Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 87:sta
  1. #31
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    Voi tästä olla jotain hyötyäkin jos se käytännön valvonta kohdistuu niihin mustaa nokea puskeviin dieseleihin, joita välillä näkee. kova kiihdytys mustalla pilvellä ja silti ei kiihdy mihinkään. ja vuosimallista tietää että tossa pitäs olla DPF. takapuskuri yleensä myös ihan musta pakarin yläpuolelta. Ne saisi karsia pois.
    Niin saisi ja mielellään jo eilen.
  2. #32
    Miten mahtaa E85-muunnossarjat istua uusiin pykäliin?
  3. #33
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Miten mahtaa E85-muunnossarjat istua uusiin pykäliin?
    Mainitsin että näille on porsaanreikä laissa. Käyttövoimamuunnoksessa kokonaispäästöjen katsotaan pienentyvän joten homma OK. Löytyy sieltä laistakin vähän eri sanoin.

    Ajoneuvon käyttövoiman saa muuttaa, vaikka ajoneuvo ei muutoksen jälkeen täytä 7 §:n 1 ja 3 momentissa tarkoitettuja ympäristöominaisuuksiin liittyviä vaatimuksia, jos ajoneuvon käytöstä aiheutuva ympäristökuormitus muutoksen jälkeen on kokonaisuutena pienempi kuin ennen muutosta.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  4. #34
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    Mainitsin että näille on porsaanreikä laissa. Käyttövoimamuunnoksessa kokonaispäästöjen katsotaan pienentyvän joten homma OK. Löytyy sieltä laistakin vähän eri sanoin.

    Ajoneuvon käyttövoiman saa muuttaa, vaikka ajoneuvo ei muutoksen jälkeen täytä 7 §:n 1 ja 3 momentissa tarkoitettuja ympäristöominaisuuksiin liittyviä vaatimuksia, jos ajoneuvon käytöstä aiheutuva ympäristökuormitus muutoksen jälkeen on kokonaisuutena pienempi kuin ennen muutosta.
    Kuinkas tämä sitten todistetaan...
  5. #35
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Kuinkas tämä sitten todistetaan...

    Ei kosketa saastelaitteisiin? Oisko siinä.
  6. #36
    Voi tästä olla jotain hyötyäkin jos se käytännön valvonta kohdistuu niihin mustaa nokea puskeviin dieseleihin, joita välillä näkee. kova kiihdytys mustalla pilvellä ja silti ei kiihdy mihinkään.
    Sekä oma että vaimon auto ovat juuri tuollaisia, tosin käyttö on harvemmin "kova kiihdytys" juuri siksi, kun ei ne kuitenkaan kiihdy
    Toivottavasti kohdistavat valvontaa näihin, niin saa vedellä selekäkeikkanauruja vieressä kun viisaammat raapivat päätään miettiessään että onkohan joku tehnyt moottorille syöttöruuvimanipulaation.

    Mutta niin, vakavaa asiaa. EGR poistaminen ym. softamuutokset on kyllä merkkitesterillä todettavissa, kun osaa tulkita arvoja, mutta mikäpä / kukapa sen perusteella saa ja voi sanktion määrätä, että testerillä katsoen venttiilin pulssisuhde ei muutu tms ? Riittääkö myös pakoputken pään nokisuus, koska tiedämmeettä se tarkoittaa hiukkaspöntön toimimattomuutta ?

