Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
    Viime vuonna madallettiin mun mopo Lustracingin madallussarjalla 20mm. Mopo jää liian pystyyn joten sen päälle könyäminen on tehtävä todella varovasti ettei mopo kellahda nurin. Kyselin Brocksilta heidän säädettävää sivutukea mutta se on vanhemmille malleille eikä he takaa sopivuutta mun mopoon eikä Googlaamalla löytynyt mitään muuta säädettävää sivutukea joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää sivutuen lyhennyttäminen.

    Onkos kellään suosituksia hyvästä metallipajasta pääkaupunkiseudulla?
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  2. #2
    Työ tuskin vaatii hitsaamista kummempaa osaamista? Tärkeä toki varmistaa, että lyhennyksen jälkeen jalan levennys menee samaan kulmaan kuin aiemmin. Suurin hommahan on jalan irrotus ja takaisin asennus. On hyvä myös katsoa ettei lyhennetyn jalan levennys osuisi pyörän rakenteisiin.

    Oliko tarkoitus poikkaista tuki 20mm päässä jalan alapäästä, leikata jalan levennys pätkästä irti ja hitsata se lyhennettyyn jalkaan, vaiko ottaa se 20mm välistä pois?

    Tarkka lyhennyksen mitoitus vaatisi tietoa jalan ja pyörän kulmista, mutta tod.näk. 20mm lyhennys osuu riittävän hyvin oikeaan.
  3. #3
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Työ tuskin vaatii hitsaamista kummempaa osaamista?
    Ja vaikka se vaatiikin "vain" sitä, niin ehkä kannattaa hitsauttaa tigillä. Sillä voi vetää useampia palkoja, niin se varmasti kestää ja tulee laadukas jälki.
    "The only thing we have to fear is fear itself"
  4. #4
    Ei sitä tarvitse tigillä ruveta hitsaamaan, miggi käy enemmän kuin hyvin. Helpointa on leikata talla irti, pätkäistä sopivasti jalkaa poikki ja hitsata talla takaisin jalan päähän. Olen parista Kawasta tuolla tavalla jalkaa lyhentänyt ja hyvä on tullut. Noin tehdessä ei hitsisaumaan edes kohdistu kummoista rasitusta, eli melkein miten tahansa kiinni räitty jalka kyllä pysyy kasassa.

    Espoossa Jarmax Oy on sellainen, joka tekee pikkuhommiakin. Olen tuolla joskus kytkimeen osia koneistuttanut, ei ollut ihan salamannopeaa toimintaa, mutta ei mahdottoman kallistakaan. https://www.jarmax.fi/metallityot
    1835
  5. #5
    Lainaa Ghostrider kirjoitti Katso viesti
    Ei sitä tarvitse tigillä ruveta hitsaamaan, miggi käy enemmän kuin hyvin
    Migillä ei kannata hitsata, kuin alumiinia. Sivujalan materiaali on varmaan patarautaa eli jotain terästä ja se vaatii aktiivisen kaasun eli mag tai tig, kun taas migin kaasu on inerttinen, eikä sovellu tarkoitukseen. Suosittelen tiggiä sen vuoksi, koska siihen voi hitsata päällekkäin vaikka 2-3 palkoa ja siitä tulee siistimpi.
    "The only thing we have to fear is fear itself"
  6. #6
    Aa, ruvettiin oikein knoppailemaan Jos tuon hitsaa joku joskus elämässään hitsannut, niin sillä migillä saa hyvän jäljen helposti ja nopeasti. Ja vaikka ei pystyisi kaasujen välillä päättämään, niin MNG-hitsaamallakin tulee riittävän luja.
    1835
  7. #7
    ^Kyllä tämä pitää NASA:n kautta kierrättää ettei sauma petä!
  8. #8
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    ^Kyllä tämä pitää NASA:n kautta kierrättää ettei sauma petä!
    Ei tartte välttämättä mennä edes niin pitkälle. Kyllähän noita Finnairinkin koneita korjaushitsataan ihan käsipelilläkin Ei niihin aina uutta osaa laiteta, kun jotain menee rikki
    "The only thing we have to fear is fear itself"
  9. #9
    Kiitos vastauksista.

