Tiedetään, että finski on tiukentanut matkatavaramääräyksiään, ja samalla vähän muutakin, (rahastusta!). Parin viimeisen koronapelivuoden takia, kun olin pitänyt alppiajopärräilystä taukoa, niin tulipa yllärinä, että kypärästä pitäisi maksaa erikseen, kun sen ennen sai mukaansa tuosta vain!?
Kyse siis tilanteesta, kun selässä on reppu, ja lipputyyppinä se edullisin.
Maksat siis 30e siitä, kun potta kulkee mukanasi per suunta! Arvatkaapa maksoinko!
Tätä yritetään rahastaa HKI- Vantaalta lähdettäessä, mutta ei palattaessa. Sama rahastus tapahtuu jos yrität esittää toivomaasi istumapaikkaa luukulla, joka sekin onnistui, jos vain se oli mahdollista.
Menomatkallani, lippua portilla scannatessani, punainen valo hälytti, ja virkailija ohjasi sivuun. Teki selväksi että vain lisämaksusta kypärä voidaan viedä koneeseen. Sanoin, että aina ennenkin olen potan saanut mukaani, jaloissa pidettäväksi.
Ei, totesi virkailija. Jatkoin, että tämähän on päähine, ja voin pitää sitä päässäni, jos se on siitä kiinni. Olin jonon viimeisenä ja virkailija totesi sitten niin, että minun tulee pitää sitä sitten koko matkan ajan, (2h.20min)
Laitoin siispä kypärän päähäni, ja näin sitten mentiin...Koneessa olevat katselivat huuli pyäreänä, että TopGearin "Stig" ko sieltä tulee? Kysyin lentoemännältä vielä, että pidänkö pottaa päässäni koko matkan ajan?
Alkaa tuo finskin touhu mennä samanlaiseksi kuin ryönäirin. Mut ei kai päähinettäkään ole pakko pitää päässä lennon aikana...
SF 1098S
MTS V4S Sport
Jokaisella lennolla olen ihmetellyt miksi ihmiset kantaa matkustamoon kolmea neljää kantamusta kun säännöissä luvataan yksi. En ymmärtä.
Huurukselle vinkki että pakkaa repun sisältö, eli yksi juomapullo (ei kai sitä muuta noin lyhyelle lennolle tarvita) kypärälaukkuun, niin selviät yhdellä kantamuksella.
Freude am Fahren.
Tässä kyllä lentomatkustajat on onnistunu ihan ite ampumaan itteensä jalkaan. En yhtään ihmettele noita tiukentuneita rajotuksia, kun porukka pokkana raahaa matkustamoon läppärilaukun, repun, lentolaukun ja miehen kokoisen rinkan. Ja taas kerran kärsivässä roolissa on ne aiemmin ohjeistuksen mukaan matkustaneet.
Superbike #7
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
.....Niiin, tarina jatkuu.....Juu, ja lentoemäntä vastasi, ettei tietenkään sinun tarvitse sitä päässä pitää...
OK, ja otin potan hetkeksi pois, kun lentoemännistä se vanhin, tuli ja sanoi, että portilta soitettiin, ja oli sitten sovittu, että pottaa pidetään päässä koko tuon lennon ajan. Vastasin että juu, näinhän itse ehdotin, eikähän tuollainen 2h.20min ole mikään ropleemi, kun tottuneesti sitä pidän matkallani esim. Tikkakoskelta Jyykeeään sen 12h....että mikäs matka se tälläinen sitten on. Sitäpaitsi avattava potta kun on, niin mustikkamehun juominenkin, ja vieruskavereiden kanssajutustelukin onnistuu vaivatta...
Siirryin rivilleni 17B, ja kysyin vielä jo rivillä muilta istuneilta, jotta sopiiko tämä myös herroille?
Kaikki olivat ratkaisuun tyytyväisiä....
Konetta pakitettiin, ja sitten kun jo viimeinkin rullattiin, ei tämä sitten enää käynytkään sille samaiselle vanhimmalle lentoemännälle, vaan hetkisen kulttua hän saapuikin takaisin, ja ehdotti että he voisivat nyt tehdä "poikkeuksen", eli laitettaisiin se potta nyt kuitenkin taakse hattuhyllylle....? Hetkisen jo ihmettelin asiaa, koska olisihan potta hyvä suoja myäs mahdollisen turbulenssin varalta, mutta toki ymmärrän sitten myäs kanssamatkustajien tilanteen kyseisessä tapauksessa. (päät jos yhteen kolkkaa?), joten potta laitettiin sitten sinne hattuhyllylle, vaikka jaloissani sitä olisin tuttuun tapaan pitänyt....samahan se sitten.
KYLLÄ minä ymmärrän, että kantamusten ja matkalaukkujen koon, että lukumääärän suhteen on jokin tolkku oltava, mutta kun porukoilla näkee mitä ties sombreeroja, jne, valtavan kokoisia Oktorberfest-riikinkukko-sulkapäähineitä, (paljon kookkaampia kuin kypärä), että meneehän ne nuokin päähineenä nobroplemou!
