Hei kaikki! Eli kyseessä vm. 2012 ktm smc-r 690. Vika seuraavanlainen eli kun käynnistän pyörän oli se sitten kylmä tai lämmin kone niin sammuu melko pian tyhjäkäynnillä, mutta kaasulla saa pidettyä käynnissä. Ajossa sammuisi, mutta kun on veto päällä niin pysyy käynnissä vaikkakin paukuttaa hieman putkesta. Jos pysään esim liikennevaloihin niin sammuu kun painan kytkimen pohjaan ainakin lähes aina. Vika alkoi viime syksynä. Silloin katosi myös työntövoima ajaessa. Hommasin tune ecu kaapelin ja softan ja ajoin uudelleen peruskartan sisään, kalibroin kaasun jne jne. Pyörä siis täysin vakio ja itsellä ainakin ollut ja on siihen asti kunnes vika selviää. Ensimmäinen ajo muutama päivä sitten pyörä toimi täydellisesti n. 20min ja alkoi jälleen kipuilemaan. Saako ilmaa jostain, onko bensasuodatin valmis, tulppa, suutin vai jotain aivan muuta? Kiitos kaikille jo etukäteen. Ainoat huollot mitä tehnyt pyörään niin moottorinöljyt vaihdettu (Motorex 10w 60), öljyn suodattimet sekä sihdit ja kaikki muut nesteet.
Sami Tranberg
Merkki ja malli huomioiden yleisiä tuollaista aiheuttavia ovat bensapumppu, bensasuodatin ja suutin. Bensapumppu on eka veikkaus.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Juu elikkä... Vaihdoin pyörään mm. tulpan, bensasuodattimen, kävin linjat läpi, testasin, sytytyksen ja bensapumpun mitkä toimi ja vaikka ja mitä katsellut koneelta eikä ole omaan silmään osunut mitään poikkeava. Ruiskun ja sylinterin välinen imukaulus oli kuin syöty sisäpuolelta todella pahasti.. Imi ilmaa sen mitä voi. Kuitenkin ongelmat jatkuvat... Ainoa halpa testi minkä otin oli bensasuodatin jossa siis tulo ja lähtö ovat aluksi 6mm ja vaihtuvat 8mm. En katkaissut 6mm pois. Kaiken jälkeen ei tule muuta mieleen kuin että se 6mm tulo ja lähtö sen verran supistuvat bensan saantia että onko mahdollista että noin paljon? Se huomenna pois ja uutta yritystä. Harrastuksia pitää olla....
Sami Tranberg
Meinaat että 6 mm kuristaa paineisen bensan virtausta ja kone hyytyy ? Ei. Vaihda se pa-pumppu.
Pyörä siis ei pysy tyhjäkäynnillä käynnissä, mutta pysyy kaasua hieman avaten. Ja ilmeisesti ajaessa -jolloin bensankulutus on suurimmillaan- toimii normaalisti.
Ja bensapumppua epäillään syylliseksi???
Löytyisikö tuolta apua:
https://www.advrider.com/f/threads/k...solved.980885/
Ja matkaendurot.net -sivustolta kopsattua:
But we all want that performance so stop moaning and deal with it properly. 95% of the stalling and throttle issues are easily solved and are usually only down to proper service and dealer knowledge. This are the steps to follow to kill throttle gremlins:
Throttle calibration (you)
Idle reset procedure (you)
Throttle sensor check/adjustment (dealer)
Idle CO check/adjustment (dealer)
1. Throttle calibration
The simplest one. This re-calibrates the start & stop position of the throttle grip. Turn the ignition on but don't start. Wait for the tacho needle to return to zero. Then turn the throttle grip gradually from close to open and back from open to closed. Don't let it snap shut. Turn the ignition off, done.
2. Idle reset procedure
The 'famous' 15 minute idle reset procedure. This resets the adaptive base values of the ECU. It won't transform the bike but it can make a worthwhile improvement. It is very important that the engine is stone cold. One or two hours after riding is not enough! Do this after the bike has been off for a full night or day. Start the engine and let it idle for 15 minutes without touching anything. After 15 minutes, switch the engine off with the ignition key. Done. During this procedure you won't see or hear anything happening besides the idling and (probably) the fan. Don't worry, the reset is done. Besides after certain maintenance or parts replacement, you could consider doing it twice a year with the turning of the seasons. A reset for the colder autumn & winter period and one time for warmer conditions during spring & summer. This is not mandatory or needed and don't expect miracles.
