Kausi ajettiin suurin piirtein onnistuneesti ja kierrosajat nousi. Harmillisesti vikoilla Motoparkin päivillä vitonen alkoi tiputtamaan Bussipysäkillä ja totesin että eiköhän kausi ollu tässä ja keskitytään loppusyksy kurapyöräilyyn. Nyt hyvissä ajoin alotin mopon purkamisen ja tavoite olis tehdä yksi hyvä toimiva kone tuosta nykyiseestä ja varamotista yhdistämällä.
IMG_2205.jpg
IMG_2209.jpg
IMG_2214.jpg
IMG_2212.jpg
IMG_2213.jpg
Ryhmät ja kansi näyttivät ehjiltä, mutta mulla on varamotista tod.näk. paremmat tilalle. Varamotin kanteen oli vastikään vaihdettu venttiilit ja se oli ilmeisesti tarkastettu. Jätin tuon orkkiskannen hyllyyn ja vein toisen Kansisetille plaanaukseen, kevyeen kanavien viimeistelyyn ja yleiseen tarkistukseen. Samalla vaihtuu myös uudet ohjurin kumit jotka mulla oli jo odottamassa.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
IMG_2216.jpg
Purku jatkui ja moni asia koneen sisältä oli värjäytyny. Öljypumpussa näkyy hyvin väriero. Kerkesin varamotin öljypumpun kunnostamaan, joten tämä yksilö jää varaosaksi. Tilalle menevään pumppuun uusin tiivisteet/kumiosat, laakerit ja roottorin. Alkuperäistä jäi kuoret ja vesipumpun propelli.
IMG_2218.jpg
Kampura näytti olevan päällisin puolin ok. Vein sen kuitenkin tasapainotettavaksi ja kiillotettavaksi GT-Motorille.
IMG_2219.jpg
IMG_2220.jpg
Kietarin laakerit näytti olevan aivan loppu, joten senkin puolesta oli hyvä hetki avata mylly.
IMG_2221.jpg
Kauloissa ei tuntunu sormella mitään, mutta nämäkin lähtivät mittaukseen ja kiillotukseen GT-motorille. Lisäksi samaan osoitteeseen lähti kaksi eri ryhmää ja mäntäsarjaa. Katotaan kummat on enempi speksissä ja otetaan käyttöön.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
IMG_2248_1.jpg
IMG_2250_1.jpg
Kansi tuli laitosta. Venat ja ohjurit tarkastettu, ne oli speksissä. Palotilojen tiiviys myös chekattu ja laitettiin uudet ohjurin kumit. Tehtiin myös pikku hipsutusta kanaviin, josko muutama laitumille karannut hevonen tekisi paluun talliin.
IMG_2283_1.jpg
IMG_2285_1.jpg
Sain hyvällä diilillä runkoon ja swingiin hiilarisuojat, joten ne askartelin paikalleen. Swingiin löyty myös hifimmät ketjun kiristimet.
IMG_2284_1.jpg
Linkun ja swingin laakerit käytiin samalla läpi. Puhdistus ja rasvaus riitti, vaihdoin uudet tiivisteet kovettuneiden tilalle.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
IMG_2321.jpg
IMG_2323.jpg
Osat tuli koneistamolta. Kampuralle kaulojen kiillotus ja tasapainotus, kangille kiillotus.
IMG_2322.jpg
IMG_2325.jpg
Mulla oli kaksi ryhmää ja kahdet männät. Nekin mitattiin koneistamolla ja valittiin parhaat joihin myös uudet männänrenkaat. Hinkkasin myös karstat pois.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
IMG_2330.jpg
Sain myös osalähetyksen Japanista ja pääsin virallisesti aloittamaan kasausta. Lähdin liikkeelle vaihdelaatikolla. Varamotista oli juuri rempattu vaihteisto jossa oli läpikäyty rattaat, joten niille ei tarvinnut tehdä muuta kuin nostaa paikoilleen. Chekkasin myös haarukat ja ne oli uudenveroiset. Pistin paketin läjään ja pikaisella testauksella näytti kuus lovea + vapaa löytyvän ja rattaat pyörivän.
