpeelliseksi. Kuka helvetti niin ajaa siviilissä. Ennemminkin laatisin tehtäviä, mitkä vastaavat liikenteessä toimimista paremmin, normaalia ajoa, pysähtymistä, liikkeellelähtöä ja ennakoivaa ja ympäristöä havainnoivaa katseen käyttöä.
Mikäli hidasajossa on hiukankaan ongelmia kytkimen kanssa kannattaa eturatas vaihtaa niin pieneen, kun on saatavilla. Pienentää nimittäin välitystä aika kivasti. Eikä maksa paljoa, mutta pyörätyypistä riippuen kannattaa huomioida mahdollinen mittarivirhe.
Koe ei huomioi eroja sään tai pyörän suhteen, joten niillä on vain mentävä, mikäli haluaa kortin.
Läpipääsyyn voi myös vaikuttaa inssin kuukauden hylkäysprosentti. Julkisen salaisuuden eli huhun mukaan, Trafi haluaa kuukausittain vakiohylkäysmäärät, kuten katsastuksissakin.![]()
Pyörän kääntöympyrä kannattaa mitata jo ennen kokeeseen menoa ja harjoitella koetta sen mukaan. Mittaus on tehtävä pyörä pystyssä, että tulos tulee oikein. Pyörän kääntösäde on pystyssä suurempi kuin kallistettaessa ja luotettavinta on tehdä mittaus täysympyränä. Kaiken varalta molempiin suuntiin, puolissakin voi olla eroa.
Hitaiden käsittelytehtävien yhtenä tarkoituksena on opettaa ajamaan kuskia jalat jalkatapeilla, eikä ajamaan jalat maassa. Kokeneellakin kuljettajalla jalat voivat irrota jalkatapilta vahingossa, kun tulee joku yllättävä tilanne. Silloin ajoasento hajoaa ja kuljettaja ottaa kiinni ohjaustangosta. Kuljettaja ei voi ohjata pyörää enää haluamaansa suuntaan.
Kun jalat eivät ole jalkatapeilla, ei ole kontrollia myöskään takajarruun, silloin hidasajossa hiljentimeksi jää vain etujarru. Sillä taas kaataa helposti pyörän varsinkin, jos ohjaus on kääntynyeenä.
Kovemmissa vauhdeissa jalkojen irrooittamisrefleksi jatkuu helposti, jos siitä on tehnyt tavan itselleen. Jos jarrutuksessa etupyörä vähän luistaa, jalat tapeilta irroittamalla menetetään takajarru ja taas lähtee ajoasento purkaantumaan ja kuski roikkuu ohjaustangossa.
Jos hidasajotekniikka on kunnossa eli kuski osaa pitää tasapainon ohjaamalla ja alakropan kiinni pyörässä, ei nykyinen käsittelykoe ole paha rasti. Itselle ekaa kertaa uutta käsittelykoetta ajaessa vaikeinta oli hahmottaa, mistä välistä pitää ajaa ja minne pysähtyä. Sekin on sitä treeniä, mikä kannattaa tehdä ennen kokeeseen menoa.
Janne
www.urheilukuvat.net
En ole ketjua lukenut läpi, mutta mp:n kääntäminen hiljaisessa vauhdissa onnistuu ihan meiltä jokaiselta kun siirtää painonsa ulkokurvin jalkatapille. Siis siten että todellakin (hullun lailla) painaa ulkopuolen tappia kengänpohjallaan. Tuolla tavoin siis tasapainotetaan pyörä kun sitä "keskipakoisvoimaa" ei hiljaisen vauhdin takia ole tekemässä sitä tasapainottamista.
Toki tuo(kin) vaatii harjoittelua, jotta toiminta automatisoituu.