3. Throttle sensor check/adjustment
This is a dealer only job. But an important one. It requires a KTM diagnostics tool hooked up to the bike. There are two throttle sensors on the throttle body (where the carb used to be...). On the left hand side is the sensor controlled by the ECU. This one is used when the ECU takes over the control of the throttle valve from the rider (ride by wire with data from the throttle map). On the right hand side is the sensor connected to the throttle cables coming from the throttle grip. This is the one that makes you think you're in control. :-) Both sensors interact with each other and each has its own base adjustment. It's not difficult to understand that these are important. The abbreviations in the maintenace & repair manual for these base adjustments are 'THAD' and 'APAD'. The procedure is pretty straightforward but precise. It shouldn't take longer than 20 minutes or so. After adjustment it makes sense to do step 1.
4. Idle & Load CO check/adjustment
This is also a dealer only job. It can only be done if the dealer has the latest XC-1 diagnostic box from KTM. The XC-1 gives the dealer some control over the idle & load mixture through adjustment of the CO targets from the ECU. This is within a limited bandwith but enough to iron out idle or fueling glitches. Adjustments are made by up & down mouse-clicks with realtime bar graphs on the screen that show what happens. Very easy. Only small changes at a time should be made. The effect of changes to the idle CO take a while to show in the graphs. The target for load CO (riding) is usually set at 1.000. This is Lamda 1 and corresponds to an air/fuel mixture of 1:14.7. Adjustment of this value goes in small steps of 0.008 but has a clear effect on the mixture throughout the rev range. Only one or two steps is enough. Not more 'cos the mixture is likely to become too rich or lean. So if the mixture needs to be a little richer (probably) this would be 1.008 or 1.016. Ideally this should be done on a dyno but minor adjustments like this can be done by 'set & ride' too.
After these 4 steps, 99% of all idle and throttle glitches will be solved. Most already after steps 1 to 3. If not, something else is really wrong or malfunctioning but this is rarely the case. If so, there is a big chance the cause will show up during diags in the error message log too.
Viimeksi muokannut: Mikeyx; 06.06.2024 klo 18:40.
Tuon vehkeen ollessa kyseessä pumppuvika ja sen seurannaiset on ihan tutkimisen arvoisia. Noissa alkupään malleissa oli tosi paljon pumppuvaivoja. Pumpusta irtosi materiaalia joka meni suodattimen läpi ja päätyi suuttimeen. Se 12-reikäinen Keihin tekee hyvän sumun mutta kovin isot roskat ei mene läpi. Alkaa räkiä ja vuotaa paineet imukanavaan parkissa. Suuttimen kunnon saa tarkastettua kun ottaa sen irti läppärungosta, pitää bensaletkussa kiinni ja starttaa. Jos sumu ei ole tasaista ja oikeasti sumua, suuttimeen tulee tippa kun et starttaa, on suuttimessa likaa ja se on tullut pumpusta. Filsu ja pumppu vaihtoon, suutin putsaukseen. Finjector ymmärtääkseni tekee noitakin.
Juuri viikonloppuna vaihdettu kotariin pumppu. Kuten todettu yleinen ongelma. Se että pumppu pyörii ei tarkoita, että se on kunnossa. Pumppuyksikön sisällä olevia o-renkaita vuodellut. Joissain muoviosia mennyt.
tuokin toimi aina määrittelemättömän ajan, ja lämmittyään alkoi paineet heittelemään, ja tyhjäkäynnillä piennarta pitkin parikertaa kotiutuminen. (toimi myös korkeammilla kierroksilla kyllä, jos viitsi kisutella keskialueen yli ja mopon vauhtiin) sopii siis tuohon 20min toiminta kohtaan hyvin
Blaablaa
Joku ajoi sata tonnia 690:llä eikä vissiin muuta suurempaa murhetta ollut kuin kannesta keinut ja nokat pikkuisen pehmeänsorttisia. Hakuun "I rode 100 000km on my 690 SMC" Phil Tonic tuupissa.
Jaa no, joku Dualadventure Tom oli ajanu saman matkan ilmeisesti kurassa koko ajan. Ettei kai nuo aivan toivottomia ehkä ole vaikka toiset tykkää niitä halveksiakin. Tiedä mikä vaiva heillä lienee. Ois ainakin ykspyttynen, kevyt ja helppohoitoinen. Tiedä miten raskaan painon alla sitten jaksaa mennä.
1290:eistä itekkin noin 30 tkm vaihdoin bensansuodattimet ja tutkin pumput mielestäni tarkkaan mutta ne oli kuin uudet - varmaan vaikuttaa polttoaineen puhtaus muun muassa.
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Tuossa on Arskan tribuutti omalle 690:lleen. https://www.youtube.com/watch?v=zxERMraUKwk
Keinut sekin oli vaihtanut mutta ei muuten konetta auottu. On noissa silti enemmän vikoja kuin keskivertojapsissa, ei siitä mihinkään pääse. Toisaalta jos on taipumusta ronskimpiin otteisiin niin mitäpä on vaihtoehtoja?