Moiks.
Ajattelin että kirjoitan muutaman rivin ongelmasta mikä tuli itsellä vastaan tuossa.
Eli pyörä -23 1290 Super Adv. S
Kaikki toiminut moitteetta kilsoja nyt ~ 9000
Kaverin pihalta lähtiissä otin hyvällä paikalla rivakan kiihdytyksen.
Laite toimi kuten piti.
Jarruttaessa (tai kiihdytyksen aikana) syttyi näytölle kuitenkin keltaista varoitusta.
Ensimmäinen taisi koskea valojärjestelmää, sammui niin nopeasti etten kerennyt edes varmuudella tulkita.
Heti sen jälkeen lävähti tauluun "ECU General failure".
Onneksi on takuu, oli eka ajatus.
Nyt kuitenkin aikani tepuloitua asiaa, kyseessä oli 99% varmuudella hieman alijännitteiseksi purkautunut akku.
Tuo Boschin järjestelmä on erittäin tarkka siitä että jännite on ja pysyy siellä 13v yläpuolella.
Jos ja kun tulee paljon lyhyitä pyräyksiä, startteja startin perään, akku ei kerkeä latautumaan ja kun useat systeemit värkissä aktivoituvat samanaikaisesti (lue: brutaali kiihdytys jossa esim. takanen sutii, jonka perään abssia vaativa jarrutus) Jännite putoaa senverran alas että systeemi alkaa poistaa käytöstä vähemmän tärkeitä juttuja. Jostain syystä KTM:än insinöörit ilmoittavat tästä kuskille tuolla ECU General failure, contact dealer pläjäyksellä. $$$ maybe ?
Kun akku on latautunut, nuo ilmoitukset katoavat, eikä mitään "huoltoja" tarvita. Koko tämän varoituksen ajan pyörä toimi muuten normaalisti.
Seuraavaksi akkupojilta laadukas Li-Ion koneeseen ja aina tallissa ylläpitolaturiin. (sopii muistaa että LI kemia vaatii oman laturinsa, hajoo perus ctekillä)
Starttivirtahan tuossa huitelee noin 220-230 A
Turvallista matkaa.
<KTM 1290 Superadventure S -23>
'The Man who invented "autocorrect", has passed away, Restaurant in piece.'
SS1000 -2010
SS2000F -2011
Kuinkas paljon virtaa KTM kuluttaa, kun on virrat poissa päältä? Ittellä meni Vstromista akku tyhjäksi hyvin pian rankkasateen jälkeen ja jokin vikakoodikin tuli näytölle. Oli kosteudesta aiheutunut jonkin asteinen oikosulku. Sitä avitti mielestäni höhlästi vedetty johtonippu (kireällä kuin mikä).
Mittasin ylimääräiseksi virraksi 350mA, vian korjaamisen jälkeen vastaava virta oli 0,9mA. Korjaus oli sikäli helppo, että vedin johdon kulkemaan aavistuksen eri kohdasta. Sen jälkeen olen ajellut kuutisensataa kilometriä ongelmitta. Mutta tuli tehtyä samalla kaikinpuolin muutenkin tavallista tarkempi huolto jarrunesteiden vaihtamista myöten.
Aluksi epäilin, että uusi akku on viallinen, mutta eihän se juurikaan purkautunut, kun oli irti pyörästä.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Itsellä KTM 1290 SAS 2017. Ollut nyt 7 vuotta käytössä ja vastaavia ongelmia ei ole ollut. Olen joka kesä uuden akun hakenut, kun keväällä tai viimeistään kesällä akku hyytyy ainakin sen verran, että mopo ei siitä pidä. Eli toki tuo pyörä on nirso akun jännitteen suhteen käynnistäessä, mutta niin ovat entisetkin olleet.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
Meillä oli parin vuoden ajan pikkuinen kotari, niin ei siinä akkua tarvinnut vaihdella (mutta ihan eri pyörä sinänsä). Lyhyet pyrähdykset ja jatkuvat startit tosin syövät akkua eikä se ehdi millään latautua, vaan jossain kohtaa startti sanoo "naks". Meillä ollut lähinnä Burgmann 400 ongelma. Tai se mikään ongelma sinänsä ole. Olen välillä tarkistanut akun jännitteen ja laturilla tarvittaessa ladannut täyteen.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
990 advessa mulla meni 2 Yuasaa vuosi per akku. Sitten reissussa tilalle laitettiin halpis-mg. Se kestikin sitten monta vuotta. Toki talvella latasin älylaturilla.
