Eikös se ole katsastuksessa selvä peli että ajopeli menee ajokieltoon jos löytyy päästömanipulointia? Sakko kaiketi siinä tapauksessa jos löytyy tien päältä ajelemasta manipuloidulla vehkeellä?
Born to be middle aged.
Vaikea se on kotikonstein asiaa selvittää. Sen nyt voi katsoa, että katti on putkessa (tosin se saattaa olla suolistettu) ja EGR ei ole näkyvästi tulpattu. Softamuutoksia aikalailla mahdoton selvittää. Hyvin tehty softa ei tee vikakoodeja.Mistäs sitä näistä vanhoista käytettynä ostetuista diiseleistä tietää että onko jotain poistettu?
Katsastuksessa ne saattavat tehdä päästökokeen silti vaikka muualla mitatun päästölapun kanssa katsastukseen menee. Vanhan diiselin kanssa hyvä keino on käydä polkemassa sitä huolella motarilla ennen katsastusta. Pienimmällä mahdollisella vaihteella vedät tikkarinopeutta (tai kovempaa) joku 5-10km niin hiukkasia poistuu putkesta aika huolella ja luultavasti hiukkaspäästömittaus on silloin parempi.Mietin että pitäiskö varmuuden vuoksi ajaa päästötestiin ennen katsastusta ja ottaa sieltä tulokset katsastusta varten, jos ongelmaa on, niin ilmeisesti ilman sakkoa kerkee asiaa korjaamaan, kun katsastuksen yhteydessä taas päästömittauksesta tulee sanktio, jos pelistä löytyy yllätys?
Jos taas sattuu olemaan bensakone niin vanha konsti on pistää reilusti etanolia tankkiin ennen päästömittausta niin johan tulee kauniit päästöarvot vaikka olisi vähän tuunattu kone.
Katsastuksessa ei tule sakkoja mutta voi tulla korjauskehotus ja uusintakatsastus tai pahimmassa tapauksessa vievät kilvet ja pistävät auton ajokieltoon.Meneekö näin kuinka kuvittelen..?
-- Brake later and open the gas earlier --
No en itseasiassa tiedä mikä on nykytilanne tämän suhteen mutta voit lukea kilpien poistamisen tarkoittavan samaa asiaa, kuin ajokieltoon määrääminen.Onko katsastuskonttorilla valtuudet ottaa kilvet pois ?
-- Brake later and open the gas earlier --
Just par'aikaa oma Citroën on pajalla AdBlue suutinvian vuoksi ja korjaus maksaa 700€ töineen kitoosh
Autossa siis AdBlue ja moottorivikavalot palaa, pakoputkesta tulee ammoniakille haisevaa höyryä ja pakoputken pää on ihan ympäriinsä valkoisessa "lumessa". Tuossa itsekin nuo vikakoodit lukasin ja erilaisia liian runsaaseen AdBlue ruiskutukseen, AdBlue järjestelmän paineisin jne. liittyviä vikakoodeja sieltä löytyikin repullinen. Karvan päälle 60tkm siis kerkisi tämä pakka-uusi auto keräämään mittariinsa ennen kuin nämä kusisysteemit alkoivat kränäämään, yippee![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Sitten myyjän juttusille.
Neljä vuotta / 60 000km ajettu, niin aika hyvät saumat on GW:n, varsinkin kun olette ensimmäinen omistaja.
Jos kaikki huollot on tehty merkkiliikkeessä, niin silloin ei ole mitään hätää.
Toiseksi.
Tuommoiset viat saattaa löytyä GW-listalta ja silloin kulujen jako pitäisi tulla pyytämättä.
Yep, GW-listalta tuossa autossa löytyy tuo kusisäiliö, siinä kun on tyyppivikana että nesteet lurahtaa sinne piirilevylle, pumppuineen kaikkineen ja silloin menee säiliö kaikkine hilppeineen uusiksi 1.500€ edestä. Nyt tämän suuttimen kohdalla pienen kädenväännön jälkeen 200€ verran tulivat vastaan, niin onhan se rahaa jo sekin. Vaan kyllä se siltimaksaa 500€ noista kusisysteemeistä, vaikka kaiken on nämä vuodet tehnyt piirulleen ihan oikein ja just niin kuin pitääkin = vikaantumisen syy ei todellakaan löydy peiliä katsomalla.
No toivotaan että kestää nyt ainakin toisen mokoman = se seuraava kerta voi hyvinkin olla jo sitten sen seuraavan omistajan murheita![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Noniin.
700€ rempasta jäikin 500€ maksettavaa.
Eihän tuo ihan kaikkein paras vastaantulo ollut.
Olisin vielä käynyt korjaamotiskin lisäksi automyyjän ja korjaamopäällikön juttusilla kysymässä, että näilläkö mennään?
Ei olisi eka kerta, että automyynti, ei siis valmistaja / maahantuoja, vaan automyynti/korjaamo osallistuu kustannuksiin.
Tämä onnistuu silloin kaikkein helpoiten, kun myyjäliike on sama, missä on huollettu ja ko.korjaus tapahtuu.
