No näinhän tuo kävi itselläkin niin wanhaa yksityisenä myydessäni kun tätä nykyistä yksityiseltä ostaessanikin. Molemmissa päädyttiin ns. tasatonneihin, vaikka pankkisiirroissahan sen summan voi ihan yhtä "vaikeasti" näpytellä jopa yksittäisten centtien tarkkuudellakin. Ennen oli toisin kun kaupanteon yhteydessä ladottiin setelirahaa lapaseen. Vaan onhan tuo pyöristys yhäkin ihan hyvän kauppatavan mukainen tapa kuitenkin, jää molemmille kaupasta jollain tapaa parempi mieli kuin sitä vimosta euroa nipottaen![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Rahanarvolaskurin mukaan vuoden 1993 kymppitonni markoissa vastaa nykyrahassa 2835€.
Tai vastaavasti tämän päivän 8000€ olisi 1993 markkoina 35261mk.
Eli ihan ei pelkästään rahanarvon muutos selitä näitä hintoja. Ja tokihan tämä muutos on tapahtunut viimeisen neljän vuoden aikana. Hauskintahan tässä on se, että esim. tommosen k9 gixerin sai kaupasta ylivuotisena 2010 parhaillaan alta 11k€. Nyt huudetaan käyteyistä tuota samaa.
Toisaalta sitten taas tommosen listahinta tais olla jossan 16-17k€ korvilla, kun nyt uudet tonnarit pyörii siellä 25-40k€ välimaastossa.
Jos haluaa ite tuolla laskurilla leikkiä niin löytyy ainakin täältä https://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html
Superbike #7
Inflaatio toki vaikuttaa ja myös palkkatason ja työllisyyden erot 1993 vs 2024. Eli onko jengi pakkomyymässä harrastevälineitä halvalla työttömyyden kurimuksessa ja kuinka monta työtuntia saman ammatin harjoittajan täytyy tehdä töitä jotta nettona ansaitseen sen mitä voi palkasta käyttää harrastelaitteen hankintaan.Myös täytyy ottaa huomioon rahan arvon heikentyminen eli inflaatio ym. tekijät. Eräs henkilö muisteli vuotta 1993 jolloin olisi irronnut tonninen, laitettu, hyväkuntoinen, ripeä 10 vuotias nipponi hintaan n. 1500 - 1800e eli n. 9 - 10 000mk.
Laitetaanpas kokeeksi nettimotoon hakuun tästä päivästä - 10 v eli 2015 ja kuutiotilavuus 1000 ja katsotaan mitä tulee?
Joo... Hinnat lähtee n. 8000 eurosta, joka on vanhaa rahaa n. 48 000mk eli täysin saman ikäisillä pyörillä hintakehitys on ollut se viimeisen 30 v aikana, että niiden jälleenmyyntiarvo on n. viisinkertaistunut eli tavallaan väite on se, että inflaatio olisi näin paljon heikentänyt euron arvoa?
-- Brake later and open the gas earlier --
No eiköhän se ole selviö, että käytettyjen hintoja verrataan tämän päivän uusien hintoihin. Joko suoraan tai välillisesti uudempien käytettyjen hintojen kautta. Ei käytetyn hintaan juurikaan sen hinta uutena "vuonna x" vaikuta. Enkä ymmärrä miksi pitäisikään vaikuttaa.
Parin neljän tonnin pyörät näyttää pysyvän parin neljän tonnin pyörinä, jos vain ulkoasu ja kunto ei pahasti rapaudu.
Ostin Ducati 600SS:n kymmenen vuotta sitten 2400€urolla ja varmaan se on nykyään saman hintainen ja ehkä 2034 siitä saisi myydessä 2401€...
Off-topicina: Ostin v. 1990 Genelecin 1022A -kaiuttimet hintaan 10.500 mk.
Myin pois v. 2012 hintaan 1.750€, ja kärsin 15€ tappion!
