Mikäli Herramme tahtoo, ja elämme, tulen järjestämään jo seitsämännen "YäJutauksen" ajalla: 13.-14.08.2024. Tiistaista- keskiviikkoon. Paluureitti ja aikataulu on vapaa ja siten jokaisen omassa harkinnassa.
Kohteena on meillä tällä kertaa eräs mielenkiintoisimmista WW-II Atlantinvallin linnoituksista, eli Festung Utvorda.
Kohteen tekee mielenkiintoiseksi se, että siellä on vieläkin tykkiasemissa eräitä tykkejä paikoillaan. Niiden lisäksi, linnakkeen alueelta löytyy eräitä suurimpia maanalaisista luolatiloja, mitä olen koskaan Atlantinvallien puolustusasemista löytänyt, joten otsa-, ja käsivalaisimet ovat tälläkin Jutauksella taas tarpeen.
Mikäli letkaan saadaan min. 10 YäJutaajaa, lähden virittelemään lakana-, ja hostellimajoituksia, sekä sorvaamaan tästä "soivaa" YäJutauspakettia....
YäJutauspaketin majoituksen hinta jutaajaa kohden tulisi olemaan 2hh:ssa n. 100e, ja 1hh:ssa 125e.
Alustava Jutaus- ja reittiaikataulu tässä, eli myäs matkan varrelta voi edelleen liittyä mukaan:
Startti Vaasan Laivojen laiturilla tiistaina 13.08.-24 n klo:12:15, (laiva lähtee klo:13:15).
Perillä majoituksessa n. klo 01:00
Aamiaisen jälkeen siirtyminen linnakkeelle n. klo 09:00
Perillä linnakkeella, n. klo: 10:00
Jokainen YäJutaaja varaa itse laivalippunsa, ja mieluusti jo etukäteen, ettei tule terminaalissa hoppusta, saati ylläriä`?
Ilmoittautuminen:
Pyydän ilmoittamaan seuraavat tiedot osoitteeseen: mchuurre7 (at) gmail.com
Paluuviestissä tulet saamaan tarkemmat speksit Jutauspaketin suorittamiseen peruutusehtoineen, sekä muuta tarpeellista infoa.
- Nimi
- Puh. numero
- Pärrä
- Letkaan liittymis- ja ilmoittautumispaikka
- Huonekaverisi, jos tiedossa
Vakuutukset:
Järjestäjä ei vakuuta tapahtumaan osallistujia, tai heidän ajoneuvojaan, tms. varustusta.
JOS innostuit, ja kesäyön hämynviehätys, ja osittain valoisa yhtämittainen jutaus kiinnostaa, niin tässä on jälleen tilaisuutesi! Ajat sen sitten vaikkapa rauta- tai vaikkapa betonitakapuoliajona, tms....
![]()
HUOMIO-HUOMIO! YäJutaus alkaa TIISTAINA, eli 13.08.2024 koska Wasalaivat on päivittänyt aikataulunsa niin, ettei maanantaina 12.08.2024 päivälaivaa enää mene!
Toivottavasti tämä yhden vrk:n "viivästys" ei aiheuta harmaita hiuksia jo ilmoittautuneille....
Joten nyt YäJutausosallistumistarrassa on vanha pvm: mutta so what?
MODERAATTOREITA PYYDETÄÄN KORJAAMAAN OTSIKKOON OIKEA PVM. kiitos!
Saksalaisten WW II:n aikaisia Dora I, ja tuhottua Dora II:n sukellusvenebunkkereita ennakkoon tutustumassa Trondheimin satamassa.
Vaikka valo-, ja ilmakuvia olen noista molemmista aiemmin nähnytkin, niin onhan nuo VALTAVIA LAITOKSIA kerrassaan. Että kyllä on muuten sadat betonimyllyt saanu pyäriä tiuhaan tahtiin, ja monen monta kuukautta !!!
Voisikin olla sopiva kohde paluumatkalle, ellei sitten joku halua välttämättä Gneisenaun 3-tykkitornille Austråttiin ensin....
Ainiin....11 ilimoittautunutta, mutta perälle sit viälä sopii......
Hyvä oli jutaus taas kerran, josta kiitokset mchuurteelle! Ja tietty myös muulle jutausporukalle. Onneksi oli lähtijöitä. Oli hyvä reissu.
Utvorda kohteena oli todella hyvä valinta, parhaita jutauspaikkoja mielestäni. Siellä oli aikaa retkeillä reilusti retkeilykamppeet päällä. Kiitokset myös Jukalle hienoista lippiksistä - nämä ovat enempi sotilasmalliset muodoltaan ja väriltään. Oliivinvihreä väri sopi loistavasti "temupaidan" väriin.
Yöjutaushenkeä kunnioittaen lähdin ajamaan "Tärnabyn leiristä" (alias tunturihotelli) kohden kotia sillä mielellä, että en yövy (riippumatto) ennen kuin alkaa väsyttämään. No ei alkanut. On muuten hyvä, kun on kunnolliset lisäpitkät pyörän keulalla. Yöajo on nautinto. Nyt sattui vielä kohdalle kuiva ja hämmästyttävän lämmin yökeli höystettynä erittäin hiljaisella liikenteellä. Kotopihaan kurvasin aamusella klo 3.42.
Ainakin kolme muuta yökyöpelimotoristia näin matkan pimeällä osuudella matkalla pohjoiseen. Eivät siis ryhmänä, vaan yksittäin.
Mielenkiintoisia sattumuksia Suomen puolelle päästyäni:
Kemin kohdalla paloi auto moottoritien toisella puolen sinisen valomeren piirittämänä. Lieskat olivat isohkot auton sisällä. Toivottavasti kuski pääsi pois ajoissa.