    Minulla on vastuullani noin 30 autoa joista olikohan kuusi tai seitsemän Euro 6 ja valtaosa Euro5, muuan Euro 3.
    Kyllä kuluneena talvenakin suututti adbluet ja hiukkaspöntöt, vaan on se niin hienoa nykyhetkessä kun kaikissa on systeemit toiminnassa kuten pitää !
    DL650 V-Strom / GSX650F
  7. #37
    Eikä putken pään nokisuuskaan kerro mitään. Ex golffissa pysyi putki kirkkaana vaikka egr oli pois käytostä(dpf kyllä paikoillaan). Nykyinen 3.0 tdi audi nokeaa putken vaikka egr, dpf, adblue yms. käytössä.
    MV Agusta F3 RR | KTM 890 Duke R | KTM Freeride 350
  8. #38
    Lainaa TheJ0rma kirjoitti Katso viesti
    Eikä putken pään nokisuuskaan kerro mitään. Ex golffissa pysyi putki kirkkaana vaikka egr oli pois käytostä(dpf kyllä paikoillaan). Nykyinen 3.0 tdi audi nokeaa putken vaikka egr, dpf, adblue yms. käytössä.
    Sehän tässä hassua onkin että EGR poisto pienentää, useissa tapauksissa, korkeammasta palolämpötilasta johuen, noki ja hiukkaspäästöjä. Jos ilma / polttoainesuhdetta ei muuteta. Vastaavasti typen oksidien, NOx, määrä kasvaa. NOx on voimakas hapetin joka reagoidessaan veden kanssa muodostaa typpihappoa.

    Typen oksidit ovat ongelma isoissa kaupungeissa ja alueilla joissa liikennemäärät ovat suuria. Tähän ongelmaan kehitettiin EGR. Kun sitten, matalammasta palolämpötilasta johtuen, noki- ja hiukkaspäästöt lisääntyivät piti kehitellä dieselkatalysaattorit, hiukkasloukut, Adblue sun muut pienhiukkasia talteenottavat viritykset.

    Bensakatalysaattori taas vähentää CO päästöjä eikä ole nykytekniikalla varsinaisesti minkäänsortin ongelma.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 18.05.2024 klo 00:30.
  9. #39
    ei tarvita ku oma nenä ni kyllä huomaa jos edellä olevassa uudemmssa pyörässä on putkistoa muokkailtu ja katti poistettu. muutaman kerran sattunut jonkun jalat edellä ajettavan muutaman pyörän letkan perään ni voi morjens sama haju ku nuorena muistan jonkun taunuksen perässä ajellessa. kyllä näitä samoja käryäjiä löytyy myös kyykyistä ja matkapyöristä.

    käykääpä huvikseen esim kiinassa tai toisella puolella maapalloa karibialla hieman haistelemassa autenttista pakokaasua ilman katalysaattoria (minä olen käynyt useamman kerran). äkkinäiseltä alkaa se hiilivedyn katku salpaamaan hengitystä. eli kyllä jotain hyvää on saatu aikaan päästö normeilla. veikkaisin että jos ei olisi katteja yms niin aika moni isompi kaupunki olisi asuinkelvoton pelkän huonosti palaneen bensan käryn vuoksi. jopa moni kaupunki suomessa kuuluu tähän.
    Viimeksi muokannut: mh jkl; 17.05.2024 klo 23:32.
    R1250RT -23
    R1250RT -20
    R1200RT -14
    r1200rt -12
    1200 bandit
    650 aprilia pegaso
    yamaha rd 350
    yamaha rd 125
  10. #40
    .ORGin suoraselkäiset motoristit pitää katit mintissä ja kusipumput aktiivisena, sehän on selvä. Voisi ollakkin kova sana että seuraavaksi kaikki todelliset motoristit näyttäisivät mallia maailman pelastukseen ja asentaisivat vapaaehtoisesti järkipyöriin/skodiin nopeusrajoittimet max.70km/h. Liikenneturvallisuus paranisi räjähdysmäisesti ja päästötkin pienenisivät entisestään.

    Ja siinä samalla kun opettaa omalla esimerkillään ja hellällä ohjauksella lumihiutaleita elämään oikein, niin olisihan se kiva kertoa kauniina kesäiltana naapurillekkin kuinka katsastusmies kehui niitä järkipyörän hyväkuntoisia takarenkaita.
    Supermoto
  11. #41
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    .ORGin suoraselkäiset motoristit pitää katit mintissä ja kusipumput aktiivisena, sehän on selvä. Voisi ollakkin kova sana että seuraavaksi kaikki todelliset motoristit näyttäisivät mallia maailman pelastukseen ja asentaisivat vapaaehtoisesti järkipyöriin/skodiin nopeusrajoittimet max.70km/h. Liikenneturvallisuus paranisi räjähdysmäisesti ja päästötkin pienenisivät entisestään.

