Tuon ikäluokan koneisiin etsimällä kyllä löytää, mutta ihan hyllystä suoraan ebaystä voi näköjään tuottaa ongelmia.
Tällaisen kampiakselin löysin, mutta saako kiillottamalla kuntoon!!
https://www.fiedishop.de/gebrauchtte...1-rn12-24869km
Tässä espanialainen toimittaja
https://milautoparts.es/en/repuestos...maha--r1-5381/
https://www.milanuncios.com/motores-...-435037473.htm
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Tuohon rahaan melkein voiskin jo harkita. Mietin vaan, että millasessakohan kunnossa noi osat on. Näin myös suomalaisella purkaamolla kampuran tohon koneeseen 220€ hintaan, mutta mittauksia pyytäessä paljastukin että siinä oli yks kiertokangen kaula pienempi kuin muut. Onneks sai myyjältä mitat, mutta harmitti ku ois ollu niin lähellä homman hoitaminen.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
Pistin ton varamotin odottelemaan vähän parempia finansseja ja/tai hyvää diiliä kampurasta. Kuitenkin pyörässä on tällä hetkellä toimiva kone kiinni jolla varmaan ajelee ens kauden kun vaihtaa ton luistokytkimen sisää ja kattoo venttiilinvälykset.
IMG_0245 copy.jpg
Sen sijaan oon nyt ropannu muuta puolta pyörästä. Otin alustan irti ja lähetin sen Pieksämäelle huoltoon. Tulossahan siis vakio keulan säätö ja kevyt modaus, sekä Öhlinsin takapamppu. Jousiks 10.5 eteen ja 105 taakse. Ajattelin myös huoltaa laakerit tosta vehkeestä. Ostin Constandin keskituen ja on kyllä helvetin kätevä tämän tyylisessä ropauksessa. Tällä hetkellä linkku ja swingi on purettuna. Linkun laakerit näytti käyttökelpoisilta, kunhan puhdistaa ja rasvaa. Swingin laakerit oli huonommassa hapessa ja ne pitää vaihtaa. Ohjauslaakeri on vielä avaamatta, pitää käydä ostamassa haka-avain sen avaamiseen.
IMG_0214.jpg
Paljastu myös että ohjausiskarissa on ollu rehellinen amispatentti kiinnikkeenä. Löysin tähän onneks Saksasta LSL:n kitin uutena hyvään hintaan, joten sekin on ens kaudelle sit parempi.
IMG_0221.jpg
IMG_0222.jpg
Sen sijaan putkistoo irrotellessa otti vähän ohraleipä. Pinnapultit oli niin ruosteessa että niistä kaks katkes ku kuiva spagetti irrottaessa. Kunhan saa pyörän taas rullaavaksi, niin pitää viedä tuo jonnekkin pajalle ja pyytää vaihtamaan noi kaikki.
Pyörällä on jonkin verran kilsoja takana ja huoltohistoria tuntematon. Veikkaan ettei ihan liikaa oo huollettu, niin ihan hyvä käydä nämä läpi, on sitten kesällä hyvä keskittyä pelkkään ajamiseen kun muut on hoidettu.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
IMG_0271.jpg
Etenee. Sain iskarit Jarkko Honkasen huollosta. Keulasta poistettiin hydraulistoppert ja molempiin lisättiin vaimennusta. Sen lisäks perushuolto. Jousiks eteen 10.5 ja taakse 105. Näillä varmasti ajelee tyytyväisenä hyvän tovin. Tilasin myös LSL:n ohjausiskarin vakion tilalle.
IMG_0276.jpg
Otin ja purin jarrut. Kumiosat lähtee vaihtoon ja jynssäsin männät + satulat kokonaan. Porvoon Mittaletku laitto HELin mustat teräspunokset kasausta varten. Paloina on Brembon SR:t.
IMG_0266.jpg
Kattelin viikko sitten venttiilien välykyset. Imut oli vielä toleranssien sisällä, mutta pakopuolella oli kaikki toleranssin alle. Oli hyvä kahtoo, mutta nää on ollu hetken jo chekkaamista vailla. Kävin tällä viikolla ostamassa tarvittavat säätöpalat ja vaihdoin kaikkien pakopuolen palojen lisäks puolet imupuolelta. Nyt on kaikki hyvin toleranssien sisässä ja pistetty takaisin nippuun. Vaihdoin kans iridium-tulpat samalla.
IMG_0284.jpg
Tänään askartelin tosta varamotista saadun TSS:n luistokytkimen paikalleen. Nyt ei pompi perä moottorijarrulla.
