Jaa kuis? Ihan tasan sama EU-speksi sitä on sen EU-alueella myytävän kypärän läpäistävä, oli sen ruukun hintalapussa sitten ihan mitkä numerot tahansa. Toki joku über kallis kuituruukku voi läpäistä nuo testit liput liehuen (vrt. auton 5 tähden turvallisuus), jonkin halpis ämpärimuovin läpäistessä sen vain niukasti (vrt. auton 1 tähden turvallisuus), mutta läpäistävä se testi on joka tapauksessa jos kypäränsä myyntiin haluaa. Käytännössä niitä eroja tulee sitten mm. painossa ja meluisuudessa, mutta ihan samalla tavalla autoissa toiselle riittää Citroën, toiselle se on vähintään BMW tai ei autoa lainkaan.
Tietty siellä toisella puolella tulee väistämättä mieleen myöskin tapaus Schumacher. Aivan tasan varmasti hällä oli vermeet sieltä laadukkaimmasta päästä mitä ikinä vain rahalla saa ja siksi myös se henkikultakin tuossa onnettomuudessa säilyi. Vaan kun katsoo lopputulosta, niin olisiko sittenkin se hieman huonompi ollut parempi?
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
truvallisin kypärä on tietysti sellainen joka painaa otsaa niin ettei tule ajettua.
jos kypärä painaa otsaa mutta on sivuväljä, niin kokeile ARAIta, ne on pitkulaisempia.
ja silti itse esim painelen peukalolla vähän muotoa sopivammaksi.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
En osaa sanoa korrelaatiosta SHARPiin, mutta toi 22.06 on kyllä aika hyvä standardi. Tärkeimpinä iskemäpisteet on satunnaiset, testilämpötila on kohtuullisempi ja iskunopeuksia on kaksi.
Mutta kuten sanottua, ihan kaikkien markkinoilla olevien kypäröiden tulee ensi vuoden alusta täyttää 22.06-vaatimukset, eli kyseessä on vaadittu minimitaso. On ihan satavarma homma, että Arai RX-7V on turvallisempi (ja kaikilta muiltakin osin parempi) kuin Bilteman hinnat alkaen -ruukku. Millaisen kypärän ostaminen millaiseenkin käyttöön sitten on perusteltua? Se on ihan jokaisen itse päätettävä.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Kypärissäkin pätee vähenevän tuoton laki. Tonnin potta lienee parempi, kuin neljänsadan, mutta kuinka paljon ja onko se kuudensadan arvoista.
Kuten PoS sanoi, päättäköön jokainen itse.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Olet varmasti oikeassa, kaikki EU-alueen myyntiluvalliset autot ovat yhtä turvallisia.
EuroNCAP on autopuolella ihan yhtä turhaa, kuin kypäräpuolella mm SHARP ja SNELL.
Mitä tulee moninkertaisen F1 maailmanmestarin surulliseen tapaukseen, niin ainakin tapahtumahetken läheisyydessä julkisuuteen tuotujen tietojen mukaan hänellä ei ollut onnettomuushetkellä kypärää käytössä, ei testivoittajaa, eikä ChinaExport- hyväksyttyä.
Mikä oli tosi tilanne, sitä harva tietää, niin monta versioita tapahtumista ja terveydentilasta on vuosien mittaan ollut.
Julkkiksen surullisen hiihto-onnettomuuden yksityiskohtien omatoimisen keksimisen yhdistäminen omiin mp-kypäräkauppoihin saa varmaankin hyvän syyn hankkia itselle halpa kypärä.
Tärkeintä että menee poliisille täydestä, eikä sakkoa tarvitse maksaa kypärättä ajosta.
Teippi, sakset ja pakkausteippi sopii mitä mainioimmin kypärän tuunaamiseen. Potta mikä potta.
Arai valmistaa kypärien sisukset erilaisiksi kolmelle eri mantereelle, on pyöreää päätä, soikioa ja pitkulaista.
Joskus oli (Bombardier) kypärä missä styroksin etureuna painoi ikävästi otsaa ja numeroa isompi oli liian väljä. Kotona painelin styroksin reunaa 1-2mm sisäänpäin halutusta kohdasta ja siitä tuli kelpo kypärä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kylätason kurapyöräilijä.