Mä luulen, että sain sittenkin käänneltyä polkimet suht siedettävään asentoon. Ei se ihan optimi ole, mut hitosti parempi kuin alunperin. Tehtaan jäljiltä ajoasento oli niin hankala, etten saanut edes polvea osumaan maahan, kun haalari laitto koivet linkussa niin pajon hanttiin. Nyt on väljempää ja helpompi jo liikkua satulassa. Se on tän värkin kanssa kyllä ehdottoman tärkeää. Just eilen ajaessa nauroin, että ei käänny kurviin sitten millään, ellei siirrä persvakoa penkin reunalle. Sen kun tekee, se menee tosi kivasti kurviin. Sitä vaan arkiajoissa monesti miettii, että jaksanko mä nyt alkaa jumppaamaan, mut kyl se parempi olis jaksaa
Mopossa on tällä hetkellä tangon päissä peilit, mut ne varret on inan liian lyhyet ja rystyset tykkää osua niihin. Siitä sitten alkoi hahmottua semmonen visio, että pitäisköhän ostaa semmoset Moto GP sormisuojat ja hitsuuttaa niiden kärkeen pienet holkit, joihin sais peilit kii. Muuten nuo pikkupeilit ovat olleet hämmentävän hyvät, niistä oikeesti näkee taakse. Ovat kuitenkin silkkaa Kiina*askaa eivätkä enää edes purkaudu ehjänä irti sarvista, mutta noi itse peilit vois kyllä hyödyntää.
Viimeksi muokannut: JM_78; 18.05.2025 klo 18:38.
Enpä ole varma oliko tässä projektissa puututtu pyörän geometriaan, yhden Kawan kanssa kun meni etuhaarukka, takavanne ja takaiskari vaihtoon niin meinasi olla alkuun turhan chopperi geometria, kahta päällä meinasin hitaassa vauhdissa päästää Laukaan kanavaan kun ei taittunutkaan kuten kuvittelin. Eli kiinnittäisin huomiota etuhaarukan syvyyteen ja takaiskarin pituuteen (jos vaihdettu tai pituussäädettävä) sekä tietenkin asiaankuuluviin esijännityksiin joka tapauksessa - kaipa tuollaisen pitäisi kääntyä roikkumattakin eikä asiaa helpolla huomaa jos ei ole kunnon viitettä.
Toisena anekdoottina vaihdettiin kaverin kanssa minun hyväksi säädetty RSV ja hänen 20 kiloa aiemmin säädetty SP-1 päittäin yhteen ratasessioon, tuntui että Honda ei käänny sitten millään kun perä ui kans turhan matalalla.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Mulla on edellisen omistajan jäljiltä keula aika matalalla. Sagi tosin väheni kun painoa lähti edestä paljon. Takaa löysäsin jousta inan ja iltakurvailulla uusien tappien säätöjen jälkeen alkoi jo istua paremmin käteen. Geoon ei muuten oo juurikaan kajottu, vielä. Kyllä se siitä kuntoon tulee![]()
Se perä ei käytännössä varmaan edes laskenut. Oli ruuvattu aikas tiukalle ja muutaman kiekan kiertelin auki jousta. Mä oon kevyemmän pään ukkoja, niin en kyllä tarvii sitä määrää esijännitystä, mitä tuonne oli laitettu. Keula on tosiaan noussut vähän, mut se oli tiputettu jo melkoisen alas. Tehtaalta ilmeisesti kolmannessa raidassa, mulla 4,5. Perää myös korotettu. Täytyy kaivella se linkun säätötanko ulos ja mitata. Joka tapauksessa tuota oli jo reilula kädellä ruuvattu agressiivisempaan suuntaan ja koneen vaihto ehkä vähän sitten nostanut keulaa. Alustaan muuten ei oo kajottu, eli on ihan perus 749 siltä osin. Kun mopo on muuten nätissä korkeudessa, taidan kokeilla varovaisesti perän korottamista.