Tilasin myös läjän kaikkee sekalaista tavaraa, esim. swingin laakerit, noi jarrujen kumiosat, tiivisteitä ja noi putkiston pinnapultit. Näitten pitäs tulla tulevalla viikolla, niin silloin jatkuu ropaaminen. Todennäköisesti saatan laittaa taka- ja etupään nippuun, niin saa pyörän rullaavaks ja vietyä sepälle joka saa onkia noi vanhat pinnapultit ulos ryhmästä.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
Kuinka hyvä ohje oli TSS:n pakan kasaamiseen paksuuden puolesta, vai tuliko ns. valmiiksi toimiva konsepti?
Noiden kanssa saa olla valmiina, että alkaa luistaa vedollakin. Sitten alkaa teräslevyjen karhennus, jousien ja prikkojen kanssa väkästys ja pakan paksuuden (eli painolevyn nousun) mittailu sekä säätö.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Niiden sivuilta lunttasin ohjeet.
Tuo oli siitä varamotista ja sillä oli ajettu. Oletan siis että se toimii, otin sen semmosenaan sieltä ja pistin tohon nykyseen pataan. Jännityksellä odotamme mikä on ajotuntuma kun sitä pääsee testaamaan.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
Sain just perjantaina osalähetyksen suoraan nousevan auringon maasta. Viikonloppuna edistyttiin siis hyvin:
- Vaihdoin swingin laakerit ja pistin swingin takas paikalleen
- Ketjun kiristämiseen tarkoitetut pultit oli myös huonossa jamassa ja nekin vaihtui uusiin
- Linkku ja takaiskari meni myös paikalleen huollettuina
- Tuo kuvassa näkyvä vesisäiliö vaihtui myös uuteen kun vanhassa oli reikä
- Rakensin jarrusatulat loppuun kun sain kumiosat
IMG_0289.jpg
Tuli myös muutamia tiivisteitä. Sain tehtyä kytkimen loppuun, mutta näyttää olevan toi viimenen askel, eli kopan kiinnitys ylivoimasesti vaikein osa koko projektia. Siinä pitää pujottaa se kytkimen tappi kopan booreihin ja saada se vielä täsmäämään tota vaijeria vetävän käpälän kanssa. Tähän upposi muutama tunti ennen kuin tajusin sen Discordista saatujen neuvojen avulla miten se pitää tehdä.
IMG_0296.jpg
Vaihdoin myös öljypohjan ja sen tiivisteen. Vanhasta pohjasta oli öljyproppu jotenkin nylpätty, onneks varamotista sai suoraan uuden puhdistetun pohjan. Tuota vehettä heinäkuussa ostaessa myyjä oli kulma just vaihtanu öljyt ja suodattimet. Kattelin jo venttiilejä säätäessä että aika paskaselta näyttää ja nyt kun ton pohjaan katto niin ei oo kyllä iha äsken vaihdettu. Noh, nytpä sit vaihtuu vähä perusteellisemmin.
IMG_0304.jpg
Tällä viikolla ois tarkotus saada keula kasaan. Sitten onkin pyörä rullaavana ja pitää kiikutta jonnekkin pajalle jossa saavat irrottaa sylinteristä noi katkenneet pinnapultit. Uudet on jo oottamassa, mutten ite uskalla/osaa ottaa noita irti.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
Sulla on paljon ymmärrystä ja ollu tosi mielenkiintoista lukea näitä juttuja ja kun on ollut kuviakin, joita monasti ymmärtää paremmin, kuin suomen - kieltä. Ei kyllä ehkä tosiaan kannata lähtee kokeilemaan, että onnistuisko pinnapulttien kanssa, koska ei tartte isoa virhettä tehdä, kun on iso ongelma. Varmaan ne poraamalla ottaa ne pois, mutta ei ehkä ihan vapaalla kädellä akkuporakoneen kanssa.
Jaa...
Musta tuntuu ite että oon ihan noviisi näissä hommissa. Oon aiemmi purkanu Derbin koneen iskän kanssa joskus 2005, mut muuten mopon ropaus ollu lähinnä ketjujen rasvaamista ja katteiden kiristelyä. Ja siihen sit mopoton tauko 2009-2023, niin vähä ruosteessa on ollu russaustaidot. Aika paljon saa kiittää tuota Discordin tulitukea kun jaksavat vastailla ja neuvoo, sekä service manualia.
Noista pinnapulteista tiiän teoriassa miten se pitäs tehdä, mutta tosiaan omista työkaluista löytyy vaan akkuporakone ja eikä terätkään päätä huimaa. Kurapyörästä naputtelin nylpätyn öljypropun tuurnalla irti, mutta nää ei kyllä taida lähtee.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
Mikä on tuurna?