Vähän ennen Jämsää oli keskellä ajokaistaa parkissa poliisiauto vilkut välkkyen. Pysähdyin, mutta eiväthän ne minusta välittäneet. Tien poskesta auttelivat jotakuta Maijan kyytiin, joten jatkoin matkaa. Luulin jo hetken, että meikäläistä jahtaavat. Ihan suotta. Ajoin lähes liki rajoitusten mukaan osan matkaa ainakin.
Padasjoella Kauratteen kohdalla jouduin tekemään äkkijarrutuksen, joskin mieleeni oli jo hieman aiemmin juolahtanut, että tässä kohtaa pitää olla varovainen. Ja sitten kissan kokoinen otus eli kaksi olivatkin keskellä tietä telmimässä. Sain jarrutettua ja ajettua niiden välistä otuksiin törmäämättä. Taisivat olla supikoiran pentuja. Sen verta oudosti lyllersivät.
Jutauskilometrejä tuli 2526 navigaattorin mukaan ja koko matkan ajan oli naula melko sileäksi kuluneessa takarenkaassa (Mitas 08), jolla on siis ajeltu liki 15,000 km. Haparandassa laitoin paineeksi 4,0 bar, niin aamusella oli jäljellä 2,1. Seuraavaksi kai pitää harjoitella renkaan paikkaus rengas kiinni motskarissa, jonka jälkeen voinkin vaihtaa vähän parempikuntoisen renkaan tilalle.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
YäJutaus VII: TRAILER ....
Tästä esimakua tulevasta syksyn huurus- tuotannosta 2024.
"YäJutaus VII" Jutailtiin 10:nen Jutaajan letkassa, kun eräs seikkailupyäräilijä- Jutaaja pääsi valitettavasti vain Vasa-Linen portille asti... =(
Taas tapahtui kovasti, mutta onneksi ei sattunut, kuten joskus on....Herralle Kiitos!
Todella harvinainen, ja ainutkertainen tilaisuus avautui meille, kun aikamme kannella juteltuamme bååtin kone-chief:ille, joka itsekkin on pyärämiähiä, ja lopuksi nätisti pyydettyäni, päästi meidät tutustumaan tyätontilleensa, aluksen alimpaan, ja sikäli kuumimpaan, tai no, ainakin meluisimpaan osastoon.....Sujuvasta kiroilustaan huolimatta, (tai ehkäpä juuri sen takia?), halusi kuitenkin vastaanottaa Motoristiraamatun, joka hänelle toimitettiin sitten kansimiähen avustuksella......Paappa tulupat korviin, ja enjoy !
Kyllä se pärrä kaatuu sivujalankin puolelle, vaikka naapurilla oli RTssä kaksi hyvää remmiä tiukalla. Kuorma vaan oli liian yläpainoinen. Kun videolla kommentoit niitä sitomisia...
DITq6-mgnm4wajdwvb5nifm2pxfey4.jpg
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Ollu keskituella? Tai sitten vaihde vapaalla, jolloin sivujalka livennyt taakse?
Ei VOI mennä sivujalan yli, eikähä se kuvassakaan ole sivulla, (tai sitten se on murtunut poikki)?
Ainiin....RT:n sivujalka vakiona on kyllä aikas lyhyensorttinen..(itellä lisättynä jääkiekkolätkä), joten JOS vielä jousitus on säädetty mahdollisimman ylös, niin ehkäpä sitten.....hmmm.....
Kyllä se oli sivutuella, kiilat renkaiden alla ja vaihde päällä, liinat kahden puolen ristiin istuimen yli. Tuon kaatumisen aiheutti yläpainoisen kuorman ja lyhyehkön sivutuen yhdistelmä ja sen mahdollisti se, että liinat ovat kannessa kiinni liian edessä, kun suoraan sivulla ei ollut kiinnityspisteitä. Tuolta etualaviistosta liinojen veto ei auta kaatumiseen juuri minkään vertaa. Jos pyörä pääsee sentinkään liikahtamaan, yhdistettynä istuimen painumiseen, voi mennä nurin.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Yleisin tapa lienee vetää yksi liina satulan yli niin että sen molemmat päät ovat kiinni laivan lattiassa. Tässä tavassa on heikkouksia:
-ei juuri estä pyörän kaatumista jos liina pääsee luistamaan satulaan nähden, ja jos keikkumista esiintyy, on satulan verhoilu vaaravyöhykkeessä, sehän on tarkoitettu ahterille joka on yleensä pehmeämpi kun 1500kg kestävä sidontaliina
-jos liina vedetään kovin tiukalle on satulan toppaukset kovilla.
-jos satulan kitka on riittävä niin siinä tapauksessa satulan verhoilu ottaa rasituksen vastaan.
Yhtä liinaa käytettäessä kannattaa jostain se kohti kiepauttaa jonkin pyöränulokkeen kautta niin ettei se luista. Uloke ei saa olla liian alhaalla.
Paras olisi vetää kaksi liinaa jotka kiinnittää pyörään vastakkaiselta puolelta, tässä tapauksessa kiinnityspiste voi olla alhaallakin, vaikka jalkatapin kiinnikkeessä. Tällöin liinoja ei tarvitse vetää kovin tiukalle, silti luistamista ei pääse tapahtumaan.
Sidontaa voi hyvin testata ottamalla tangosta kiinni ja heiluttamalla sivusuunnassa. Varmista ettei mopo pääse edestakaisin liikkumaan yhtään, siinä tapauksessa keikunta voisi kääntää sivutuen tai pudottaa keskituelta, ainakin teoriassa.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Eihän tämä minulle kuulu, mutta jos jokainen paikalla käyvä ottaa pään kokoisen palan peltiä, niin kovin kauan ei tuossakaan Henkelissä riitä ihmeteltävää.
https://www.youtube.com/user/mtubeist