IMG_2331.jpg
Sain loput osat myös öljy/vesipumpulle. Tuohon meni kaikki muut uusiksi paitsi kuoret ja akseli. Nyt pitäisi olla toimintavarmuutta pitkäksi aikaa.
Seuraavaksi odotamme postista sopivat Plastigauget jotta päästään chekkaamaan kampuran ja veivien uusien laakerien välykset.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
IMG_2339.jpg
IMG_2340.jpg
Plastigauget kerkes kuin ihmeen kaupalla, joten päästiin chekkaamaan välykset. Eka kierros meni harjotteluks, mutta tokalla yrityksellä runkolaakerit oli kaikki toleranssin sisäpuolella. Seuraavaks sitten kiertokanget ja nekin oli kaikki toleranssissa. Nyt sitten päästiin vihdoinkin kasaamaan mottia.
IMG_2344.jpg
Manuskassa neuvottiin laittamaan kammet kiinni kampuraan ja alakerta kasaan, mutta sain Tumpilta vinkin että on paljon helpompi työntää männät ja kanget eka ryhmään ja sit vasta kietarien alapäät kiinni. Tällä metodilla homma oli kohtuu kivuton ja tunkkasin lopuks ryhmän väliaikasesti parilla hylsyllä ettei heilu kasatessa. Männät ja ryhmä kävi GT-motorilla mittauksessa, ne oli toleranssissa ja päälle uudet männänrenkaat ja ite hinkkasin karstat pois.
IMG_2345.jpg
Ryhmä paikallaan ja välykset mitattuna, kanget lopullisesti kiinni uusilla pulteilla.
IMG_2346.jpg
Arpa on heitetty kun pisti tiivisteliimat ja lohkot yhteen. Yllättävän vaikeeta saada toi liima nätisti ettei mene liikaa.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
IMG_2348.jpg
Lohkojen jälkeen pistettiin öljypumppu ja romut paikalleen, uudet tiivisteet tietysti joka nurkkaan. Öljysihdin putsasin, löyty yllättävää tavaraa seasta, onneks tuli katottua. Sen jälkeen öljypohja paikalleen ja kone ympäri. Pistin lisäksi öljynlauharin kans kiinni.
IMG_2349.jpg
Öljypumpun (uuden) ketjun ja rattaan kerkesin virittelemään paikoilleen. Seuraavassa jaksossa jatkamme kytkimen parissa.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
IMG_2383.jpg
Kytkimen laitoin parisen viikkoa sitten paikalleen ja siinä ei ollu mitään ihmeelistä. Jo aiemmin käytössä ollut TSS:n luistokytkin jatkaa palvelustaan. Pari kytkinlevyä uusin kun olivan vähän toleranssin alle. Sitten olikin vuorossa kansi ja olin ajatellut laittaa tähän ohuemman kansipahvin. En vain tajunnut yhtään että eihän niitä YEC-kansipahveja saa enää mistään. Yhden kolmannen osapuolen pahvin löysin, mutta hinta oli sitä luokkaa että piti sitten kuitenkin mennä vakiopahvilla. Sitä vaan sai odottaa hetken aikaa. Tänään pääsin jatkamaan ja pistelin kannen paikalleen. Seuraavaks sitten nokat ja ketju kiinni, sitten voikin kiikuttaa tuon Vittaniemelle ajotuksen hinkkaukseen.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
Siellähän ollaan jo pitkällä. Mulla toinen vehjes on ajokunnossa huollettuna, mutta toisesta pitäis napata kone alas ja siirtää siitä virinokat ns. arkistoon. Plus perus alusta- ja jarruhuollot siihen kanssa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Onkos Jammussa MLS "pahvi"? Sieltähän vois ottaa välistä pois jonkun suikaleen, jos niitä on useampi siellä välissä. Mitä tuohon otsikkoon tulee, niin taitaa olla siitä hyvä rojekti, että takuulla on keskiryhmän kyyteihin pystyvä vehje, vaikkei tekis mitäänEi oo ainakaan epäonnistumisen vaaraa tässä projektissa
Jopa sigun ilmajäähdytetty puutarhajyrsinkin menee hienosti keskinopean kyytejä, vaikkei kuski ookkaan enää mikään puikkomies.