^Pitäydyn omassa versiossani, koska se on halukkaan illuusioni kannalta suosiollinen.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Yleisestikin kasari-ysäripyörissä taisi olla niin, että niitä vähän tai vähän enemmän ajettuja (ja mahdollisesti ruuvattuja kilsoja) tuotiin Saksasta ja sitten niitä ajettiin niin pirusti. Muistan aloitellessani vuosituhannen vaihteessa, että kovin vähän oli lifestyle-motoristeja jotka ostivat vain sunnuntaiksi pyöränsä. Joten etenkään ajamatonta bulkkiosastoa ei silleen luonnollisesti ole kertynyt Suomeen tuolta ajalta. Käytettävissä olevat massit olivat monilla olleet tiukoilla. Customeissa toki matalat kilsat ovat enemmän mahdollista kuin kyykkyosastossa, semminkin kun viime vuosituhannella lähes kaikki niistä olivat jokseenkin matkakelpoisia pl. 2-tahtiset ja tiukimmat erikoisuustuplaärrät.
Kasariosastoa harrastavana tutuksi on tämäkin ilmiö tullut. Eräskin 55 tuhatta ajettu 1990 ZZR1100 "Suomipyörä", mittari on takuulla mennyt ympäri jo ennen vuosituhannen vaihdetta. Muutamia armottomia indikaattoreita kilsoista löytyy. Vetopakan kumit on yksi hauska kohde. Klapin määrä arvioidaan astelevyllä tuollaisessa todella paljon ajetussa. Onneksi tiesin tämän ostaessani ja hinta oli sopiva.
Eli vanhojen kanssa caveat emptor. Toisaalta sahaan omaa oksaani kun pitäisi myydä aidosti uskottavat n. 65tkm ajettu 1989 Ltd454 pois. Sen normaaliin 1000-1800e pyyntihaarukkaan on Nettimotossa näkynyt ihan hirveitä pommeja joiden omistajille olen myynyt osia varaosapyörästäni ja tarjoillut FB-ryhmissä neuvoja esim. siitä kummalle puolen säiliön kumia jarrunestettä lisätään, mutta riittääkö ostajan lukutaito ja ymmärrys vertailuissa pidemmälle kuin mittarilukema (joka on tietenkin vähemmän ajetuissa yleensä yllättäen maileissa)?
Myyjän näkökulmasta tuntuu myös siltä, että mitään ei kannata investoida vanhan laitteen (itse) kunnostamiseen, vaan pyyntihinta antaa jo vahvan indikaation laadusta useimmille, kunhan selkeitä vikoja ei ole. Sekin on vähän surullinen fiilis. Niinpä helpointa taitaa olla ostaa aina halvalla löytäessään ja omistaa moottoripyöriä, ja antaa niiden arvon kasvaa tallissa Nettimoto-indikaattoria silmät kiiluen seuraillen.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Minusta nuo autokauppiaat tekevät myyjälle palveluksen nostamalla hintatason taivaisiin.
Tosi monet ajavat tosi vähän. Muutama kaveri sinnittelee vielä mopon kanssa, vaikka kiinnostus loppunut jo vuosia sitten. Yksi starttasi ja vaihtoi öljyt toukokuussa, ajoi kerran heinäkuussa ja työnsi talliin elokuussa. Toinen ajoi kerran toukokuussa ja kerran heinäkuussa. Ei huvita ja on parempaakin tekemistä.
Joistakin sitten mennyt mittari ympäri ja liike laittaa vain mittarilukeman. Ruuvattujakin lienee.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
On se mahdollista, että 80/90-luvun pyörällä ei ole ajettu enempää kuin 50 000km.
Miula on on kolme sellaista tallissa ja nimenomaan tallissa...
Kyllähän sitä itselläkin ex. fillari taisi seisoa 2 kautta putkeen kun ei vain hotsittanut. Tuossa niin paljoa kiinni ollut ja liik.käytöstä poistettuna ei juuri niitä juoksevia kulujakaan, niin seisköön. Kyllä se ajo taas joku päivä alkaa maittamaan, niin onpahan ajopeli jo valmiina tallissa odottelemassa
No tuossa sitten lopulta kävi niin että kun se ajo alkoi jälleen maittamaan, niin tuo fillari laitettiinkin het'sillään myyntiin ja uutta isompaa alle. Tuon jälkeen onkin ollut taas niin makoisaa![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ainakin autopuolella vuosittainen kilometrisuoritus alenee aika voimakkaasti 3-5 vuoden iässä ensimmäisen käyttäjävaihdoksen takia. Tuossa vaiheessa monella autolla on ajettu 90 - 150tkm. Kuitenkin suomalaisen keskimääräinen vuosittainen km suoritus on n 17 000km. Ensikäyttäjä ajaa siis usein tuplamäärän ( tai vieläkin enemmän ) keskiarvoon nähden.
Voisi kuvitella, että sama korreloituu aika hyvin mp-puolellakin. Aika harva oikeasti vuosittain paljon ajava hankkii vaikkapa 60 000 ajetun pyörän, mutta muutaman tuhannen vuoteen ajavalle nautiskeijalle menee vielä 50 vuotta ennen kuin mittarissa on 160 000 km ja myyntihetkellä kerrotaan ajoimääräksi 60 000km.![]()
Perhe, kesämökki, vene, kalastus, matkustelu ja vittumaista vetää kuumalla ajotamineita päälle.Elämäntapamotoristit sitten ovat eri eliölaji siinä kuin retkiveneilijä tai karavaanari. Moni lopettaa mopoilun keski-ikäistyttyään ja joillakin mopo jää talliin mentaliteetillä, "jos sitä vielä joku päivä". Se päivä sitten tulee tai yleensä ei tule. Moni ajokaveri lopettanut vuosia ja vuosikymmeniä sitten ja harva sanoo että kaduttaa. Se oli sitä aikaa ja aikansa kutakin.
Mittarilukeman kertomisessa ei ole mitään vastuuta kenelläkään. Ajomäärässä taas on. Onko ruuvattu vai mennyt ympäri, se pitäisi tietää ja kertoa asiakkaalle.
Viimeksi muokannut: B12; 18.03.2024 klo 13:57.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ellen ole ihan väärin ymmärtänyt juridista käytäntöä, niin myyjän puhuessa mittarilukemasta samalla tietäen, että se ei ole ajomäärä, hän syyllistyy jonkin asteiseen petokseen.
Myyjän on annettava kaikki kauppaan vaikuttavat olennaiset tiedot ja ellei ajomäärää ole tiedossa, se on ilmoitettava erikseen.
Sama niin kuluttajakaupassa, kuin yleensäkin kauppalain pohjalta.
Saksassa oli pitkään oikeus ilmoittaa pelkkä mittarilukema vaikka ajomäärä olisi ollut mikä vaan, ilman oikeudellisia sanktioita, mutta sekin on muuttunut käsittääkseni jokunen vuosi sitten.
Näyttääpi tuo mittarilukema km yksikkönä olevan monelle ylivoimainen muunnostehtävä jos mailimittari ,vai olisiko sittenkin tarkoitus luoda mielikuvaa vähemmän ajetusta ajoneuvosta, jostain se kumminkin kertoo....
Olisi ihan hieno jos myyntiportaaleista löytyisi mahdollisuus valita yksiköksi mailit kilometrien sijaan. Mun mielestä selkeämpää, kun on sama lukema mittarissa ja ilmoituksessa. Monestihan ilmoituksessa kyllä on erikseen mainittu että lukema maileina, pidän melko selkeänä tapana jos ei yksikköä saa valita.
1835
Ammattimyyjä ei osaa perustellusti päätellä, onko ajomäärä 50 000 km vai 150 000 km?
Tai käyttäjä, jolla pyörä on ollut 10v?
Oikeuskäytäntöä tuosta on jo vuosikymmenien ajan Suomessa ja linja sama.
Ei se niin helppoa ole, kuten sekin väite, että vastuusta pääsee kirjoittamalla kauppasopimukseen " myydään siinä kunnossa kun on ".
Myyjä pääsee maksumieheksi vilukitapauksessa joka tapauksessa.
Kun nyt keskustelu on kääntynyt mittarilukemaan, niin Aprilia RSV vm. 2004-5 ovat kuuluisia matkamittarin nollautumisesta.
Noista löytyy vähän ajettuja yksilöitä!
Onneksi ei sentään kenenkään ole pakko ostaa itselleen väärän hintaista moottoripyörää.
