Onko siihen lisävakuutus juttuun ( tapaturmavakuutus? ) rata-ajossa tullu selvyyttä.? Käsittääkseni 1.5 lähtien liikennevakuutus ei enää riitä….
Onko kukaan ottanut vakuutusta/ vertaillu hintoja jne…
Viva la figa
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Eikö liikennevakuutus enää riitä radalla?
Jaa...
Ainakin kilpailuissa ja kilpailuun tähtäävässä harjoittelussa liikennevakuutuksen kuljettajanpaikkasuoja ei olisi voimassa, eli kuskille itselleen sattuvia vahinkoja ei korvata liikennevakuutuksesta.
Harrasteajossa (jota yhdistyksen pyytämän tulkinnan mukaan ratapäivätoiminta on) kuljettajanpaikkasuoja olisi voimassa entiseen tapaan.
Liikennevakuutuksen pakollisuus ilmeisesti säilyy molemmissa tapauksissa.
Viimeisin tieto lain voimaan tulosta IF:n edustajan mukaan olisi se, että viivästyy kuukaudella, eli aikaisintaan 1.6. mentäisiin uuden vakuutuslainsäädännön mukaan. En tosin ole varmistanut tätä tietoa, mutta tuli puheeksi, kun oli muuta asiaa vakuutusyhtiöön.
Tietävämmät ja viisaammat korjailkoon, jos on asiavirheitä tässä viestissä.
Superbike #7
Kerro se niille. Niiden silmissä moottorirata = hirveän karmea omg jonne sekopäät menee hajottamaan kalustot ja kropat ja kaikki räpeltää kaasua kuin amatöörit. Tästä syystä karmeet hinnat. Ei siellä radalla mitään turvallisuutta kaduille saada aikaan. Kysy vaikka JJ:ltä. (tämä siis niiden järkeily, ei minun)
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Minulla on kyllä erillinen tapaturmavakuutus, niin se on varmaan toimiva tässä?
Jaa...
Voisi kuvitella. Toisaalta tapaturmavakuutuksissa on usein ns. urheilurajoitus, jolla suljetaan vaarallisia lajeja pois ellei maksa lisämaksua rajoituksen poistamiseksi. Moottoripyöräily moottoriradalla saattaa hyvinkin nousta sellaiseksi nyt kun liikennevakuutuksen suhteen tulee rajoituksia. Ajantasaiset vakuutusehdot yleensä vastaavat tuohon, mutta tulkinnanvaraiset ehdot on syytä varmistaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
ei pahalla mutta eiköhän tämäkin ns jeesustelu loppuisi ja tulisi tärkeää asiaa topicciin.
jos jokainen laittaisi kyselyn vaikka omaansa vakuutusyhtiöön ja kopioisi saamansa vastauksen tänne
minäpä kysäsen ainkin If yhtiöstä jossa oman vakuutus on.
R1250RT -23
R1250RT -20
R1200RT -14
r1200rt -12
1200 bandit
650 aprilia pegaso
yamaha rd 350
yamaha rd 125
No tähän asti useimmat vastaukset on "ei oo tietoa vielä" .... Onko sillä väliä kysyykö mielipidettä vakuutusyhtiön tietämättömältä aspalta vai foorumilta? Jos ei oo tietoa ni ei oo tietoa.
