Elikkä huomasin tossa ajon jälkeen että oikean puolen vilkut lakkas toimimasta. Hetken päästä oikea etuvilkku alko toimii mutta vähän vaihtelevasti, taka oikee ei mee päälle lainkaan. Miten mun kannatta lähteä diagnosoimaan tätä? Itse kun en sähköistä ymmärrä yhtikäs mitään.
Onko se sen ikäinen pyörä että siinä olisi hätävilkut? Niistä pystyy päättelemään jotain. Normaalisti jos vilkkupolttimo hajoaa/johtoon tulee katkos se jäljelle jäävä vilkku alkaa vilkkua nopeesti. Siis jos orggismekaanin rele ja hehkulankapolttimot.
FJR -17
Mille se vilkkukatkaisija tuntuu ? onko se normaalin tuntuinen vaiko ihan löysä ?
Seuraavaksi katselisin johtoja ja varsinkin liitoksia, aloittaisin villkujen suunnasta ja etenisin katkaisijan suuntaan.
Tämä siis olettaen että kyseessä on peruskytkentä eikä mikään nykyaikainen sähköhimmeli jossa kaikki on väylän päässä.
Yleismittari on hyvä ja halpa laite, turha mitään Flukea hommata , ihan joku 10-20 € laite ajaa noissa hommissa asiansa. Ja sen käyttö kannattaa opetella, jos ei jaksa opetella niin sitten pitää kaivaa kuvetta ja maksaa sellaiselle joka on jaksanut opetella.
Ei sähköstä tarvitse ymmärtää muuta kuin se että se tarvitsee johtimen kulkeakseen, huonot liitokset eivät johda sähköä (ainakaan kunnolla). Noilla kahdella perusjutulla pääsee jo pitkälle.
Siinä on ilmeisesti ledit? Eli on ilmeisesti sen ikäinen pyörä, että alunperin ollu hehkulankapolttimot. Kun tämä on tehty eli vaihdettu ledit, niin ilmeisesti ei ole vaihdettu relettä, eikä myöskään laitettu vastuksia, jolloin vilkkujen nopeus on juuri sellainen adhd tyyppinen nopea vilkutus. Kyllähän se sillläkin tavalla varmaan toimii sen aikaa, kuin toimii, mutta ehkä siihen voisi releen vaihtaa, vastuksien laittaminen on jo vähän isompi homma.
Jaa...
Tosiaan siis 2003 v.m 636
Ei vaan osta ensin sellainen vilkkurele, joka sopii ledeille ja vaihda se, se voi korjaantua jo pelkästään sillä. Voi olla, että antaa vain väärin virtaa niille vilkuille tällä hetkellä, kun ei ole oikea rele. Joka tapauksessa sen jälkeen kun olet sen releen vaihtanut, niin pitäisi vilkuttaa normaalilla nopeudella.
Toki voi olla myöskin, että on mennyt vain ledit rikki, mutta joka tapauksessa, jos siinä on väärä rele, niin se ei korjaannu pelkästään sillä, että vain vaihtaa uudet vilkut vaan myös se rele pitää vaihtaa, jos haluaa, että ne toimivat ja vilkkuvat oikealla nopeudella.
Jaa...
Ledi valohan ei vilku ja esim. takavalon voi vaihtaa lediksi, eikä se vaadi uutta relettä. Mutta vilkut vaativat. Ehkei ne ole testannut niitä tjms. mutta sinähän voit nyt soittaa sinne ja varata ajan sitä releen vaihtoa varten. Tosin kyllä varmaan sen itsekin saat vaihdettua.
Jaa...
Alkaen 9:44
https://www.youtube.com/watch?v=2_gU5TlQVWg
Jaa...
Onko ok jos takan on nyt halogeenit ja edessä ledit. Ja siten laittaa sen ledi releen?
Viimeksi muokannut: motskarimies123; 12.04.2024 klo 06:30.
Kyllä ne "led-releet" toimii oikein myös muillekin. Nuo on puolijohde pohjaisia eikä mihinkään lämpölaajenemiseen perustuvia.
Missä päin pyörä majailee ? Mulla on muistaakseni parikin noita releitä ylimääräisenä kun pojan pyrään laitoin yhden. Ja siihen piti tehdä myös oma viritys kun takavilkut on sellaiset kulkevat ledit jotka tarvitsevat jatkuvan sähkön ( eli vilkkuvat ihan itsestään kunhan vaan sähköä tulee).
Noita releitä on eri kytkennöillä joten voi joutua tekemään muutoksia kytkentään että se toimii. Aliexpressistä niitä releitä saa halvalla ( muutama euro, verot maksettuna automaattisesti).
Jaha, ”ledireleinä” myydään sitten näköjään kovin monenlaisella tekniikalla toteutettuja? Kuitenkin elektroniikalla ajastettu kosketinrele ei ymmärrä mitä se ohjaa. Kuorma voi olla 0 watista maksimitehoon ja aina naksuttaa samalla taajuudella.
X-ADV 750 , CRF 300L
Jos olisi oma pyörä ja haluaisin ledit, niin laittaisin ledit. En oikein näe järkeä laittaa monenlaisilla sovelluksilla vilkkuja samaan pyörään. Tässä voi mielestäni tehdä päätöksen, että haluaako jatkaa säätämistä vaiko hoitaa homman kuntoon. Mutta, kun tarpeeksi säätää, niin jossain vaiheessa se realisoituu.
Jaa...
Moro,
mulla on omassa Yammussa (2005 FZ6-S) edessä orkkisvilkut ja takana sellaiset pienemmät jälkiasennusvilkut (en oo varma onko led...). Muuten vilkut toimii hyvin mutta hätärit vilkahtaa vain kerran ja sit ei toimi ollenkaan. Voisko se johtua tosta releestä tai noista eriparivilkuista?
"Paras henkivakuutus on lihava pilkkikaveri..."
Yamaha FZ6-S 2005
Ei tarvitse olla kaikkien vilkkupolttimoiden samaa tyyppiä, jos vaan on kyseiselle yhdistelmälle sopiva rele. Jos rele on kuormasta riippumaton, niin siellä se vilkuttelee sen minkä kerkeää, riippumatta kuinka monta polttimoa on perässä, kuten Urpox tuossa jo totesikin. Todennäköisesti osa näistä "led-releistä" on toteutukseltaan aika kirjavia, joka johtaa sitten kirjavaan toimintaan. Hyväksi havaittu rele on ainakin tämä, sillä vilkut vilkkuu samaan malliin riippumatta polttimoiden tyypistä tai määrästä. Toki tuo ei kaksinapaisena sovi kaikkiin peleihin, mutta niihin joihin sopii, on hyvä ja edullinen vaihtoehto.
1835
https://www.ebay.com/itm/164872646317 tommonen tällä hetkellä kiinni. Ei taida sopia
Suoraan ei sovi, mutta välijohtojen kanssa saisi asennettua. Ei toki maksa vaivaa, kun tämän saa lunastettua 13 eurolla ja on ilmeisesti plug and play.
1835