Yllättävän kovatasoinen veto Peccolta. MM ei minustakaan ole entisensä. Lähtötaso on vaan ollut niin tajuton että höyryilläkin taistellaan voitosta.
Pecco ajaa lyhyemmän stroukin keulalla, ja vissiin siirtynyt siihen takaisin koitettuaan pitkäjoustoa. Aika lailla koko muu gridi ajaa sillä, mutta Pecco tykkää tuntumasta etuseen, kun keula pohjaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ducatin tilanne muistuttaa vähän vuotta -22, edellisen vuoden pyörä on vielä paremmin säädöissä ja mm Pecco ja Martin ovat sanoneet että -24:ssa on chatteria.
Jahka saavat säädöt kohdalleen niin -24:ssa on enemmän potentiaalia kuin viime vuotisessa pyörässä.
Aprilialla ja Ktm:llä on (valitettavasti) vielä liikaa heittelyä suorituskyvyssä jotta niillä voisi kunnolla taistella mestaruudesta, Trackhouse alkaa onneksi jo saamaan vähän juonesta kiinni.
Kaipaako joku sprinttejä muuten? Ite pärjäisin hyvin ilman.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kaipaa. Varsinki tällä hetkellä ku pääkisa on niin pitkä että valtaosa kisaa pääosin mennään kruisivaihteella ku ei voi ajaa kilpaa ku ei bensa riitä, tai sitte sulaa renkaat jne jne... mieluummi katon kunnon kisaamista ku perheellistä bensansäästämistä.
Joskin Jerez näytti olevan piristävä poikkeus, alusta loppuun kyyti oli kovaa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
En kaipaa. Sunnuntain MotoGP on se the kisa. Siinä mitataan kuskin ja kaluston kestävyys sekä molempien tekniikka&taktiikka ihan eri tavalla mitä sprintissä.Kaipaako joku sprinttejä muuten? Ite pärjäisin hyvin ilman.
-- Brake later and open the gas earlier --
Olen siis vähemmistössä oikeassa
SBK:ssa toimii jotenkin paremmin. Niil vehkeillä helpompi ohitella jne. GP:ssä nauttii kisan kehittymisestä, ja siitä kuka on vahvoilla milloinkin.
Ei ne huonojakaan ole, mutta olen vähän NFL kannalla. Vähemmän on enemmän.
Yngvie Malmsteenilaiset more is more on oma juttunsa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
uusia sääntöjä videolla.
https://www.youtube.com/watch?v=DLKMFFROQ8g
Katsoin kristallipalloon ja sehän kertoikin mitä nuo uudet säännöt tulevat aiheuttamaan:
- moottorimuutokset vähentävät suorien huippunopeuksia muutamaksi vuodeksi kunnes kehitys on taas kuronut eron umpeen
- keulan aero: vastaavasti kuten moottoreissa. Raha mikä tehtailta kuluu aerodynamiikan kehittämiseen ei kuitenkaan pienene. Kun tiedetään mikä hyöty siitä on niin se vaan kaivetaan esille entistä vaikeammasta paikasta
- Perän aero: sinällään helpottaa tehtaita että saa päivittää vain kerran kaudessa. Mutta taas, varmaan tehtaissa pyöritellään tietokonesimulaatioita entistä kiivaammin. Väärän, liian vähän testatun mallin käyttöönoton riskit entistä suuremmat (vrt. caset mitä oli jostain väärästä moottorin vauhtipyörän massasta).
- shape siftereiden kielto. Hyvä päätös, tuskin olivat monellekaan mieleisiä. Ihme konstruktioita pyörissä. Kuskien focus ei mee niiden räpläämiseen. Sinällään kuninkuusluokkaan olisi sopinut että täysin säätyvät sähköiset jousitukset olisi sallittu ja se olisi edistänyt myös katupyörätekniikkaa. Mutta varmaan kilpailullisesti ja tallien rahan käytön kannalta hyvä. Fokus siirtyy enemmän perusasioihin, runkoon, renkaisiin jne.
- GPS datan jakaminen. Kristallipallosta loppui akku tässä kohtaa, mikä hyöty lopulta? Luulisi että tallit muutenkin tietävät millä sektorilla, missä mutkassa ovat parempia/ huonompia kuin kilpailijat
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
GPS-> elektroniikka vaihtelee radan kohdasta riippuen.
Nyt se opetetaan tuntemaan radankohta, vaihteiden, kierrosluvun, nopeuden jne. mukaan.
Aika hyväksi ovat oppineet. Ei ole hetkeen käynyt kuten Millerillä, jolla laite sekos ja tarjosi täyttä höyryä kapulan takaa jossain kummallisessa kohtaa.
Eli taitaa nykyään olla se ja sama, onko sallittu.
Näin tulkitsen.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mun mielestä tämä tulkinta meni metsään eikä pelkästään siinä, että muistaakseni Crutchlowin fillari kuvitteli olevansa väärässä mutkassa eikä Millerin. Toki voi olla että muisti temppuilee, mutta pääasiaan.
Tuossa mainitaan suoraan "post session" GPS-datan jakaminen. Eli ei session aikana, saati reaaliajassa tapahtuva juttu. Mikä hyöty: Näkee helposti että esim tuossa avauksessa me hävitään Hondalle kymmenys mutta viedään Ducatia kaksi kymppää, ja tuossa me aloitetaan jarrutus (hidastuvuus) aikaisemmin. Tämä matsku on kai nykyisinkin hankittavissa vaikeasti, kunhan on paalua laittaa joka mutkaan kamera tai kuvaaja pönöttämään ja analysoimaan videota joko viivoittimella tai tekoälyllä. Tulee sitten sääntömuutoksen myötä kaikille tasapuolisesti kuin Manulle illallinen. Varsinaista telemetriadataa ei sitten jaeta, oletteko muuten huomanneet että TV-lähetyksessäkään ei enää näytetä kaasun asentoja tms (tai sit katson väärää feediä).
Mielestäni pyörät eivät nykyisin tiedä missä kohtaa rataa menevät. Koska on vakioitu control ECU, on mahdollista tehdä sellainen systeemi että siihen ei saa minkäänlaista muistifunktiota, mikä vaadittaisiin radan oppivaan järjestelmään. On mahdollista toki hinkata jokaiseen yksittäin tunnistettavaan tilanteeseen tyyliin "tuossa 60 asteen kallistus vasemmalle 9000rpm joten nyt ei anneta kuin X vääntöä" mutta ei sellaista että "tässä äskettäin vaihdettiin kutoselta kakkoselle ja nyt on 60 asteen kallistus vasemmalle, annetaan vähemmän vääntöä koska ollaan nelosmutkassa jossa on töyssyjä. Kutosmutkassa jossa vaihdettiin vaan kolmoselta kakkoselle samalla kallistuksella, ja siinä annetaan kaikki irti koska se on tasainen".
Ajatus on vähän karkeasti esitetty yllä mutta radan mutkan tunnistaminen ja control ECU ovat mielestäni toisensa poissulkevat asiat. Sille nyt ei mitään mahda jos jokainen mutka on annetuista parametreista sillä hetkellä tunnistettavissa, mutta tässäkin astutaan laatikon ulkopuolelle heti jos mutkassa tulee jotain tilanteita tai vaikkapa ruuhkaa radalla eteen.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ihan ok sääntömuutoksia, paitsi tuo kuutiotilavuuden pienentäminen. Ei se nyt ainakaan kuluja pienennä, kun jatkossa pitää pienemmästä kiukaasta kaivaa maksimimäärä tehoa. Totta on, että nykymopojen nopeudet alkavat olemaan viittä vaille vitun kovia, eli syytä on vähäsen kyytiä suitsia, mutta se olisi mun mielestä fiksumpaa tehdä muuta kautta. Esimerkiksi vaikka ilmanoton rajoittaminen olisi mun mielestä parempi, nopeudet putoaisivat ja koneet olisivat matalaviritteisempiä. Lisäksi uskoisin tehoerojen olevan nykyistä pienempiä, kun se ilmamäärä rajoittaa tehon määrää. Toki tehokkaampi kone on tehokkaampi pienemmälläkin määrällä ilmaa, mutta erot olisivat varmasti melko pieniä. Nythän on sitten keskiluokan ja kuninkuusluokan moottoreissa eroa 85 kuutiota
Korkeudensäätöjärjestelmien poistuminen on hyvä asia, on taas enemmän kuskin käsissä lähdötkin. Vielä kun kiellettäisiin keulimisen- ja sutimisenesto ennen ykkösmutkaa, niin johan tulisi rodeota gridiin. Eivät nuo korkeudensäätöjärjestelmät oikein katsojalle tuo mitään lisää, mopot nyt kiihtyvät jatkossa viivalta ja mutkista vähän huonommin, mutta ero on kaikille kuitenkin sama ja kulkua silti piisaa.
Mä muistelisin että nykyeculla mopot tietävät sijaintinsa radalla, laskevat sen varikolla olevan majakan perusteella. GPS:n käyttöhän tuohon tarkoitukseen taidettiin kieltää silloin kun ECU muuttui standardiosaksi, mutta tuolla majakalla sitä sitten kierretään. Jatkossa voisi GPS:n sallia, mutta kaikille jaettaisiin vanha Qstarz, jonka perusteella syöttöä sitten aivolaatikko määräilisi. Tulisi taas vähän värinää![]()
1835
Kovasti motteja nyt parjataan, mutta siinä on semmoinenkin puoli, että kun laitetaan porukka suunnittelemaan tarpeeksi puhtaalta pöydältä, voi jokin uusi valmistaja tarttua koukkuun.
Saa nähdä onnistuuko.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Lisäksi moottorin kokoa rajoitettiin sylinterin halkaisijaa pienentämällä, eli ei voi tehdä järjetömän korkealle kiertävää (=lyhytiskuista) konetta.
Nyt ajetaan jo 40% uusiutuvalla polttoaineella, -27 etiäppäin 100%:lla.
Lienikö tekniikka sen verran alkeellisempaa silloin kun tuota mutkakohtaista sutimisenestoa alettiin käyttää, sehän meni ihan sekaisin esim jos joutui oikaisemaan shikaanissa, tai jotain vastaavaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Onko täältä porukkaa menossa marraskuussa valencian kisaan. Itselle ajattelin pyöreiden kunniaksi kustantaa matkan tuonne. Mitähän kautta järkevin hommata liput. Koko paketti matkanjärjestäjältä vai omatoimisesti kaikki.
Fabio uhmasi hahahalla kuolemaa, ja tyrkkäs Q2:een.
Aivan uskomaton kierros, kuten Martinillakin.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Olipahan kova Ducati kisa!
Hienosti ajaa Markku tällä hetkellä. Martinator pitelemätön....
Jammut alkaa muistuttaa Hondaa.
ZX4RR black 2024, SC-project, Evotech option parts
Martinaattori omaa luokkaansa hattutempun arvoisesti. Harmi, kun Acosta ja Fabio konttasivat.
-- Brake later and open the gas earlier --