Tekeekö ajo "tennareilla" mitään? Esimerkiksi Alpinestars J-6 waterproof. Tai enemmän ajokengän näköinen Alpinestars Fastback V2 Drystar.
Ilmeisesti muita vaihtoehtoja ovat sitten enemmän saapas tyyliset vaihtoehdot joko pitkällä varrella (ALPINESTARS WEB 2 GORE-TEX) tai lyhyemmällä varrella (ALPINESTARS NEW LAND GTX).
Ajelen pitkälti työmatkoja ja kauppaan, muutaman kerran kesän aikana +200km lenkkejä. Tarvis jotku kohtuuhintaiset suojaavat kengät (200€ paikkeilla menee kipuraja, saappaat ehkä 250€).
Millaiset suojaukset olisi hyvä olla? Ostanko suosiolla vaan saappaat vai pärjääkö "tennareilla"? Mitään ratasaappaita en todellakaan tarvitse, Norjan reissuja en tee enkä tule tekemään ainakaan tällä pyörällä. Maaseudun mutkatiet ja perus maantiet +-150km kotoa ovat se missä minä käyn. Suositelkaa, ehdottakaa, neuvokaa, kertokaa.
Jokaisella meistä on ihan oma hlökohtainen kylmänkestonsa. Itse en olisi edes kuvitellut ajavani lyhytvartisissa - mutta se on ainoastaan oma preferenssini.
Toisin sanoen: Kysymykseesi ei ole olemassa 'oikeaa' vastausta.
Mitään eksaktia tietoa ei minullakaan ole etteikö nilkka (taikka kaksi) voisi porsia pienessä viattomassa parkkiruudun haku kippauksessa pitemmälläkin saappaalla, mutta olen kuitenkin aina pukenut pitkävartiset saappaat ihan vain varmuuden varalle.
Toisaalta mää olenkin jo vanha sotaratsu jolla paikat repeilee jo pelkästään ajatuksen voimalla...
Kukanenkin omalla tavallaan. Pääasiahan on harrastaminen.
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Jos nilkkojaan yhtään haluaa suojata niin mahdollisimman tukeva ja jäykkä saapas. Tennarit ja muut pehmeät kengät voi sovinnolla unohtaa. Itse ajelen useinmiten Gaernen endurosaappailla, myös katupyörällä, ovat kohtuullinen kompromissi suojavuuden ja käytettävyyden suhteen.
Pari kertaa ovat nilkan pelastaneet, viimeksi viime juhannuksena kun jalka jäi pyörän ja asfaltin väliin...
Ensimmäisen kerran sain kokea kunnon crossisaappaiden suojaavuuden keväällä -79 kun sivutieltä eteen tulleen auton ja sen seurauksena pakkokaadon vuoksi jalka rullautui parikymmentä metriä, noin, pyörän ja maantien välissä. Saapas kesti, luita ei hajonnut eikä tullut osumaa autoon, mutta muuten jalka oli kuin lihamyllyn läpi mennyt. Ei siis mitään pahempaa koipikin parani neljän kuukauden potemisella. Keveämmillä kengillä koivesta olisi, pahimmillaan, tullut kävelykelvoton.
Viimeksi muokannut: Patukka; 03.06.2024 klo 23:29.
^Noinko katubuutsit juurikaan antavat mekaanista suojaa?
Crossibuutsit kyllä antaa - monta kertaa osaamattomana olen montulla kaatuillut ja jäänyt swingin alle itkemään.
TCX tennari-malliset ainakin tukevia ja jäykkiä, pehmeämpiä saappaitakin tullut kokeiltua. Sukat voi tosin kastua sadekelillä ja aika liukas pohja, kerran meinasin bensapumpulla liukastua kaivonkanteen kun laittoi jalan maahan.
Yamaha MT-09 Tracer
Viime viikon torstaina illalla tein vähän omatoimista varustetestausta törmäämällä peuraan 80-90 km/h ja lentämällä siitä kunnon lipat, ja ajosaappaissa olevien jälkien perusteella suosittelisin perinteisiä korkeampia edes hieman suojaavia saappaita, oli meinaan aika syvät jäljet pitkälle nilkan yläpuolelle hankautunut toiseen saappaaseen. Nyt oli saappaat jalan suojana ylemmäs asti kuin nahkapuvun polvi/säärisuojien alaosat joten vaurioilta omaan nahkaan vältyttiin mukavasti.
Born to be middle aged.
^Tuo on hyvä pointti.
Itse tarkastelin asiaa pelkästään nilkkaan ja sääriluihin kohdistuvan taivutusvoiman kannalta, mikä jättää hankauksen täysin huomiotta.
Onhan noita tennarin mallisia ajokenkiä paljonkin. Itsellä on mm. tällaiset:
https://www.xlmoto.fi/product/ajoken...pid-PM-4942326
Ihan kivat mielestäni ja kivan näköiset.
Mulla on ollut vuosia ahkerassa käytössä Helstonsin Basket-tennarit. Ovat todella vakuuttavat, monia ajosaappaita tukevammat ja nilkassakin ihan kohtuulliset suojat. Varsi tietty loppuu melkein heti nilkan yläpuolelle, mutta muuten suojaus todella kohdillaan.
![]()
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Toinen pointti sen yhden jo esitetyn lisäksi - mitä kannattaa pitää silmällä on, jos sattuu valitsemaan kovat ajosaappaat, että miten niiden vetoketju käyttäytyy kun vaihdepoljinta kuitenkin aika usein liikutellaan... Itsellä nyt vasemmassa saappaassa toinen vetoketju menossa ja näyttää siltä ettei ole pitkäikäinen koska se joutuu pahalle venytykselle (vetoketju on siis "sisäjalan" puolella) nilkan liikkuessa.
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Itsellä on joskus yli 20v sitten hommatut saappaat ja todella hyvin ovat hommansa hoitaneet, vielä tänäkin päivänä vesi pysyy ulkona ja lämpö sisällä
Vaan noilla ei oikein ns. cityssa viitsi pitkiä matkoja tepastella, ovat siis melko puhtaasti nimenomaan ajoa varten. Joten hommasin sitten tuollaiset Coursen halpikset ja noillahan sitten jo tepastelee ihan mielelläänkin. Ajossa vaan pöksyn puntti nousee jonkun verran, joten ns. nilkat paljaina joutuu vetelemään, mutta pyörästä tulee silleen sopivasti lämmintä viimaa just jaloille, etten ole kokenut tuota minkäänlaiseksi ongelmaksi. Kovemmilla helteillä pöksyt vaihtuu paremmin tuulettuviin ajofarkkuihin, joissa ei tuota lahkeen ongelmaakaan ole. Vaan varoituksen sana noista popojen naruista, jotka on syytä sidoskella todella hyvin tai lenkit piilotella, ettei vaan vahingossakaan ole narut kiinni pyörän tapeissa kun pitää jalka laskea maahan. Siinä meinaan saattaa käydä hassusti ja kohta on maassa kyljellään, jalka siellä pyörän alla jumissa
![]()
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Alpinestarsin ajotennarit on ihan hyviä,tietysti suojaukset on aika minimaalista.Ite tykännyt enemmän tennari mallista on parempi tuntuma vaihteisiin kun saapasmallilla.
Päädyin pohtimaan kolmen eri kengän välillä:
1. Apinestars J-6
Hyvin tennarimainen, ihan ok suojat
2. Alpinestars SMX-1 R
Enemmän kisaisen näköiset, muutamia kovamuovisuojia joita J-6:ssa ei ole. Hieman kalliimmat.
3. Alpinestar SMX-6
Ihan kunnon saappaat. On paljon eri vaihtoehtoja: Normaali, Drystar, Gore-Tex jne.
Tulin itse pohtimalla ja nettia tutkimalla siihen lopputulokseen että erot kahden ensimmäisen kohdalla on loppupeleissä niin marginaaliset että mieluummin ostan paremman näköiset ja käytöllisemmät J-6:set.
Katotaa jos ajomääärät kasvaa ja vaikka innostuu mukavampaan pyörään päivittämään niin sitten voisi jo "sijoittaa" noihin ihan saapasmallisiin SMX-6 sarjan kenkiin.
edit: Löysin myöhemmin vielä Alpinestars Superfaster mallin, joka vaikutti kaikkien yllämainittujen täydelliseltä yhdistelmältä kunnes tajusin ettei niistä ole vedenpitävää versiota olemassakaan.
Viimeksi muokannut: R1kkönen; 05.06.2024 klo 01:31.
Minulla on käytössä 3 paria jalkineita eri käyttötarkoituksiin:
1. Lyhytvartiset Alpinestars "koristossut" kaupungilla kahvilla käyntiä varten
2. TCX gore-tex saappaat kylmemmille keleille ja pidemmille reissuille jossa tarvitaan vedenpitävyyttä
3. Styl Martin "race"saappaat sekä ratailua varten että päivittäiseen ajoon lämpimillä ilmoilla. Pitävät kohtuullisesti vettä jos tulee pieni kuuro.