Mitä vaihtoehtoja tuonne taakse on ollut tehtaalta iskariosastolla? Sachs vissiin se karvalakein, mikä mullakin on, Showasta luin mutten oo koskaan nähnyt ja tietty öhlins. Tuo 40tkm nautittu takapamppu vois mennä jossain kohtaa vaihtoon. Mikään pakko ei oo saada öhläriä, kaikki toimivat vaihtoehdot kelpaa. Ebayssä olis uus käyttämäötön orkkis Sachs 150e... Se olis kyllä aika bargain. Eikö noissa kaikissa oo kuitenkin damping ja rebound säädöt, että siinä mielessä mikään ei oo aivan huono. Sitte on tietty Matrista ja bituboa nitronia ynnä muuta.
Viimeksi muokannut: JM_78; 19.05.2025 klo 18:18.
Satkulla taitaa saada huollatettua olemassa olevan, mutta jos 150€:lla saa uuden vastaavan tilalle, niin ehkä kallistuisin siihen. Öhlins on varmasti parempi kuin orkkis, mutta tuskin sen 1000€:n hintaeron vertaa.
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
Kaivelin vähän netin syövereitä tuosta S-mallin öhlinsistä ja vaikka se näyttää samalta kuin TTX, se ei oo juuri orkkis showaa kummempi. Showa kuitenin parempi kuin Sachs. Sen öhlärin voi huoltaa, mut showaa ei tartteSemmosta meinasin testata, että asentais uuden iskarin kaveriksi lineaarisen linkin, kun tuo oma mopo tuskin koskaan palaa kaksipaikaiseksi. Jos se ei toimi, niin sen vanhan saa äkkiä takas. Hauska detaili ton showan kans on se, että esimerkiksi alajousilautanen on Sachs merkkinen
Tainnu italiaanot taas kaapia osalaatikoita ja kasanneet niistä, mitä sattuu löytymään
![]()
Taas sepätään kauheeta kyytiä mopoa kasaan, että pääsis huomenna Alastaroon. Kun kerran etupyörä oli irti, pitihän se sitten keulakin purkaa ja huoltaa. Ihan huvikseen en tätä purkanut, koska pölysuojat olivat halkeilleet jo pahasti ja oli vain ajan kysymys, koska stefat antautuvat. Onneks joku oli harrastanut samaa hommaa aiemminkin, niin sisältä löytyi ihan suht siistit öljyt ja ehjät osat. Stefoiksi meni jaappanilaiset Tour techit. Vähän vaati spesiaalityökalujen askartelua, että sai nuo osiksi.
Kuormaliina ja puuilon sakkelit päätyi tällä kertaa iskarityökaluiksi ja stefapaketin muoveista sai vielä asennusapua stefojen laittoon. Ei mulla ollut edes stefatyökalua, varovasti naputtelin pyöreäpäisellä tapilla stefat koloihinsa. Piti kärki hioa sen malliseksi, ettei se vahingossakaan osu tiivisteen huuleen. Paljon vaan silikonia, niin sinne ne solahti
Edit:
Kylläpä parani kytkin tällä uudella sylinterillä ja antispin tangolla. K-Biken toimitus oli hämmentävän nopea, 1,5pv kotirapulle.
Viimeksi muokannut: JM_78; 23.05.2025 klo 18:16.
Pitihän se kamerakin jonnekin saada. Tuohon sen sai suht pienellä vaivalla ja huomenna pääsee vähän testaamaankin. Toteutus oli aika helppo, vajasta pala alumiinia ja puuilosta M6 jatkomutterit. Sitte vaan vähän vinkua, rälläkkää ja lekaa. Ebaystä tuli huudettua vielä uus showa takapäähän, 150e posteineen. Varsin kohtuullista, etten sanois![]()
Viimeksi muokannut: JM_78; 24.05.2025 klo 17:48.
Kolme settiä rataa (Alastaro) tälle päivälle ja jäi kyllä hyvät fiilikset. Mopo alkoi jo istua vähän käpälään, renkaat pelasivat erinomaisesti, eikä muuta paranneltavaa tuu mieleen, kuin jarrupoljin ja sen asento. Sitä joutu vähän etsimään ja sen lisäksi se on aika liukas. Perseelle olis ehkä kiva saada vähän takatukea, tai sitten ainakin pitävämpi päälinen satulaan. Ohjausiskarista on kaikki tieto poissa, mutta enpä mä sitä kyllä mihinkään olis tarvinnut...
