Teoreettisesti mikä olis seuraamus jos on vuosi odotusaikaa A korttiin ja lähtee A2 kortilla ajamaan jotain täystehoista kuussatasta sporttia.
Surettaa noi A2 pyörien hinnat ylipäätänsä
Ihan sama kuin kortitta ajosta yleensäkin, olikohan se 20 päiväsakkoa ekalla kerralla muistaakseni jostain luin.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Kaverin kaveri kokeili alkukesästä ja kortti lähti. Menetti samalla uuden työpaikkansa kun oli juuri aloittamassa kuorma-auto kuskina. En tosin ole ihan varma oliko siinä muutakin rikettä kuten ylinopeutta. Mutta pelkästään jo ilman ajo-oikeutta ajosta voi saada ajokiellon.
Yamaha MT-09 Tracer
Riippuu miten ajat. Jos ajat sivistyneesti, etkä kiinnitä toisten, erityisesti poliisin, huomiota, niin eipä tuosta riskiä ole. Jos taas kuulut riskikuljettajiin, tai vedät isommin pihalle tiedät kyllä seuraukset. Poika ajoi kaksi vuotta täystehopiikillä, eikä törmäillyt poliisiin, sai silloin 16V multa saman ohjeen.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Poliisi kiinnittää huomion nuoriin, perseilyyn ja nuorten perseilyyn. Asiallisesti ajavia aikuisen näköisiä ei huvikseen pysäytellä. Teinilösseillä oletuksena 98% todennäköisyydellä laiton mopo/piikki ja niihin isketään herkästi kiinni.
Eipä kortitta ajoa voi suositella ja kiinni jäädessä tai kolaroidessa vastuu/syy on täysin oma, eikä kenenkään muun.
Eli jos vajaalla kortilla haluaa nauttia täysitehoisen suorituskyvystä ja pommittelee menemään, voi siitä jopa jonkinlainen tuplabonus napsahtaa.
Viimeksi muokannut: B12; 10.09.2023 klo 13:48.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Mitenkähän vakuutusyhtiö mahtaa suhtautua, jos yrittää ottaa vakuutusta A-luokan pyörälle, mutta ikä ei riitä sellaisella ajamiseen? Kieltäytyvätkö kokonaan myöntämästä vakuutusta? Mikään laki ei toki kiellä vaikka minkälaisen pyörän omistamista, oli ajokorttia sitten tai ei.
Ja jos ottaa vakuutuksen A2-pyörälle, mutta pyörä on oikeasti A, niin vakuutusyhtiö voi vedota sopimusrikkomukseen, ja kieltäytyä korvauksista.
Miten siinä sitten käy, kun sulla ei ole ajo-oikeutta ko. pyörälle? Tulee ajokieltoa ja pahimmillaan, kun menet hakemaan korttia parin kuukauden päästä, niin siellä on poliisin harkinnasta odottamassa näyttökoe eli joudut suorittamaan inssin uudelleen hyväksytysti ja kortti on niin kauan kuivimassa, kun sen suoritat.
Jaa...
Tossa on aika ratkaiseva asia, mitä pyörän tiedoissa lukee. Jos ajat normaalisti, niin ei varmasti tuu täysitehoisella piikillä tai kuristamattomalla A2 pyörällä ajosta ongelmia (ellei käy sitten tosi huono tuuri)
Mutta aloittajan pointti oli se, että jos on A2 kortti ja pyörä on papereissakin kuristamaton, niin mitä siitä seuraa. Ei varmaan mitään ennen pystytystä, mutta sen kerran kun jätät pysähtymättä stop-merkille ja poliisi pysäyttää, niin eiköhän se ole tuo 20 päiväsakkoa ja korttipois.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Miten muuten jos pyörä on papereissa A2 mutta omistaa A kortin ja poistaa kurituksen mutta ei muunnoskatsasta takaisin A luokkaan tuleeko poliisilta sanomista
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Jotta teoriassakaan voitaisiin lähteä tuomitsemaan petoksesta, ilmoittamatta jättäminen pitäisi tapahtua tahallisesti hankkiakseen taloudellista etua itselleen tai aiheuttaakseen toiselle vahinkoa. Se ei vielä ole petos, että aiheuttaa toiselle vahinkoa, vaan petokseksi se muuttuu vasta jos toimi on tehty nimenomaan rahan takia.
Jos pyöräkuski ruuvaa kuristukset pois ajokorttiluokan noustua, aika ilmiselvä motivaatio muutokseen lienee täysien tehojen käyttöönsaanti, eikä niinkään taloudellisen hyödyn tavoitteleminen.