    Runkoa madallettiin siis ainoastaan takapäästä elikä keulaa ei laskettu. Näin ollen jakkaran kohdalla korkeus putosi ehkä n. 10mm. Ajattelin tilata uuden sivutuen ja lyhennyttää sen. Täytyy käydä tallissa katsomassa ettei lyhennetty sivutuki osu mihinkään rungon osiin. Sivutuen levennys täytyy varmaankin yrittää saada oikeaan kulmaan. No, eiköhän se hitsari osaa päättää millä oikein hitsaa. Kyselenpä tuolta Jarmaxilta hommasta.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  10. #10
    10 mm lyhennys vaikutus saadaan myös yllättävän pienellä taivuttamisella. Riippuu toki seisontatuen alkuperäisestä muodosta kannattaako niin tehdä, mutta ite olen kotarin tuen vääntänyt.

    Ja hitsaamisesta vielä, harrastajahitsari laittaa sinne putken sisään sopivan putken pätkän tueksi niin ei tarvi pelätä susihitsiä.
    X-ADV 750 , CRF 300L
  11. #11
    Ai että mig ei sovellukaan teräksen hitsaukseen? Aina oppii näköjään jotakin uutta. Ilmankos nuo mun saumat ei ole niin hääviltä näyttäneet. Tosin ei ole tullut vedettyä joka vuosikaan, joten harjoitus on ollut vähäistä.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  12. #12
    Lainaa Urpox kirjoitti Katso viesti
    10 mm lyhennys vaikutus saadaan myös yllättävän pienellä taivuttamisella. Riippuu toki seisontatuen alkuperäisestä muodosta kannattaako niin tehdä, mutta ite olen kotarin tuen vääntänyt.
    Hyvä pointti muuten! Eihän se tartte, kuin lämmittää liekillä ja taivuttaa vähän ja siinä se. 10mm on myös niin vähän, että senhän olisi ottanut alunperinkin satulasta ilman takapään madallusta vai onko se saatu esijännitystä säätämällä tjms?
    "The only thing we have to fear is fear itself"
  13. #13
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    Hyvä pointti muuten! Eihän se tartte, kuin lämmittää liekillä ja taivuttaa vähän ja siinä se. 10mm on myös niin vähän, että senhän olisi ottanut alunperinkin satulasta ilman takapään madallusta vai onko se saatu esijännitystä säätämällä tjms?
    Itse asiassa mulla on tehdasmadallettu penkki mutta tämähän ei vaikuta sivutukeen. Koiranluilla takapää putosi 20mm. Kun tuo takapääputosi 20mm ja etupää ei ollenkaan niin arvelisin että keskimäärin satulan kohdalla pudotus 10mm. Joka tapauksessa sivutuki on liian pitkä ja mopo liian pystyssä.

    No joo, ehkä menisi taivuttamalla mutta katsotaan mitä mieltä hitsari on.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  14. #14
    Jos kyse tuosta H2 SX-pyörän sivutuesta niin samalla ehkä kantsii teettää siihen sivutuessa olevaan tappiin, josta tuki potkaistaan käyttöasentoon, pieni pidennys. Ainakin omassa pyörässä se on suorastaan naurettavan lyhyt ja sitä saa hapuilla jalkaterällä, kun tuen potkaisee auki. Jos hommaat toisen sivutuen työstettäväksi niin ebaysta kantsii etsiä käytettyä. Uusi OEM-sivutuki kun voi olla ihan hävyttömän kallis.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  15. #15
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Jos kyse tuosta H2 SX-pyörän sivutuesta niin samalla ehkä kantsii teettää siihen sivutuessa olevaan tappiin, josta tuki potkaistaan käyttöasentoon, pieni pidennys. Ainakin omassa pyörässä se on suorastaan naurettavan lyhyt ja sitä saa hapuilla jalkaterällä, kun tuen potkaisee auki. Jos hommaat toisen sivutuen työstettäväksi niin ebaysta kantsii etsiä käytettyä. Uusi OEM-sivutuki kun voi olla ihan hävyttömän kallis.
    Joo, mullakin sama ongelma tuon sivutuen kanssa. Edelleen saa välillä tosiaan potkia useamman kerran ennen kuin osuu siihen lyhyeen tappiin.

    Itse asiassa toi sivutuki on todella halpa, Kawa-shop24.de:sä vain 64eur (https://kawa-shop24.de/34024-0179-teil). Enpä ole aikaisemmin etsiskelly varaosia mun mopoon mutta tuo liike vaikuttaa varsin hyvältä kun varaosia pystyy hakemaan osanumerolla.

    Aion siis ostaa vaikka tuolta tai sitten Biketeamista uuden jota hitsari saa sitten modata.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  16. #16
    Oho, no on edullinen. Mun edelliseen ZZR1400 keskituki oli ihan hiton kallis, useita satasia, jäi ostamatta. Sivutuki toki paljon yksinkertaisempi keksintö, kuin keskituki.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  17. #17
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Ai että mig ei sovellukaan teräksen hitsaukseen? Aina oppii näköjään jotakin uutta. Ilmankos nuo mun saumat ei ole niin hääviltä näyttäneet. Tosin ei ole tullut vedettyä joka vuosikaan, joten harjoitus on ollut vähäistä.
    Semmoista termeillä leikkimistähän se on. Mig käyttää inerttikaasua ja sillä hitsataan pääasiassa ruostumattomia teräslaatuja ja alumiinia ym. Mag on sama vehje, mutta kaasu aktiivikaasu ja käytetään mustille teräksille. Se aktiivi on hiilidioksidia seoksessa. Aika harvalla itse asiassa on autotallissa mig. Useimmilla on mag.

    Ja kun oikein viimeisen päälle kikkaillaan, niin ne on hitsejä, eikä saumoja. Sauma on housun persauksessa.

    Joku seisontatuki on se ja sama, millä sen hitsaa, kunhan vähän ymmärtää ja osaa. Valuteräksisen olen joskus lyhentänyt ja hitsannut ihan puikolla. Hioo siistiksi ja mattamustaa päälle, niin eipä orkkiksesta erota. Samalla isonsin sitä lappua vähän, niin ei uppoa maahan niin herkästi.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  18. #18
    Siis sehän on Hyvin yleistä, että nämä kaksi (mig ja mag) sekoitetaan keskenään. Jopa saattaa rekrytoivat yritykset sen tehdä.

    Kempin sivuilla sanotaan mm. näin :

    "MIG/MAG-hitsausmenetelmät eroavat toisistaan siinä, että MIG-hitsauksessa (Metal Inert Gas welding) käytetään inerttiä suojakaasua, joka ei ota osaa hitsausprosessiin, kun MAG-hitsauksessa (Metal Active Gas welding) puolestaan käytetään hitsausprosessiin osallistuvaa aktiivista suojakaasua.

    Yleensä suojakaasun seassa on aktiivista hiilidioksidia tai happea, joten MAG-hitsaus on huomattavasti yleisempää kuin MIG-hitsaus. Usein puhutaankin MIG-hitsauksesta, vaikka itse asiassa tarkoitetaan MAG-hitsausta".
    "The only thing we have to fear is fear itself"
  19. #19
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    Viime vuonna madallettiin mun mopo Lustracingin madallussarjalla 20mm. Mopo jää liian pystyyn joten sen päälle könyäminen on tehtävä todella varovasti ettei mopo kellahda nurin. Kyselin Brocksilta heidän säädettävää sivutukea mutta se on vanhemmille malleille eikä he takaa sopivuutta mun mopoon eikä Googlaamalla löytynyt mitään muuta säädettävää sivutukea joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää sivutuen lyhennyttäminen.

    Onkos kellään suosituksia hyvästä metallipajasta pääkaupunkiseudulla?
    Olen kahdesta eri moposta itse ottanut tuon 20mm pois sivujalasta. Ei vaadi mitään huippuosaajaa.

    Jos mopoa on laskettu vain 20 mm, saattaa 20 mm leikkaaminen sivujalasta olla liikaa. Vaikutus on aika iso. Mulla on tassussa vielä 7mm paksu levike ja silti mopo on ehkä liikaa kallellaan. Kannattaa hiukan mittailla, että paljonko oikeasti tarvitaan. Tietty kun uudelleen hitsaillaan niin pitää katsoa, että maahan tuleva osa on oikeassa kulmassa.
    https://reissu.org
  20. #20
    Lainaa Wolff kirjoitti Katso viesti
    Olen kahdesta eri moposta itse ottanut tuon 20mm pois sivujalasta. Ei vaadi mitään huippuosaajaa.

    Jos mopoa on laskettu vain 20 mm, saattaa 20 mm leikkaaminen sivujalasta olla liikaa. Vaikutus on aika iso. Mulla on tassussa vielä 7mm paksu levike ja silti mopo on ehkä liikaa kallellaan. Kannattaa hiukan mittailla, että paljonko oikeasti tarvitaan. Tietty kun uudelleen hitsaillaan niin pitää katsoa, että maahan tuleva osa on oikeassa kulmassa.
    Joo, pitää vähän mittailla ennen kuin lyhentää sivutukea. Kuten yllä pohdiskelin niin jakkaran kohdalla madallus on luokkaa 10mm (kun keulaa ei pudotettu) joten ehkä 10mm:n lyhennys vois olla sopiva.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  21. #21
    Kannattaa mittailla. Sivutukihan ei ole pystysuorassa, joten tarvittava lyhennys ei ole sama kuin madallus.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  22. #22
    Joo ja oikea pituus tärkeää. Liian kallellaan ja kesällä uppoaa asfalttiin ja kaatuu. Liian pystyssä ja kaatuu toiselle puolelle.

    Varmaan kannattaa ensin katkaista ja sitten miehissä kallistella ja mallailla mikä olisi ihanteellinen pituus.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  23. #23
    No jos kerran hitsaillaan niin samalla vaivallahan siihen hitsaa jonkun 30mm prikan päähän. Ei uppoa enää asfalttiin. Toki pitää katsoa ettei satu ketjuun tai johonkin.
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  24. #24
    gessussa oli helppo homma, tuttu kuumensi sitä kaasulla ja kun oli punainen alkoi vääntää pyörää vasemmalle ja saoi, että milloin olis sopiva. jäähdyttelyä ja maalia päälle. valettu osa toki saattaa toimia hieman eri tavalla..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124 ja '98 LN170.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  25. #25
    Ei tämä hirveän monimutkainen juttu pitäisi olla. Rälläkällä pätkä pois. Laittaa jalka takaisin kiinni ja mitan kanssa katsoa tasaisella alustalla oikea kulma ja sitten heftata uusi (tai se vanha) lätkä samaan kulmaan ja hitsata se siihen kiinni. Hionta ja maalaus.
    "The only thing we have to fear is fear itself"
  26. #26
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    Ei tämä hirveän monimutkainen juttu pitäisi olla.
    Mutta siitä helposti saadaan monimutkainen...

    Aloittajalta jäi kaksi tärkeää asiaa aloitusviestissä mainitsematta.
    Materiaali ja muoto.

    Toiset tekee sivutuen mustasta putkesta (meltorauta) ja toisilla se on jostain erikoisalumiinista muotoiltu monimuotoinen koru.
  27. #27
    Minä lähtisin ehkä vielä yksinkertaistamaan tuota tarvittavan lyhennyksen selvittämistä sillä, että kokeilisin laittaa mopon renkaiden alle vaneria ja vaikka kovalevyä, jonka avulla haarukoisin sen tarvittavan lyhennyksen. On helppo ja nopea kokeilla, eikä tarvitse sitä mopoa kuskata sinne pajalle. Ja pystyy kokeilemaan edestakaisin eri lyhennyksien vaikutusta mopon asentoon. Halvemmaksikin tulee, kun itse kalja kädessä voi vaikka tuntikausia pyöritellä, eikä hitsari ole vieressä mittari raksuttamassa odottelemassa.
    1835
  28. #28
    No joo, eihän tän projektin pitäis olla vaikea. Tilasin Biketeamista uuden sivutuen. Materiaalia en tiedä enkä ole vielä käynyt kaverin tallissa kattomassa mun mopoa. Periaatteessa riittää laittaa takarenkaan alle joku laudanpätkä niin näkee kuinka kallellaan mopo oli alunperin ja yrittää sitten haarukoida tarvittava lyhennys.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  29.  
  30. #29
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Mutta siitä helposti saadaan monimutkainen...

    Aloittajalta jäi kaksi tärkeää asiaa aloitusviestissä mainitsematta.
    Materiaali ja muoto.

    Toiset tekee sivutuen mustasta putkesta (meltorauta) ja toisilla se on jostain erikoisalumiinista muotoiltu monimuotoinen koru.
    Putkia on monenlaisia materiaalin ja taivutusjäykkyyden osalta joten putki ei automaattisesti ole meltorautaa, mitä tuo seos lieneekään. Alumiiniset sivujalat on yleensä tehty muottiin takomalla ja ne on hyvinkin kestäviä sekä kevyitä, toki niitäkin voi lyhentää ja hitsata lappu lyhennyksen kohtaan. Tai jos pyörän korkeus muuttuu tämän tästä, esim enduro<->moto niin jalkaan voi tehdä kierteellä pituus säädön, tai ostaa lyhyemmän/pitemmän jalan. Tai sitten voi myös...
    Kylätason kurapyöräilijä.