Monta juttua on mennyt kolmeen osaan (myyjä-asiakas-valmistaja).
Silloin kyllä pitäs olla kaikki huollot tehty ko. korjaamossa.
No melkein natsaa. Auto ostettiin eri liikkeestä, jossa se kerkisi pari kertaa vierailla huollossakin, kunnes kyseinen liike myi koko PSA liiketoimintansa tälle toiselle. No huoltosuhde jatkui sitten tämän toisen kanssa, jossa tuo auto on nytkin. Hekin tosin ovat jo luopuneet PSA:n uusien myynnistä, mutta huoltavat yhä. Saa vaan nähdä kuinka pitkään, joskos Bassadone kaappaa tuon PK-seudun merkkihuollonkin pelkästään itselleen, myyntihän heillä jo onkin.
Voi olla että omalta osaltani se oli sitten tässä ja jatkossa visiteeraan tuolla kotimme vieressä olevassa patonkeihin erikoistuneessa huollossa, jossa olen kaikki aikaisempanikin fransmannit huollattanut. Ne kun on tulleet käytettyinä taloon, niin eivät koskaan ole merkkaria mun omistuksessani nähneetkään. Tämä nykyinen uutena hommattu on hiukka toinen tapaus ja siksi saanut nauttia merkkihuolloista ainakin tähän saakka.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
No kun ei ollut vaihtoehtoja! Halusin tuollainen paku-pohjaisen ison auton, bensa-automaattina ja min. 1500kg vetokyvyllä. No tuli sitten kyllä paku-pohjainen, mutta diesel manuaali ja 1450kg vetokyvyllä, koska muita vaihtoehtoja ei alkuvuonna -20 vain ollut. Tämäkin silleen erikoinen 7-hlö auto, mutta vain 5-paikkaisena jotta sai tuon 1450kg vetokykyä, 7-paikkaisena vetokykyä olisi ollut vain 1200kg tjsp. joka ei meidän as.vaunullemme riitä, ei edes tyhjänä. Siis silloiselle as.vaunullemme vm. -16, ja vielä vähempi olisi riittänyt tälle nykyiselle vm. -24. No -21 näitä ei enää tehtykään ja sai vain 7-paikkaisina, kunnes -23 alusta muistaakseni sai vain patteriautoina, jotka ei sitten nypi enää sitäkään vähää.
No nyt on jo kiikarissa seuraaja, joskos VW/Ford -linjalta löytyisi vastaava paku-pohjainen ja 1500kg vetokyvyllä, mutta bensa-hybridinä varustettuna yli 100km sähkö-rangella. Näin saisi cruisailla kaikki arkiajot sähköllä, mutta as.vaunun vedossa ja pitkässä reissussa muutenkin mentäsiiin sitten bensalla. On vaan sen verran uusi tuote, ettei noille ole vielä edes hinnastoa määrätty, ekat yksilöt tullee maahan joskus vuodenvaihteessa tms.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kappas! Kiinan poijjaat ovat kunnostautuneet tälläkin osa-alueella. Meinaan kun tuon suuttimen osanro 9813930180 hintalappu merkkarilla on melko karmaiseva 368€, niin Aliexpressistä vastaavan (?) saisi kotiin kannettuna "huimalla" 11€ kustannuksella. Ja jos tuo kiina-osa tosiaan toimii, ynnä sen vaihto ja mahd. koodien nollaus onnistuu itse, niin eipä tuo kyllä juuri kustannusmielessä ainakaan kannusta mihinkään kiertokeinoilla kikkailuihin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
No jos uutta autoa ollaan oltu hankkimassa 2020 luvulla niin ei sinne peiliin kannata katsella. Vaihtoehto, kun on +10v ikäinen käytetty diesel.Sen verran on peiliin katsomista, että valittu Euro 6 diesel . Nuo kusivehkeet työllistävät ja rahoittavat korjaamoja tosi hyvin.
-- Brake later and open the gas earlier --
Ei tuo orkkis vironpojillakaan kamalan hintanen ole, marmoritiskiin verrattuna
https://aeromotors.fi/kataloog/searc...ry=9813930180+
Työkaverilla joku mersun SUV nelikko diesel. Kaksi kertaa kusivehkeet uusiksi ja nyt siirtyi kokeilemaan Volvoa.
Moto Guzzi Mandello V100 S -23
Moto Guzzi V85TT -21
Victory Hammer S -10
Moto Morini Corsaro Veloce -07
Honda NX 650 Dominator -93
Honda VFR 750 f -95
Kawasaki GPX 600 R -96
Honda CB 450 twin, -74 ?
Solifer SM -77
Solifer Export -73
Taisi mennä ojasta allikkoon. Frendin uudesta Volvosta pimeni AdBlue -järjestelmä, kun oli Tahkolla käymässä. Auto jäi sinne ja Volvo hinurilla merkkikorjaamolle. Takuuhomma mutta olipahan riesa.Työkaverilla joku mersun SUV nelikko diesel. Kaksi kertaa kusivehkeet uusiksi ja nyt siirtyi kokeilemaan Volvoa.
-- Brake later and open the gas earlier --
Jos hermo kestää ajaa vähän vanhemmalla, niin ainakin 2017 asti Volvot pärjäsi iman kusivehkeitä.
FJR -17
No tässä meidän tapauksessa se ei ole vaihtoehto. Vasta tässä III-koppasessa Berlingossa täyttyi nuo vaatimuksemme isosta sisätilasta ja min. 1500kg vetokyvystä, aikaisempi II-koppanen ei nyppinyt noin paljoa. Ja tämä III-korinen tuli vasta -19 = tätä ei ole dieselinä edes saatavissa kuin SCR:llä. Ja man. dieselinä jälleen tuosta samaisesta syystä, mikään muu tekniikkavaihtoehto ei nypi riittävän isoa as.vaunua.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ilmeisesti ei myöskään vielä kukaan pysty mittaamaan typen oksideja, että kusihommat ei vielä liene ollut ongelma ilman huoltovaloa ainakaan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kumma juttu että VTT yms. tutkimuslaitoksilla on kyllä vermeet, joilla voidaan ilmasta mitata jos jonkinlaista komponenttia, jopa ajossa, mutta sitten kats.konttorille ei mukamas saataisi vastaavaa mittauslaitteistoa vain muutamalle kiinnostavalle komponentille. Jep jep.
Enempi tuo on kiinni vaatimuksista, miksi investoida moisiin mittalaitteisiin jos kats.konttorin toimilupa ei sellaista edellytä. Ja aivan varmasti mitään vapaaehtoisia mittauksesta kiinnostuneita ja siitä maksavia asiakkaita ei jonoksi asti tuppaudu, jotta moinen laitteisto sitäkään kautta itseään mitenkään maksaisi. Vasta sitten kun tuokin mittaus otetaan mukaan kats.vaatimuksiin, alkaa alalla olemaan säpinää ja myös niitä ajokieltoja yms. porukalle napsahtelemaan. Tällä hetkellä vielä jos tuon disabloinnin tekee siististi ja niin ettei auton oma OBD sitä mitenkään huomaa, niin huoli pois, tuskin suikkakaan sua mitenkään pystyy narauttamaan.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kyllä suoraselkäisen suomalaisen miehen kuuluu pitää kusivehkeet mintissä ja olla siitä ylpeä.
Supermoto
Onko uusissa / uudehkoissa autoissa tosiaan niin alhaiset perävaunumassat, ettei "isoa autoa" tahdo löytyä 1500 kg vetokyvyllä ?
Katselin omien autojen tietoja niin yli 30 vuotta vanhoissa sedan-mallin mersuissa on 1900 kg, 20 vuotta vanhassa diesel-automaatti-farkussa 2100 kg ja 20 vuotta vanhassa pienessä bensa-automaatti (1,8) farkussa 1500 kg.
DL650 V-Strom / GSX650F
Löytyy niitä, minun -22 autossa on 2000kg max. vetomassa. Yleensä pitää kyllä valita henkilöauton nelivetomalli, jos ei pakua/pick-uppia halua ajaa.Onko uusissa / uudehkoissa autoissa tosiaan niin alhaiset perävaunumassat, ettei "isoa autoa" tahdo löytyä 1500 kg vetokyvyllä ?
Viimeksi muokannut: itl; 07.08.2024 klo 13:06.
-- Brake later and open the gas earlier --
No meillä juurikin tälläinen n. 3 kuution tavaratilalla oleva pakupohjainen ha oli haussa alkuvuodesta -20 kun tosiaan tuo 1.500kg tuli vihdoinkin myös edes jossain näissä mahdolliseksi => Berlingo XL 1.5BlueHDi 130
Tuota edellinen auto meillä oli Qashqai 1.6dCi 130 -15 4wd ja tuohan nyppi jopa 1800kg. Tokihan tuon jo tiesin autoa hankkiessani jotta tavaratilojen kanssa voi olla hiukka nirkosta, kunnes sitten se hermo paloi siihen jatkuvaan tetrikseen ja näin syntyi tuo päätös (rajallisen budjetin) TILAVASTA autosta. Kuitenkaan ns. tonni-pakuihin emme halua mennä, koska ne on jo liian suuria täällä pk-seudun parkkihalleissa yms. pyöriteltäväksi ja onhan niillä ha-versioina tuota hintalappuakin melkoisesti uusina.
Ja kyllä, meillä oli aikanaan myöskin uutena hankittu Partner 1.9d -99 reilusti yli 10v ajan talossa kun piti mm. lastenrattaiden yms. kanssa pulata, joten varsin hyvin kyllä tiesin jo etukäteen mihin tässä nykyisen Berlingon hankkiessani ryhdyin. Nykyisin vain noiden lasten ja rattaiden tilalle on tullut 3x koirat ja emännän invamopo = se tilatarve on siis palannut. Liekö sitten jonkinlaista elämän kiertokulkua tämäkin, yksi silmukka lisää umpeutunut.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08