Kaksipyöräisissä on kyllä se huono puoli, ettei bensan polttamiselle ole oikein vaihtoehtoja. Autot on kulkeneet paikallisesti tuotetuilla uusiutuvilla jo pitkään ja vain pahimmat ilmastonmuutosdenialistit enää fossiilisia tankkaa, mutta prätkällä se on vähän pakko jos sillä aikoo minnekään mennä eikä vaan fiilistellä pihassa.
Siinä mielessä sais sähkö vallata alaa kyllä nopeasti. Tai edes etanoli/kaasumoottoripyörät.
Lajin halpuus viehättää.
Kävin autokaupoilla syksyllä ja hommasin vuoden käytetyn lataushybridin. En ole sähköautouskovainen saati ilmastodenialisti. Syyt siihen, että edellinen 3.0TDi vaihtui tuohon on lähinnä taloudelliset asiat. Auton hankintahinta vastaavan tehoiseen isoon dieseliin verrattuna vähintäänkin 10k pienempi, koska lataushydridin ajoneuvovero olematon (laskennallinen autoveroon vaikuttava CO2 päästö jotain 30g/100km). Ei käyttövoimaveroa, koska ei ole diesel tai puhdas sähköauto, säästö siinä n. 700€/vuosi. Vuotuinen autovero olematon, n. 100€/vuosi, koska laskennallinen CO2 päästö pieni. Kuukausitasolla menee lataussähköön n. 20€ (0,9c/kwh kotilataus) ja vaikka auton sähkörange aika pieni (40-65km) ajan sähköllä n. 90% ajosta, joka siisä valtaosin lähinurkilla pyörittelyä. Entäs se bensankulutus? Viime viikonlopun pilkkireissulla maakuntaan (2 x 300km) tuli kokeiltua mitä tuo todellisuudessa syö bensaa- Tulos oli suorastaan hämmästyttävän pieni. 6,1l/100km pelkällä bensalla tikkarinopeutta ajettaessa. Tämä siis tankkausten ja kilometrien perusteella laskettu lukema, ei tietämyskoneen näyttö. Koneena 2l suoraruiskuturbo. On se moottoritekniikka näissäkin kehittynyt aika huimasti. Niin ja kun vielä huomioidaan auton olevan nelivetoinen malmikasa 2,2 tonnin omapainolla niin hämmästyttää tuo kulutus. Ka kirsikkana kakun päällä 2tn vetomassa eli pääsee ratapäiville kärryn kanssa ja venettä vetämään tuolla ihan huoletta. Pienestä kulutuksesta huolimatta auton suurin kulu, kuten yleensäkin on auton arvon alenema. Mutta niin sen on ollut aina ennenkin.
Edit: Tuli typo, centit ja eurot sekaisin, lataussähkö siis maksaa 9c/kwh.
Viimeksi muokannut: itl; 04.04.2024 klo 17:21.
-- Brake later and open the gas earlier --
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
kun lukee noita Toyotan mielipiteitä suominäkökantista, niin kannattaa muistaa että ne on globaaleita totuuksia. Suomi kun mahtuu tuohon 30% tiin, eli vaikka täällä oltaisiin 100% sähköautoissa niin silti toyota voi olla oikeassa tuossa globaalissa tasossa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
sähkömoottoripyörä on siitä huono verrattuna autoon, että auto on kesällä ilmastoitu ja talvella lämmitetty.
moottoripyörällä ajetaan taas kesällä ja paksuissa ajovarusteissa, joita ei viitsisi riisua, tai viitsisi oleskella niissä pitkään. joten latausodottelu on melko hankala. lisäksi ajokilometrit per vuosi on kohtuu vähäistä, kulutus pieni ja säästö täten alhainen. Akkujen hinta on korkea ja siihen ei kannata panostaa ajoneuvoon joka seisoo paljon.
verrattuna auton ajosuorite on iso, kulutus iso, akkuun kannattaa sijoittaa enemmän. Paino ei haittaa jne. ja ei olla pukeuduttu varusteisiin joten autossa voi odottaa ilmastoidusti tai siirtyä kahvion puolelle tai käydä kävelyllä yms.
no kyllä se sähkö toimii työmatkapyörään jossa on vähän tehoa ja suht pieni akku. mutta mitään isoa, tehokasta, pitkänmatkan pyörää ei tunnu kovin järkevältä tehdä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ite kattelen noita sähkömopoja liikenteen ulkopuolella tapahtuvan harrastamisen näkökulmasta. Esim. Stark Varg vois olla ihan loistava kampe, kun seuraavan kerran iskee halu enduroharrastukseen. Rangee riittää ja huoltoja on minimaalisesti verrattuna polttomoottorikamppeeseen. Supermotoon se saattas ehkä just riittää, mutta on vähän siinä rajoilla. Pitää käydä kesällä testaamassa. Ison radan hommiin ei taida olla vielä ihan hetkeen tarjolla riittävän kevyttä laitetta, mutta eiköhän sekin sieltä joskus tule.
Superbike #7
No kyllähän tuokin nyt vielä voisi mennä, mutta kun nuo sähköpyörät on vielä niin kovin hinnan kiroissa, että taitaisi nuo työmatkansa päästä halvemmalla jopa taksilla. Ja toki on sitten se vak.yhtiön politiikka, miten se suhtautuu talossa olevaan 2x pyörään, kun kuitenkin vain toisella niistä voi ajaa kerrallaan.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Aika sama juttu joskin 3 vuotta vanha auto. Samoilla kilsoilla olevat oli saman hintaisia riippumatta koneesta - bensa, lataushybridi tai diesel. Muissa kuin hybrideissä oli kohtuuttomat verot, hybridissä pieni. Ja sähköllä on pääasiassa pyöritty. Toistaiseksi ei valittamista näin perheauton omistajan näkökulmasta, katsotaan sitten kun tekniikka alkaa prakaamaan.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Itse kävin syksyllä 2022 hakemassa vantaalta zero sr f pyörän ja ajelin sen ouluun. Ensin mietin että mitähän siitä tulee, mutta aivan mahtava. No range sen 150km, mutta vaihdossa meni vmaxi jolla range oli pienempi (9litraa/100km). Kaupungissa toki range lähes tuplaantuu. Luxusta vmaxiin nähden.
Ennen tankkasin ja sitten kaikki pyöriminen huoltoasemalla turhaa ajankäyttöä. Nopeasti kuselle ja sitten matkaan. Nyt ensimmäisenä pyörä lataukseen ja alkaa kaikessa rauhassa miettimään että mitä sitä tekisi. Tietenkään ei tule notkuttua huoltoasemilla vaan lataukset hoituu millon missäkin. Paikkoja riittää.
Ainoa mitä karsastan on hihnaveto. Aina ollut kardaani. Ajelen tuolla pyörällä millon missäkin. Niin tein vmaxillakin. Tuota zeroa nyt helpompi saada pois liejusta kun vmaxia. Painaa ainoastaan 200kg. Tällä hetkellä hihnassa on ikävä runtu. ilmeisesti kivi jäänyt väliin mettä reissulla.
En ostanut pyörää säästömielessä. Kiinnosti se erilaisuus kun alkoi moottoripyöräilystä häviämään hohto 20 vuoden jälkeen. Noillahan ajellaan ympäri maailmaa millon missäkin.
Eikä tarvinnut syssyllä öljyjä vaihtaa. Sitä en tiedä mitä sitten jos akku menee. Takuu tosin 2027 asti.