    Ja siinä samalla kun opettaa omalla esimerkillään ja hellällä ohjauksella lumihiutaleita elämään oikein, niin olisihan se kiva kertoa kauniina kesäiltana naapurillekkin kuinka katsastusmies kehui niitä järkipyörän hyväkuntoisia takarenkaita.
    en pysty edes kommentoimaan
    R1250RT -23
    R1250RT -20
    R1200RT -14
    r1200rt -12
    1200 bandit
    650 aprilia pegaso
    yamaha rd 350
    yamaha rd 125
  12. #42
    Lainaa 76239 kirjoitti Katso viesti
    Sekä oma että vaimon auto ovat juuri tuollaisia, tosin käyttö on harvemmin "kova kiihdytys" juuri siksi, kun ei ne kuitenkaan kiihdy
    Toivottavasti kohdistavat valvontaa näihin, niin saa vedellä selekäkeikkanauruja vieressä kun viisaammat raapivat päätään miettiessään että onkohan joku tehnyt moottorille syöttöruuvimanipulaation.

    Mutta niin, vakavaa asiaa. EGR poistaminen ym. softamuutokset on kyllä merkkitesterillä todettavissa, kun osaa tulkita arvoja, mutta mikäpä / kukapa sen perusteella saa ja voi sanktion määrätä, että testerillä katsoen venttiilin pulssisuhde ei muutu tms ? Riittääkö myös pakoputken pään nokisuus, koska tiedämmeettä se tarkoittaa hiukkaspöntön toimimattomuutta ?

    Minulla on vastuullani noin 30 autoa joista olikohan kuusi tai seitsemän Euro 6 ja valtaosa Euro5, muuan Euro 3.
    Kyllä kuluneena talvenakin suututti adbluet ja hiukkaspöntöt, vaan on se niin hienoa nykyhetkessä kun kaikissa on systeemit toiminnassa kuten pitää !
    kyllä raskaan kaluston puolella huomaa heti jos DPF on tyhjätty kun putki on nokinen. jos saastelaitteet on toiminnassa niin pakoputki on aivan puhdas vaikka rullattu muutama 100 tuhatta km.

    tästä jokainen vastarannan kiiski voi päätellä että kummasta tulee enemmän nokea hengitettäväksi.
    R1250RT -23
    R1250RT -20
    R1200RT -14
    r1200rt -12
    1200 bandit
    650 aprilia pegaso
    yamaha rd 350
    yamaha rd 125
  13. #43
    Lainaa mh jkl kirjoitti Katso viesti
    tästä jokainen vastarannan kiiski voi päätellä että kummasta tulee enemmän nokea hengitettäväksi.
    Vaan kun tässä oli aika hiljan juttuakin jossain mediassa, kuinka tuo näkyvä noki onkin loppupelissä melko vaaratonta. Toki suurissa määrissä haittaa sekin, vaan kun mikropartikkelikoko on niin suuri, pystyy elimistö sen kuitenkin erottelemaan. Ja niitä kaikista vaarallisimpia ovat ne nanopartikkelit, siis kertaluokkaa pienemmät mitä nuo mikrot. Nämä kykenevät läpäisemään jo soluseiniäkin jne. jolloin elimistö on täysin puolustuskyvytön noita vastaan ja vain herra tietää jos hänkään, mitä nuo partikkelit useamman vuosikymmenen altistuksen jälkeen aikaansaavat. Ja ei, noita ei mikään FAP tai SCR pysty pois pesemään, ei mitenkään
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  14. #44
    https://yle.fi/a/74-20093218