Ja jos vastaus aspalta on jotain muuta kuin "ei oo tietoa", ni seuraava kysymys on: "Oliko tää se sama aspa joka on viimeiset 6 vuotta sanonu kilvettömän ratapyörän vakuuttajalle, että radalla ei oo liikennevakuutus voimassa?" Eli know-how oli hyvin korkealla.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Se on mystistä miten paljon on ennakkoluuloja ihmisillä. Tämä tällainen ajattelu ehkä liittyy johonkin sellaiseen, että ihmiset kokevat yleisemmin asian siten, että siellä ei ajeta liikennesääntöjen mukaan vaan päinvastoin kovia ylinopeuksia ja ihmiset mieltävät ylinopeudet ja kovan kiihdyttelyn vaaraan. Jotta tällaisen ajatuksen saisi muutettua, niin "ainoa" mahdollisuus siihen olisi se, että rataharjoittelua pitäisi saada osaksi kuljettajatutkintoa, jolloin ratailu ei olisi enää niin kaukana tavallisen ihmisen elämästä ja kokemuksista. Jos AT2 olisi pakollinen osa kuljettajatutkintoa, niin vakuutusyhtiöiden olisi pakko vakuuttaa pyörät radalle ja asia tulisi lähemmäksi tavallisen ihmisen elämää. Muutoinhan se pysyy kaukaisena ja tuntemattomana sekä mystisenä alueena, josta on pelkkiä luuloja ja ennakkoluuloja sekä turhia pelkoja. Varmaan aika moni allekirjoittaa sen, että sitä asiaa ei voi oikein ymmärtää, jos ei ole sitä ollenkaan kokenut / tehnyt. Koska tehoja pyörissä on, niin kyllähän niitä pitäisi osata hallita. On aika naiivia ajatella, että aikuisia ihmisiä voi kieltää kaasuttamasta. No sitten toisaalta tullaan siihen, että kuinka lähellä vakuutusyhtioiden toiminta on tätä ajattelua, niin voi olla, ettei niiden toiminnalla ole tämän ajattelun kanssa mitään tekemistä. Voi olla hyvinkin myöskin niin, että vakuutusyhtiöillä ei ole tästä mitään dataa olemassa, koska jos laki sallii heille sen, että ei tarvitse vakuuttaa radalle, niin asia on sillä selvä ja taas jos päinvastoin laki velvoittaisi vakuuttamaan radalle, niin kyllä heillä sinne jokin tuote olisi.
Jaa...
En osaa vastata, mutta haluan hieman aiheen sivusta muistuttaa että tapaturmavakuutus ei korvaa henkilövahinkoa, jos jotain sattuu sellaisella liikennevakuuttamattomalla ajoneuvolla, joka kuuluu vakuuttamisvelvollisuuden piiriin (peltoauto, mikroauto, mopo, moottoripyörä, melkein mikä tahansa...)
Kysyjä varmasti tiesikin.
DL650 V-Strom / GSX650F
edelliseen kommenttiin liittyvä ratkaisu:
https://www.vakuutusoikeus.fi/fi/ind...53778454.html#
Mä otin IF:ltä urheilija vakuutuksen, joka on laajempi kuin normaali tapaturmavakuutus. Maksaa allekirjoittaneelle 30e/kk. Se kattaa myös alempien riskitasojen lajit, kuten potkunyrkkeilyn yms..
Eli jos saan pataan treeneissä tai joku muu klikkaa radalla, tuo vakuutus kattaa hoitokulut. Pyörään tulleita vahinkoja ei kata tietenkään...
Nyt tuli Pohjantähdeltä mielenkiintoinen vastaus.
Oletko ehtinyt tutustumaan laittamaani sopimusehdotukseen tai onko sinulla herännyt mahdollisesti kysyttävää vakuutukseen liittyen?
Lisäyksenä vielä edelliseen viestiin, huomaathan että vaikka sinulla on tapaturmavakuutus laajennettuna moottoriurheilun kilpailuihin, on korvaus ensisijaisesti haettava liikennevakuutuksesta.
Lisäksi ehtoihimme on tulossa uuden liikennevakuutuslain myötä muutos, että vakuutuksesta ei korvata moottoriurheilukilpailussa tai kilpailuun tähtäävässä harjoittelussa sattuvasta liikennevahingosta kuljettajalle aiheutuvia hoitokuluja, vaikka vakuutuskirjalle olisi merkitty kilpaurheilu vakuutetuksi.
Kuitenkin jos vakuutus laitetaan voimaan sopimuksellesi 1.6.2024 alkaen, tulisi ehtomuutos kohdallasi voimaan vasta 21.03.2025 jälkeen, eli tällöin kilpaurheilulisän voisi päättää.
Palataan asiaan, mukavaa päivää!
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Luin tuon ensin niin, että ovat pihalla. Toisella lukemalla, tulin siihen tulokseen että *vakuutuksesta ei korvata moottoriurheilukilpailussa tai kilpailuun tähtäävässä harjoittelussa sattuvasta liikennevahingosta kuljettajalle aiheutuvia hoitokuluja" viittaa liikennevahingolla sellaisiin asioihin jotka olisivat edelleen liikennevakuutuksessa (ts. rallin siirtymä tms), mutta virkailijakaan ei oikin ymmärrä tätä joten yrittää sanoa että ota heti niin hyödyt. Ota tästä nyt selvää.