Sittemmin akut on kestäneet 5-7 vuotta. Multissa alkoi 4:s vuosi orkkisakulla. Kyllä akun pitäisi ainakin 4-5 vuotta.kestää, jos se pidetään täydessä latingissa.
.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Motonet lithium akulla 1290 ei toiminut alkuunkaan. Alle 4000 kierroksen oli kuin olisi piikkisellä vetänyt ja valot vilkkui. Jännite heitteli mittarissa ihan mitä sattuu. vikatekstejä tauluun jatkuvalla syötöllä. 49km ajettuna yskäisi kokonaan pimeeksi. 3 noita meni takuuseen 300km sisällä, ja sitten vaihtui merkki. Ei mitään ongelmia senjälkeen.
Blaablaa
Onko sellaasiaki kotaria olemas mihinä on akku![]()
![]()
![]()
Honda Monkey 83'
KTM 660 SMC 06'
ex:Yamaha TRX850 96'
Näissä nykyajan kottaraisissa tuntuu olevan sähköhäröjä enemmän ja vähemmän ympäri maailman. Minulla on myös tuollainen viime vuotinen 1290 SAS. Viime kesänä se poltteli moottorin keltaista merkkivaloa satoja kilometrejä kadoten itsestään ilman mitään herjaa näytöllä ja myös 'buuttasi' koneen pari kertaa täydestä laukasta. Pari kertaa se on käynyt merkkipajalla, vikakoodeja on, mutta eivät pystyneet selvittämään juurisyitä. Pari herjaa jäi viime huollossakin kuittaantumatta, joutuu vielä viemään laitteen takaisin. Jotain se laite itki, että kilometrit näytöllä ja jossan muualla ei täsmää... olisko toisesta kilometrit kadonneet buutissa?
Itse epäilen syyksi kosteutta jossain, laite kun kastui ongelmien aikaan varsin tehokkaasti parina yönä hotellin pihalla. Tänä kesänä ei näkyviä häröjä ole ollut, mutta vehkeet onkin pysyneet kuivina. Toinen mistä tuo ei taida tykätä, on ketjujen rasvaus keskituella ketjua koneella pyörittäen. Luistoneston ja ABSin valot syttyy ja se on ihan ok, mutta tuleeko mukana myös moottorin merkkivalo, se pitää vielä joskus katsoa.
Akun kanssa en ole tehnyt mitään taikoja, mitä nyt talvella latasin muutaman kerran sen täyteen. Samanlainen Yuasa kesti 1190 advessa seitsemän vuotta joten en aikonut nytkään ottaa akun vaihtoa vuosihuoltoon, mutta eihän sitä tiedä miten mieli muuttuu kokemuksen karttuessa.
Vähän tuntuu siltä, että KTM yrittää nyt tehdä hienompia laitteita kuin mitä oikeasti osaavat. 15-mallinen 1190 toimi hienosti, ei ensimmäistäkään sähköongelmaa. Eihän tässä nytkään olla jääty tien päälle, mutta onhan nuo turhat vikavalot ärsyttäviä ja toisaalta aiheuttavat inflaation todellisille murheille.
KTM 1290 Super Adventure S
Sähköviat on ärsyttäviä ja syy usein hankala löytää. Tässä takavuosina italiaanot oli vähän kehnossa maineessa etenkin sähköjen osalta, mutta kolmen duksun ja 170000km jälkeen ei maineelle tunnu olevan katetta (kopkop).
Kotarin 1190 toimi myös kiitettävästi, joten kumma että uudemmissa kiusaa esiintyy.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Juttelin jokin aika sitten uusien autojen puolelta elantonsa saavan kanssa ja häneltä kuulemansa perusteella veikkaan, että muutaman vuoden kuluttua valitettavan moni pääsee tutustumaan ihan kunnolla uusimman sähkötekniikan ihmeellisiin ja ihmeellisen kalliisiin toimintaongelmiin.
Tuskin mp:t paljoa asiasta poikkeavat poissulkien huoltovapaan sähkömoottori/akkutekniikan, joka on tulossa suuressa mittakaavassa mukaan hiukan myöhemmin, onneksi.![]()