Sakkojen paikka tuohon toki ilmiselvästi liittyy, kun kuljettaa määräysten (papereiden) vastaista ajoneuvoa. Kilvet lähtee ja käynti katsastusasemalla lienee myös odotettavissa. Toki silloin eteen tulee myös se, että pyörän pitää katsastus läpäistä.
Epäilemättä myös vakuutusyhtiö tulee perimään takautuvasti vakuutusmaksuja korkojen kera, mutta sitä en tiedä voidaanko tähän skenaarioon soveltaa yhtä rajuja sanktioita kuin liikennevakuuttamattomana liikenteestä tavoitettuun pyörään. Todennäköistähän on kuitenkin se, että täysitehoisen pyörän onnettomuusriski arvioidaan jokseenkin varmasti kuristettua suuremmaksi. Ja jos kuristusten puuttuminen paljastuu onnettomuustilanteessa, niin erittäin suurella todennäköisyydellä korvauksia rajoitetaan.
Kilvet lähtee ja uusinta katsastus, koska sehän on täysitehoinen, mutta papereissa kuristettu. Jos tästä ei tulisi sanomista, niin sehän tarkoittaisi sitä, että täysitehoistakaan ei tarvitse katsastaa, kun sen kuristaa. Mutta voithan kokeilla tehdä niin, että kuristat täysitehoisen ja ajat sitä A- kortilla siitä tuskin tulee sanomista![]()
Jaa...
Poliisin lienee myös pikkuisen vaikea todeta tien päällä, ettei A2-pyörä ole oikeasti kuristettu vaan on täysitehoinen.
-- Brake later and open the gas earlier --
Kurakaari-Kaikkonen lienee jäänyt eläkkeelle jo sen verran monta vuotta sitten, että harvassa on poliisit jotka jaksavat mopojen kuristuksiin puuttua. Jos mopo on muutoin laillisessa kunnossa, on todennäköisyys häviävän pieni sille, että poliisi alkaisi kuristusten olemassaoloa selvittämään. Edes itse Kaikkonen ei aikanaan puuttunut kuristusten olemassaoloon mitenkään, vaikka mopona oli muutoskatsastamaton fighteri kokoputkistolla. Peilien väriseminen oli isompi ongelma, mutta lopuksi sakko tuli pelkästään splittaamisesta.
1835
ostat gessun ja ajelet neonvärisessä takissa laukkujen kanssa. ei pysäytä poliisi ikinä.
tietysti pitäs olla samalla jonkun vanhemman nimissä ettei ne näe jollain kilpiskannerilla että on rajoitettu korttilainen omistaja
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Onko pykälät sitten muuttuneet siitä kun mun nuoriso rekisteröi alaikäisenä ostamiaan autoja ja motskareita nimiinsä. Silloin piti laittaa haltijaksi joku ao vehkeeseen ajo-oikeutettu. Eivät tykänneet, kun papan piti konttorilla pistää nimensä paperiin. Kilpiskannerilla siis näkyy myös mahdollisen haltijan nimi, jos se ei nyt ollut itsestäänselvää.
X-ADV 750 , CRF 300L
Traficom:
Jos alaikäisellä omistajalla ei ole kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttavaa ikää, on samalla ilmoitettava ajoneuvoa käyttävä haltija. Jos omistajaksi tai haltijaksi ilmoitetaan henkilö, tulee hänellä olla suomalainen henkilötunnus.
Eli mopo 15v, pärrä 16-18v ja auto 17v
Näin siis rekisteröinnissä. Vakuutuksessa taitavat vaatia, että on oikeustoimikelpoinen kansalainen, ehkä. Jotain ulosottovelkojahan jotkut vanhemmat ovat hankkineet pilttien nimiin.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Vakuutusmaksuissa on eroa todella todella vähän.
Henkilökohtaista kokemusta yhden pyörän osalta, kun GSX650F muutettiin A --> A2.
Pyörässä on liikennevakuutus ja täyskasko ja hinta putosi pari kolme euroa vuodessa.
Koko vakuutusmaksusta siis prosentin luokkaa tai alle, mutta sitä en muista oliko hinnassa eroa sekä liikennevakuutuksen että kaskon osalta vai oliko nuo parit eurot vain liikennevakuutuksesta.
Sitä en tiedä voiko vakuutusyhtiö millaista laskua sanktioksi esittää jos A-pyörä on A2 vakuutettu, onko vakuutusten hinnan erolla millainen merkitys asiassa.
DL650 V-Strom / GSX650F