Oma snadi reppu ei edes ollut mikään Adventurereppu, ja sitten paluumatkalla taas HKI-JKL välillä rahastusta yritettiin taas.....arvaatkaapa maksoinko...
Sitäpaitsi paikkatoiveeni täytettiin MUC:ssä entiseen totuttuun tapaan "tosta noin-genau", eli sain rauhallisen ikkunapaikan riviltä 29, eikä mitään maksua edes vihjailtu.
Istumapaikkojen vaihdot, ja kypärän vienti koneeseen ilman lisämaksua "super-light", (tai vast.), lipulla taitaa vielä onnistua mm. Norweegialla, (jota olen pääsääntöisesti käyttänytkin), sekä Lufthansalla, sekä SAS:illa?
Korjatkaa, jos näistä on teillä tuoreita kokemuksia....?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Pingotat siihen kaula-aukkoon tiukasti tuorekelmun ja laitat potan rumpulaatikkoon. Kerrot sen olevan rituaalisoitin jota tarvitset soitellessasi passoja.
Soittimet
Soittimen voi ottaa mukaan matkustamoon, jos sen mitat ovat enintään 125 cm (leveys + pituus + korkeus, normaali viulukotelon koko) ja paino on enintään sallitun käsimatkatavaran verran. Esimerkiksi viulut mahtuvat useimmiten näihin mittoihin, jos lippusi sisältää käsimatkatavaran.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Tätä olen ihmetellyt miksi joillekin ne säännöt mitä on sovittu ei kaikille sovi (ja sitte ne porttivahdit ei osaa edes olla ite niitä sääntöjä vahtimassa) ja valitettavan usein ovat joitain uskonlahkolaisia.
Tosin aina kun on mahdollista lentelenkin muussa kuin turistiluokassa oli sitten finski tahi muu lentoyhtiö. Ja mikäli joutuu turistiluokkaan, niin vielä on taskunpohjalta löytynyt sen verran että matkatavarat on joutaneet ruumaan, lääkkeet nyt joutuu ottaan kabiiniin ja 9 nappia päivässä pariksi kuukaudeksi mahtuu kuitenkin olkalaukkuun.
Mukavampikin matkata ainakin omasta mielestä ku ei tarvi raahailla pussia ja nyssykkää saati jotain hiton kypärää joka tulee ruumassa omassa kovassa suojalaukusaan ihan yhtä hyvänä perille ku pääkin mutta kaikki tavallaan.
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
Ottamatta muuhun kantaa, niin viimeisten 3 vuoden aikana melkein joka lentomatkalla on ollut jotain poikkeuksia, ja erityisesti Frankfurtissa, Münchenissä, Amsterdamissa ja Pariisissa ovat olleet hyviä kadottamaan matkatavaroita. Koska käytän paljon mieluummin omaa kuin laina/vuokrakypärää, on yleensä ollut tapana ottaa kypärä matkustamoon, vaikka muut kamat olisivatkin ruumassa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Rahastuksestahan tässä on kyse, joka tuntuu olevan niin monelle tänäpäivänä ihan okei sitten..juu, eli maksetaan, jos vaan joku jossain pyytää "koska on näin määrätty tai ohjeistettu", ilman että tajutaan, että mistä tai miksi maksetaan, tai että onko se edes järkevää.... .
Esimerkiksi se, että kun vaimoni kanssa varattiin finskin lento yhtäaikaa, viikkoja ennen lentoa, samalla varausnumerolla, ja kun ei erikseen ostettu istumapaikkoja, niin sitten toinen istui koneen etuosassa, ja itse perällä! Onkohan tämä jotenkin "järkevää" sijoittelua, ihan vaan esimerkiksi silloin, jos toinen olisi vaikkapa vammainen, avun tai tuen tarpeessa, tai pelkästään pieni lapsi!?
Eli jo alkutilanteessa luodaan tilanne, että "koska lippunne oli "super-light", niin sitten istutte erillään toisistanne.
Hyvä kuitenkin, että samassa koneessa.....!
Sama mielestäni koskee tätä kypäräasiaa. JOS kerran matkatavarakuljetuskapasiteettia EI VIEDÄ muilta kanssamatkaajilta, niin silloinhan sen pitäisi olla ihan se ja sama, jos sitten kuljettaisit vaikka mikroaaltouunia omalla lippupaikallasi: 1 kevytreppu, se mittojen mukainen hattuhyllylle, ja istut jalat koukussa mikroaaltouuni jalkatilassasi- eikö niin. Se ei kavenna, tai vähennä kenenkään matkatavara- tai istumatilaa keneltäkään. That´s all about !
Sitten lisämaksusta saat ruumaan vaikkapa sen moottoripyöräsikin, ja lipun hinta tiätty on jotain muuta, kuin "super-light".
Ropleemi tulee eteen myös silloin, kun tai jos erehdyt ostamaan lentoasemalta jonkin "kypärän kokoisen" tuotteen. Sehän ei sitten tule koneeseen, muuta kuin lisämaksusta, jota eivät kaikki välttämättä osaa edes ajatella.
