Edellisenä päivänä pakkaus. Tarkoitus ajaa la-ti. välisenä aikana Tornion kautta Arvidsjaur- Arjeplog- Junkerdal jossa yötä. Bodöön, jossa valokuvaus ilmailumuseon Hurricane- hävittäjäkoneesta LT:n kanssa. Rannikkoreittiä alas Mo I Ranaan, ja sitten Tärnabyn kautta taas Luleån ja Tornion kautta kotiin.
12.04.2008
Ei yhtään nukutun yön jälkeen silmät ristissä ylös klo 03:00, (vaimo myös), nettiin katsomaan kelikameroita. 4-tie näytti olevan sula, missä lämpöasteita ja vain ylhäällä lapissa tiellä oli lunta, tai jäätä. Oulun kieppeillä tien lämpötila -4´c/-5´c, mutta kun se on lumetonta, niin ei haittaa!
Lähdin liikkeelle klo 04:15 ja +2´c oli lämpötila. Polttoainetta oli 120km:n matkalle joten ekan kerran tankkasinkin vasta Viitasaaren abc:llä. Muutamien harvojen asiakkaiden joukosta tuli joku humalasekoilu-hemmo kysymään haastattelua... No sit se kyseli ja nauhotti kännykkäänsä astrologisia juttujaan. Sannalle asti, (Pyhäsalmi), oli + asteita, mutta sitten -1´c, ja Oulussa -2´c.
Ennen moottoritielle pääsyä alkoikin sataa lunta siihen malliin, että oli ihan pakko ajaa Zeppeliinille kaakaolle, ja ottaa vielä toinenkin. Oli selvästi mp-hemmoja tämä kahvion mies. Muutama valokuva talvisesta Shellin pihamaasta, ja sitten päätös lähteä takaisin. Olihan se eräänlainen "fiilis" ajella moottoritietä joka oli aivan valkoinen, lumipöllyssä autojen kanssa etelää kohden, vaikka kello ei tainnut olla vielä edes kahdeksaa?
Seuraava tankkaus Kestilän uudessa, (vai Kärsämäen?), liikekeskuksessa, joka olikin aika suuri talo! 650km ja kotona klo 12:00. Uudet housut tuntuivat toimivan hyvin. Sinitaivas näkyi ensimmäisen kerran Tikkakosken risteyksestä käännyttäessäni!
Ei ollut säätiedotus oikeassa!
Lukijalle huomautus:
-Näitä "epäonnistuneita" norweegian-startteja on tullut tehtyä useampaankin kertaan, eikä kaikkia aina tullut edes ajopäiväkirjaan, (ajopäiväkirjoihin), merkittyä. Sattumalta eilen kun erään vihkosen löysin, niin totesin että aivan samalla päivämäärällä sitä on oltu jo liikkeellä, niin sillä halusinkin tuoda tämän lyhyen stoorinpoikasen tähän..
Mitä tästä opimme? No ainakin sen, että aina kevväillä on ajokuume piiitkän talven jälkeen AINA kova, ja siihen ei ole muuta lääkitystä, kuin päästä tienpäälle.....Toisekseen, kelisääkamerat ovat AINA vain suuntaa antavia, ja etenkin alkukevväillä säätiedotukset ovat nekin suuntaa antavia, (tosin tarkkuus on vuosien varrella parantunut huomattavasti!). Kolmanneksi, ajokuumetta ei pääse enää niin syntymään, kun ajeleepi ympäri vuoje!
Viimeksi muokannut: mchuurre; 13.04.2024 klo 10:28.