Jaa...
Tavallaa metallitaltta: https://static.grainger.com/rp/s/is/...=1072&wid=1072
Tommosella ja vasaralla naputellaan ruuvin kantaan aukeamissuuntaan niin sen yleensä saa liikkeelle. Jos on tiukka momentti niin voi olla vaikeempaa.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
IMG_0332.jpg
Edistyy. Vein mopon Hyvinkäälle Luisu's Garageen ja siellä kaivoivat onnistuneesti pinnapultit ulos. Olivat kulma tiukassa, mutta ilmeisesti näiden katkeilu on myös suht yleistä jos kiristetään kylmänä liian tiukkaan ja sit lämpölaajenemisen takia ne meneekin ihan helvetin tiukalle. Myös jatkuva lämmönvaihtelun haurastuttaa noita. Nyt kun kuitenkin uudet Yamahan osat tilalla.
IMG_0331.jpg
Samalla reissulla tekivät decattiin Lambdalle paikan (tulevalla viikolla dyno/säätö). On perkele racing.
IMG_0330.jpg
Mun piti alunperin käyttää tähän eri rööriä joka tuli vanteiden ja ton varamotin mukana. Se kuitenkin osoittautui kipatuks ja vääntyneeks, joten vakiokäyrillä mennään (+ Akran vaimentimet ja toi decat). Jynssäsin ton vakiorännin puhtaaks, oli vissiin aika pitkän ajan kurat pinttyny tuohon. Chekkasin myös exupin ja jätin sen auki-asentoon. Poistin moposta vaijerit ja servon, joten varmistus rehellisellä amispatentilla että se myös pysyy auki. Tuohon vois myös harkita jotain lätkää tilalle että sais poistettua venttiilin kokonaan röörin sisältä.
Mopo alkaa olemaan nesteitä ja akkua vaille käyntikunnossa. Aikataulussa ollaan, tulevalla viikolla sitten Viittaniemelle säädettäväks. Sen jälkeen hifistellä keula kunnolla kohilleen, asentaa uus ohjausiskari ja pistää katteet päälle. Loppusuora häämöttää!
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
Pakosarjan pulttteihin, kun 1 - 2 x (riippuen ajomäärästä) kaudessa laittaa kuparitahnat, niin pysyy hyvänä ja lähtee aivan Todella nätisti auki... Säästyy kivasti siltä pulttien katkeamiselta.
Jaa...
IMG_0341.jpg
Jälleen eteenpäin. Pistin nesteet sisään ja mopo lähti ykkösellä käyntiin, eikä kojetauluunkaan syttynyt vikavalojen joulukuusta tai kuulunut mitään epäilyttävää koneen sisältä.
IMG_0338.jpg
Kattelin myös T-palojen ja keulan asennuksen kuntoon. Nitrous ja Mikko K pisti Discon puolella hyvät vinkit suoruuden varmistamiseks. T-palat on ja pumput on suorassa kun vatupassissa ei oo klappia kumpaankaan pumppuun.
IMG_0339.jpg
Uudenkarhee LSL:n ohjausiskari löysi myös paikkansa vakion tilalle. Tässä tuli myös kunnon kiinnike klemmaripatentin tilalle.
IMG_0337.jpg
Tumpin inspiroima vaihdenäytön sijoitus. Nyt loppuu se seiskavaihteen hakeminen kun ei ite osaa ajaessa laskee.
IMG_0343.jpg
Sen sijaan yksi murheenkryyni ilmaantui. Tuosta öljypohjan "weep holesta" tiputtelee vähän öljyä. Tuohon tulee öljypumpulta semmonen ohut pilli nimellä "drain pipe". Sen molemmissa päissä on O-renkaat, joten näinköhän ne on huonot. Vähä närästää purkaa ja avata, mutta kai se on uudet tiivisteet tilattava.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
Tuli toinenkin takapakki: Mopo kyllä lähti käyntiin ja käy ilman vikavaloja tai lisä-ääniä, mutta kun kokeilin käydä tankkaamassa, huomasin ettei kytkin irrota. Ihmettelyn ja viisaampien konsultoinnin jälkeen eristettiin vika liian paksuun kytkinpakkaan. Otin eilen öljyt ulos (kun pitää se öljypohjakin avata) ja avasin kytkimen. Nopealla mittauksella diagnoosi osoittautui oikeaksi ja pakka on liian paksu. Liukukytkimen ohjeissa oli toleranssit ja oikea mittaustapa, mutta olin jotenkin sössiny tuon kasatessa. Onneks siinä on myös mainittu ohuempien teräslevyjen osanumerot, pitänee vielä tänään mitata nuo teräslevyt ja laskee montako pitää tilata että saadaan välys kohilleen.