Voit kysyä onko se liikennevahinko jos vedät haikkarin Alastarolla Rata-SM aika-ajossa tai jos joku pommittaa kylkeen mutkaan kääntäessä kesken finaalin. Jos ei ole, niin olen oikeassa. Jos on, niin olen pihalla (ja sitten meillä on liikenevahinkoja joita liikennevakuutus ei korvaa).
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Ymmärtäisin tämän vastauksen niin että vakuutusyhtiö katsoo että kilpailuissakin, ja kilpailujen harjoituksissa, tapahtuneen henkilövahingon korvaus haetaan ensisijaisesta vakuutuksesta eli liikennevakuutuksesta. Mutta kuljettajapaikkasuojan puuttuminen epää kilpailuun tai harjoitukseen osallistuneen kuljettajan vakuutuskorvauksen. Tapaturmavakuutus on toissijainen vakuutus tässä tapauksessa ja siitä ei korvata liikennevakuutuksen alle kuuluvia vahinkoja joka on ensisijainen vakuutus.
Näin ollen laajennettu tapaturmavakuuskaan ei korvaa vahinkoa koska ensisijainen vakuutus on liikennevakuutus josta haetaan korvauksia, joka ei korvaa.
Tämän mukaan pitäisi olla liikennevakuuttamaton kilpuri jotta tapaturmavakuutus korvaisi. Mutta kun liikennevakuutus on pakollinen kilpailuissakin.
Vähintäänkin mielenkiintoinen tilanne. Tietänee töitä tuomioistuimille ennakkoratkaisun saamiseksi.
Viimeksi muokannut: Patukka; 10.05.2024 klo 21:23.
^Näin höntsä- enduro-/crossi-/crosscountry -kuskina edeltävä on mieltä huojentavaa.
Tai voihan vakuutusyhtiö evätä korvauksen sillä perusteella, että olen montulla kilpaillut/ollut harjoittelemassa etanaa vastaan![]()
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Lisää tietojen vaihtoja Pohjantähden kanssa oli, ja lopputulema, että jos otan vakuutuksen nykyehdoilla, niin ennen kuin ehdot päivittyvät uudelle kaudelle maaliskuussa 2025, korvauksia haetaan 1.6. 2024 jälkeen tapaturmavakuutuksesta.
IF:ltä toinen tarjous. Siellä ei vastaavaa sekoilua.
Hoito: 100 000 (omavastuu 200)
Haitta: 500 000
569,68
Turva on, ammattiurheilua lukuun ottamatta, voimassa myös seuraavien urheilulajien
kilpailuissa, otteluissa ja harjoituksissa sekä näihin liittyvillä matkoilla koti- ja
ulkomailla
- Moottoriurheilu.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mulle tarjosi LähiTapiola 10k hoitoturvan ja 100k pysyvä haitta nii 300 omavastuulla noin 300 vuos. Tosin tää tulis jo olemassa olevan henkivakuutuksen lisäks
Värillä ei väliä kuhan on keltainen...
YZF-R6R 2010 ratalelu
YZF-R1 2006
YZF-R6 2003
Eikö kilpailulisenssin vakuutuksesta korvata vahinkoja? Onko tuosta tapaturmavakuutuksesta muuta hyötyä kun isommat korvaussummat (hoitokulut, pysyvä haitta)?
Viimeksi muokannut: JMH; 15.05.2024 klo 18:33. Syy: Korvausrajat
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Toi on kyl taas niin nerokkuutta ettei mitää järkeä. Laitetaan kisoihin pakollinen vakuutus onnettomuuksia varten, joka ei sit kata edes makkarapakettia ku jotain käy... ei niinku mitään helvetin järkeä.
Miksei kilpailuvakuutukseksi voi suoraan pakottaa ositetulla maksulla esim juuri tuota IF:n tarjoamaa tapaturmavakuutusta kun se kerran korvaa kilpailutapahtumien onnettomuudet? Tällöin ei tarttis pelleillä extra vakuutuksilla ku se kilpailulisenssin vakuutus pitäisi tuon jo sisällään.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson