Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Mulla on ollu käytössä jo 4 kesää sama akku Nordmax EBX16-BS ja se tuntuu vaan pitävän virtaa vuodesta toiseen. Akun vuosileima on 2017 eli ennen ostoani on lisäksi pari vuotta seisonut kaupan hyllyllä. Olisiko silti syytä jo vaihtaa ens kesäksi uusi akku iän puolesta vaikka hyvin vieläkin palvelee. Nyt laitoin ylläpitolataukseen.
    <p>Suzuki Intruder</p>
  2. #2
    Mulla on FJR:ssä alkuperäinen Yasa-akku ollut v.2004 asti...
  3. #3
    Jossain vaiheessa akut kuolee, kyllä sen huomaa kun ei enään ladattunakaan meinaa jaksaa pyöräyttää käyntiin.
    Ikävää se on kun tekee sen reissun päällä.
    Kattele keväällä miten jaksaa pyöritellä starttia.. Ja lataa välillä talvellakin ettei kuole.
    Äkkiä sitä kaupasta uuden hakee.
    EK
  4. #4
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Venox69 kirjoitti Katso viesti
    Mulla on ollu käytössä jo 4 kesää sama akku Nordmax EBX16-BS ja se tuntuu vaan pitävän virtaa vuodesta toiseen. Akun vuosileima on 2017 eli ennen ostoani on lisäksi pari vuotta seisonut kaupan hyllyllä. Olisiko silti syytä jo vaihtaa ens kesäksi uusi akku iän puolesta vaikka hyvin vieläkin palvelee. Nyt laitoin ylläpitolataukseen.
    Ei! Ehjää ei kannata "korjata"
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  5. #5
    Akut on myös niin yksilöitä ja muutenkin hiukka riippuu moposta johon sen asentaa, pitkäikäinenkö tuo suhde tulee olemaan. Eräässä ex. fillarissa "vasta" 7v ikäinen Yuasa lopahti ja hommasin jonkun über hianon Vartan tilalle, piti kestää tärinät ja sai asentaa vaikka ylösalaisin. Silti tuo oli seuraavana keväänä finito, joten sain 12kk takuuseen uuden tilalle, mutta tuopas sitten sippasikin jo kesken kauden, liekö edes 2kk kestänyt

    No banaani otsassa sitten hommasin lähimmästä liikkeestä halvimman mahdollisen mikälie akun mitä vain hyllystä löytyi, mutta tuollapa sitten mentiinkin se 5v mitä tuo pyörä talossa vielä oli.
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  6. #6
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Mulla on FJR:ssä alkuperäinen Yasa-akku ollut v.2004 asti...
    ekä FJR 2007 meni vaihtoon 2019 alkuperäisellä Yuasa akulla, nykyinen FJR 2014 edelleen alkuperäisellä Yuasa akulla. Ehkäpä juurikin vaan hyvää tuuria.
    FJR -17
  7. #7
    Lyijyakku voi kestää todella vanhaksi kunhan se saa olla optimioloissa. Muista tyypeistä ehkä poiketen se tykkää olla aina mahdollisimman täyteen ladattu. Eikä missään nimessä täysin tyhjä. Tyhjänä olo tuhoaa sen nopeasti. Vanhoissa mopoissa ei yleensä mikään vie sähköä kun virrat pois niin akku säilyttää varauksen. Uudemmissa saattaa olla jotain joka hiljalleen purkaa niin pitäisi jatkuvasti pitää ylläpitolaturissa tai irrottaa kokonaan.
    Honda VFR 750F -93
    Suzuki GS500M Katana -81
    EX: Yamaha XS400 -82

    Ei eksyvä tietä kysy
  8. #8
    Sama havainto täällä. Joku akku kestää, toinen ei, merkistä riippumatta. Ehkä nykypyörien lataussäätimet ovat sen verran tarkempia että eivät ylilataa ajossa. Pitkä seisokki on sitten toinen juttu.

    Ylläpitolaturia olen käyttänyt kerran kuussa tai kahdessa (kierrättänyt pyörien välillä kun niitä on tallissa muutama). Jotkut akut eivät näytä vajentuvan juuri lainkaan, laturi näyttää täyttä alle puolen tunnin. Irti niitä ei ole kytketty kun talli on täysin kuiva. Jos säilytystilassa esiintyisi kondensiota (kylmä varasto), niin etenkin siinä tapauksessa irtikytkentä on suositeltavaa (niin ei tule liittimiin galvaanista korroosiota).

    Lyijyakkuhan purkautuu itsekseen, olikohan prosentti-kaks kuukaudessa, joten senkin takia tuo säännöllinen lataus on hyvä tehdä. Ei se ainakaan akun ikää lyhennä.

    Sitten kun aika tulee täyteen, akku saattaa lopettaa toimintansa ilman varoituksia tyyliin eilen toimi, tänään ei. Johtunee siitä että akun käytettävissä oleva kapasiteetti hiipuu ja jonain aamuna se ei enää riitä eculle, ruiskulle ja mitä kaikkea pyörässä onkaan. Ehkä pitäisi kerta vuoteen tehdä koekuormitus.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  9. #9
    Ok, entäs kuinka monta kertaa talvessa pyörän akku kannattaa käyttää ylläpitolatauksessa. Minä olen tehnyt niin että olen ladannut sen täyteen ja sitten antanut olla pois laturista pari kertaa talvessa.
    <p>Suzuki Intruder</p>
  10. #10
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Akut on myös niin yksilöitä ja muutenkin hiukka riippuu moposta johon sen asentaa, pitkäikäinenkö tuo suhde tulee olemaan. Eräässä ex. fillarissa "vasta" 7v ikäinen Yuasa lopahti ja hommasin jonkun über hianon Vartan tilalle, piti kestää tärinät ja sai asentaa vaikka ylösalaisin. Silti tuo oli seuraavana keväänä finito, joten sain 12kk takuuseen uuden tilalle, mutta tuopas sitten sippasikin jo kesken kauden, liekö edes 2kk kestänyt

    No banaani otsassa sitten hommasin lähimmästä liikkeestä halvimman mahdollisen mikälie akun mitä vain hyllystä löytyi, mutta tuollapa sitten mentiinkin se 5v mitä tuo pyörä talossa vielä oli.
    Moposkootterissa kypsyi Varta vuodessa. laitoin tilalle Bilteman huoltovapaan ja sillä mentiin pitkälti päälle 10v.

    Käytän motskareiden akut muutaman kerran talvessa ylläpitolaturissa, mutta en hehkuta koko talvea. Max yön yli kerrallaan ehkä 2kk välein.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  11. #11
    Oon seurannu lepojännitettä irrotettuna ja sen perusteella pystyy arvioimaan akun akun elinikää. Täyteenladatussa 14Ah Motobatt akussa oli uutena lepojännite 13,2V, ei laskenut tuosta kuukauden aikana kylmässä tallissa johdot irrotettuna. Täyteenladattu akku säilyttää varauksen pienessä pakkasessa paremmin. Kunnossa oleva vajaa akku myös ottaa nimellisvirran (riippuu akun koosta) vastaan +10C asteen lämpötilassa ilman että latausjännite nousee nopeasti yli 14V. Riippuu tietysti kuinka täysi akku on.
    Vanha akku oli Yuasa 12Ah, talvella latasin vain kerran ja silti pyörä lähti heti käyntiin keväällä. Sitten vaan kertalaakista sanoi sopimuksen irti kun oltiin renkaita vaihtamassa kesälämpimällä. Selvisi myöskin että latausjännite oli liian matala ja johdotusta piti vahvistaa.

    Oman kokemuksen perusteella täyteenladattu akku pärjää ilman laturia johdot irrotettuna sen 6kk. Lataa sitten ennen ajoon lähtöä. Jos akku purkaantuu tuossa ajassa, siinä saattaa olla sisäinen vika.
    Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
  12. #12
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Akut on myös niin yksilöitä ja muutenkin hiukka riippuu moposta johon sen asentaa, pitkäikäinenkö tuo suhde tulee olemaan. Eräässä ex. fillarissa "vasta" 7v ikäinen Yuasa lopahti ja hommasin jonkun über hianon Vartan tilalle, piti kestää tärinät ja sai asentaa vaikka ylösalaisin. Silti tuo oli seuraavana keväänä finito, joten sain 12kk takuuseen uuden tilalle, mutta tuopas sitten sippasikin jo kesken kauden, liekö edes 2kk kestänyt

    No banaani otsassa sitten hommasin lähimmästä liikkeestä halvimman mahdollisen mikälie akun mitä vain hyllystä löytyi, mutta tuollapa sitten mentiinkin se 5v mitä tuo pyörä talossa vielä oli.
    Joo aina niihin akkuihinkin tulee huonoja yksilöitä ja sitten mietitään kuuluuko takuun piiriin. Aikoinaan kun tuli hommattua uusi 12r niin meni n. puoli vuotta ja 10tkm kun akku alkoi temppuilemaaan. Menin paikalliseen liikkeeseen ja sanoin, että uusi akku kiitos ja menee varmaankin takuuseen? Kun myyjä alkoi vähän empimään niin pyysin soittamaan Sumekolle. Olin vieressä kun se soitti ja vastaus oli, että akkutakuu on kuulemma kolme kuukautta. Sanoin siinä vieressä kuuluvalla äänellä, että jos uutta akkua ei tule niin menen tästä suoraan viereiseen liikkeeseen ja tänään vaihtuu hajapaska tilalle. Meni muutama sekunti kun maahantuoja pulisi toisessa päässä jotain ja sitten myyjä vinkkas mulle silmää ja sanoi, selvä tehdään niinkuin asiakas haluaa. Akku tuli seuraavana aamuna liikkeeseen ja laittoivat paikoilleen.
  13. #13
    Bemarissa ABS tuntuu olevan aika ronkeli akun jännitteelle. Muuten pyörittää hyvin käymään, mutta ABS ei kytkeydy, jos hiukankin laiska akku.
    BMW R 35
    BMW R 1100RS
  14. #14
    Lainaa Venox69 kirjoitti Katso viesti
    Ok, entäs kuinka monta kertaa talvessa pyörän akku kannattaa käyttää ylläpitolatauksessa. Minä olen tehnyt niin että olen ladannut sen täyteen ja sitten antanut olla pois laturista pari kertaa talvessa.
    Kuukauden välein lataan CTekin laturilla, ilmoitettu latausvirta 0,8A, hidasvarauksessa latausvirta pitää olla alle 10% akun kapasiteetista. Näillä eväillä on prätkissä akut kestäneet vähintään 10vuotta. Eihän täällä tosin kovin moni niin vanhoilla ajakaan...
  15. #15
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Sitten kun aika tulee täyteen, akku saattaa lopettaa toimintansa ilman varoituksia tyyliin eilen toimi, tänään ei. Johtunee siitä että akun käytettävissä oleva kapasiteetti hiipuu ja jonain aamuna se ei enää riitä eculle, ruiskulle ja mitä kaikkea pyörässä onkaan. Ehkä pitäisi kerta vuoteen tehdä koekuormitus.
    Omien kokemusten mukaan lyijyakut aika monesti kuolee ihan yllättäen kerrasta. Tyypillisenä esimerkkinä autosta viimeisin vaihdettu akku: Ilman mitään aiempaa oireilua yhtenä aamuna ei jaksanut pyöräyttää konetta kuin pari kierrosta laiskasti. Kiireessä sitten tuuppasin järeämmällä laturilla siihen kymmenisen minuuttia virtaa, jonka jälkeen starttasi iloisesti. Iltapäivällä sitten töistä lähtiessä ei enää jaksanut yrittääkään vaikka lataili niin pitkään kuin virtaa kelpasi. Varmaan tuostakin olisi kuormitustesteillä yms. pystynyt jotain hiipumista havaitsemaan ennakkoon, mutta todennäköisesti olisi ollut hyvin vaikea sanoa onko elinikää jäljellä kaksi vuotta vai kaksi päivää...

    Pyörien akuista mulla on sama havainto kuin monella muullakin, että kestoikä tuntuu vaihtelevan aika reippaasti. Ja vielä melkein hinnasta ja merkistä riippumatta. Tuon takia en uusisi akkua varmuuden vuoksi jos mitään oireita ei ole havaittavissa.
    Arttu
  16. #16
    Syksyllä akunkengät irti ja laturilla vielä varmasti akku täyteen. Keväällä narut kiinni ja käymään. Melko simppeliä eikä tarvitse sen akun kestosta murehtia.
    Supermoto
  17. #17
    Kun pyörän säilytyspaikassa ei ole mahdollisuutta ylläpitolataukseen, niin alkutalvesta akku irti ja himassa pari latauskertaa, joista toinen vähän ennen pyörän käyttöönottoa. Akku on talviajan säilytyksessä viileähkössä kellarissa. Näin on toimittu vuosikaudet ja kyllä akut on aika monta vuotta kestäneet.
  18.  
  19. #18
    Mulla eka Yuasa kesti 19 vuotta (2004-2023) Suzuki GSX 1400:ssa, talvet pyörä mökillä kylmässä varastossa, kertaakaan en talvien aikana ladannut ja keväällä lähti hyvin käymään, hyvä kokemus akusta.