Jousista on kaikki preload ruuvattu pois ja silti tuota syvemmällä se ei oo käynyt. Voisi olla löysemmät jouset paikallan. Toisaalta se tuntui kuitenkin oikein hyvältä ajaa, niin voi olla, etten tee sille mitään.
Gopron kiinnike ei oikein vakuuta. Tuohon ei edes osunut mikään, se on vaan murtunut itsestään poikki. Hillitön tuuri, että kamera säilyi ehjänä ja joku ystävällinen vielä kiikutti sen mulle. Nöyrimmät kiitoset siitä. Ehkä toi vehje sitten vaan tärisee ja värisee aika paljon, tai sitten oli vaan sunnuntaikappale toi kiinnitys. Takapään työkalukotelon kansi lensi jonnekin hevon kuuseen... Sitä ei siten enää löytynytkään![]()
Viimeksi muokannut: JM_78; 26.05.2025 klo 08:53.
Mä äänestäisin tärinää syyksi kamerakiinnikkeen rikkoutumiselle. Tuo alumiinipala on jo itsessään aika korkean tornin päällä, siihen sitten vielä kameran kalteva torni päälle, niin varmasti kamera on ajossa heilunut kuin hullun mulkku ja sitten on kiinnike antautunut. Kameroiden kiinnitys on syytä tehdä mahdollisimman tukevaan osaan ja mahdollisimman lyhyen varren päähän, silloin on yleensä ollut menestys hyvä niin kameran säilyvyyden, kuin kuvan tärinättömyyden kanssa. Vaikka nykykameroissa aika hyvä vakautus onkin, niin tukeva alusta on pop.
Lisäksi on hyvä idea vetää varmistuslanka kamerakotelosta, sen avulla säästyy raatoautolta kilometrejä kun kamera todennäköisemmin pysyy mopon mukana vaikka kiinnike pettäisikin.
1835
Joo, toi varmistuslanka oliskin hyvä. Ei se kamera siinä kyllä kauheesti tärissyt, koeajoin ton setupin useaan otteeseen ennen ratapäiviä. Täytyy jatkaa kehittelyä tai sitten laittaa se vaan kiltisti kii kypärään.
Tuossa Showassa on hillittömät hydraulistopparit. Muistini mukaan 38mm. Muistiin ei kannata luottaa. Mutta vaatii siis puolen metrin routaheiton että sen saa syvemmälle. Jarruttamalla ei mee ton syvemmälle. Tossa kuvassa oleva valkoinen muovikuppi:
Seuraava huolto jollakin joka ottaa ne joko kokonaan pois ja korvaa nylonirenkailla tai jos jostain vielä löytyisi niin lyhyemmät stopparit tilalle.
vuoristoatleetti
Siis tuo valkoinen osa tuossa itse iskarin varressa? No hemmetti, nuohan täytyy kaivaa ulos tuoltaVoi kai noi orkkiksetkin lyhentää?
Rata-ajoa varten noi tosiaan kaivetaan yleensä kokonaan pois, saadaan koko liike vaimennuksille ja samalla laitetaan vaan nylon-rengas tms ettei pohjauksessa mee rauta rautaa vasten. Sekakäytössä (katu/rata) hieman haastavampi kun kadulla voi tulla niitä pohjauksia eri tilanteissa.
Mutta toi oli ennen, en osaa sanoa onko nykyään parempi tapa ratkaista asiaa. Toihan toimii niin että kun cartridgen ulko-osa tulee kuppiin, vaimennukset ei enää "merkkaa" vaan kupin pohjassa olevien reikien ohivuoto. Showassa ohivuoto on isoa, mutta tekeehän se samalla myös hieman imukuppia jopa toiseen suuntaan.
vuoristoatleetti
Osaako joku muuten sanoa, onko isoa eroa noissa S-mallin kullanvärisissä ja tavallisissa Showa keuloissa. Noita uusia S-keuloja saisi myös aika järkevään rahaan. Olishan nuo kullatut liukuputket paljon hienommat![]()
S-malleissa on TiN (Titanium Nitride) pinnoite keulaputkissa, eipä oikeastaan muuta merkittävää eroa.
Rapa-akka
CFMoto 450MT -24
BMW S1000R -17
Gas Gas 300 EC -22
Stark Varg
Ducati 748s -95
#AdvAuntie
Eli ihan yhdentekevää. No ehkä sitten, kun en keksi enää mitään muuta, hankin neOnko kenelläkään kokemusta esim. Bitubon sisuskaluista?
Minä en sanoisi, että yhdentekevää. En ole paremmilla ja mukavammilla kadulla ajanut, kuin Öhlärin kultaisilla. Ehkä mukavuudessa Bemarin esa on samoilla nurkin, mutta tuollaisista tavallisista kepeistä Öhlinsit on ykköset ja pitkällä marginaalilla. Radallakin niillä ehtii.
HD Sgs, Te300i, 748r, Sdr ,Hp2 Sport, Zx10r
Ex
Rsv Mille, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999 Xerox, F6B, Fe450, Te300 Te300i, Zx6r,exc450, Superduke r, Supermoto 950, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, Yzf R1
Mua ei yhtään kiinnosta öhläreiden huollon tarve. Oon valmis tekemään vähän kompromissia sen suhteen. Just kaivoin vielä ehjät stefat 42tkm ajetusta showan keulasta ulos. Mulla toi painon pudotus kompensoi vielä melkoisesti puutteita. Preload nollassa ja vaimennusta 4 kliksua tällä hetkellä. Kun sai keulalta pois painoa 30kg, siitä tuli melkoisesti herkempi. Eikä siinä, Öhlins on kiistämättä monessa suhteessa hyvä, mutta mulle ei sitä tuleToi yhdentekevyys oli tarkoitettu lähinnä Showan eri mallien vertailuun.
Tätä mopoa tehdään muutenkin vähän niinku bang for buck filosofialla ja musta olis hauska saada kaikki irti nykyisestä alustasta. Sen lisäksi on pelkkää plussaa, jos pääsee tekemään juttuja vähän eri tavalla. Olis tähän ne Pirellin renkaatkin voinut ostaaTää alusta-asia ei oo edes kauheen ajankohtanen, koska se toimii nyt niin hyvin radalla ja kadulla. Ei tolla tarttis edes hiljennellä suojatien korotuksen kaltaisiin patteihin, kun se nielee nekin. Toisaalta metsästelen yhtä jos toista tavaraa tuohon, niin eihän sitä koskaan tiedä, jos tulis jotain sopivaa eteen. Ne uudet S-mallin showat sais 500 eurolla, mut toisaalta vähän turhaa jos ainoaksi plussaksi jää se kultainen pinnoitus. Sitä tosin ei voi väheksyä, on se ainakin hieno
. Taakse on jo tulossa uus Showa.
Viimeksi muokannut: JM_78; 29.05.2025 klo 18:43.
Rapa-akka
CFMoto 450MT -24
BMW S1000R -17
Gas Gas 300 EC -22
Stark Varg
Ducati 748s -95
#AdvAuntie
Öhlärit, bitubo, huippumallin kybit ja showatkin on toki todella hyviä, kun puhutaan hyllytavarasta.
Monelle niiden ominaisuudet menee kuitenkin hukaan normi katuajossa, rahalle vastinetta saa usein eniten kun vie alustan ammattilaisen hoteisiin. Ne sepät osaavat säätää shimmaukset ym. ja mahdollisesti vaihtaa osia tarpeen mukaan hyvinkin mukavan ja toimivan alustan saamiseksi.
Käyttö ja kuskin paino huomioiden, hyllystä kun saa kaikille yhtä huonosti sopivan esivalmisteen, vaikka siinä lukisi öhlins![]()
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX