Mulla on Aprillia Atlantis 500 vm:2006
Ongelma on lämmön suhteen.
Normi maantie ajossa OK
Mutta kaupunki ajossa mittari nousee melkein punaiselle ehkä 1mm alle
Pitääkö olla huolissaan?
Olisi kiva jos saisin vastauksia. Jos menee yli 100 asteen niin mikä hajoaa ensin?
Mukavaa pyöräily kesää!!!!!!!!!
Lähteekö flekti päälle?
Onko syyläri täynnä nestettä (ja tilkka paisuntasäiliössä kanssa)? Älä avaa kuumana.
Lämpeneekö syyläri kokonaan?
Kyllä jähyjärjestelmä 100 astetta kestää, mutta ei tuommoisen kaupunkipelin Suomen oloissa kuuluisi siellä pyöriä.
Edit: 90-100 ja luulis siellä flektin sen pitävän, ja vieläpä niin ettei käy koko ajan.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kokeilepa aloittaa järjestelmän ilmauksesta, siellä voisi olla esim. ilmakupla. Jos tämä ei auta, niin seuraavaksi voisi miettiä termostaattia.
Jaa...
Skoottereita en niin tunne mutta onko siellä jokin puhallinsysteemi siellä skootteripinnan alla, olisiko siellä joku potkuri tukossa?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kannattaa tarkistaa vesipumpun toiminta. Näissä pumpun laakeri helposti takkuaa ja tuhoaa vähitellen pumpun muovisesta hammaspyörästä hammastuksen.
Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
Kawasaki kx 450 f
Yzf-R1 -07
Nykyisissä vehkeissä jäähdytysjärjestelmä on usein paineistettu. Sellaisessa kiehuminen alkaa vasta reilusti yli 100 asteen.
Nuo lämpömittarit ei ole tarkkoja, kysyisin maahantuojalta (tai hakukoneelta) että mikä kysisessä mallissa on "normaalinäyttämä".
SF 1098S
MTS V4S Sport
Useimmissa autoissa lämpömittarit on pitkän aikaa olleet valehtelevia. Mahdollisesti siis näissäkin.
Jos lämpötila on haarukassa (noin, stetsonista ravistettu) 70-99 astetta näyttää mittari keskelle. Alle 70 näyttää kylmää, yli 99 näyttää ylikuumaa. Väliasentoja ei juurikaan ole. Eli minkäänsortin ennakoivaa varoitusta nousevasta lämmöstä ei saa...
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Helpointa olisi aloittaa vaihtamalla jäähdyttimen korkki. Liian aikaisin luovuttava korkki voi aiheuttaa ylikuumenemista. Osa maksaa vähän ja sen vaihtaa helposti. Toki vesipumpun tarkistaminen on hyvä vinkki varsinkin jos osaamista löytyy, semminkin jos tyyppivikaa on.
100 astetta ei ole mikään maaginen raja. Jo pitkälti yli 50 vuotta paineistettu jäähdytysjärjestelmä on ollut normaali. Tietyissä ajoneuvoissa tuuletinkin käynnistyy vasta lähempänä 110 astetta. Kiehumispiste on yleensä jossain 120 asteen tuolla puolen riippuen paineesta.
"Mitä menee rikki", sylinterinkansi ja sen tiiviste. "Keittäminen" voi toki tapahtua ilman välitöntä moottorivauriota.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Atlantiksessa jo muutoinkin on hiukka lämpenemisen kanssa ollut ongelmia, alkupään malleissa syylari pääsi lämmittämään liikaa itse pataa ja näin tuli starttiongelmia ja käyntihäiriöitä kuumana. Myöhemmissä hiukka muutettiin rakennetta ja taisi tuohon väliin tulla joku ilmanohjainkin, jotta tuosta ongelmasta päästiin eroon. Mutta siis lämpösenä tuo käy joka tapauksessa ihan vaikka ei olisi mitään vikaakaan![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08