Ei muuta kun pyörittämään korjaamobisnestä ja repimään omaisuuksia toisten kustannuksella.
Kylätason kurapyöräilijä.
Toyota 4A-FE Gatesin hihna oli 15,90€ ja tunti meni vaihtaessa autotallissa, kun ekaa kertaa tein. 45min oli tehtaan ohjeaika. Fordin ohc hihnan vaihtoi suunnilleen varttitunnissa.
Ducatin 1098 faitterin hihnat vaihtaisi tunnissa kun tosissaan urakoisi. Alkuperäiset hihnat 110€. 550€ oli marmorin kuitti mikä tuli pyörän mukana.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
En mainosta enkä ees ite käy tuolla kun kotokylästä löytyy myös merkkihuolto mutta välillä katson referenssihinnan https://ford.rsh.fi/ En saa linkkiä pelaamaan mutta yrittäkää kestää…
Merkkihuolto tuokin ja minkään mondeon 60 tkm huolto ei nyt 10v myöhemminkään maksa kuutta sataa. Paitsi jos automaagiin vaihdetaan samalla öljyt niinkun pitäis.
Viimeksi muokannut: MikaT; 02.09.2023 klo 10:43.
Katteet ovat oikeasti nousseet huimasti. Eräs tuttu on merkkihuollattanut toitsuaan, jonka iso huolto maksoi vielä kaksi vuotta sitten merkkiliikkeessä n 250€.
Sama huolto 20 000 km:n jälkeen olisi nyt maksanut samassa merkkiliikkeessä karvan alle 500. Samoilla huoltotoimenpiteillä.
Kun takuu ei ollut enää voimassa pyysi tuttu minua tekemään huollon. Toyotan merkkiöljyllä, alkuperäissuodattimella, Motonetin jarrunesteellä ja Boschin raitisilmansuodattimella osakustannus listahinnoinkin reilusti alle satasen ja työaika alle tunnin.
Takuunalaista autoa tai mp:tä en huollattaisi muualla, kuin merkkiorganisaatiossa.
Kuulin kuinka iso mm Espoossa toimiva "vapaa" huoltoliike, joka mainostaa mm ilmaisella laina-autolla, ei saanut Rellun ensihuollon yhteydessä nollattua huoltonäyttöä.
Varmaan takuutapauksessa on helppoa todistaa tehtaan huolto-ohjelman tarkka noudattaminen.![]()
Autoissa ja mopoissa myyntikate ei ole kauhean iso ja se raha pyritään tekemään jälkimarkkinalla. Ylihintaiset öljyt, suodattimet, tarvikkeet ja extratunteja. Onhan noita juttuja kuinka sanottu huollon kestoksi 4 tuntia ja auto ollut jo 2h päästä pihalla. Laskussa kuitenkin seisoo, 4h, koska se on sen huoltopaketin pakettihinta.
Varjelkoon minua uusilta ajoneuvoilta ja merkkihuolloilta. Sähköpolkupyörän normi huoltokin taitaa olla 200€ paikkeilla. Siinä on ketjujen rasvaukselle ja tangon ravistelulle napakka hinta.
Itse olen viime vuodet tilaillut huolto-osat Virosta ak24.fi. Keskimäärin huolto- ja kulutusosat varmaan puolet Motonetin hinnoista.
Viimeksi muokannut: B12; 02.09.2023 klo 18:45.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Öljyt ja monet muutkin nesteet on niitä millä tehdään katetta huoltokorjaamolle. Korjaamolle joku 200l tynnyri Castrolia tuskin maksaa 5€/l enempää mutta laskussa seisoo jotain 17,99€ litra. Toisaalta jostain sen korjaamon on saatava voi leivän päälle ja asiakkaalle lienee se ja sama mistä lasku koostuu. Lähinnä se kiinnostaa mitä jää viivan alle. Keskinäinen kilpailu pitää hinnat kurissa mutta tiettyä kartelliin viittaavaa hinnoittelua on alalla nähty, varsinkin täällä pk-seudulla.Ylihintaiset öljyt, suodattimet, tarvikkeet ja extratunteja.
-- Brake later and open the gas earlier --
Osittain kyse on varmasti katteiden noususta, mutta merkittävä muutos on myös erilaisten oheiskustannusten nousussa.
