https://youtube.com/shorts/K7xG5L5p8...3drffIbq1mlp_u
Kuulostais oikealta eli jakoketjun puolelta tulevan.
Joo jakoketju se on. Samallailla rsäksättää kun mulla, ite laitoin manuaalisen kiristimen mutten ole sitä ihan aina kiristämässä, enkä ole kiristänyt edes niin tiukalle että kaikki äänet lähtis.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ketjuha tuolla rällättää. Ollu vastaavia kawoissa omissaki vermeissä. Löysää ketjunkiristintä koneen kyljestä hiljakseen ja tarkasti kuuntelee millo kuuluu naksahdus(muistaaksee 2x 8mm kantasia pultteja). Sitten pultit kiinni takasi ja kone käymään. Kuuntelee et käy myös lämpimänä ja kierroksilla nätisti.
Tässä on pikku riski toki jos useemman naksun ulommaks pääsee,nii sillonha ketju on sinkeellä. Sen takia talliympäristö pitää olla oikeesti hiljanen et naksahduksen kuulee!!!
R1 07
Yleensä haitta on lähinnä kosmeettinen tai tässä tapauksessa auditiivinen, kiristin naksahtaa (jos on ehjä) aikanaan itsekseen ja rouskutus vaimenee.
Jos asia häiritsee, voi koittaa seuraavaa kikkaa: virta pois, vaihde kuutoselle, kytkin pohjaan. Työnnä/kaveri työntää pyörää taaksepäin, nosta kytkin. Kone käymään vaihde vapaalla ja voila', kiristin on naksahtanut ja ketjun rallatus vaimentunut. En anna takuuta tälle toimenpiteelle
Toimi ainakin muutamassa kymppiärrässä ja kuusärrässä.
Edit, lisää todistusaineistoa:
https://www.kawiforums.com/threads/c...-chains.42607/
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Ei voi, tulee öljyä ulos. Tuossa on sitetn se mahdollisuus mitä pidän kaikkein todennäköisempänä, että sen kiristimen räikkämekanismi on vaan jumissa ja se ei naksahda kireämmälle vaikka kiristintä löysääkin. Sitten se ketju vaan löystyy ja löystyy...
Paras olisi ladata Kawasakin servicemanuaali jostain ja katsoa ohjeet timing chain tensionerin irroitukseen, resetointiin ja uudelleen kiinnitykseen. Mekanismi on tosi yksinkertainen sinänsä. keskimmäisen ison pultin alla on jousi mikä painaa kiristimen vartta ketjua päin ja kiristimen varteen on koneistettu urat joihin räikän kieli tarttuu ja ei päästä kiristintä löysemmälle päin. Se kieli voi olla jumissa tms.putsaus, herkistely ja moottoriöljyäminen saattaa auttaa.
Tai sitten kiristin on jo ns. tapissaan eikä voi enempää kiristää ketjua, nieneekö mahdolista.
Tossa mun 05-06 ninjassa on vähintään haasteellista elle mahdotonta pitää konetta käynnissä ja säädellä kiristimen pultteja. On ahdas.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Varmaankin riippuu ajomäärästä ja pyörän tyypistä, mutta harvoin pikkukilometreilläkään jakoketju on kaikissa olosuhteissa ( yleensä tyhjäkäynnillä ) täysin äänetön.
Kannattaa tehdä säätö tehtaan ohjeen mukaan ja sitten unohtaa asia, ellei sitten kilometrejä ole niin paljon, että olennainen jakopään kuluminen voi olla kyseessä.
Noo kuutosvaihteella pyöräyttää konetta taaksepäin kerran-kaksi iskua ihan pienellä vauhdilla. Pehmeä toimenpide.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Eiku kone käymään vasta kun oot pyörittänyt työntämällä/potkimalla jaloilla taaksepäin iskun tai pari. Voi koittaa muutaman kerran jos ei tunnu auttavan.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Kawasakit kuulostaa keskimäärin sepelimyllyltä, jossa on pari kourallista muttereita. Huolestu siinä kohtaa, kun äänet lakkaa.
Edit. Millä todennäkösyydellä saat interwebistä asiantuntevamman vastauksen kuin sieltä huollosta? Saattaa se hyvä ohjekin tänne tulla, mutta kaikenmaailman poppakonstia on tarjolla paljon enempi.
Superbike #7
Tätä on nyt pari kertaa testattu mut ei muutu mikskää. Eli mahtaako kiristin vaan olla maximisaaan tossa vaiheessa jo...
Mietin et annanko olla ja toivon ettei lahoa syksyyn mennessä kun paan eteenpäin vai kannattaisko viedä tarkistettavaks, jos vaikka venttiilit varmuudella tarkastuttais jossain ja siinä samalla tsekkaavat kiristimen toiminnan sekä mittaa jakoketjun kunnon
Jos et usko että kiristin hakee seuraavan napsun koska se jumittelee tai jousi ei jaksa, on toinenkin keino "runkopulttien" löysäämisen lisäksi. Testattu omilla Gpz/ZZR-laitteilla joissa kiristimeen toki pääsee paremmin käsiksi.
-Kiristin paikallaan koneessa ja kaikki normaalisti alkutilanteena
- keskipultti, jousi ja tanko pois kiristimestä. Kiristin jää paikalleen eikä peruuta, siellä on räikkämekanismi.
- etsi isohko ruuvimeisseli / 1/4" jatkovarsi tms joka sopii keskipultin reiästä ja ylettyy ketjunohjaimeen
- moottori käyntiin, paras olisi jos kone olisi jokseenkin lämmin ennen seuraavaa vaihetta
- koneen käydessä meisselillä painaen reikään jämäkästi mutta ei apinan raivolla. Kiristin naksahtaa ja moottorin ääni rauhoittuu.
- sammuta moottori, asenna tanko, jousi, keskipultti.
- kovaa ajoa
Manööveri tehdään koneen käydessä jotta ketjun liikkuessa saadaan seuraava napsu paremmin painettua ja toimenpiteen vaikutus tulee havainnoitua. Kuten aina, omalla vastuulla.
Toiminnallista merkitystä tällä ei pitäisi juurikaan olla vaan enemmän pilotin mielenrauhasta on kyse.
Kutoskawassa kiristin on yleensä kyllä kamalassa paikassa, mutta niin vaan ketjunkin poistaminen vaatii joko koneen halkaisua tai rälläkkää (minulle selvisi että monet käyttävät rälläkkää) kuvassa olevasta syystä: Alaketjupyörän ympärillä on suoja joka estää ketjun vaihdon, kuvassa jäljellä vain jämät joten osat lähtivät nätisti.
https://www.dropbox.com/sc/yrqq9leqc...EK_q2f4Jnok7Ia
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88