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Sellast se on. Viikonloppuna tarvitsin kovasti digestiiviä, ja tuplarommin hinta oli 30€. Koko 0,7 l leka irtoaa Alkosta kuudella kympillä.
Ostin silti.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Hinta on täysin oikea kun:
Myyjä myy ja ostaja ostaa.
Kaikki vääristä hinnoista länkyttäminen on ihan turhanpäivästä.
Pyyntihinnat on pyyntihintoja ja kauppahinnat on kauppahintoja.
Ai niin, myyjä tuskin saa tuotettaan myytyä 100€:lla jos se pyytää sillä 90€ lapussa.
Freude am Fahren.
Ehkä ei, mutta totuutta jakaa riitatapauksissa kuluttajariitalautakunta ja tuomioistuimet. Kannattaa tutustua vaikka ensinmainitun ratkaisuihin, niin pääsääntöisesti myyjä selviää jälkeenpäin rahalla, mikäli ei ole huomannut puuttuvaa (tai ei ole huomannut kertoa ) sataatuhatta ajokilometriä kulkuvälinettä kaupatessaaan.
Nykyään prätkillä ajaa yhä enempi porukka, jota ei kiinnosta pyörät yhtään. Ainoastaan niillä muutaman lenkin ajaminen kesässä. Kaasarienkin tukkeutumisen talven aikana voi ennalta ehkäistä, mutta harvaa jaksaa kiinnostaa. Ajellaan renkaat tyhjinä, mitä väliä. Kaksi viimeisintä pyörää jotka ostin, ajoi omistaja tapaamispaikalle lähes tyhjillä renkailla. 0,5 baria. Kumpikaan ei ottanut asiaa puheeksi, ihmettelin vain kun lähdin pyörän kanssa kotimatkalle, että jotenkin jännä tässä tämä ohjausfiilis.
Toisella huokaisin motorilla kahta markkaa 0,5 barin ilmoilla, ennen kuin tajusin mikä mättää. Toisen myyjä ei tiennyt mikä on bensahanan auki-asento. Aika pitkään jaksoi bensapumpullinen pyörä kulkea hana kiinni, toista kymmentä kilometriä. Vanha hana tietysti tihkui hieman läpi kun pumppu imi. Pyörä hyytyi rampille, ihmettelin taas että mikä meininki. Vähän aikaa funtsin ja päätin kokeilla hanan toista asentoa, käänsin hanan auki. Taas mentiin. Kumit tyhjinä mutta hana oli jo auki, moottoritie kuuma.
Nykyinen mahdollisuus loputtomaan ilmaiseen ilmoittamiseen luo hintakuplan. Puolet porukasta laittaa moton myyntiin pohjalta, että ei se hullu ole joka pyytää. Sitten se toinen puoli katsoo niitä ilmoituksia laittaessaan omaansa myyntiin ja luulee, että tämä on se yleinen hintataso ja pyytää saman. Kupla syntyy. Jokainen päätyy pyytämään saman kuin korkein pyytäjä jolla ei edes ole myyntiaikeita, mutta laitetaan nyt, ei maksa mitään, jos joku kaheli löytyisi.
Oli vähän toista Keltaisen Pörssiin päivinä. Osta lehti, leikkaa irti myyntikuponki, tekstaa siihen kolmen rivin ilmoituksesi, laita setelin kanssa kirjekuoreen ja vie lähimpään postikonttoriin. Näin saat ilmoituksesi kolmeksi päiväksi lehteen, sitten tulee uusi lehti. Ei turhia fiilistelty myyntihommissaJokainen, jolla oli lehdessä ilmoitus, käytännössä halusi vakaasti ja vahvalla tahtotilalla myydä pyöränsä kolmessa päivässä.
Mutta joo, en tiiä.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Vähän oftoppiccina.
Tähän on syynä usein se, että markkinoilla on runsaasti työsuhdeautoja, jotka tulevat usein vaihtoon juurikin noilla kilometreillä. Ja niillä usein ajavat henkilöt jotka käyttävät autoa paljon työn takia. Myöskin takuut loppuvat noina aikoina, joten vaihtoon ja takuunalainen peli alle.
Mutta käytettyjen prätkien hinnan nousuun on vain yksi syyllinen ja se on rintajouppi. Piste.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!