    Ei olla hetkeen moottoripyörien putkistoja syynäämässä,
    koska evät pysty edes autojen päästöjä mittaamaan.
    Itselläni on euro 5 standardit läpäisevä vekotin,
    enkä ajatellut sitä räpeltää, vakioputki saa olla.
    Honda CBR650R 2022
    BMW F800R 2011
    Yammaha FZS1000 2004
    Honda CB600F 2004
    Honda CBR600F 2006
  15. #45
    Lainaa messerschmitt kirjoitti Katso viesti
    https://yle.fi/a/74-20093218

    Ei olla hetkeen moottoripyörien putkistoja syynäämässä,
    koska evät pysty edes autojen päästöjä mittaamaan.
    Itselläni on euro 5 standardit läpäisevä vekotin,
    enkä ajatellut sitä räpeltää, vakioputki saa olla.
    Mitäpä tuohon enää lisäämään.
    Pykästiin laki, josta ei EU:n tulevien pykälien takia kannata muutamaan vuoteen hättäillä, mutta silti ihmisiä pelotellaan samalla, että sakkoja tulee s**tanat…

    Katsastuslakia ei kuitenkaan ole haluttu uudistaa ennen kuin EU:n uusi katsastusdirektiivi hyväksytään parlamentissa. Ennakkotietojen perusteella direktiivi velvoittaa katsastuskonttorit mittaamaan autojen todelliset hiukkaspäästöt.

    Katsastusdirektiiviä on valmisteltu pitkään ja sen eteneminen on ollut hidasta. Parhaassakin tapauksessa menee vielä muutama vuosi, ennen kuin se on hyväksytty parlamentissa ja sen jälkeen otettu käyttöön Suomessa.
  16. #46
    [QUOTE=lario;6763075]Mitäpä tuohon enää lisäämään.
    Pykästiin laki, josta ei EU:n tulevien pykälien takia kannata muutamaan vuoteen hättäillä, mutta silti ihmisiä pelotellaan samalla, että sakkoja tulee s**tanat…
    QUOTE]

    Taitaa toimittajalta mennä sekaisin ohjelmoinnit ja vaikkapa Adblue-laitteiden poistamiset. Viimeksi mainitun havaitsemiseen ei teknisessä tienvarsitarkastuksessa tarvita mittareita.
  17. #47
    [QUOTE=redhat;6763077]
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Mitäpä tuohon enää lisäämään.
    Pykästiin laki, josta ei EU:n tulevien pykälien takia kannata muutamaan vuoteen hättäillä, mutta silti ihmisiä pelotellaan samalla, että sakkoja tulee s**tanat…
    QUOTE]

    Taitaa toimittajalta mennä sekaisin ohjelmoinnit ja vaikkapa Adblue-laitteiden poistamiset. Viimeksi mainitun havaitsemiseen ei teknisessä tienvarsitarkastuksessa tarvita mittareita.
    Kuinka tienvarsitarkastuksessa todetaan adbluen poistaminen ilman mittareita

    Mitä sitten viranomainen tekee, kun tienvarsiobd-mittauksessa kaikki näyttää okei, vaikka auto on:
    -lastuviritetty
    -egr tulpattu
    -hiukkasuodatin tyhjennetty
    -adblue poistettu käytöstä
    -pari airbagiä korvattu vastuksella
  18. #48
    [QUOTE=redhat;6763077]
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Mitäpä tuohon enää lisäämään.
    Pykästiin laki, josta ei EU:n tulevien pykälien takia kannata muutamaan vuoteen hättäillä, mutta silti ihmisiä pelotellaan samalla, että sakkoja tulee s**tanat…
    QUOTE]

    Taitaa toimittajalta mennä sekaisin ohjelmoinnit ja vaikkapa Adblue-laitteiden poistamiset. Viimeksi mainitun havaitsemiseen ei teknisessä tienvarsitarkastuksessa tarvita mittareita.
    Voin valaista, että kusilaitteistosta ei fyysisesti poisteta mitään. Niin ei ole mitään havaittavaa.
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  19. #49
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    Kahlasin hallituksen esityksen läpi ja sieltä löytyi tämä:

    Muutokset tulisi sallia edelleen autojen kilpailu- ja harrastustoiminnan näkökulmasta voimassa olevan sääntelyn mukaisesti. Tavoitteena on puuttua etenkin raskaaseen kalustoon ja henkilöautoihin tehtäviin päästömanipulaatioihin.