Jos haluat korjaamolle merkkihuollon statuksen, sieltä tulee melkoiset kustannukset niin testereistä, diagnostiikkaohjelmistoista, tekniseen ohjeistukseen käsiksi pääsemisestä kuin mekaanikkojen koulutusvastimuksistakin.
Jos taas pyörität ns. merkkiriippumatonta korjaamoa, maksat sievoisen summan Autodatalle tai jollekin muulle aineistotoimittajalle korjaustyöohjeista, ja yhtälailla diagnostiikkatestereissä niin laitteet kuin myös jatkuvat ohjelmistopäivitykset uusille automalleille maksavat.
Jälkimmäiselle vaihtoehtona on sitten liittyminen Fixukseen tai muuhun vastaavaan ketjuun, jossa saat jonkinlaisen kokonaispaketin joka sisältää testereitä, ohjeistuksia, koulutuksia, mahdollisia vastuuvakuutuksia, tukkurisopimuksia yms, mutta sievoisen summan rahaa sinnekin saa pulittaa.
Eikä toki energianhintaakaan parane tyystin unohtaa. Korkeita halleja, isoja ovia joita auotaan tiuhaan, paljon valoja, nostureita, paineilmaa, ja pakokaasujen vuoksi reilua ilmanvaihtoa.
Mielenkiinnolla odotan lokakuuta, jolloin selviää mitä marmoritiskillä Volvon vuosihuolto maksaa. Viimeiset 8 vuotta se on ollut 300-400e riippuen mitä suodattimia on vaihtolistalla.
Vain Suomessa voidaan pitää pidempää huoltoväliä huonona asiana, koska se vääristää alan lehtien testejä ja huoltokustannuksia, kun ajaa testissä "vain" 40tkm. Kun keskimääräinen ajosuorite suomalaisella on alle 7000tkm vuodessa(1), niin tuo 60tkm lukemahan tulee "jo" kahdeksannen omistusvuoden kohdalla. Kyllä on taas ostajana huijattu olo.
(1) https://moottori.fi/liikenne/jutut/s...t-lohduttomia/
Takuut umpeutunut omassa tojossa helmikuussa mutta siitä huolimatta huollan merkkihuollossa osittain tämän takia: https://www.toyota.fi/omistajalle/ta...B&gclsrc=aw.ds
Vastaavasti mökillä työkäytössä oleva tuore Yamahan traktorin huollot teen itse vaikka siinä olisi 5 vuoden takuu jos kiikuttaisi merkkihuoltoon määräajoin. Sen verran vähällä käytöllä ja vähän pitää olla huonoa tuuria matkassa että siihen tulisi joku kalliimpi vika.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kiitos hyvästä huomiosta. Lähtökohtaisesti pidän erinomaisena asiana, jos elinkaarikustannukset saadaan laskemaan koko omistusjakson ajalta.
Sanoisin että kannattaa ottaa huomioon kuinka paljon ajat, ja kuinka pitkään haluat pitää saman mopontallissa. Ei niistä pyöristä pyritä mitään ikiliikkujia tekemään. Materiaalit ja tekniikka kehittyy, mutta jostain kumman syystä moni motoristi pyrkii silti tekemään öljynvaihdot useammin kuin 15tkm välein. Meille halutaan myydä sekä pyörä, että huollot (ja toistaa tämä muutaman vuoden välein). Toivottavasti tuo Ducatin 60tkm venttiilinvälyshuolto tulee yleistymään (ilman luotettavuusongelmia). Tuo sanottuna, en välttämättä itse odottaisi 15tkm öljynvaihtoväliä jos ostaisin upouuden V4:n (ja haluaisin pitää tuon pyörän tallissa pidempään).
-> Osa huoltokirjoista kirjoitetaan niin, että 40tkm ajomääre (tuttu näistä em. testeistä) ei aiheuta isoa lommoa lompakkoon. Oma moponi toimii esimerkkinä... Euroopassa venttiilit tarkastetaan 42tkm kohdalla, jossain muualla päin maailmaa 24tkm kohdalla.
