Mulla on ylä- ja alareunassa. Keskelle jää vaakasuuntainen kurkistusaukko. Yläosan teippi suojaa auringolta normaalitilanteessa, ja sitten kun ajelen ilta-auringossa huonokuntoisia (sora)teitä, jossa pitää nähdä edessä olevat kuopat tai pehmeät hiekat hyvin, niin nostan visiirin ylös näkökentän maksimoimiseksi ja kääntelen vaan päätä siten, että alaosan teippi osuu auringon eteen.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Mulla shoeissa käytössä "slogan-teippaus" peilivisiirin yläreunassa ja ns pilottivisiiri sisäpuolella.. koska pakotettu käyttämään silmälaseja myös ajaessa.. hyvin ovat riittäneet valaistusten vaihteluista riippumatta.. eikä oakleyn sangatkaan paina ohimoita (suorat aisat) ja onhan pehmusteissa jonkin näköinen urakin rillien käyttäjille![]()
GSR750
ex.Z800
ex.ER6n
Oman piilovisiirin kanssa olen tehnyt välillä niin, että olen laskenut sitä vain vähän, jolloin siitä tulee varmaan aika samanlainen efekti, kuin, jos visiirin yläpuoli olisi teipattu. On se ehkä semisti häiritsevä, kun siinä on sellainen alue tai ainakin itse koen sen niin, mutta on se myös toisaalta toimiva juttu, kun haluaa suojata näkökenttäänsä kauniin aurinkomme häikäiseviltä säteiltä. Tuota teippijuttua voisi myös kokeilla, vaikuttaa aika hyvältä, joskaan sitä ei saa nostettua ylös. Oman piilovisiirin muoto siihen, että sitä pitää vain vähän laskettuna ei ole paras mahdollinen, (koska se on suunniteltu muotoilunsa puolesta alhaalla pidettäväksi) mutta ajaa asiansa. Joskus tuli kokeiltua aurinkolaseja, mutta kun pari kertaa ajoi tunneliin, niin aurinkolasien käyttö jäi vähemmälle. Tosin noissa tunneleissa monasti häiritsee sekin, että siellä on kahdenlaista valaistusta ; joko sellaista joka on niin perskuleen kirkas ja tulee joka suunnasta ja asiat vipeltää silmissä tai sellaista, että nyt sitä on, nyt on taas pätkä ettei ole mitään, sitten on taas pari lamppua jne...
Jaa...
Tunneleissa mennään aina "perusnäkö" edellä, kellä silmät tai linssit, mutta se vastaa tilannetta - aurinko... sillon tulee just megee se teippaus visiiris.. eli, käännä päätä ja mieti mihin klo aikaan oot ajamas mihinkä ilmansuuntaan, ja valitse toimiva häikäsynsuoja
.. ite yritän plänää ajosetit silleen, et aurinko selän takana .. molempiin suuntiin päivän aikana.. no.. eihän se aina onnistu
.. sillo mennään vaan niillä vaihtareil mitä tarjolla sil hetkel..
.. eix tällee o menty aina
-- ja lopulta se kokemus siitä päivästä on se .. ISOIN juttu.. sit kumminkin
![]()
GSR750
ex.Z800
ex.ER6n
No eiköhän tässä tarkoiteta noita itsestään tummenevia aurinkolaseja? Itsellä tuollaisista ei kokemusta ole, olen vaan huomannut että sellaisia on olemassa. Esim. vaikkapa:
https://www.harley-davidson.com/us/e...s/p/99458-24VM
Mutta itselleni on riittänyt kypärän aurinkovisiiri.
Minulla on käytössä tummenevat silmälasit, joita käytän myös kypärän kanssa. Nuo tummenevat UV säteilyn vaikutuksesta, eivät valon. Käsittääkseni tummeneva kypärän visiiri toimii samalla periaatteella. Käytännössä silmälasien kanssa tässä syntyy sellainen ilmiö, etteivät ne tummene lainkaan kypärän kanssa visiirin ollessa kiinni. Ihan tavallinen visiiri suodattaa sen verran UV säteilyä, että silmälasit pysyvät kirkkaina. Tavallaan tämä on hyvä, ajaessa auringonpaisteessa napautetaan kädellä Schubertin aurinkovisiiri sopivaan asentoon. Tunneliin ajaessa aurinkovisiin saa ylös yhdellä sormenliikkeellä. Taukoa pitäessä taas silmälasit muuttuvat aurinkolaseiksi kun ottaa kypärän pois päästä. Omasta mielestä toimivaa....
Samalla combolla mennään täälläkin, aurinkolaseilla pärjäsin siihen asti kunnes jo itsekin hyväksyin silmälasipakon (jonka viranomainen oli merkinnyt korttiin jo 1975...). Tummentuvat silmälasit ei tummene visiirin takana, joten hommasin Shoei GT-Airin jossa on aurinkovisiiri. Vaikka ne lasit toimisikin visiirin takana, ei ne niin nopeat ole että tunnelissa muuttuisi, paitsi Arlbergissa tai muissa yhtä pitkissä.