    Lakiahan tuo ei vastaa, kunhan perustelee tavoitteita.
    Tuolla on kuitenkin merkitys, kun perustelut ovat lain tulkintaohje tuomioistuimille.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  20. #50
    Iltalehti tänään:

    : Neljät 30 000 euron sakot autoilun päästöistä Itä-Uudellamaalla – Kova kuritus käynnissä
    Ajoneuvolain muutos teki päästömanipulaatiosta sanktioitavaa.
    Autoja Helsingin pakkasessa tammikuussa 2024. Kuvituskuva. Outi Järvinen
    Tekijän kuva
    Henri Posa
    Tänään klo 19:16

    Yksin Itä-Uudellamaalla määrättiin kuukauden aikana neljät 30 000 euron sakot ajoneuvojen päästömanipulaatiosta. Tämän kertoo Helsingin Sanomille vanhempi konstaapeli Ilpo Virtanen.

    – Näitä on varmasti muuallakin nähty.

    Ne ovat kohdistuneet yrityksille, sillä yksityisautoilijoille ei tästä näin suuria sakkoja määrätä.

    Syynä on kesäkuun alussa voimaan tullut ajoneuvolain muutos. Sen myötä ajoneuvojen päästöjärjestelmien muokkaamisesta, niin sanotusta päästömanipulaatiosta, tuli sanktioitavaa.

    Yksityisautoilijoille voidaan määrätä manipulaatiosta 300–1 000 euron sakot. Yrityksille sama vaihteluväli on 10 000–30 000 euroa ja se on nyt tuntunut useampien kuljetusyritysten kukkarolla.
    Miksi manipuloida?

    Erityisesti kuljetusyrityksiä houkuttaa sääntöjen kiertäminen hieman suuremman katteen saavuttamiseksi.

    – Päästömanipulaatioilla tarkoitetaan ajoneuvon pakokaasupäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmän tai moottorin ohjausjärjestelmän tarkoituksellista muuttamista siten, että ajoneuvo ei enää täytä ympäristöominaisuuksiltaan pakokaasupäästöjä koskevia vaatimuksia, esitti Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne vastauksena kansanedustaja Juha Mäenpään (PS) kysymykseen (KK 280/2024) päästömanipulaatiohin liittyvän lain soveltamisesta.

    Samoin ministeri painottaa, että kuljetusyritykset voivat saada huomattavaa taloudellista etua tarkoituksellisten päästömanipulointien avulla.

    Päästöjärjestelmien ohittaminen, tai suoranainen poistaminen, voi säästää rahaa sekä näiden hintavien järjestelmien uusimisen välttämisellä että auton kulutusta pienentämällä. Näillä voi olla kuljetusyrityksille vuosittain valtava vaikutus.

    Toisaalta erityisesti yksityisautoilijoiden puolella päästömanipulaatio saattaa liittyä autojen tehojen nostamisen tavoitteluun.

    Helsingin Sanomien haastattelema vanhempi konstaapeli Virtanen tietää kertoa, että päästömanipulaatioon tarkoitettujen järjestelmien tultua tietoon kuljetusalalle, asennettiin niitä oikein urakalla autoihin.

    Sittemmin niitä on toisaalta lähdetty purkamaan monesta autosta pois näiden kiinnijäämisten myötä. Kaikki toimijat eivät kuitenkaan ole osallistuneet autojen lailliseksi palauttamiseen.

    Päästömanipulaatio ei ole ollut missään vaiheessa sallittua. Nyt siitä kuitenkin sanktioidaan tuntuvasti.