Mikäli ostat uuden pyörän parin vuoden välein, kannattaa minimoida kulut ja mennä huolto-ohjelman mukaisesti. Muussa tapauksessa kannattanee tehdä edullista perushuoltoa jopa hieman useammin.
MT-09 SP -24
^Toyota lienee se kaikkein luotettavin autoista. Noh - ei näihin ole oikeaa vastausta olemassa. Jokainen tekee päätöksensä mielensä mukaan.
Kyllä se kalenterikin vaikuttaa takuuseen, jos kilometrit on vähäiset. Mulla ainakin autossa huoltoväli on 30000 Km / 1 vuosi. Takuun ylläpitämiseksi pitää auto kuitenkin huoltaa kerran vuodessa, vaikka sillä ajaisi vain muutaman tonnin.
Harrastepyörässä saattaa jonain vuonna ajot olemaan 0-200 km. Kyllä siinäkin öljy vanhenee. Ehkä jopa enemmän, mitä säännöllisesti ajettavassa. Vaikutusta lienee säilytyspaikan lämmössä ja kosteudessakin.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Itse asiassa huoltoja ei tarvita takuun takia.
Vain silloin, kun huoltamattomuus aiheuttaa osan rikkoontumisen.
Joten esim. pyöränlaakerin rikkoutumista ei voi huollolla estää, ellei huolto-ohjelmassa ole laakereiden vaihtoa määräajoin.
Toki pienemmän riesan tie on, kun huollattaa pykälien mukaan.
Jos jättää huoltoja tekemättä tai teetättää niitä muualla kuin merkkiorganisaatiossa, niin samalla irtisanoo yksipuolisesti mahdollisuuden GW-takuuseen.
Toki virhevastuu on, mutta sekin saattaa mennä pitkän kaavan kautta.
Ei kukaan ajoneuvovalmistaja tee itse huolto-osia vaan ne tulee alihankkijoilta. Ero ns.tarvikeosiin on siinä, että ne on tehty ajoneuvovalmistajan vaatimusten ja toleranssien mukaan. Saman alihankkijan tarvikkeena myytävät osat ovat niitä laaduntarkkailussa hylättyjä, joita ajautuu pimeiltä markkinoilta Suomeenkin asti.
ps. Ne Toyotan suodattimet on valmistettu Kiinassa, Thaimaassa ym. jo ainakin 25v.
Viimeksi muokannut: XJ 900; 03.09.2023 klo 10:28.
Eikä yksikään valmistaja takerru yhteen toimittajaan.
Alkuperäinen suodatin on samannäköinen ja samanlaisessa paketissa, mutta kun tarkkaan katsoo, niin valmistajia voi olla monta.
Sama lähes kaikkien varaosien kanssa. Toiset varaosat saa orggisleiman ja toiset ei.
Suosittelen kaivamaan Toyotan Relax-turvan pikkupräntit esille ja lukemaan ne ajatuksella.
Saatat huomata, että merkittävä on auton tekniikasta ( ei vain kuluvat osat ) on rajattu turvan ulkopuolelle.
Sokerina pohjalla, yhdessä lauseessa ( ainakin aiemmin tänä vuonna ) ehdoissa varataan Toyota-organisaatiolle oikeuden kieltäytyä mistä tahansa vastuusta, mikäli he niin katsovat.
Mitä jää vastuusta jäljelle?
Hintaero joka toisen vuoden isolla huollolla vrs omatekemä on 400€ ja pikkuhuollossa vuoro vuosin 150€.
Jää jotain varalle omaan lompakkoon mahdollisia korjauksia varten.
Ettei vaan tuo laadunvarmistus toimisi näin:
1) Autotehdas asettaa vaatimukset
2) Tarviketehdas vääntää tuotantonsa ja prosessinsa siihen malliin, että laatu on riittävää autotehtaalle.
3) Autotehdas tekee hankintasopparin.
4) Autotehdas myy osia hyvällä katteella.
5) Tarviketehdas myy tuotannon ylikapasiteetin hyvällä katteella omalla brändillä.
6) Hylkyyn menevät osat menevät hylkyyn.
Superbike #7
Jos pienellä präntätty ei merkitse mitään, niin voin tarjota saman palvelun puoleen hintaan.
Anteeksi tarkoituksellinen v_tuilu.