Vähän vaan nakertaa, kun tänkin ois voinu tehä kunnolla ja tilata noi levyt samalla kun tilasin muitakin osia helmikuussa. Mutta ompahan viisaampana jatkossa tämänkin suhteen.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
^
Mitataanko ohjeessa painelevyn nousua?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jos radalla on aikaa katella mittaristoa niin keskittyminen on jossain muualla kuin ajamisessa. Toki vaihdemissin jälkeen tulee joskus itekin tarkistettua, että mikä lisänumero siellä lootassa on päällä, mutta normaalissa ajossa vaihdenäyttö noin muuten on aika tarpeeton kapine. Mitä tulee ite laitteeseen niin jos se nyt ei sekuntikaupalla arvo pykälää, pysyy ihan riittävästi ratahommiin mukana.
Superbike #7
Luulis vedoista, rajarin paukkeesta jne. tuntevan, että tartteeko yhden isomman vai pienemmän. Sellaisia vaihtoehtoja vissiin tarjolla on.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kytkinongelma selätetty. Suurin ongelma oli jälleen asentajassa: olin hölmönä sekottanu varakoneen ja vakiokoneen kytkimen osat ja unohtanu yhden kriittisen prikan välistä. Purin ja kasasin kaikilla osilla välykset mitaten, niin vaikuttaa toimivan. Nyt odotellaan vielä ne kaksi o-rengasta öljypohjaan niin päästään dynoon säätämään.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
Mulla on Cebarissa GiPro-vaihdenäyttö Healtechilta ja kyllä se asiansa ajaa. Vaikka tosiaan pieni viive näytössä on.
Käyttö mulla on lähinnä sitä, että suoran päässä kun vaihdetaan useampi pykälä alaspäin niin laskemisen lisäksi vilkaisen varmuudeksi ettei mene liian pieni pykälä sisään. Hondassa kun ei ole luistokytkintä niin se ei anna paljoa anteeksi jos lipsahtaa vaikka ykkönen lootaan.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
IMG_0377.jpg
Askartelin päivitetyn magneton paikalleen. Kuvassa orkkis oikeella ja tarvike vasemmalla. Alkuperäisessä on ilmeisesti esiintynyt heikkoutta että toi epoksi jolla magneetit on kiinni ajan myötä pettää ja sit noita magnetin palasia on joka paikassa. Yamaha teki siihen parannetun osan, mut se orkkis maksaa yli 400€. Tilasin euroopasta RMstatorin tarvikeosan tiivisteen kaa puolella tuosta hinnasta. Lupasivat kahden vuoden takuun, niin kai tää asiansa ajaa.
IMG_0348.jpg
Opin myös että jarrulevytkin tarvii huoltoo silloin tällöin. Kelluvissa levyissä noi niitit alkaa jumittamaan ja sen seurauksena jarrulevy ei enää kellu. Sen voi helposti kokeilla sormilla että pyöriikö noi niitit sormilla pyörittämällä. Sen jarrulevyn pitäs myös vähän "lonksua", eli olla väliä ton keskiön ja varsinaisen levyn välillä.
Puhdistin noi silleen että pistin ruuvin läpi, prikat molemmille puolille ja sit porakoneella ja bräkleenillä pyörittelee. Aika paljon törkyä lähti ennen ku ne alko liikkumaa. Tässä saattoi olla yksi syy siihen miks kesällä vähän kovemmassa jarrussa tuntu että etupää "hyppyytti". Katotaan miten käy kun pääsee ajamaan.
IMG_0349.jpg
Nyt on sit etupää huollettu lokaria lukuunottamatta.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com
Screenshot 2024-04-18 at 12.06.09.jpg
Öljyvuoto korjaantui o-renkaiden vaihdolla ja kytkin lähti myös toimimaan. Mopo käyntikunnossa ja käytin sen Vittaniemellä säädössä. Kai siinä on suurinpiirtein kaikki kohallaan numeroiden perusteella. Siellä oli samaan aikaan jonkun muun sällin 09 R1 Akran ränneillä ja siitä oli penkattu vaan 5hp enemmän. Nyt sit käytännössä katteita vaille valmista ja lämpimämpiä kelejä oottelemaan.
Yamaha R1 2005 & Yamaha YZ250X 2016
www.anzillu.com