Painotan vielä tätä rahastuscasea, että se koskee vain HKI:n suunnasta ulos lähteviä, ei finskillä takaisin päin lentäviä....
Ja Piecelle tuosta ruumaan menevästä kypärästäsi, että et taida tietääkkään, miten rankasti nuita ruumakamoja käsitellään......
Aina on joku joka mielensä pahoittaa. Yleensä sopimusehtojen lukeminen on ihan liian vaativaa - koska minä (?). Toivotaan että elämän tuskaa helpottaa netissä tinnittäminen (esim. tässä tapauksessa orgin foorumilla?) -ihan oikeesti?! -kukin tavallaan… toki.
MAD (mean absolute deviation)
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
Kyllähän yhtiöillä on oikeus muuttaa käytäntöjään, vaikka siihen rahastukseen. Asiakkailla on oikeus äänestää lompakollaan ja käyttää kilpailevaa yhtiötä.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Koneeseen tuotavien käsimatkatavaroiden suhteen lentoyhtiö lienee velvollinen huolehtimaan siitä, ettei mahdollisessa onnettomuustilanteessa irtotavarat lentele ympäri konetta vahingoittaen matkustajia ja/tai blokkaa hätäuloskäytäviä. Siksi näille omat sääntönsä.Sama mielestäni koskee tätä kypäräasiaa. JOS kerran matkatavarakuljetuskapasiteettia EI VIEDÄ muilta kanssamatkaajilta, niin silloinhan sen pitäisi olla ihan se ja sama, jos sitten kuljettaisit vaikka mikroaaltouunia omalla lippupaikallasi: 1 kevytreppu, se mittojen mukainen hattuhyllylle, ja istut jalat koukussa mikroaaltouuni jalkatilassasi- eikö niin. Se ei kavenna, tai vähennä kenenkään matkatavara- tai istumatilaa keneltäkään. That´s all about !
Mutta loppupeleissä sitä saa mitä tilaa. Matkustajat on ihan itse aiheuttaneet tilanteen roudaamalla sinne matkustamoon liikaa käsimatkatavaroita. Tilanne oli ihan eri joku 20v sitten, kun porukka ei tuonut koneeseen muuta, kuin sen yhden standardikokoisen lentolaukun, joka sopii sinne hattuhyllylle eikä vie tilaa enempi mitä yhden matkustajan käsimatkatavaroille on varattu.
Lentomatkustaminen on valitettavan syvältä nykyisin. Halpislentoyhtiöt on tilanteen aiheuttaneet.
-- Brake later and open the gas earlier --
Lentoyhtiön säännöt on vähän kuin kymmenen käskyä, joko niitä noudatetaan, tai sitten väännellään ja käännellään, ja saadaan vähintään kymmenen lahkoa esittämään samaa asiaa.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Mulla on kyllä sellainen kokemus että vain matkustamotavarat tulee varmuudella perille ajoissa. Ruumakamat tulee jos tulee. Ehjänä tai rikki heiteltynä.
Eikä lehtien mukaan tilanne ole muuttunut. Laita sinne ruumaan sitten tonnin potta ja parin tonnin asu.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Oman rajallisen kokemuksen mukaan ruumatavarat hajoavat nykyään huomattavasti useammin, kuin ennen.
Vaikka aktiivimatkailua on perheen kanssa harrastettu kohta parikymmentä vuotta, keskittyvät ruumaan menneiden tavaroiden rikkoutumiset pariin viime vuoteen. Nykyään on ihme, mikäli yksi neljästä matkalaukusta ei ole vaurioitunut matkan yhteydessä.
Lentoyhtiö ovat myös itse virittäneet kabiililaukkuongelman myymällä hitusen halvempia lippuja ilman ruumaan meneviä laukkuja ja samalla sallineet vuositolkulla tuoda useita, lähes matkalaukun kokoisia pakaaseja, kabiiniin.
Sitten lentoemot ovat pyörineet ympäri konetta yrittäessään löytää kaikille rinkoille ymv tilaa kabiinissa.
McHuurteen tapaus on valitettava esimerkki kotimaisen yhtiön huonosta asiakaspalveluasenteesta. Järjen käyttö ei pitäisi olla lähtökohtaisesti kiellettyä edes kotimaisessa yhtiössä.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Nyt kun Finnair poisti matkatavaran käsittelijöiltä luontaisedut, niin matkatavarat viivästyvät, katoavat, vaurioituvat huomattavasti aikaisempaa enemmän...![]()
Fireball
Mielestäsi järjen käyttö koskee vain matkatavaramaksusäännön tiukkaa tulkintaa, eikä sitä että vaihtoehtoisesti portilla vaaditaan, että koko matka matkustetaan kypärä päässä?
Ja että vielä portilta soitetaan purserille, että kypärä on koko lennon päässä ja purseri vielä käy asiakkaan luona kesken boardingin esittämässä tämän surkuhupaisan vaatimuksen????
Onneksi jollain oli järkeä, ehkäpä asiasta informoitiin lennon kapteenia, jolla on ovien sulkeuduttua valta ja mahti.