    Vaikuttaa siltä että virkamiehillä on keino selvittää, ainakin osa, kulkineiden päästömanipulaatioista. Hintavaa tuo kiinnijääminen ainakin yritysten kohdalla.
  21. #51
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mistäs sitä näistä vanhoista käytettynä ostetuista diiseleistä tietää että onko jotain poistettu?

    Mietin että pitäiskö varmuuden vuoksi ajaa päästötestiin ennen katsastusta ja ottaa sieltä tulokset katsastusta varten, jos ongelmaa on, niin ilmeisesti ilman sakkoa kerkee asiaa korjaamaan, kun katsastuksen yhteydessä taas päästömittauksesta tulee sanktio, jos pelistä löytyy yllätys?

    Meneekö näin kuinka kuvittelen..?
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  22. #52
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Mistäs sitä näistä vanhoista käytettynä ostetuista diiseleistä tietää että onko jotain poistettu?

    Mietin että pitäiskö varmuuden vuoksi ajaa päästötestiin ennen katsastusta ja ottaa sieltä tulokset katsastusta varten, jos ongelmaa on, niin ilmeisesti ilman sakkoa kerkee asiaa korjaamaan, kun katsastuksen yhteydessä taas päästömittauksesta tulee sanktio, jos pelistä löytyy yllätys?

    Meneekö näin kuinka kuvittelen..?


    Ei aivan, pitkän kaavan mukaan suunnillen näin. Tosin epäilen että useimmat menevät tuurilla ellei ole varmaa tietoa että saastekamojen tai softan kanssa on jotain touhuttu. Eli:

    Ehkä kuitenkin merkkihuoltoon, siellä kaikkien saastelaitteiden toiminnan tarkastus. Jos epäilyä softapohjaisesta manipulaatiosta niin samassa osoitteessa ohjelmiston tarkastus ja mahdollinen päivitys uusimpaan versioon.

    Jos vikakoodit eivät herjaa ja softa on kunnossa niin aika huoleton voi olla. Jos on asennettu jokin ulkoinen, irto, ohjelmointipalikka ( lastu ) niin sen poistaminen luultavasti korjaa siltä osin tilanteen.

    Ennen 2016(?) käyttöönotetuista henkilö- ja pakettidieseleistä ei lueta vikakoodeja katsastuksessa, ainakaan vielä. Traficom voi kyllä muuttaa katsastusohjeitaan tämänkin asian suhteen...
    Viimeksi muokannut: Patukka; 30.07.2024 klo 22:03.
  23. #53
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Mistäs sitä näistä vanhoista käytettynä ostetuista diiseleistä tietää että onko jotain poistettu?

    Mietin että pitäiskö varmuuden vuoksi ajaa päästötestiin ennen katsastusta ja ottaa sieltä tulokset katsastusta varten, jos ongelmaa on, niin ilmeisesti ilman sakkoa kerkee asiaa korjaamaan, kun katsastuksen yhteydessä taas päästömittauksesta tulee sanktio, jos pelistä löytyy yllätys?

    Meneekö näin kuinka kuvittelen..?
    Ei katsastusmiehellä/-naisella ole valtuuksia/oikeuksia antaa (määrätä) mitään sakkoa!
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  24. #54
    Vanhassa disussa ei liene muuta kuin nokiarvo, joka ratkaisee. Niinpä jos katsastuksen polkaisusta menee läpi, niin no hätä. Toki EGR on saatettu disabloida...
  25. #55
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Ei katsastusmiehellä/-naisella ole valtuuksia/oikeuksia antaa (määrätä) mitään sakkoa!
    Ei olekaan, mutta valtuudet asettaa käyttökieltoon ja ilmoittaa poliisille on. Virkavalta hoitaa sitten rahanmenetyspuolen.
  26. #56
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Ehkä kuitenkin merkkihuoltoon, siellä kaikkien saastelaitteiden toiminnan tarkastus. Jos epäilyä softapohjaisesta manipulaatiosta niin samassa osoitteessa ohjelmiston tarkastus ja mahdollinen päivitys uusimpaan versioon.
    Ei kyllä tommonen tonnin-parin auto mene minnekään merkkihuoltoa lähellekään. Idea on että sais varmuuden päästöistä ennen katsastusta, ja katsastuksen sitten päästömittauksen verran halvemmalla tietenkin.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  27. #57
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Ei kyllä tommonen tonnin-parin auto mene minnekään merkkihuoltoa lähellekään. Idea on että sais varmuuden päästöistä ennen katsastusta, ja katsastuksen sitten päästömittauksen verran halvemmalla tietenkin.
    Jos ei ole hiukkasloukkupeli niin siellä ei ole muita mekaanisia saastelaitteita kuin EGR ja mahdollisesti katalysaattori, jos se (EGR) ei herjaa niin asia on kunnossa. Dieselkateissa ei juuri ongelmia ole.

    Kyllä sen savulapun voi hakea etukäteen niin ei tarvitse sitä sitten konttorilla ihmetellä.

    Tuskin tässä henkilöautot, moottoripyörät sun muut kovin tarkan syynin alla ovat, ainakaan vielä.

    Koko touhun painopiste lienee, ainakin tällä hetkellä, raskaan kaluston suunnalla kuten lainaamastani uutisestakin voi päätellä. Itsekin neljän dieselauton omistajana ei voi muuta kuin seurata mihin suuntaan tilanne kehittyy.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 30.07.2024 klo 22:23.
  28. #58
    2000 -luvun alkupuolella typen oksidien määrää alennettiin moottorin sisäisin keinoin. EGR alensi palolämpötilaa ja vähensi tarjolla olevan hapen määrää, minkä lisäksi ruiskutuksen myöhentämisellä saatiin NOx:ien muodostumista vähemmäksi.

    Em. toimenpiteet kuitenkin lisäsivät kulutusta, häkäpäästöjä ja palamattomien hiilivetyjen sekä noen päästöjä, ja lisäsivät kulutusta. Niinpä vaatimusten kiristyessä piti siirtyä moottorin ulkopuolisiin keinoihin, ja urea + selektiivinen katalysaattori tuli mukaan kuvaan. Tosin VW yritti pärjätä NOx -loukulla ja ohjelmistohuijauksella...
  29. #59
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Ei olekaan, mutta valtuudet asettaa käyttökieltoon ja ilmoittaa poliisille on. Virkavalta hoitaa sitten rahanmenetyspuolen.
    Päästömanipulointi on ollu kiellett jo monta vuotta. Hylky siit on tullu jo monet vuodet. Jos ne tehty niin, et ne katsastuksessa huomataan.

    Ja milloinkohan ne katsastajat on alkaneet soittaa poliisille? On jo on ollu monta muuta kiellettyä asiaa, minkä muutoksist sais sakot. Mut enpä oo ikinä kuullu, et katsurit ois soittanu poliisit perään, ku ne sellast autos havainneet...
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  30.  
  31. #60
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Päästömanipulointi on ollu kiellett jo monta vuotta. Hylky siit on tullu jo monet vuodet. Jos ne tehty niin, et ne katsastuksessa huomataan.

    Ja milloinkohan ne katsastajat on alkaneet soittaa poliisille? On jo on ollu monta muuta kiellettyä asiaa, minkä muutoksist sais sakot. Mut enpä oo ikinä kuullu, et katsurit ois soittanu poliisit perään, ku ne sellast autos havainneet...
    Jos arvata saa niin 1.6.2024 jälkeen. Laitonta ollut ennenkin mutta tuon ajankohdan jälkeen sanktioitu ja maksukin laittomuuksista määrätty. Toinen tarina on kuinka innokkaita katsastajat ovat havaitsemistaan laittomuuksista eteenpäin ilmoittamaan vaikka heillä siihen velvollisuus olisikin, joku ilmoittaa, joku toinen ei pidä niin väliä. Tuuripeliä, niinkuin elämä yleensäkin...
    Viimeksi muokannut: Patukka; 31.07.2024 klo 00:41.
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen